Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk
Medlem

Propaganda skatt. Trevligt...

Jag lyssnar aldrig på radio och ser aldrig på Tv. Känner mig kränkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja den var politiskt oberoende, vilket tanken är att den fortsatt ska vara, men SVT var definitivt statligt även tidigare.
Finns rätt mycket i vårt samhälle som är statligt ägt fast politiskt oberoende.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man är en drömmare ja. SVT/SR lutar sig åt handen som matar dem vilket nu än mer blir staten. Tiden då detta var oberoende media var någon gång på 70-talet och sen dess har folk kramat efter en fantasi. Mitt råd är att alla med en gång programmerar bort SVT/SR ur radio och TV och raderar deras app-tjänster.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att tv-skatten borde bli något lägre i det här förslaget i och med att man samtidigt skrotar Radiotjänst. Om man är två vuxna i hushållet så kommer man betala mer i skatt än vad avgiften är idag, borde vara tvärtom...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Förbered er på ny urartad diskussion på 20+ sidor, likt den förra tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

svt är DDR nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Och skattens användning ska bli till lyxliv för våra politiker?

Nej

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

På vilket sätt är avgiften logisk?
Hade det inte varit mer logiskt om man själv fick bestämma vilka nöjen ens egna pengar ska gå till?

Och att kalla folk som inte delar din uppfattning för idioter bevisar bara vem som egentligen lider av åkomman.

Jag ställer mig hellre på "idioternas" sida i den här frågan, inte för att jag håller med om deras syn på SVTs eventuella propaganda problem men för att de ger iallafall inte upp tanken om ett eget val när det kommer till vilka nöjen man vill spendera sina pengar på.

Permalänk
Medlem

Wohoo, grattis till alla er här på forumet som gillade att public service avgiften "försvinner". Har ni en respektive och bor tillsammans betalar ni nu mer Nu kommer "radikal vänstern" och "kommunisterna" som styr detta land få ännu mer pengar till sin "propaganda", om ni inte är ensamma. Ännu en gång, ett stort grattis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Skatten är väl iofs bättre än förra systemet, men hade SVT/SR varit politiskt styrda så kunde de ju åtminstone varit vänstervridna under perioden som folket röstat för en vänstermajoritet/regering, och högervridna under perioderna när folk röstat för en högermajoritet/regering.

Nu är SVT/SR vänstervridna permanent utan att någon kan styra upp det.

Permalänk
Avstängd

Skatt för regeringens propaganda.
Ingen som är för detta har iallafall någon rätt att klaga på Nordkorea.

Nu är det också lättare för dem att höja skatten utan att folk tänker på det vilket är ganska sjukt..

Permalänk
Medlem

Jag skall göra en tyst demonstration och i mitt brev till Svenska Kyrkan som jag ska gå ur nu.
"Tyvärr beklagar jag detta beslut, istället betala skatt till er och pengar går till att hjälpa behövande människor. Så blir vi påtvungen på en orimlig TV licens skatt för mätta svenska regeringens politikers magar för deras lyxmiddagar och lyxresor".

Inte att man blir påtvungen en skatt som är orimligt, dessutom måste man också betala extra avgifter för kunna se alla dessa "fria kanaler"! Det är inte så att om man köper en TV, så går det att titta direkt och man måste också köpa till en digitalbox/CI modul som kostar pengar!
Om man blir påtvungen på skatten, skall alla ha rätt till gratis box/CI modul för kunna ta emot dessa fria kanaler.

Om svenska regeringen är så kåta på att dra in TV licens pengar, varför inte bara lägga till skatten på alla enheter som har TV mottagare som dom gjort med kemikalieavgiften/privatkopieringsavgiften och vad fasiken mer avgifter/skatter dom hittat på dessa blodutsugare politiker. Samma för CD/Viasat och vilka mer aktörer som sänder TV program i Sverige. Man betalar också höga månads abonnemang avgifter till dom.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Om man är en drömmare ja. SVT/SR lutar sig åt handen som matar dem vilket nu än mer blir staten. Tiden då detta var oberoende media var någon gång på 70-talet och sen dess har folk kramat efter en fantasi. Mitt råd är att alla med en gång programmerar bort SVT/SR ur radio och TV och raderar deras app-tjänster.

