Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använda 65" 4K TV som datormonitor på skrivbordet

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Vilken flexibilitet är det som du saknar?

Permalänk
Medlem

@improwise:

När skärmen blir för stor tycker jag att deltat i avstånd mellan center/sidorna och från där man sitter blir lite för stort, fungerar som sagt ok till spel (allra helst med en curved) men vid desktop användning stör jag iaf mig på det ganska rejält. Då har jag hellre 3st skärmar med bra armar på sidoskärmarna så att man kan vinkla in dom rejält, med den setupen har jag inga problem med mina nuvarande 34"(21:9) och 2st 27" 16:9 skärmar.

Men ja det skiljer säkerligen från person till person, sen kan 10-20cm avstånd i hur man sitter vid datorn göra stora skillnader i hur stor skärm man tycker är bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@improwise:

När skärmen blir för stor tycker jag att deltat i avstånd mellan center/sidorna och från där man sitter blir lite för stort, fungerar som sagt ok till spel (allra helst med en curved) men vid desktop användning stör jag iaf mig på det ganska rejält. Då har jag hellre 3st skärmar med bra armar på sidoskärmarna så att man kan vinkla in dom rejält, med den setupen har jag inga problem med mina nuvarande 34"(21:9) och 2st 27" 16:9 skärmar.

Men ja det skiljer säkerligen från person till person, sen kan 10-20cm avstånd i hur man sitter vid datorn göra stora skillnader i hur stor skärm man tycker är bekvämt.

Detta var ett av de främsta skälen till att jag valde att testa med en OLED (ja, och det faktum att jag hade en "över" ), men då kanske främst för att OLED som bekant har tittvinklar som en LCD bara kan drömma om. Har bara kört några timmar framför setupen "på riktigt" och var en hel del störningsmoment i övrigt så inte riktigt fått någon känsla för det, men på bredden tycker jag det fungerar helt ok. På höjden däremot är det lite väl högt, en 55" hade förmodligen varit bättre i höjdled. Testade faktiskt att slänga in 40" som jämförelse och noterade att även som 40+ så kan jag fortfarande köra med 4K med 100% skalning, men mindre än så kräver bättre syn än min och rimligtvis lever jag på lånad tid här :D. Därmed kan man så klart fundera på nyttan sett till att mängden yta i pixlar blir densamma med samma upplösning oavsett bildstorleken...men blir synen lite sämre så...

Permalänk
Medlem

@improwise:

Varken Oled eller LCD gör ju dock någon skillnad på det fysiska avståndet till själva skärmen. Påverkar främst hur skalning/text upplevs storleksmässigt beroende på vart på skärmen det befinner sig (möjligt att jag är extremt känslig). 49" var verkligen bristningsgränsen för egen del för hur stor skärm jag kunde handskas med på det avstånd jag sitter (både horisontellt och vertikalt) och då var det ändå en curvad TV, hade den varit flat hade jag förmodligen redan börjat stört mig på den horisontella bredden efter 45-46".

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Absolut, detta är så klart mer av ett test men jag har väl eg ingen större tro på att det kommer bli en permanent setup. Min bakomliggande tanke var väl att se i vilken mån en riktigt stor skärm kan ersätta flera små och även att se hur OLED i sig skulle fungera som monitor. Video, bilder och sånt ser så klart strålande ut men men ABL och annat skapar sina problem. På ca 80 cm tittavstånd tycker jag det fungerar rätt ok ändå, men på typ 60 cm däremot är 65" för mkt och nacke och annat får ta smällen.

Permalänk
Medlem

Kanske mitt problem snarare är för få skärmar?

https://www.youtube.com/watch?v=4kBLJK4FdfQ

Permalänk
Avstängd

http://i.imgur.com/7w9Xcna.jpg

Permalänk
Medlem

De går framåt. Nu hitta jag skalningen windows gör. Förstorar allt 300 % inte konstigt de blev knas. Jösses va många A4 man rymmer nu om man vill. Kan ha rejält liten text den perfekta skärpan gör allt perfekt läsbart från en meters håll.

