När är rätt tid att leasa bil?

Permalänk
Medlem

INTE billigt men man måste jämföra med att köpt bilen ny och sålt den efter tre år vad kostnaden är.

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

En fördel med att leasa är ifall man ska låna till bostad eller annat. Banken låter dig antagligen låna mer ifall du inte har andra dyra lån som tickar.

Tack till den som länkade till https://jamforleasing.se/privatleasing

Du har inte tänkt på att det kanske finns en anledning till att de lånar ut mindre till folk med billån? Vet man på banken om att en kund leasar en bil lägger jag definitivt in det i kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Finns det mer långsiktiga kalkyler på att leasa eller köpa bil? Jag har bra koll på vad det kostar 3 år och internet är fullt med information om det. Men personligen är jag mer nyfiken över vad kostnaden blir på cirka 10-15 år. Gissningsvis blir det billigaste alternativet att köpa en begagnad som är aldrig går sönder och behålla den i 10 år, men om man tittar på någon som köper ny bil och kanske behåller i 5 år för att sedan sälja osv osv.

Det är bara att göra en beräkning med samma kostnader över en längre period. Någon nämnde 2.500kr/mån och på en tioårsperiod har man alltså betalat 300.000kr.

Vad som ingår varierar nog kraftigt beroende på leasingavtal men köper man den Hyundai i10 som länkades på förra sidan hinner man köpa (och skrota med 100% värdeminskning) minst två bilar under samma period. Då har man dessutom 50.000kr som bör täcka försäkringskostnaden och som någon påpekade tidigare så är eventuella verkstadsbesök ej inräknade i leasingavtalet så jag utelämnar det även i denna beräkning då det är högst spekulativt.

Den största skillnaden är väl servicekostnader som vanligtvis 'ingår' i ett leasingavtal (wow! Gratis! ) men hur man än vrider och vänder på det kan det aldrig bli mer ekonomiskt fördelaktigt att leasa framför att köpa (om man inte tar ett lån med vansinnig ränta) och exemplet ovan är som sagt beräknat på att man totalskrotar två sprillans nya bilar inom en tioårsperiod vilket är helt orimligt.

Vill man prova på att köra en sprillans ny bil i tre år och tycker att det är värt kostnaden så visst, men ju längre tidsperiod man tittar på desto tydligare blir de enorma kostnaderna och nackdelarna med leasing/hyrbil.

Folk jag känner talar gott om leasing och hur smidigt det är osv. men rent krasst handlar det i de flesta fall om att man delvis luras av lockpriser och dels aldrig ens skulle ha möjlighet att köpa en bil kontant så det är inte ett realistiskt alternativ.

Jag har aldrig stött på någon som har råd att casha en bil men som valt leasing och vice versa och anledningen är rätt uppenbar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Tycker du att det är värt 3000kr/ mån att få åka 2mil om dagen i en ny bil så kan du ta det. Jag själv skulle aldrig någonsin göra något sånt. Du kan lika bra köpa en bil för 30 000kr och är det som du säger att du skiter i vad det är för märke så kan du få mycke bil för pengarna.

De pengar du får över kan du göra vad du vill för och njuta av livet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om vi ska jämföra exakt samma bil så kostar leasingen 1.920kr/mån vilket under en tioårsperiod landar på ca 230.000kr. Om man köper samma bil kontant för 125.000kr måste man alltså kosta på bilen över 100.000kr i service och försäkring (obs! reparationer ej inräknade i något av exemplen!) för att exemplen ens ska gå +/-0 och det förutsätter dessutom att bilen du köper är värd noll och ingenting efter tio år samtidigt som du inte råkar ut för några extra kostnader för leasingavtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren:

Leasing är bra som du säger för 2-3år men i längden så är det värt att köpa en bil såklart.

Jag leasar själv idag bil som kostar mig 2150kr/mån med vinterdäck, förhöjda mil 1500mil/år, service etc då på totalt 2år och det är enligt mig värt varje krona men det gäller som sagt att hitta en bra deal.
Och jo jag har råd att casha en bil (känner bara inte att det är värt det)
Vissa mer "premium" bilar brukar dock va orimligt dyra att leasa.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Och jo jag har råd att casha en bil (känner bara inte att det är värt det)

Egentligen är det aldrig värt att betala en ny bil 100% kontant då man med största sannolikhet kan få bättre avkastning på pengarna jämfört med räntekostnaden men jag förstår vad du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är bara att göra en beräkning med samma kostnader över en längre period. Någon nämnde 2.500kr/mån och på en tioårsperiod har man alltså betalat 300.000kr.

