Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk

Perfekt har tyckt detta i flera år.
OBS ingen ironi!

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Måste få komma med den kommentar som en kollega gav på detta:

Det är alltså så att vi som jobbar och sliter hela dagarna skall betala TV för dem som sitter hemma hela dagarna?!

Större sannolikhet att de som inte jobbar, eller jobbar mindre, konsumerar mer tv-program än vi som är upptagna med att jobba.. Lite snedvridet..

Dom personerna du/kollegan pratar om hade nog valt bort tjänsten om dom bara hade kunnat fortare än tiden det tog för dig att skriva inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Härligt med mer skatt, snart vinner vi!

Mindre skatt för individen.
Och sen så slipper vi ha folk anställda som jagar folk för TV-avgiften osv.

Mer tråkigt för de som fuskar med TV avgiften, då blir det förstås en rejäl höjning....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Propaganda skatt. Trevligt...

Jag lyssnar aldrig på radio och ser aldrig på Tv. Känner mig kränkt.

Och jag använder aldrig välfärden....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

SVT har ändrat rätt mycket i sin tablå och sändningar senaste tiden pga Nordkorea alltså?
Snälla moderatorer, ta bort sådana fullständigt meningslösa kommentarer. Kan bli svårt förstås då den här tråden redan börjar bli full av dem som inte kommenterar sakfrågan det minsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar ha svårt att förstå att SVT/SR idag är ett problem och absolut hör till sakfrågan. Dem som gnatar "Extremvänster/kommunism" är inte pålästa men benar man ut det till punkten att det nu verkligen är statligt ägd media så ska det ifrågasättas i allra högsta grad. Oavsett vilken färg som råkar ha majoritet i riksdagen vid vilken tidpunkt. Du är fruktansvärt blåögd om du tror att det är oberoende public service du försvarar när den här förändringen går igenom.

Jag tänker då skälla ut varje politiker jag ser under valåret på stan nu. För att alla partier står bakom att skapa en än mer statligt ägt media är tamefan skamligt. "Men det är en separat skatt från budget", det är en PR-ursäkt för att få igenom det. Min åsikt är att det i dagens medievärld borde knoppats av så det fått sköta sig självt eller lagts ner för länge sedan. Så som det är nu, det är och har alltid varit ett rent skämt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Och jag använder aldrig välfärden....

Skickades från m.sweclockers.com

Välfärd och nöjen är dock inte samma sak.

Permalänk
Inaktiv

Den eneste løsning er at arbejde i Danmark!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tv och har inte betalat tv-avgiften på många år så det är lite surt att plötsligt behöva betala för något jag inte använder. Trots det känner jag nästan att det är värt det för att få se Radiotjänst gå i graven, de har varit riktigt pestiga under många år, tre otrevliga samtal bara det senaste året.

Dessutom använder motståndarna detta som ett argument mot skatten: Tänk på de arbetstillfällen som försvinner!!!11!

Ja, verkligen trist att en av sveriges minst omtyckta arbetsplats läggs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Du verkar ha svårt att förstå att SVT/SR idag är ett problem och absolut hör till sakfrågan. Dem som gnatar "Extremvänster/kommunism" är inte pålästa men benar man ut det till punkten att det nu verkligen är statligt ägd media så ska det ifrågasättas i allra högsta grad. Oavsett vilken färg som råkar ha majoritet i riksdagen vid vilken tidpunkt. Du är fruktansvärt blåögd om du tror att det är oberoende public service du försvarar när den här förändringen går igenom.

Jag tänker då skälla ut varje politiker jag ser under valåret på stan nu. För att alla partier står bakom att skapa en än mer statligt ägt media är tamefan skamligt. "Men det är en separat skatt från budget", det är en PR-ursäkt för att få igenom det. Min åsikt är att det i dagens medievärld borde knoppats av så det fått sköta sig självt eller lagts ner för länge sedan. Så som det är nu, det är och har alltid varit ett rent skämt.

Den är alltså 100 % statligt ägd precis som tidigare. Hur detta kvar bli "mer statligt ägd" är jag för dum för att förstå.

Vill du inte ha statligt ägd media är du välkommen att bilda eget parti eller driva frågan i ett redan existerande parti. Att driva frågan här på SweC är garanterat mest slöseri med energi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många gnällisar här tjänar förmodligen under 131 000 kr om året, och kan nu istället lagligt ha en TV! Grattis! Jag som tjänar storkovan tycker detta är bra, trots att jag faktiskt inte har någon TV (kulturelit på Södermalm, så klart)! Länge leve public service!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag tror vi måste försöka skilja lite på hur en eventuell avgift ska betalas och om "tjänsten" som avgiften möjliggör är förlegad eller inte. Denna fråga rör först och främst hur tjänsten, som redan finns, ska betalas, och då måste jag nog säga att en skatt känns rimlig.