Även lyckats få igång HDR och Forza 7 va tillräckligt för att sälja in det. Iof inte ett lir jag kanske törs köra 100 % contrast på vet inte hur mycket man får ut av hdr om man sänker det reglaget.

Lite drygt att man inte får ha några andra monitorer inkopplade. Möjligen om de räknas som sekundära men Displayport verkar gå före hdmi så tvn blir alltid sekundär när monitorn är inkopplad.

55" på 1 meters håll är mycket komfortabelt på alla sätt och vis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De går framåt. Nu hitta jag skalningen windows gör. Förstorar allt 300 % inte konstigt de blev knas. Jösses va många A4 man rymmer nu om man vill. Kan ha rejält liten text den perfekta skärpan gör allt perfekt läsbart från en meters håll.

Även lyckats få igång HDR och Forza 7 va tillräckligt för att sälja in det. Iof inte ett lir jag kanske törs köra 100 % contrast på vet inte hur mycket man får ut av hdr om man sänker det reglaget.

Lite drygt att man inte får ha några andra monitorer inkopplade. Möjligen om de räknas som sekundära men Displayport verkar gå före hdmi så tvn blir alltid sekundär när monitorn är inkopplad.

55" på 1 meters håll är mycket komfortabelt på alla sätt och vis.

Fast problemet är ju att upplösningen är för dålig, det var iaf min slutsats. Det i sig var väl ung som väntat, för 4K är 4K oavsett bildstorlek, och så länge man kan köra i 1:1 så rymmer en 15" 4K skärm lika mkt som en 75" 4K skärm. Vad jag vet har inte Windows stöd för negativ skalning (och kanske inget annat OS heller), och då ger det inte så mkt. Spel däremot är en annan sak, iaf så länge det är spel man kan köra i nog hög upplösning för att det inte ska bli pinsamt. Försökte köra FarCry1 igen på 65" och även med mods och annat blev det snabbt lite fånigt. Men t.ex. bilspel som Grid Autosport blir riktigt nice.

Du kan själv ställa in i Windows vad som ska vara primära skärmarna, har aldrig märkt att anslutningstypen skulle göra någon skillnad där.

Edit:
Då jämför jag med en 40" monitor, också 4K.

Permalänk
Medlem

Inställningen för primär var utgråad tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inställningen för primär var utgråad tyvärr.

Lite nyfiken på om du kör 55" för annat än spel/film mer ibland eller om det är en setup du använder flera timmar dagligen för jobb och liknande? Jag har som bekant testat samma sak med min 65" OLED och kunde konstatera att 65" båda var för stort för att ha på skrivbordet för annat än typ spel och "causal browsing" liksom att 4K är för låg upplösning för en sån setup. Men kanske att det med 55"s OLED kan fungera bättre? Kör annars en 43" IPS panel vilken är rätt optimal för jobb, men så fort man sätter på ett spel eller liknande så saknar man OLEDen direkt...och att hålla på att byta monitorer är rätt bökigt i längden om man kan slippa.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en 55" 4k tv som skärm tyvärr lite väl hög för min del enda anledningen till att det blev så pass stor är att jag hittade den billigt. Tror runt 50" 21:9 skulle vara lagom körde med en 43" tidigare och höjdmässigt är det inga problem.

Tyvärr verkar det vara väldigt dåligt utbud i den storleken

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Kör själv med en 55" 4k tv som skärm tyvärr lite väl hög för min del enda anledningen till att det blev så pass stor är att jag hittade den billigt. Tror runt 50" 21:9 skulle vara lagom körde med en 43" tidigare och höjdmässigt är det inga problem.

Ok, intressant. På skrivbordet för jobb, eller iaf att du arbetar framför den flera timmar i sträck? Vad har du isf för tittavstånd? Gissar att det är en LCD iom att du fick den billigt, får du inte problem med tittvinklar då eller är det en IPS?

