Vilken NAS: Synology DS216J eller WD My cloud (ev 2 st)

Permalänk
Medlem

Vilken NAS: Synology DS216J eller WD My cloud (ev 2 st)

Jag tänkte skaffa en NAS.
Står mellan följande alternativ:

A. Synology DS216J med 2 st 2/3GB WD diskar i den (RAID 1 ).
B. WD My Cloud 2/3TB (börjar med att köpa en, och kan senare utöka med en till för redundans)

Om jag väljer alternativ B tänkte jag, som sagt, börja med en, för ett därefter kunna utöka med ytterligare en för redundans.
Som jag förstår det kan man få My Cloud att synca till en annan enhet.

Vad jag ska ha min NAS till.

* Jag har en MacBook och en Mac Mini där jag tänkte köra Time Machine-backup till NASen (alternativt bägge om det slutar med 2 st My cloud)
* Flytta och spara digitala foto och eventuellt andra viktiga dokument till NAS-en.
* Om man är och reser vill jag kunna ladda hem tex. bilder från digitalkamera och annat, via VPN eller motsvarande tjänst till min lagning "hemma".
* Kunna koppla USB disk/diskar till NASen för att ha lagring av sådant som inte behöver ligga på en RAID-disk eller backas upp för att rensa datorn från nerladdningar och annat som tar upp plats, för att använda diskar som jag har liggande. (inga stora diskar så jag kommer behöva köpa diskar om jag väljer Synology)

Som jag ser det slutar en Synology med 2 st WD 2TB diskar på ca 3500-3700 kr
Medan 2 st WD My Cloud 2 TB hamnar på ca 3000 kr.

Fördelen med My Cloud är att jag tänkte börja med en, då det primära är att få till en vettig backup, för att sen köpa ytterligare en för redundans.
Fördelen med Synologyn är att jag får RAID från början, samt har möjlighet att ställa in VPN och lite annat smått.
Som jag förstår det har Synologyn stöd för bla Open VPN, nerladdning och lite annat.. Jag vet inte hur detta ser ut på My Cloud, men förstår det som att det går att ansluta med VPN även till den.

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa NASar och har synpunktar tar jag gärna emot dessa

Permalänk
Medlem

WD My Cloud har inte fått bra betyg, jämfört med Synology som de flesta föredrar.
Du kan köpa WD My Cloud recertified här, så vet du hur bra/dålig de är:
https://www.wdc.com/en-ie/products/wd-recertified.html

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Synology har mycket mer funktioner och ett större ekosystem av tredjeparts appar. Skulle helt klart köra på Synology i detta fallet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har en från Synology och kan rekomendera den. Främst för att det finns så bra funktioner. Jag säkerhetskopierar automatiskt 2 pc och en macbook pro. Utöver det så säkerhetskopierar jag automatiskt alla foton från en android och en ios mobil. Det sker genom att man tankar hem synologys egna appar. Vill man ha extra redundans förutom att man speglar diskar inom sin NAS kan man även spegla mellan 2 Synology NASar om man vill vara extra säker och ha en "off site". Den har även ett väldigt användarvänligt gränssnitt.

Man kan köra openVPN men inget jag testat.

Här kan du gå in och titta själv efter alla funktioner man kan välja att använda:
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help

I övrigt har jag förstått att QNAP erbjuder likartade produkter om du vill titta på det.

Permalänk

Jag köpte WD My Cloud 3TB för 3-4 år sedan och tycker den blivit mycket bättre sedan de uppgraderat firmware och appar, vilket hänt under den senaste tiden. Senast igår ominstallerade jag Win på PC och fick ställa in allt från början. Nu finns det bara 2 (tidigare fanns det många och man inte visste vad de var för) program för PC som behöver installeras. Konfigureringen tog ca 5 min och sedan fick den jobba själv ett tag tills den kopierade klart valda filer.
Hemma via nätverkskabel synkar den min PC, en laptop trådlöst + 4 mobiler via WIFI och det funkar faktisk helt OK. Det bästa är just med mobiltelefonerna (bilder) som synkas så fort jag kommer åt WIFIn och då kan jag vara utomlands. Inte alls rädd över att bli av med mobilen och förlora bilder mm i den.

Permalänk
Medlem

Jag har båda, En WD MY CLOUD på 4 tb men därefter 2 stycken synology.
Utan snack så är det Synology du ska skaffa, En wd är bara ren och skär lagringsmedia då detär stor skillnad dem emellan.
Så satsa på Synology så kan inget gå fel.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Jag kan meddela att det blev en Synology. DS216J med 2 st WD Red diskar på 2 TB vardera .
Haft den i lite över en vecka nu.

Har fått igång Time Machine. Även om det strulade lite på MacBooken först. Ibland fick jag ett felmeddelande ifrån Time Machine (kommer tyvärr inte ihåg vad det var för felmeddelande). På min Mac Mini har det fungerat klockrent från dag ett.
Efter att jag uppdaterade OS på MacBook Pro till Sierra (10.12.6) så fungerar Time Machine även på MacBooken.

Jag har även fått igång Open VPN och det verkar fungera smärtfritt.

Kvarvarande saker jag vill ha igång är:
Ett Cron jobb som:
Kör "snmpget" och hämtar ett värde åt mig.
Uppdaterar en fil på Dropbox.

Jag lyckas inte köra snmpget ifrån Synologyn när jag loggar in via ssh. Men ska undersöka det vidare.
Om någon vet om det går och hur man gör, för ni gärna höra av er.
Jag vill alltså kunna köra SNMPGET från Synologyn och hämta ett värde ifrån en annan enhet.

Permalänk
Medlem

Ca den här sommaren har Microsoft begåvat oss med ny hemlig programvara för nätverk. Så numer så fungerar inte My Cloud längre och troligen fler nas:as också.
Man har blivit tvungen att aktivera stöd för SMB 1.0 för att allt ska fungera igen. (Windows funktioner)
Borde kanske vara så att man ska kunna stänga av automatisk uppdatering från Microsoft eller få betalt för all tid som behöver läggas ner på de automatiska uppdateringar som behöver göras. Men då går Microsoft ganska snart i konkurs.