Public service är i sin funktion menad att berika svenska folket med oberoende material som är bra eller nödvändigt. Däremed bör public service kunna jämföras med exempelvis inftastruktur, skola, äldreomsorg och andra delar som är skattefinansierade. Att en specifik individ inte använder funktionen är inte relevant, på samma sätt som det inte är relevant att varje individ inte har en egen bil och därmed inte i direkt form utnyttjar sveriges bilvägar. Eller att vissa individer tyvärr död i förtid och därmed aldrig utnyttjar sveriges äldreomsorg.

Sen har vi frågan om public service innehåll vilket bör anses vara en helt separat fråga, speciellt med tanke på att den frågan blir väldigt stor i sig. Ska public service finnas kvar över huvud taget? Om det ska finnas kvar, ska det ha kvar samma form som det har idag? Ska allt förutom SVT1 avskaffas då det idag finns så många fler kanaler som tillhandahåller svenska folket med olika typer av innehåll (än när public service infördes)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Dagens I-landsproblem på forumet?
sjukt mycket hat på detta forumet och pajkastning på "vänster radikala självmordsbombare för fred och allas lika rättigheter"
Vi förstår ni röstar nordfront, kan ni ta det till deras forum istället mkay

Du förstår nog inte så mycket du. Både nazister och vänsterextremister är positiva till statlig propaganda som kan hjälpa befolkningen att komma till "rätt" åsikt. Vi som är emot SVT är snarare liberala, dvs så långt ifrån vänster/nazister man kan komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Dagens I-landsproblem på forumet?
sjukt mycket hat på detta forumet och pajkastning på "vänster radikala självmordsbombare för fred och allas lika rättigheter"
Vi förstår ni röstar nordfront, kan ni ta det till deras forum istället mkay

Det är som vanligt att de mobiliserar till en sådan här tråd. SVTs existens kan de dock gnälla på alla där i veckan ändå...

Jag ser en hel del på SVT - mest nyheter och barnprogram. Jäääääääkligt skönt att slippa radiotjänst. Det är för mig bästa nyheten på veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Den är alltså 100 % statligt ägd precis som tidigare. Hur detta kvar bli "mer statligt ägd" är jag för dum för att förstå.

Vill du inte ha statligt ägd media är du välkommen att bilda eget parti eller driva frågan i ett redan existerande parti. Att driva frågan här på SweC är garanterat mest slöseri med energi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är en av dem som otaliga gånger påpekat att alla som inte vill ha det ska gå ut och säga det till sina politiker. Först när de märker av att det finns en motvilja börjar de tänka. Slöseri med energi i så fall? Give me a break.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Om jag räknar med ränta-på-ränta för 218kr investerade av mig och min sambo månadsvis i 35 år, dvs till pensionen, med 8% avkastning i t.ex en indexfond så innebär det en slutsumma på ca 487 000kr. Jag tar hellre dom pengarna och reser jorden runt när jag är 65 än att betala SVT för goja som jag aldrig ser på.

Kommer att se mycket noggrannt över möjligheten att göra någon form av skatteavdrag för att slippa den här skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då kan alla här inne, en gång för alla sluta ljuga om sitt TV-innehav. Att döma av folks kommentarer har Somalia fler TV per capita än Sweclockers medlemmar. Det är dessutom manligare att stå för att man inte betalar av principskäl, snålhet eller vad det nu må vara än att låtsas att TV:n i vardagsrummet är en tavla.

Förövrigt tycker jag att skatten i sig är OK, men storleken på den är inte i proportion med vad SVT förväntas göra. Finns ingen anledning att vi ska betala skatt för att André Pops ska sitta och kommentera skidor, då finns det kommersiella kanaler som gör bättre sändningar om man nu gillar den typen av underhållning. Ett par 100kr per år hade räckt för att SVT skulle överleva som enbart informationsmedium och dessutom skulle man i samma veva behöva göra en storstädning i leden så att alla får komma till tals, ett vänstermedium som det är idag och som bara har stöd av ca 35% av befolkningen är inte att kalla neutralt eller oberoende oavsett vilket parti man själv föredrar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mindre skatt för individen.
Och sen så slipper vi ha folk anställda som jagar folk för TV-avgiften osv.