Vad som ingår varierar nog kraftigt beroende på leasingavtal men köper man den Hyundai i10 som länkades på förra sidan hinner man köpa (och skrota med 100% värdeminskning) minst två bilar under samma period. Då har man dessutom 50.000kr som bör täcka försäkringskostnaden och som någon påpekade tidigare så är eventuella verkstadsbesök ej inräknade i leasingavtalet så jag utelämnar det även i denna beräkning då det är högst spekulativt.

Den största skillnaden är väl servicekostnader som vanligtvis 'ingår' i ett leasingavtal (wow! Gratis! ) men hur man än vrider och vänder på det kan det aldrig bli mer ekonomiskt fördelaktigt att leasa framför att köpa (om man inte tar ett lån med vansinnig ränta) och exemplet ovan är som sagt beräknat på att man totalskrotar två sprillans nya bilar inom en tioårsperiod vilket är helt orimligt.

Vill man prova på att köra en sprillans ny bil i tre år och tycker att det är värt kostnaden så visst, men ju längre tidsperiod man tittar på desto tydligare blir de enorma kostnaderna och nackdelarna med leasing/hyrbil.

Folk jag känner talar gott om leasing och hur smidigt det är osv. men rent krasst handlar det i de flesta fall om att man delvis luras av lockpriser och dels aldrig ens skulle ha möjlighet att köpa en bil kontant så det är inte ett realistiskt alternativ.

Jag har aldrig stött på någon som har råd att casha en bil men som valt leasing och vice versa och anledningen är rätt uppenbar...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med dig. Kanske missar något i resonemanget men när leasingperioden är över hämtar man ut en splitter ny bil och kör den ytterligare tre år. Jämför det med att köpa en ny bil var tredje år verkar för mig mer rimligt än att jämföra med en bil som åldras tio år. Det mest ekonomiska man kan göra är att köpa en bil för 5-10 000kr och köra den tills den inte går längre, sedan hittar man en ny likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kanske missar något i resonemanget men när leasingperioden är över hämtar man ut en splitter ny bil och kör den ytterligare tre år.

Det förutsätter att du vill/har råd att byta bil och binda upp dig på ett nytt avtal vart tredje år och att inga oväntade kostnader uppstår. Jag tror att många luras av reklamen där 'allt ingår' och inte har en tanke på ev. avdrag, reparationer osv. och när jag för nöjes skull kikade på kostnaden av en leasingbil ingick inte ens vinterdäck.

Dessutom är det ett oerhört kortsiktigt tänk och som i exemplet ovan så skulle man kunna köpa två splitternya bilar, inte spendera en spänn på underhåll, köra slut på dem och totalskrota efter fem år och du är fortfarande inte ens uppe i samma kostnad som om du hade leasat samma bilar.

Det är naturligtvis väldigt dumt rent ekonomiskt att köpa en sprillans ny bil men nu var det var ju det vi jämförde, den absolut största kostnaden för en ny(are) bil är värdeminskning och det är naturligtvis ekonomiskt fördelaktigt när någon annan har tagit den initiala smällen som alltid är värst.

Edit: Kort sagt, ditt tankesätt förutsätter att man köper en sprillans ny bil och gör sig av med den för noll kronor efter tre år vilket är helt orealistiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Har själv leasing på numera 20-talet bilar i företagen och kör där med inget privat men jag kan inte förstå vad oväntade kostnader är utan ser det som folk som snålar på att underhålla eller reparera bilen när den behöver det. Jag gissar att exemplet du refererar till är detta:

Citat:

Om vi ska jämföra exakt samma bil så kostar leasingen 1.920kr/mån vilket under en tioårsperiod landar på ca 230.000kr. Om man köper samma bil kontant för 125.000kr måste man alltså kosta på bilen över 100.000kr i service och försäkring (obs! reparationer ej inräknade i något av exemplen!) för att exemplen ens ska gå +/-0 och det förutsätter dessutom att bilen du köper är värd noll och ingenting efter tio år samtidigt som du inte råkar ut för några extra kostnader för leasingavtalet.

