Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mjukvara som agerar "hdmi switch"?

Hej, jag labbade lite igår med att koppla in min 4k tv till datorn.
Datorn hittar tv'en och fick efter lite pill i inställningar 4K 60hz.

Dock så har jag två problem:

1. När jag startar ett spel så startas det på min primära skärm 1080/60hz och när jag sedan flyttar fönstret till 4k skärmen så finns inte 4k att välja i spelet, lösningen är att ställa om 4k till primär skärm innan jag startar spelet, vilket är omständigt.

2. Eftersom det är min tv som är 4k skärmen så är den givetvis avstängd ibland, otroligt irriterande när musen "försvinner".

Jag har då en "lösning", jag skulle vilja ha en mjukvaru baserad "hdmi switch"
Där jag med kortkommando eller högerklick i taskbaren kan byta skärm.
Jag kommer aldrig vilja använda denna setupen i klassisk multiskärm konfig, utan skulle vilja ha tre lägen att välja på:

Bild till 4K skärm med 4K upplösning.
Bild till 1080 skärm med 1080 upplösning.
Bild till båda (klonad) då givetvis i 1080 upplösning.

Kanske går att fixa detta redan i nvidias inställningar? Där dem olika driftlägen får ett kortkomando? Jag förstår att det kommer bli ett avbrott på några sekunder när datorn ställer om sig.

Alternativt behöver jag då köpa en hdmi switch 1in 2ut, men då behöver den klara 4k 60hz vilket blev dyrt. Och ev krångligt då jag skulle vilja byta till 1080 144hz inom en snar framtid.

Tack på för hand!

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk

Dethär har man saknat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns alltid en skärm som är primär för grafikkortet och där kommer spel i fullskärmsläge att hamna, spelar du i fönster så går det att flytta fritt.
Har du provat win+P för att hantera skärmval ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du kan göra det du vill om du kör win+p är det bara att ropa på displayswitch.exe i ett script. Om inte är det nog tyvärr kört då det mig veterligen inte finns något API att anropa för att styra skärminställningarna.

Permalänk
Medlem

Vet inte om DisplayFusion har det du söker. Man kan göra mycket där vet jag. Värt att kolla på iallafall

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns alltid en skärm som är primär för grafikkortet och där kommer spel i fullskärmsläge att hamna, spelar du i fönster så går det att flytta fritt.
Har du provat win+P för att hantera skärmval ?

Win + P såg intressant ut! Kikade lite på youtube och detta ska jag definitivt testa när jag kommer hem! Tackar!

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
99:e percentilen

Tror att Monitor Profile Switcher är det du söker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag var inne och letade efter kodlösningar för att skriva nån liten applikation som skulle lägga en skärm i viloläge utan att den andra skulle påverkas... Err, gick sådär.

Men jag är ganska säker på att jag såg nåt för bildskärms-switchningar. Minns ej om det var i nåt API för C# eller om det var PowerShell script. Jag misstänker det senare. Borde kunna skriva script som är exekverbara från fil på skrivbordet (eller nån annanstans) som kör typ
1) Sätt display out endast till skärm 1
2) Sätt upplösning till xxxx/yyyy och frekvens till xx.
Sen ändra denna för dina 3 olika scenarion.
Bara en idé, kanske värt att kolla närmare på om du är kreativ på den fronten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köp en ny datorskärm till datorn, en 4k. Och sen spegla, problem solved!

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att WIN + P fyller alla mina behov, tackar!

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.