Mer tråkigt för de som fuskar med TV avgiften, då blir det förstås en rejäl höjning....

Skickades från m.sweclockers.com

Sen finns det ju personer, hör och häpna(!), som inte äger eller tittar på tv. Jag har klarat mig gott och väl utan varken sig Melodifestivalen, dokumentär på SVT2 om Gösta, 55, som täljer dalahästar eller Karlavagnen på P4 i cirkus 5 år nu. Men klart som fan jag ska vara med och slänga pengar på detta jippo.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

1. All media är objektiv
2. Det handlar inte om att det är propaganda
3. Det är en tjänst, man ska välja att få betala för den, det här är inte sjukvård eller infrastruktur. Och många kan inte ens använda tjänsten och många är även emot tjänsten.

Och om du dessutom tror på fullaste allvar att SVT är "de mest objektiva medier som finns" så är du nog rejält politiskt hjärntvättat.

Vänsterkäbbel =/= Objektiv

1. Kan du förtydliga? Du säger på samma gång att all media är objektiv och att SVT inte är objektiv. Men SVT är ju media och enligt dig alltså objektiv.

2. Vad handlar det då om? Sista halvan av inlägget pratar ju om hjärntvätt och vänstervridenhet, men det är alltså ändå inte någon upplevd propaganda som är problemet?

3. Ja, det är ju ett argument. Betyder det att du är emot naturreservat och dylikt också? Det har ju inget om sjukvård eller infrastruktur att göra utan handlar ju bara om att bevara lite djur och biotoper här och där så att folk kan gå och titta på dem.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl hela konceptet snarare än finansieringsmodellen som är problemet. Har tjatat om det i tidigare trådar om samma ämne; jag tycker inte TV-sändning tillhör statens uppgifter. Staten ska tillhandahålla samhällsuppbärande och direkt nödvändiga tjänster, som vård, infrastruktur, skola, etc, och inget annat. TV tillhör inte den kategorin.

Jag hade köpt att staten drev en kanal som sände samhällsinformation och andra viktiga meddelanden till allmänheten, men att producera och sända ren underhållning för skattepengar ... näe.

Du har ju inte förstått vad public service är överhuvudtaget tyvärr. Det handlar inte om att staten ska tillhandahålla någon form av underhållning.Public service är inte heller kopplat till någon politisk instans, det ska vara en oberoende instans, vilket det verkar kunna förbli med den nya finansieringsmodellen också då det inte ingår i statens budget utan ligger som en extraavgift på skattesedeln.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Mindre skatt för individen.
Och sen så slipper vi ha folk anställda som jagar folk för TV-avgiften osv.

Mer tråkigt för de som fuskar med TV avgiften, då blir det förstås en rejäl höjning....

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt för oss som inte fuskar med tv avgiften, då blir det en rejäl skattehöjning.

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Jag har projektor utan tv-mottagare. Försök rättfärdiga varför jag ska betala avgiften? Många andra har monitors som de kopplar in diverse datorer och konsoler i. Inga mottagare där heller.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Perfekt har tyckt detta i flera år.
OBS ingen ironi!

Håller med 100%
Nu kommer ingen jävel undan. Like it or not.

Äntligen slut på diskussionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du förstår nog inte så mycket du. Både nazister och vänsterextremister är positiva till statlig propaganda som kan hjälpa befolkningen att komma till "rätt" åsikt. Vi som är emot SVT är snarare liberala, dvs så långt ifrån vänster/nazister man kan komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Okay läser man vad det tycker om massmedia passar det nog in 90% av medlemmarna som gör sig hörda här

"5. Att vår massmedia ska ägas av medborgare i det nya Norden. Utländsk såväl som inhemsk media som agerar folkfientligt ska kunna förbjudas. Ett alltför koncentrerat ägande måste motverkas."

Permalänk
Medlem

Vid sidan av Netflix, HBO och Amazon, är SVT Play det jag tittar mest på och då mest dokumentärer. När jag nån gång slår på gammel-TV förundras jag över de ständiga reklampauserna. Det känns så omodernt. Likaså P3 Dokumentär tycker jag ofta är väldigt bra. Dessa har jag inget emot att betala för och det nya förslaget låter långt mer rättvist än det gamla. Att man dessutom kan lägga ner Radiotjänst kommer spara massor.