Är det så, så är det inte så leasing fungerar. Efter tre år har man lagt 69 120kr på bilen, restvärdet är då 55 880kr vilket man kan köpa loss bilen för. Utan att veta andrahandsvärdet på bilen i exemplet så är det kanske en viss differens där. Annars är din jämförelse som äpplen och päron - givet är att en bil i princip alltid är en förlustaffär, frågan är vart man drar gränsen för sig själv. Då blir det också svårt att få med sig matnyttig information om man ska använda din jämförelse.

Mitt tankesätt är att man köper en bil för säg 450 000kr och säljer den tre år senare för 300 000kr. En leasingbil för 4 167kr går jämt upp. Inget annat. Att lägga 230 000kr under en tioårsperiod för att aldrig ha en bil äldre än tre år anser jag som ett kap om man bara ska ha en bil för att rulla runt i. Men man ska vara medveten om att för de pengarna får man inte mycket ny bil. Då är det bättre att lägga dem på en bättre begagnad V70 eller något liknande och köra den länge. Även leasade bilar (treåringar alltså) kan man leasa om, kallas då operational leasing tror jag och får då en annan kostnad.

Permalänk
Medlem

Är det bra jag som reagerar på hur extremt lite man får köra?
Standard verkar vara 1000 mil och förhöjt 1500 mil.

Att betala dyrt varje månad och sen halvt om halvt antingen behöva snåla på hur mycket man kör eller känna att man slösat pengar genom att inte använda sina mil, tack men nej tack.

Du verkar ha haft lite otur med dina bilaffärer minst sagt men ge inte upp! Jag tror lätt du kan hitta en liten bil för 20" som håller i 3 år och som du får köra hur långt du vill.
Håll det enkelt, köp nybesiktigat och från märken/modeller som andas lite kvalité (enligt mig Volvo V70, Toyota Corolla samt VW Golf men smaken är som baken) och hitta annonser som ger ett seriöst intryck och vars ägare ägt bilen under några år för att slippa de värsta skojarna.
Kan också komma upp kap genom att söka på "dödsbo" på blocket då sådana bilar ofta vill säljas av snabbt och problemfritt.

Folk talar så varmt om hur skönt det är att inte behöva besiktiga bilen, det tar 5 min att boka o betala en tid och sen 1 h att åka o fixa det....

Edit: Har du funderat på att skaffa en moppe? Ju äldre man är dessto roligare är det att köra dem!

Permalänk
Medlem

Det blir aldrig billigare att leasa en bil. Företagen måste ju tjäna pengar även på leasing bilarna.
Jag hade antingen köpt en helt ny bil eller en lite äldre begagnad bil för ca 20.000.
Känns inte värt att lägga pengarna på att leasa en bil.
Vill man ändå ha en helt ny bil kanske Dacia kan vara ett alternativ ligger bra till i pris för en helt ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

En fördel med att leasa är ifall man ska låna till bostad eller annat. Banken låter dig antagligen låna mer ifall du inte har andra dyra lån som tickar.

Tack till den som länkade till https://jamforleasing.se/privatleasing

Då kreditupplysningen görs på hela beloppet och det dessutom är ett bindande avtal så tror jag inte att banken gör någon skillnad tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danne215:

Det blir aldrig billigare att leasa en bil. Företagen måste ju tjäna pengar även på leasing bilarna.
Jag hade antingen köpt en helt ny bil eller en lite äldre begagnad bil för ca 20.000.
Känns inte värt att lägga pengarna på att leasa en bil.
Vill man ändå ha en helt ny bil kanske Dacia kan vara ett alternativ ligger bra till i pris för en helt ny bil.

Ny bil är alltid väldigt dyrt förstås men leasing kan i en hel del fall vara billigare än att köpa om man nu måste ha en ny bil. Mestadels beror det på den så kallade stordriftsfördelen. Köper man in säg 100 bilar av samma modell så får man sjukt mycket bättre pris än en privatperson som köper en bil, det kan handla om rabatter på sådär 20-40% och för lyxigare bilar mer än så. Privatpersoner får sällan rabatt på nya bilar mer än möjligtvis vinterdäck på köpet eller så. Samma gäller förstås försäkring, service och liknande.

Sen måste man förstås verkligen läsa avtalen noggrant så man inte åker på en stor smäll när bilen ska lämnas tillbaka på grund av slitage eller "övermil". Risken är ju också att man står där med ett dyrt avtal eller en stor kostnad för att bryta avtalet om ens livssituation förändras så att man inte behöver eller har råd att ha (ny) bil. Samtidigt har man ju också en risk om man köper en ny bil, att sälja en ett år gammal bil exempelvis innebär ju alltid en väldigt stor kostnad för värdeminskning om man skulle behöva göra det.