Permalänk
Medlem

@improwise: Sitter ca 1 m ifrån skärmen inga direkta problem med vinklarna direkt enda gången kan vara om man står upp ist för att sitta ner men inga större faror. Har den som enda skärm förtillfället inget jobbande direkt utan mest surfande, film tittande och spel när det väl faller på. Och visst är det en LCDs närmare bestämt en Denver LED-5569T2CS fick tag på den för 3500kr via cdon som fyndvara var svårt att låta bli då.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Har upptäckt något lite lusigt med de tunna linjer som jag upplever på min OLED 65" vid skrivbordsarbete på ljusa bakgrunder. Det beror på tittavståndet, men inte som man skulle kunna tro att jag ser dom mer från nära håll utan precis tvärt om, jag ser dom typ från någon meters håll och upp till att avståndet blir så stort att jag därför inte ser dom, men sätter jag huvudet (ögonen) närmare så försvinner det. Kan dock inte se något liknande när jag jämfört med 78" LCDn så det borde inte vara något som helt är knutet till min syn som så.

Det är absolut inte så tydligt att det är randigt, utan det kan kanske jämföras typ vid effekten som ett reflexfilter brukar ha på bilden. dvs ung samma "tydlighet". Absolut inte lika tydligt som på en plasma för de som minns hur dom såg/ser ut. Gissningsvis därför jag inte såg dom när jag smet in på en ellada för att kolla in OLEDs att jämföra med, jag stod helt enkelt för nära.

Nu är det ju i praktiken inte så enkelt att trycka nästan mot en 65" monitor i längden och använda hela, iaf inte så länge upplösningen "bara" är 4K

För den som funderar på att testa med en datormonitor kan det nog annars vara en bra rekommendation att börja med en rätt så mörk bild för ljusstyrkan som kommer mot en annars är nog inte att leka med och man kanske inte direkt tänker på det intialt. Laxpudding har väl skrivit en bra guide till ljusstyrka även om jag inte minns om den tar upp just TV apparater som väl brukar vara default ljusstarkare än monitorer (det är iaf min känsla).

Permalänk
Medlem

Efter att ha skrivit det magiska ordet "reflexfilter" började jag fundera på tittvinklar och mkt riktigt, det verkar vara där skon klämmer. De svaga linjerna verkar tillta så fort tittvinkeln ökar. Det var förmodligen så att jag när jag "tittade närmare" naturligt placerade huvudet rakt framför det jag tittade på och däför upplevde att problemet försvann. Problemet i sig är så pass litet att man lika mkt "känner" att det är där som att man faktiskt ser det. Så jag gissar att det har att göra med behandlingen av panelen och att LG nog inte riktigt föreställt sig att någon skulle vara dum att slänga upp en 65" TV på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122 framför mig. Efter lite inställningar så och testande så känns det som om att detta faktiskt kan fungera riktigt bra till att ha som skrivbordsmonitor!

Jag ställde in skärmen efter inställningarna som finns här: https://www.avforums.com/threads/lg-oled55b7v-best-tv-picture...

Till datorn så kör jag efter inställningen "ISF bright room, day" och till mitt ps4 så kör jag efter "HDR game".

Tydligen så skall den låga input lag bibehållas om man namnger sin hdmiport "pc" under inställningar, detta med bibehållen 4:4:4, så det har jag gjort. Men, hur kan jag verifiera att så är fallet?

Mitt fejs är ca 80cm från skärmen och jag störs inte av storleken. 55" känns skitbra, men större hade jag inte velat ha. Givetvis är det lite ovant att behöva vrida på huvudet när man använder en skärm, men det är ju inte så konstigt.

Betraktningsvinklar och färger upplever jag helt bibehållna oavsett vart jag tittar på skärmen, vilket bara det är en upplevelse i sig.

Än sålänge är älskar jag denna tv'n/skärmen! När jag är 100% säker på att jag ska behålla den (jag är 99% nu) så ska jag montera upp den på väggen för att frigöra lite plats under tv'n(foten tar ganska mycket plats tycker jag). Då kan jag lägga upp en bild ifall någon hade tyckt det vart skoj att se.