Att SVT skulle vara nån slags extrempropaganda ser jag inte. Gör de program där de prisar den store ledaren Löfven? Nej. Gör de program där de lyfter fram nån speciell ideologi som den sanna läran? Nej. Gör de inslag som belyser en annorlunda vinkel jämfört med andra kanaler? Ja ibland. Men det är knappast något form av svensk motsvarighet till nordkoreansk statlig television.

Många länder har public service t.ex. Storbrittanien. Det är inget konstigt eller extremt med SVT. Flera av de allra bästa dokumentärerna skulle aldrig finansieras genom kommersiella kanaler. Såklart kan man ha åsikter kring vad för satsningar som prioriteras. Jag skulle t.ex. föredra att public service satsar uteslutande på dokumentärer och faktaprogram. Men jag vet att jag är i minoritet och public service ska tilltala alla så får acceptera det. Det är därför de gör allt från Bolibompa och Så ska de låta till program om den afrikanska dyngbaggen.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av KTL:

Du verkar ha svårt att förstå att SVT/SR idag är ett problem och absolut hör till sakfrågan. Dem som gnatar "Extremvänster/kommunism" är inte pålästa men benar man ut det till punkten att det nu verkligen är statligt ägd media så ska det ifrågasättas i allra högsta grad. Oavsett vilken färg som råkar ha majoritet i riksdagen vid vilken tidpunkt. Du är fruktansvärt blåögd om du tror att det är oberoende public service du försvarar när den här förändringen går igenom.

Jag tänker då skälla ut varje politiker jag ser under valåret på stan nu. För att alla partier står bakom att skapa en än mer statligt ägt media är tamefan skamligt. "Men det är en separat skatt från budget", det är en PR-ursäkt för att få igenom det. Min åsikt är att det i dagens medievärld borde knoppats av så det fått sköta sig självt eller lagts ner för länge sedan. Så som det är nu, det är och har alltid varit ett rent skämt.

Hur menar du att SVT blir mer politiskt styrt nu, jämfört med tidigare? Regeringen har samma möjlighet att justera avgiften när/om förslaget träder i kraft, som de har idag.

Permalänk
Medlem

Vad de flesta verkar missa är att vi alla betalar redan TV-avgift via skatten. Vad tror ni det kostar att hålla radiotjänst igång... Runt 3 miljarder senast jag kollade...

Prova att slå ut det per person som betalar skatt...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Propaganda skatt. Trevligt...

Jag lyssnar aldrig på radio och ser aldrig på Tv. Känner mig kränkt.

Får man fråga vart dina källkritiska och proppagandafria nyheter kommer ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bassen87:

Välfärd och nöjen är dock inte samma sak.

Du är nog i minoritet när du klassar SVT som en nöjeskanal. Visst, det visas nöjesprogram, men SVT rapporterar även nyheter dagligen från alla världens hörn. Glöm heller inte program som Uppdrag granskning, vilket finansieras av folket.

Permalänk
Medlem

"För ensamhushåll nästan halveras avgiften med 43,2 procent."

Har ingen TV så vet inte hur den halveras direkt.

Antar att jag får ta och köpa en TV bara för att när skatten kommer, vad jag nu ska med den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju så att samtliga riksdagspartier är eniga. Vill man rösta på ett riksdagsparti som är emot detta så går det inte för det finns inga.

Ja det är extra komiskt när folk gnäller över hur mycket "vänsterpropaganda" det är på SVT, samtidigt som partier såsom M och SD var precis lika mycket för införandet av public service-skatten som V och S. Är denna fråga så viktig får väl folk hitta något parti utanför riksdagen att rösta på nästa val, man kan inte gnälla om man röstade på något av de nuvarande riksdagspartierna.

Jag tycker en skatt är mer logisk eftersom man slipper dessa pseudo-diskussioner om vad som är "TV-mottagare" och inte. Man betalar redan en massa saker via skatten som man inte använder. Jag betalar t.ex. för fritidsgårdar, skolor och dagis trots att jag inte har och aldrig kommer skaffa barn. Även olika kulturaktiviteter ingår i sådant som finansieras av skatten, både på statlig och kommunal nivå.

Däremot tycker jag implementationen verkar lite konstig. Genomsnittliga hushåll borde väl betala mindre när fler är med och delar på avgiften, och man slipper extrakostnaderna för Radiomaffian i Kiruna AB. Men i praktiken får de flesta betala mer. Istället för ett golv på 131 000 och ett tak på bara 163 000 borde avgiften bli progressivt högre från kanske ca. 100 000:- / år upp till ett relativt högt inkomsttak kring, säg 350 - 400kkr/år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD