Permalänk
Medlem

Acer XB240H Kan inte gå över 120hz

Skärmen har 1920x1080 upplösning och 144hz uppdateringsfrekvens.
Jag använder ett HD 7970(Sapphire referenskylare) och DVI dual link kabeln som följde med skärmen. Kan ej testa DP just nu, då jag bara har mini-DP ut på grafikkortet.

I windows kan jag endast välja 120hz eller lägre. Jag har provat CRU och även AMDs egna custom resolution. Om jag skapar en 1920x1080 144hz upplösning i CRU, så kan jag ändå inte välja 144hz i windows. Om jag istället skapar samma upplösning i AMD crimson, går upplösningen inte att spara, med anledning att skärmen inte stödjer upplösningen. Jag kan skapa lägre upplösningar i 144hz som funkar.

Jag kan inte hitta något i skärmens OSD inställningar som verkar begränsa uppdateringsfrekvensen. Drivrutiner är uppdaterade(genom windows).

Vad tror ni kan vara fel?

Jag är tacksam för alla kommentarer.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag skärmen i 144hz. Gjorde en custom resolution i AMDs controlpanel, knappade in 144hz och ändrade standard timing från "manual" till "CVT - Reduced Blanking", Sen ändrade jag "G.Pixel Clock" till 327670 KHz vilket var det högsta värdet som inte gav mig ett fel. Jag vet inte om denna lösning har några negativa konsekvenser.

Uppdatering: Detta funkade ej. Uppdateringsfrekvensen blev 136hz och inte 144hz.

Fel av mig
Permalänk
Bildexpert 📺

@martinvb: Det korta svaret är "det ska fungera, annars är något fel".

Det felet som verkar ligga närmast till hands är att kretsarna stryper vid 300 MHz pixelklocka vilket bör vara single-link TMDS-gränsen för den generationen AMD-grafikkort. Så kolla att kabeln verkligen är dual link. Annars går du på en mDP-DP-kabel och testar.

Har du ytterligare skärmar inkopplade kan detta också begränsa den total bandbredden tillgänglig för att driva skärmarna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ok, jag fann till slut handboken till XB240H och ser något intressant. Det är inte mycket klartext i handboken med vad som fungerar var. Men på pinout-diagrammet för DVI ser jag följande.

Observera att pinne 4, 5, 12, 13, 20 och 21 (de i mitten på DVI-kontakten) är märkta "NC", alltså, Not connected

Jämför med pinouten på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

DVI-kontakten på Acer XB240H är alltså single link, inte Dual Link. Handboken nämner inte ens Dual Link någonstans, utan endast "DVI".

Eftersom ett äldre AMD-kort endast når 300 MHz pixelklocka över single link TMDS är du begränsad till 120 Hz i normalfallet och de 136 Hz, du nådde med Crimson vilket slår i taket för kretsen i ditt grafikkort. Det kan bli så att det fungerar med 144 Hz på ett Nvidia GTX 900-serien och nyare som klarar 600 MHz single link, eller på nyare AMD 4xx, 5xx samt Vega.

Annars är det alltså Displayport som gäller.

Permalänk
Medlem

Wow vilket svar! Då införskaffar jag mig en mini DP kabel.

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

har ett 7970 och en Asus VG248QE som jag körde Dual Link DVI i 144Hz ganska länge. men någon gång i somras så vill det inte fungera längre. provade även att byta till en DP kabel men no luck, så nu köra jag i 120Hz istället. Vet inte om det är grafikkretsen som börjar bli till åren eller om skärmen på något sett kan degradera