Permalänk
Medlem

@Runqen: Kom ihåg att du måste aktivera Deep Color för att det ska lira med 4:4:4, iaf är det så på 2016 modellerna. Sen tror jag i övrigt att 55" är klart bättre än 65", även om det väl i båda fallen hade varit bra med lite mer upplösning då även en 40" utan problem kan köras i 4K utan skalning på skrivbordet. Kul att vi är fler som försöker oss på det "omöjliga" hur som helst

Permalänk
Medlem

Så, vad är åsikterna om att köra en 55" som skrivbordsmonitor? Alltså inte bara för lättare webbsurf ibland utan typ 8 timmar per dag eller mer? Testade som bekant med en 65" men det blev lite för stort för dagligt skrivbordsbruk men lite sugen testa med en mindre TV.

Permalänk
Medlem

Plockade upp en 55" OLED C7 att testa med så nu är vi igång igen. Kan väl inte säga att jag är superoptimistisk om att detta ska visa sig vara en bättre lösning än 43" IPS men det skadar väl inte att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Plockade upp en 55" OLED C7 att testa med så nu är vi igång igen. Kan väl inte säga att jag är superoptimistisk om att detta ska visa sig vara en bättre lösning än 43" IPS men det skadar väl inte att testa

Måste säga att efter att ha haft denna som datormonitor i 2 dagar har det fungerat klart över förväntan. Detta trots att jag pga lite grunt skrivbord för tillfället har den på tok för nära, tippar att det är ca 50 cm mellan ögon och skärmyta. De problem som fanns när jag gjorde samma försök med en 65" E6 finns inte här vad jag kan se, inga synbara pixlar, inget "mönster" över bilden osv. Den mindre storleken gör så klart sitt men sett till att avståndet till skärmen är mindre så måste det nästan vara något mer som skiljer också då den relativa storleken bör vara minst densamma.

ABL har faktiskt inte heller varit några större problem, kan se att skärmen dimmar ner när den inte använts på ett tag men satt i "Expert Bright Room" är det faktiskt inget problem alls så här långt vid användning. Kontrastskillnaden är så klart enorm mot den 43" IPS LCD som jag körde innan, så många saker ser helt annorlunda ut än tidigare.

Det bör sägas att jag sitter så att jag kan kontrollera infallande ljus rätt bra, i ett typ öppet kontorslandskap tror jag det blanka reflexfiltret i sig skulle medföra en hel del utmaningar. IR och inbränning har jag inte sett så här långt men det får väl ge sig över tiden. Får även se över tid hur det känns i nacken, men där är det väl främst kanske det lite väl korta avståndet till skärmen som är problemet.

Så, sammanfattningsvis klart över förväntan så här långt, så planerna på att detta skulle bli en TV hos päronen har för stunden lagts på hyllan

Permalänk
Medlem

Inne på fjärde dagen nu och både 55" och OLED känns som det är på mitt skrivbord för att stanna. Tvingades jobba ett tag framför en 40" LCD och det kändes som ett nerköp i alla avseenden, främst då kanske bildmässigt (båda är 4K så där skiljer inget).

Ett lite smålusigt problem som jag märkt är att LG inte verkar ha tänkt tanken att någon skulle ha fler än en LG OLED i samma rum, så fjärrkontrollen styr båda TV apparaterna, men BARA när det gäller Power-knappen som det verkar. Vilket leder till rätt komiska situationen, att båda slås på samtidigt kan man väl leva med, men extra komiskt blir det när en av dom stängt av sig då den känner av att den saknar insignal, då fastnar man i en loop där ett klick på power-knappen på fjärren alltid medför att den ena stängs av och den andra sätts på. Och så fortsätter det Har försökt klassiska knep som att försöka blockera signalen åt ena hållet med hjälp av kulmagen, men verkar som LG satsat på någon slags supersignal, gissningsvis RF.