Från SVT:s sida blir det just ingen skillnad alls, mer än att man kommer veta tämligen exakt på förhand hur mycket pengar man blir tilldelade sig. Största förändringen blir att Radiotjänst lägger ner vilket inte påverkar själva SVT nämnvärt.

Att folk inte vill betala den här skatten är irrelevant för frågeställningen. Det är en helt annan fråga, den om SVT borde anses som en viktig samhällsfunktion eller inte. Den frågan berör inte det beslutet överhuvudtaget. Den enda den tar upp är att TV-avgiften är förlegad och behöver bytas mot något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Napster91:

Wohoo, grattis till alla er här på forumet som gillade att public service avgiften "försvinner". Har ni en respektive och bor tillsammans betalar ni nu mer Nu kommer "radikal vänstern" och "kommunisterna" som styr detta land få ännu mer pengar till sin "propaganda", om ni inte är ensamma. Ännu en gång, ett stort grattis

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vi inte gemensamt försöka hålla den här tråden lite mer sansad. Det är inte så rimligt att påstå att det är radikalvänster och kommunister som styr landet exempelvis. Edgy och tillspetsat, men inte så sant... Det blir bara pajkastning om man fortsätter det spåret.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Statsfinasierad vänsterextrem propaganda, härligt .... De har blivit inspirerade av Nordkoreas alla sändningar på senaste tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Nu kommer inte snyltarna undan

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fortfarande illa med public service tvånget, fast nu blir åtminstone systemet rättvist, alltid något att fira

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Statsfinasierad vänsterextrem propaganda, härligt .... De har blivit inspirerade av Nordkoreas alla sändningar på senaste tiden

SVT har ändrat rätt mycket i sin tablå och sändningar senaste tiden pga Nordkorea alltså?
Snälla moderatorer, ta bort sådana fullständigt meningslösa kommentarer. Kan bli svårt förstås då den här tråden redan börjar bli full av dem som inte kommenterar sakfrågan det minsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som inte ens kollar på vanlig tv.
Skulle göra det valfritt. Vill man kolla på det svt och deras grejer så borde man göra ett konto där pengarna dras varje månad ..
Staffar folk som inte ens kollar på det.

Permalänk

Och vi alla som avskyr TV och tycker att SVT borde använda sig av vanlig jävla kapitalism och tävla på en marknad som ett riktigt företag och inte betalat den här pisstjänsten tidigare?

Det här är så jävla svinigt. Det här är en av anledningarna till varför Sverige aldrig kan bli riktigt bra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Skatt är stöld. Jag vill inte betala för något jag aldrig kommer att kolla på, man kan inte lita på vad som sägs på SVT, vänsterfanatiker hela bunten.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan vi inte gemensamt försöka hålla den här tråden lite mer sansad. Det är inte så rimligt att påstå att det är radikalvänster och kommunister som styr landet exempelvis. Edgy och tillspetsat, men inte så sant... Det blir bara pajkastning om man fortsätter det spåret.

Skulle nog snarare säga att det inte är rimligt att påstå att inte är så.
mer vinklat än svt är svårt att hitta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

1. All media är objektiv subjektiv
(menade jag ju så klart)
2. Det handlar inte om att det är propaganda
3. Det är en tjänst, man ska välja att få betala för den, det här är inte sjukvård eller infrastruktur. Och många kan inte ens använda tjänsten och många är även emot tjänsten.

Och om du dessutom tror på fullaste allvar att SVT är "de mest objektiva medier som finns" så är du nog rejält politiskt hjärntvättat.

Vänsterkäbbel =/= Objektiv

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag skall göra en tyst demonstration och i mitt brev till Svenska Kyrkan som jag ska gå ur nu.
"Tyvärr beklagar jag detta beslut, istället betala skatt till er och pengar går till att hjälpa behövande människor. Så blir vi påtvungen på en orimlig TV licens skatt för mätta svenska regeringens politikers magar för deras lyxmiddagar och lyxresor".