Men är pengar ett problem så bör man ju inte ens fundera på en ny bil, leasing eller ej, och helst bör man undvika bil helt om man inte har buffert nog att ta oväntade kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då kreditupplysningen görs på hela beloppet och det dessutom är ett bindande avtal så tror jag inte att banken gör någon skillnad tyvärr.

Tänkte inte på det... Så banken kollar bara på vad en avtalad avbetalning kommer kosta totalt, inget annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

@Vlademil: nej du hade rätt från början. Du binder inget kapital då du hyr bilen, till skillnad från om du exempelvis betalar av den över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Du får med en skötselguide med exempel på hur bilen får se ut etc
Sen borde du väl aldrig kunna få betala mer än vad självrisken på din försäkring kostar för åtgärdandet av fel på en leasingbil.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast en självrisk täcker inte olika skador vid olika tillfällen. Så klädsel förstörd av småbarn, buckla på bakskämen och repade fälgar är tre olika skador. Det hjälper inte att man rapporterar det samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte så bra som det låter, sen jag köpte ny bil håller jag ständigt på att bli vansinnig på fanskapet för att den piper så fort man ska parkera nånstans som inte är hemma utan andra bilar i närheten.

Lulz, stäng av sensorerna så...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Vlademil:

I de fall jag har leasat så har de bara kollat om jag klarar av hela beloppet så att säga.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Vlademil: nej du hade rätt från början. Du binder inget kapital då du hyr bilen, till skillnad från om du exempelvis betalar av den över tid

Klart att man inte binder kapital, men kreditupplysningen görs mot hela beloppet och påverkar såklart framtida lån.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Klart att man inte binder kapital, men kreditupplysningen görs mot hela beloppet och påverkar såklart framtida lån.

Då förstår du inte hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Då får du gärna förklara, utifrån privatleasing. Inte leasing via företag. Backar gärna mitt band efter klargörande.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@ågren: Har själv leasing på numera 20-talet bilar i företagen och kör där med inget privat men jag kan inte förstå vad oväntade kostnader är utan ser det som folk som snålar på att underhålla eller reparera bilen när den behöver det.

Du kan inte jämföra företagsleasing med privatleasing. Det finns nog väldigt få företag med behov av 20+ bilar som faktiskt köper dem och de väljer leasing just för att kunna ha en modern och problemfri bilpark och anser att det är värt den extra kostnaden.

Problemet med privatleasing är att de flesta som sagt inte räknar med extra kostnader utan tar för givet att 'allting ingår' eftersom det står så i reklamen. Säg att man råkar ut för något fel på växellådan som inte omfattas av garantin och ett byte av växellådan kostar 45.000kr. Tror du verkligen att den genomsnittlige hyrbilsföraren har en buffert i den storleken avsedd att täcka oförutsedda kostnader? De allra flesta har troligtvis inte det vilket innebär att man tvingas belåna sig för att reparera en bil som man inte ens äger.

Skrivet av MsSmith:

Jag gissar att exemplet du refererar till är detta:

Är det så, så är det inte så leasing fungerar. Efter tre år har man lagt 69 120kr på bilen, restvärdet är då 55 880kr vilket man kan köpa loss bilen för. Utan att veta andrahandsvärdet på bilen i exemplet så är det kanske en viss differens där.

Jag kan garantera dig att du inte får ett garanterat restvärde på 55.880kr på ovan nämnda bil. I så fall har leasingfirman i praktiken gett dig ett helt avgiftsfritt lån samtidigt som de står för kostnader som service, däck m.m. och det är förstås helt orimligt.

Skrivet av MsSmith:

Mitt tankesätt är att man köper en bil för säg 450 000kr och säljer den tre år senare för 300 000kr. En leasingbil för 4 167kr går jämt upp. Inget annat. Att lägga 230 000kr under en tioårsperiod för att aldrig ha en bil äldre än tre år anser jag som ett kap om man bara ska ha en bil för att rulla runt i. Men man ska vara medveten om att för de pengarna får man inte mycket ny bil.