Än så länge inga tecken på inbränningar eller IR även om det så klart krävs lite mer tid för att avgöra det, även om det är i linje med erfarenheterna från andar OLEDs jag har. Iom att det inte finns någon IR är det dessutom tom bättre än den LCD jag nyss skickade i retur, som led mkt av IPS Glow.

Ska testa lite mer med 120hz funktionaliteten när jag får tid, men det är väl eg inte så relevant för just denna tråd som väl mest handlar om att köra med en OLED TV som substitut för en vanlig LCD monitor för produktivitet.

Och jo, jag är väl medveten om hur pass absurt detta är för de flesta och jag skulle nog inte rekomendera folk i allmänhet att baxa upp en 55" OLED på skrivbordet och köra som monitor

Permalänk
Medlem

Så, ett par veckor senare så funderar jag på om jag måste göra en pudel här. Inte pga storleken, 55" fungerar faktiskt oväntat bra även om det så klart inte är för alla, utan för att jag inte verkar lyckas ställa in några bildinställningar som fungerar i längden. Det blir för jobbigt för ögonen helt enkelt att sitta och jobba framför timme efter timme. Och det även fast jag ställt ner ljusstyrka och annat. Min gissning är att det är en kombination av att det kanske ändå blir för hög kontrast i kombination med att Windows hantering av text på större skärmar fortfarande lämnar en del övrigt att önska. Problematiken med avsaknaden av DisplayPort gjorde väl inte det hela lättare, även om Club 3Ds DP => HDMI adapter fungerade rätt bra (när jag väl fått en utan glapp i) men ändå ett jäkla bök med chroma osv.

För spel och annat är det dock riktigt nice, speciellt med 120 hz möjligheten. Så lutar kanske åt att skaffa en större LCD istället för jobbändamål, frågan är bara vilken. Gjorde ju ett försök med Acers 43" ET430K men den led av sanslösa problem med IPS Glow.

Edit:
Bör sägas att om det gick att välja mindre än 55" så skulle jag gjort det, även om det funkar som skrivbordsmonitor (för vissa iaf ) så är det absolut större än jag skulle önska. Känns som sweetspot ligger strax över 40" för ett normalt skrivbord.

Permalänk
Medlem

Du har samsungs 32:9 skärm. Problemet med 55" 16:9 är ju höjden det är svårt få den monterad lågt nog så ultrawide och vad man nu ska kalla samsungs format är mycket trevligare. Titta åt sidan emellanåt är inte så jobbigt för nacken.

Sen finns ju trippel monitor fortfarande eller kvintuppel monitor eller hur man väljer att köra

55" ultrawide hade nog fungerat rätt bra för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så, ett par veckor senare så funderar jag på om jag måste göra en pudel här. Inte pga storleken, 55" fungerar faktiskt oväntat bra även om det så klart inte är för alla, utan för att jag inte verkar lyckas ställa in några bildinställningar som fungerar i längden. Det blir för jobbigt för ögonen helt enkelt att sitta och jobba framför timme efter timme. Och det även fast jag ställt ner ljusstyrka och annat. Min gissning är att det är en kombination av att det kanske ändå blir för hög kontrast i kombination med att Windows hantering av text på större skärmar fortfarande lämnar en del övrigt att önska.

Hmm, som Öqvist är inne på så kanske TV:n ändå sitter för högt och kanske även för nära? Det kan nog öka tröttheten i ögonen, när ljuset faller in från alla håll.
Möjligen kanske ljusstyrka ska ner ännu mer också. Ju lägre ljusstyrka, desto mindre risk att ABL kommer in och stör också.

---

Inga problem alls med image retention eller burn-in ännu? Gör du något för att försöka minska burn-in risken, tex stänga av bakgrundsbild, ta bort ikoner eller dölja taskbaren?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 65" som jag haft som min enda monitor i ett år nu (upp från en 46" tidigare), men den har jag på en separat bänk så jag får lite avstånd.
Sitter 180 cm ifrån och tycker att det fungerar suveränt, både till windowspul och slösurf samt spelande... Framför allt spelande, mycket spelande blir det. PC-spel i 4K = Dreggel.