Inte att man blir påtvungen en skatt som är orimligt, dessutom måste man också betala extra avgifter för kunna se alla dessa "fria kanaler"! Det är inte så att om man köper en TV, så går det att titta direkt och man måste också köpa till en digitalbox/CI modul som kostar pengar!
Om man blir påtvungen på skatten, skall alla ha rätt till gratis box/CI modul för kunna ta emot dessa fria kanaler.

Om svenska regeringen är så kåta på att dra in TV licens pengar, varför inte bara lägga till skatten på alla enheter som har TV mottagare som dom gjort med kemikalieavgiften/privatkopieringsavgiften och vad fasiken mer avgifter/skatter dom hittat på dessa blodutsugare politiker. Samma för CD/Viasat och vilka mer aktörer som sänder TV program i Sverige. Man betalar också höga månads abonnemang avgifter till dom.

Fast alla tv apparater har inbyggd box idag och man behöver inget kort/abonnemang/ca-modul för att se på SVT1,SVT2 och TV4. Tror sexan är gratis också, bara att trycka i antennkabeln!

Lite putt blir man ju, har inte haft tv på fem år och nu blir man tvungen att betala för något jag inte ens har tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

På vilket sätt är avgiften logisk?
Hade det inte varit mer logiskt om man själv fick bestämma vilka nöjen ens egna pengar ska gå till?

Precis, så jag borde slippa betala för all kultur. Jag går aldrig på museum eller har ens besökt våra flådiga kulturhus.

Where is my MONEY!?

Permalänk
Medlem

Ju sämre public service (eller egentligen all gammelmedia) blir, desto färre blir tittarna/lyssnarna/läsarna men desto mer pengar får de för att 'överleva'. Sorry finns ingen logik. Hela skiten måste avskaffas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Fantastiskt! Nu kommer inte snyltarna undan

Fantastiskt, nu får svenska folket betala för skit dom inte använder (jag har ingen TV och har inte haft på många år och konsumerar INTE deras online skräp) samt betala mer för samma skit dom betalade överpris på tidigare om du nu inte bor själv.

De borde gå steget längre och lägga ner SVT tillsammans med radiotjänst istället för att ha en skyddad verkstad som vi måste betala för. Vem skulle sakna SVT om det försvann? Förutom några propaganda älskande kommunister som tycker hela Sverige ska vara med och betala för skit dom själva tycker om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Att folk inte vill betala den här skatten är irrelevant för frågeställningen. Det är en helt annan fråga, den om SVT borde anses som en viktig samhällsfunktion eller inte. Den frågan berör inte det beslutet överhuvudtaget. Den enda den tar upp är att TV-avgiften är förlegad och behöver bytas mot något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan du säga att det enda sättet att visa sitt misstroende emot vad som kallas för public service (en funktion som ska vara för folket) är irrelevant i denna frågan?

Hur ska du visa misstroende nu när det dras automatiskt utav varje medborgare?
De behöver aldrig vara ansvariga emot folket nu mer då pengarna aldrig kommer att hotas igen.

För att public service ska vara public service så ska betalningen vara varje medborgares eget val, annars tappar det hela sitt förtroende då det blir ett tvång istället för en service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

SVT har ändrat rätt mycket i sin tablå och sändningar senaste tiden pga Nordkorea alltså?
Snälla moderatorer, ta bort sådana fullständigt meningslösa kommentarer. Kan bli svårt förstås då den här tråden redan börjar bli full av dem som inte kommenterar sakfrågan det minsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Journalister är inavlade troligen både genetiskt men framför allt åsiktsmässigt. SVT är enligt mig ett symptom på problemet snarare än problemet i sig som är mycket bredare.

Permalänk
Medlem

Måste få komma med den kommentar som en kollega gav på detta:

Det är alltså så att vi som jobbar och sliter hela dagarna skall betala TV för dem som sitter hemma hela dagarna?!

Större sannolikhet att de som inte jobbar, eller jobbar mindre, konsumerar mer tv-program än vi som är upptagna med att jobba.. Lite snedvridet..

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem på forumet?
sjukt mycket hat på detta forumet och pajkastning på "vänster radikala självmordsbombare för fred och allas lika rättigheter"
Vi förstår ni röstar nordfront, kan ni ta det till deras forum istället mkay