Permalänk
Medlem

Hur använder jag en hålsåg?

Tjena! Jag tänkte borra hål i lite ikeagrejer för kabeldragning osv och har snubblat över ett begrepp som heter hålsåg, men jag är inte riktigt med på hur de skall användas.

Självklart förstår jag ju hur sågandet går till men vad sitter den på för maskin? Jag har en skruvdragare ( http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och... ), sätter jag den på den på något sätt? T.ex. detta kit:et. Går det att sätta på en skruvdragare?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsagsat...

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Det du ser på botten är själva styrningen som du sätter hålsågen på. Utan den skulle det bara fara runt och bli trist.

Borra bara som en gigantor borr, akta det som finns på baksidan
Passar alla skruvdragare (se det som en 6mm borr)

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Td6m_ukCu0A

Dock inte saker pa att en skruvdragare har kraft nog.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag köpte kabelhål på IKEA och då fick man med ett hålbor/såg som var i rätt storlek. Dock vet jag inte om en vanlig maskin orkar. Farsan hämtade in en 230V borr som va mycket starkare än våra vanliga skruvdragare (som var bättre och kraftigare än den Jula satsen) men även den behövde jobba lite.
Man ser i mitten av videon som @Tullen länkade att den han har kämpar lite. Den jag till slut borrade/sågade med (230v borren) behövde man inte hålla på så, var bara att hålla rakt och lägga tryck. Det är klart mycket trevligare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fästet för centrumborret kan vara för stort för en mindre skruvdragare där hålet I chucken max går att få upp till 10mm oftast. Men I kitet med 7 hålsågar så ser det ut att följa med två centrumborrar varav en mindre och en större.
Den mindre passer garanterat och den större passar förmodligen inte.
Köper du ett kit så kommer du förstå hur gör när du har det I handen, går inte att göra fel..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Proffsmobbare

Ställ skruvdragaren på borrläget och låt hålsågen göra jobbet istället för att trycka. När du kommer upp i varv tuggar den sig genom materialet, om än inte speciellt fort.

Är materialet väldigt tjockt finns risken att friktionen blir för stor mot väggarna och maskinen inte orkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tullen:

https://www.youtube.com/watch?v=Td6m_ukCu0A

Dock inte saker pa att en skruvdragare har kraft nog.

Och vad du än gör titta INTE på ovanstående video, vilket riksmongo o_O

TS: Din skruvdragare funkar säkert fint, använd lägsta växeln (om den nu ens har växlar) och kör lugnt och försiktigt med lågt varvtal så går det nog bra ska du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Och vad du än gör titta INTE på ovanstående video, vilket riksmongo o_O

TS: Din skruvdragare funkar säkert fint, använd lägsta växeln (om den nu ens har växlar) och kör lugnt och försiktigt med lågt varvtal så går det nog bra ska du se

Den har två inställningar för hastighet. Funderar nu dock på att köpa något billigt som ikea har. De har ett kit med hålsågar för 59:-, sedan har de en borr för 599 man kan sätta den på men antar att deras skruvdragare/borr för 399:- funkar även den?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Den har två inställningar för hastighet. Funderar nu dock på att köpa något billigt som ikea har. De har ett kit med hålsågar för 59:-, sedan har de en borr för 599 man kan sätta den på men antar att deras skruvdragare/borr för 399:- funkar även den?

Du kan använda vilken skruvdragare som helst bara chucken är stor nog för skaftet till sågen du tänkt använda, standard är 10mm eller 13mm chuck på skruvdragare så har du en 10mm kanske du inte kan använda alla hålsågar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du kan använda vilken skruvdragare som helst bara chucken är stor nog för skaftet till sågen du tänkt använda, standard är 10mm eller 13mm chuck på skruvdragare så har du en 10mm kanske du inte kan använda alla hålsågar

Den ä'r ganska liten den jag har så kanske bäst jag tar det kittet med lite mindre centrumborr då? Men om jag kör långsamt och sansat så bör det gå med min skruvdragare med andra ord tror ni?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Den har två inställningar för hastighet. Funderar nu dock på att köpa något billigt som ikea har. De har ett kit med hålsågar för 59:-, sedan har de en borr för 599 man kan sätta den på men antar att deras skruvdragare/borr för 399:- funkar även den?

Köp inte ett verktyg eller liknande saker på IKEA, det är garanterat skräp av sämsta kvalitet. Köp det hellre på Biltema eller låna av en vän.
Nu vet jag inte exakt vad för IKEA möbel du ska göra hål i men är det något som har faner på sig så kommer du utan problem gå med den maskinen du har. IKEA:s möbler har ofta ett innanmäte av antingen dålig spånskiva i bästa fall och annars är det veckad papp.
Finns en anledning att det är billigt.

Att använda en hålsåg är som att använda en borr. sätt i centrumborren i maskinen och gänga sen på rätt storlek av hålsåg. Ta det försiktigt när hålsågen börjar ta då det lätt kan hugga till lite då. Ska du inte ha så stort hål så kan du också köpa en stegborr.
https://www.bauhaus.se/koniskt-borr-cv-5-20.html
Är som en konisk borr och du slutar borra då du fått den storleken du vill ha på hålet. Dessa är ej avsedda för tjocka material då de kommer bli ett koniskt hål i så fall, mer för plåt eller tunna skivmaterial av trä.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Den har två inställningar för hastighet. Funderar nu dock på att köpa något billigt som ikea har. De har ett kit med hålsågar för 59:-, sedan har de en borr för 599 man kan sätta den på men antar att deras skruvdragare/borr för 399:- funkar även den?

Ikeas ska vad jag sett i youtube video inte har vidare stark sak. Helt okej skruvdragare, men inte borrmaskin.

Med det sagt, om du bara ska göra 1-2 hål så ladda upp en enkel maskin ordentligt, sätt den på högsta kraften (lägsta farten) och ta det lugnt så går det. Ladda upp den mellan borrningarna bara så har den störst chans att klara det. Notera att ja.. .det sliter på den, men för priset dessa maskiner kostar så är det slit o släng.

Vill du ha bra saker får du titta på 1500-2000krs+ klasserna iaf. Men ska man bara göra nått litet nån gång om året är det inte lönt.

Kolla annars efter någonstans du kan hyra en maskin. Vet att bauhaus har en hel del maskinuthyrning. Då hyr du en profsmaskin för 3 timmar, 1 dag eller liknande. Enligt vad jag kan se så ha de en borrhammare där för 105kr för 3 timmar (dock måste du lägga depsition, som du får tillbaka när du lämnar tillbaka den). Detta är ju utan tvekan både bättre och billigare alternativ om du kan göra jobbet på 3 timmar (alt 190kr för en dag) och har en bauhaus nära dig.

Denna lär lätt kunna borra igenom trä enkelt, och det kostar mindre än att köpa någon klen maskin du knappt kan använda ändå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dakkie:
Notera att du inte vill ha för hög rotation (varvtal/RPM) på en hålborr pga friktionen om det är ett tjockt material.

Att använda en borrskruvdragare kan fungera men en ordentlig borrmaskin har mycket högre vridmoment (kraft att vrida borren) om det är så att det blir lite friktion.

Ikeas borrskruvdragare är rätt medioker. Deras borr är väl även den rätt medioker men garanterat bättre för att använda en hålborr. (Högre vridmoment).

Om du ska köpa verktyg kan det vara värt att lägga lite pengar på dessa. Ett bra verktyg håller längre, gör arbetet lättare och snyggare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Köp inte ett verktyg eller liknande saker på IKEA, det är garanterat skräp av sämsta kvalitet. Köp det hellre på Biltema eller låna av en vän.
Nu vet jag inte exakt vad för IKEA möbel du ska göra hål i men är det något som har faner på sig så kommer du utan problem gå med den maskinen du har. IKEA:s möbler har ofta ett innanmäte av antingen dålig spånskiva i bästa fall och annars är det veckad papp.
Finns en anledning att det är billigt.

Att använda en hålsåg är som att använda en borr. sätt i centrumborren i maskinen och gänga sen på rätt storlek av hålsåg. Ta det försiktigt när hålsågen börjar ta då det lätt kan hugga till lite då. Ska du inte ha så stort hål så kan du också köpa en stegborr.
https://www.bauhaus.se/koniskt-borr-cv-5-20.html
Är som en konisk borr och du slutar borra då du fått den storleken du vill ha på hålet. Dessa är ej avsedda för tjocka material då de kommer bli ett koniskt hål i så fall, mer för plåt eller tunna skivmaterial av trä.

Skrivet av Paddanx:

Ikeas ska vad jag sett i youtube video inte har vidare stark sak. Helt okej skruvdragare, men inte borrmaskin.

Med det sagt, om du bara ska göra 1-2 hål så ladda upp en enkel maskin ordentligt, sätt den på högsta kraften (lägsta farten) och ta det lugnt så går det. Ladda upp den mellan borrningarna bara så har den störst chans att klara det. Notera att ja.. .det sliter på den, men för priset dessa maskiner kostar så är det slit o släng.

Vill du ha bra saker får du titta på 1500-2000krs+ klasserna iaf. Men ska man bara göra nått litet nån gång om året är det inte lönt.

Kolla annars efter någonstans du kan hyra en maskin. Vet att bauhaus har en hel del maskinuthyrning. Då hyr du en profsmaskin för 3 timmar, 1 dag eller liknande. Enligt vad jag kan se så ha de en borrhammare där för 105kr för 3 timmar (dock måste du lägga depsition, som du får tillbaka när du lämnar tillbaka den). Detta är ju utan tvekan både bättre och billigare alternativ om du kan göra jobbet på 3 timmar (alt 190kr för en dag) och har en bauhaus nära dig.

Denna lär lätt kunna borra igenom trä enkelt, och det kostar mindre än att köpa någon klen maskin du knappt kan använda ändå.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Dakkie:
Notera att du inte vill ha för hög rotation (varvtal/RPM) på en hålborr pga friktionen om det är ett tjockt material.

Att använda en borrskruvdragare kan fungera men en ordentlig borrmaskin har mycket högre vridmoment (kraft att vrida borren) om det är så att det blir lite friktion.

Ikeas borrskruvdragare är rätt medioker. Deras borr är väl även den rätt medioker men garanterat bättre för att använda en hålborr. (Högre vridmoment).

Om du ska köpa verktyg kan det vara värt att lägga lite pengar på dessa. Ett bra verktyg håller längre, gör arbetet lättare och snyggare.

Jag har tänkt använda den dels till att såga ett hål i en BESTÅ-stomme för att föra ut kablar och genom en av deras bordsskivor ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70251349/#/8035373... ) samt för att borra ut hål för elementrör ur parkett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dakkie:

Jag har tänkt använda den dels till att såga ett hål i en BESTÅ-stomme för att föra ut kablar och genom en av deras bordsskivor ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70251349/#/8035373... ) samt för att borra ut hål för elementrör ur parkett.

Det är bara parketten som är jobbig att borra i, och då är det främst finishen som är det bökiga.

Bordsskivan är en tunn skiva med plastlaminat (plastfilm) med fackverkskonstruktion av papper. Bestå består av spånskivor. Jag hade inte köpt Ikeas verktyg för 400-600kr utan hade nog hellre lagt pengarna på Julas Meec-serie.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...
700kr. 18V batteri så du har vridmoment betydligt längre under battericykeln än med 12V-batterier. 13mm Chuckstorlek vilket är större än de flesta andra billiga (som bara tar 10mm). Är det för mycket pengar så försök låna en grannes verktyg, familjemedlem etc. Ska du ha ett permanent "bra att ha hemma" verktyg fungerar den ovan. Förutsatt att du inte ska försöka bygga bord och hus typ.

Jag har en föregångare och den fungerar för det mesta. Ska jag borra tyngre saker plockar jag fram min ordentliga borr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag har tänkt använda den dels till att såga ett hål i en BESTÅ-stomme för att föra ut kablar och genom en av deras bordsskivor ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70251349/#/8035373... ) samt för att borra ut hål för elementrör ur parkett.

Lol... "Fyllnadsmaterial: Papper"

Nu vet vi varför ev en klen skruvdragare räcker

Personligen hade jag tagit förslaget på hyrmaskin som jag länkade. 105-190kr för 3tim-1dag för att borra allt, med riktig maskin på 230V som orkar allt... mindre huvudvärk, och det bara fungerar. Ta med hålsåget till dem och fråga så den passar bara innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag har tänkt använda den dels till att såga ett hål i en BESTÅ-stomme för att föra ut kablar och genom en av deras bordsskivor ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70251349/#/8035373... ) samt för att borra ut hål för elementrör ur parkett.

Materialen i BESTÅ och Linnmon skivan är Masonit i ytan och sen papper i bikakemönster mellan lagren, dock är de yttersta 5 cm av skivorna och de ställen där det finns skruvhål är pappen utbytt mot spånskiva, så du bör utan problem kunna borra med din AEG maskin med passande hålsåg.

För att ge så fina kanter som möjligt så skulle jag rekommendera att borra halvvägs från båda sidorna (borra så att du har hål för centrumborret rakt igenom och sen borra sista biten från andra sidan).

Skrivet av DavidtheDoom:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...
700kr. 18V batteri så du har vridmoment betydligt längre under battericykeln än med 12V-batterier.

Om du tittar på specifikationen så har ju den hela 3 extra newtonmeter, alltså inte värt det i jämförelse till den sämre kvaliteten jämfört med AEG maskinen. Har själv borrat 120 mm hål med min Bosch av samma storlek och styrka (som AEG maskinen), men då i tjock plywood, så styrkan är inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Jag har tänkt använda den dels till att såga ett hål i en BESTÅ-stomme för att föra ut kablar och genom en av deras bordsskivor ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70251349/#/8035373... ) samt för att borra ut hål för elementrör ur parkett.

Bestå är bara papp invändigt så där är det bara att ta sig igenom den tunna skivan på över och undersidan. Samma gäller den andra skivan du pratar om. Se text från länken du skickade.

Board-on-frame är ett starkt och lätt material med ram av trä, spånskiva eller träfiberskiva och fyllning av återvunnet papper. Det kräver mindre råmaterial och är lätt att transportera, vilket minskar miljöpåverkan.

Att såga ett elementsrörshål i parkettgolv är iallafall trä hela vägen men ska inte vara några problem för en hålsåg. Köp ett ok kit där de storlekar du behöver finns med men köp inte detta på IKEA. Du kommer klara dig på den maskinen du har hemma iallafall.

För att slippa att skivmaterial ska fläka upp sig så kan det vara bra att tejpa med maskeringstejp där hållet kommer bli.

Här finns en hel lite instruktionsfilm.
https://www.youtube.com/watch?v=5dBLutCEZ_A

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är bara parketten som är jobbig att borra i, och då är det främst finishen som är det bökiga.

Bordsskivan är en tunn skiva med plastlaminat (plastfilm) med fackverkskonstruktion av papper. Bestå består av spånskivor. Jag hade inte köpt Ikeas verktyg för 400-600kr utan hade nog hellre lagt pengarna på Julas Meec-serie.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...
700kr. 18V batteri så du har vridmoment betydligt längre under battericykeln än med 12V-batterier. 13mm Chuckstorlek vilket är större än de flesta andra billiga (som bara tar 10mm). Är det för mycket pengar så försök låna en grannes verktyg, familjemedlem etc. Ska du ha ett permanent "bra att ha hemma" verktyg fungerar den ovan. Förutsatt att du inte ska försöka bygga bord och hus typ.

Jag har en föregångare och den fungerar för det mesta. Ska jag borra tyngre saker plockar jag fram min ordentliga borr.

Skrivet av Paddanx:

Lol... "Fyllnadsmaterial: Papper"

Nu vet vi varför ev en klen skruvdragare räcker

Personligen hade jag tagit förslaget på hyrmaskin som jag länkade. 105-190kr för 3tim-1dag för att borra allt, med riktig maskin på 230V som orkar allt... mindre huvudvärk, och det bara fungerar. Ta med hålsåget till dem och fråga så den passar bara innan.

Skrivet av loefet:

Materialen i BESTÅ och Linnmon skivan är Masonit i ytan och sen papper i bikakemönster mellan lagren, dock är de yttersta 5 cm av skivorna och de ställen där det finns skruvhål är pappen utbytt mot spånskiva, så du bör utan problem kunna borra med din AEG maskin med passande hålsåg.

Har själv borrat 120 mm hål med min Bosch av samma storlek och styrka, men då i tjock plywood.

För att ge så fina kanter som möjligt så skulle jag rekommendera att borra halvvägs från båda sidorna (borra så att du har hål för centrumborret rakt igenom och sen borra sista biten från andra sidan).

Hmm det jag skulle kunna göra är att idag köpa ett kit med hålsågar för en hundring och testa först på en spillbit från golvet (det har jag gott av), annars åka iväg en annan dag och fixa en bättre skruvdragare då. Låter det smart? Tror folket att min kan gå igenom parketten, givet att den är fulladdad?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hmm det jag skulle kunna göra är att idag köpa ett kit med hålsågar för en hundring och testa först på en spillbit från golvet (det har jag gott av), annars åka iväg en annan dag och fixa en bättre skruvdragare då. Låter det smart? Tror folket att min kan gå igenom parketten, givet att den är fulladdad?

Låter mycket bra.
Dock så skulle jag inte rekommendera hålsåg för elementrör, köp hellre ett passande centrumborr för de hålen, räcker mer än väl och är lättare att använda i den typen av material.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Låter mycket bra.
Dock så skulle jag inte rekommendera hålsåg för elementrör, köp hellre ett passande centrumborr för de hålen, räcker mer än väl och är lättare att använda i den typen av material.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...

Har fixat en sådan och det gick inte någonstans, tog bara tvärstopp. Elementrören är över 3mm i diameter så det är en ganska stor centrumborr. Då kanske det är lättare med hålsåg?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av loefet:

Om du tittar på specifikationen så har ju den hela 3 extra newtonmeter, alltså inte värt det i jämförelse till den sämre kvaliteten jämfört med AEG maskinen. Har själv borrat 120 mm hål med min Bosch av samma storlek och styrka (som AEG maskinen), men då i tjock plywood, så styrkan är inga problem.

Nej, iom att han redan har en maskin är det ingen vits att köpa en marginellt bättre. Något jag inte noterade först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hmm så den där meec är inte så mycket bättre än mig? Den har slag och det har inte min. Insåg att jag ändå kommer behöva låna slagborr för att fästa lister i betongvägg och skruva lampkrokar i taket osv. Funkar dne meec:en för det?

EDIT: Såg att den inte alls hade slag. Men om jag behöver borra i parkett, borra hål i bestå, fästa lister i betongvägg och skruva lampkrokar i betongtak, då är denna bättre? http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hmm det jag skulle kunna göra är att idag köpa ett kit med hålsågar för en hundring och testa först på en spillbit från golvet (det har jag gott av), annars åka iväg en annan dag och fixa en bättre skruvdragare då. Låter det smart? Tror folket att min kan gå igenom parketten, givet att den är fulladdad?

Testa kan du alltid göra

Skrivet av Dakkie:

Hmm så den där meec är inte så mycket bättre än mig? Den har slag och det har inte min. Insåg att jag ändå kommer behöva låna slagborr för att fästa lister i betongvägg och skruva lampkrokar i taket osv. Funkar dne meec:en för det?

Betong borrning är det proffs borr som gäller, eller så kommer du betala mer i trasiga borr och borra i timmar (iaf om det inte är någon lätt betong). Grannarna till mig höll på så med nån enkel enhet... tog dem 1 månad att borra upp allt, och nej, jag överdriver inte. De borrade.. och borrade varenda helg och verkade inte komma någonstans då slagen på dessa billiga sakerna är rent av skit.

När jag till slut träffade dem i trappan och frågade om borrning så kom just detta upp, och det slutade med att de körde och hyrde en sådan maskin som jag länkat. De borrade klart alla återstående hål på 1 dag och allt gick enkelt.

Att såga i trä/papper är en sak... men du kommer bara ge dig (och ev grannar) huvudvärk om du snålar med betongborrning.

Permalänk
Medlem

Hmm kanske får hyra då. Skall gräva på det. Åker i alla fall och köper hålsåg idag!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

För borra betongvägg hade jag definitivt inte använt mig av batteriskruvdragare, du känner absolut ingen med ordentliga verktyg? En slagborr med tillhörande borrar kan du väl i värsta fall hyra.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

För borra betongvägg hade jag definitivt inte använt mig av batteriskruvdragare, du känner absolut ingen med ordentliga verktyg? En slagborr med tillhörande borrar kan du väl i värsta fall hyra.

Kollade nyss upp vart och vad det kostar att hyra och det verkar inte så komplicerat, tror jag får gå den vägen när det gäller borrandet. Sågandet ger jag mig på med min egna skruvdragare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Kollade nyss upp vart och vad det kostar att hyra och det verkar inte så komplicerat, tror jag får gå den vägen när det gäller borrandet. Sågandet ger jag mig på med min egna skruvdragare.

Är det betong i väggarna så kolla vad de tar för en Borrhammare, mycket trevligare att jobba med om man skall göra hål i betong. Går så mycket snabbare med en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är det betong i väggarna så kolla vad de tar för en Borrhammare, mycket trevligare att jobba med om man skall göra hål i betong. Går så mycket snabbare med en sån.

Enligt länken jag gav ovan, 1000kr i deposition, 105kr för 3 timmar eller 190kr för en dag. Är liksom inga pengar om man bara kan boka, betala och åka hem och borra allt snabbt och lätt under dagen och sen köra och lämna den igen och då få tillbaka depositionen. Även om du borrar säg 1 gång om året, så 200kr för att göra det, vs handla en maskin för 2000kr så måste den maskinen hålla 10 år innan du ens går jämnt upp.

Fanns en mer avancerad version av den också för 250kr för 3 timmar eller 455kr för 1 dag för att jobba mot betong eller mejsla vägg/golv... detta behöver han ju dock inte för att göra hål till en lampa i taket

Enklare saker räcker ju en vettig skrivdragare till...