Hade jag haft den på samma skrivbord som jag har tangentbordet så hade jag nog haft ont i ögonen alternativt nackspärr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du har samsungs 32:9 skärm. Problemet med 55" 16:9 är ju höjden det är svårt få den monterad lågt nog så ultrawide och vad man nu ska kalla samsungs format är mycket trevligare. Titta åt sidan emellanåt är inte så jobbigt för nacken.

Sen finns ju trippel monitor fortfarande eller kvintuppel monitor eller hur man väljer att köra

55" ultrawide hade nog fungerat rätt bra för min del.

På tok för låg upplösning om du menar deras 49" monitor. Multimonitor kanske funkar bra för en fläskig gaming pc men i detta fall måste det lira även med en laptop (eller dockningsstation) och då är det genast klart mer besvär med flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, som Öqvist är inne på så kanske TV:n ändå sitter för högt och kanske även för nära? Det kan nog öka tröttheten i ögonen, när ljuset faller in från alla håll.
Möjligen kanske ljusstyrka ska ner ännu mer också. Ju lägre ljusstyrka, desto mindre risk att ABL kommer in och stör också.

---

Inga problem alls med image retention eller burn-in ännu? Gör du något för att försöka minska burn-in risken, tex stänga av bakgrundsbild, ta bort ikoner eller dölja taskbaren?

En 55" på skrivbordet lär alltid vara för nära, för högt och för lågt

Inte sett några problem med burn in men har heller inte letat efter dom. IR finns det väl en del av och till, speciellt då i mitten iom att jag tenderar att köra "split screen". Den LCD jag körde innan (Acers 43" var dock oändligt mkt värre gällande IR, IPS Glow). En del Vertical Banding dock vilket främst syns på ljusgråa bakgrunder men det är ju mer ett generellt OLED problem som det verkar.

Har nog inte direkt med ljusstyrkan att göra, kör nu på en LCD monitor igen som lär vara ljusare men inte alls lika jobbig för ögonen som det verkar. Men det ska nog till en OLED med en DisplayPort innan man börjar göra allt för mkt jämförelser för annars är det lätt HDMI problem och relaterat som man ser snarare än brister hos panelerna. Oavsett ljusstyrka så blir ju OLED hög kontrast, typ svart blir verkligen svart osv. Det har så klart sina fördelar men tror att det kanske i längden tröttar ut ögonen också från så nära. Det är dock endast en teori från min sida och inget jag kan backa upp med fakta/kunskap, @Laxpudding är nog the go to guy för sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

På tok för låg upplösning om du menar deras 49" monitor. Multimonitor kanske funkar bra för en fläskig gaming pc men i detta fall måste det lira även med en laptop (eller dockningsstation) och då är det genast klart mer besvär med flera skärmar.

dpin motsvarar nu minns jag inte om de är 24" 1080p eller 27" 1080p. De räcker till rätt så bra ändå skulle jag tippa. 49" 32:9 är ju typ halva storleken på en 50" 16:9
http://displaywars.com/49-inch-d%7B32x9%7D-vs-50-inch-16x9

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

dpin motsvarar nu minns jag inte om de är 24" 1080p eller 27" 1080p. De räcker till rätt så bra ändå skulle jag tippa. 49" 32:9 är ju typ halva storleken på en 50" 16:9
http://displaywars.com/49-inch-d%7B32x9%7D-vs-50-inch-16x9

Fast nu verkar du ju ha missat att de har olika upplösningar (eller ja, vet ju inte vilken 50" du jämför med men om du t.ex. jämför med en 55" 4K OLED). Med 144 hz är det inte så konstigt att Samsung dragit ner på upplösningen så för spel och kanske film är det väl helt ok men som arbetsskärm tror jag inte det är någon höjdare. Hade den varit 1440p iaf så hade jag köpt en redan när den var ny