Om du har råd att köpa en bil för närmare en halv miljon så är du inte målgruppen för privatleasing och om du nu ändå privatleasar en bil i den prisklassen är kostnaden betydligt högre än 4.167kr/mån. En snabb googling ledde mig till Rejmes där en normalutrustad XC60 T5 AWD BUSINESS ADVANCED kostar från 5.895kr/mån och då anges nypriset för samma bil vara 407.900kr.

Över en nioårsperiod betalar du 640.000kr i leasingkostnad. Vi kan jämföra det med om du t.ex. skulle köpa en sprillans ny Honda CR-V eller Toyota RAV4. Du behöver aldrig köra en bil äldre än tre år, omfattas av nybilsgarantin under hela ägandeperioden och andrahandsvärdet är väldigt högt på dessa bilar. Ett snabbt räkneexempel:

  • Du köper en Honda CR-V för 270.000kr (1.6L D-TEC med Elegancepaket)

  • Efter tre år är andrahandsvärdet runt 200.000kr för samma bil efter en snabb titt på blocket och du säljer den för denna summa.

  • På tre år räknar jag med ca 5.000kr/år i försäkring, 12.000kr i servicekostnad (baserat på egen erfarenhet) samt 10.000kr/år i kostnader relaterade till drift och reparation, småfix, däck etc.

  • Total kostnad för tre år med obegränsade mil och total frihet: Knappt 60.000kr och räknar vi in värdeminskningen är totalsumman 130.000kr eller 390.000kr över en nioårsperiod.

Om vi istället tittar på privatleasing har du betalat 250.000kr extra för...ja, vad egentligen? Du har i båda exemplen kört nya och fräscha bilar osv. och den enda skillnaden rent ekonomiskt är att du hade sparat en kvarts miljon genom att köpa ovanstående bilar och byta med treårsintervaller.

Nu jämförde jag två helt olika bilar men det var för att illustrera att man visst kan få mycket bil för pengarna i den prisklassen. Är det verkligen värt mellanskillnaden för att få 'bara rulla runt' i en XC60 istället för en CR-V eller RAV4?

Summorna påverkas så klart beroende på vad man får för beräknat eller garanterat restvärde och det är oerhört svårt att göra den här typen av jämförelser då det finns så otroligt många variabler, oförutsedda händelser m.m. men man får i alla fall en ungefär bild av totalkostnaden.

Dold text
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@MsSmith:

Då får du gärna förklara, utifrån privatleasing. Inte leasing via företag. Backar gärna mitt band efter klargörande.

Ok - ett exempel:

Ponera att du som anställd har 30 000kr i lön, du har då en nettolön på ca 22 500kr.
Av dessa behöver du ha mellan 7 000kr och 11 000kr kvar enligt banken för att klara dina månatliga utgifter. När du sedan köper en plats i en bostadsrättsförening, tar avbetalningar, blankolån etc så ökar dina utgifter. Kostnaderna för dessa får inte överstiga mellanskillnaden, vilket varierar på vart man bor, civil status osv. Gränserna varierar också beroende på vad du ska låna till. Detta gissar jag att du har koll på.

Ovanstående är saker som går att spåra i en UC, exempelvis blankolån 100 000kr Handelsbanken. Detta uppdateras den 19e varje månad enligt UC. Att ett lån sparas är för att man har en skuld och är där med att anse som negativt. Att ta på sig många omfrågningar från kreditinstitut är också att anse som negativt - så till viss del har du rätt - men sedan 2014 har instituten fått nya direktiv att titta på varför man har många förfrågningar, istället för att bara gå på att man har många. Om man exempelvis har sökt bolån själv och ställt alternativen mot varandra så är det lätt att man får både fem och tio förfrågningar på sig.

Men att ingå ett leasingavtal är att anse som ett hyresavtal och inte ett lån vilket gör att man bara tittar på en ögonblicksbild. Givet att har man miljonlån och annat så kan det vara negativt att få ett leasingavtal men tvärtom spelar ingen roll. Det inkräktar inte på det totala rörelsekapital man sitter på. Där med kan man dra en liten lögn om exempelvis banken frågar, det är enkelt att säga att man inte ingått ett avtal angående leasing. Men det är upp till samvetet och är inte spårbart på något annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du kan inte jämföra företagsleasing med privatleasing. Det finns nog väldigt få företag med behov av 20+ bilar som faktiskt köper dem och de väljer leasing just för att kunna ha en modern och problemfri bilpark och anser att det är värt den extra kostnaden.

Uh nej - vi får dra halva momsen vid leasing men inte dra någon moms vid köp. Vi vill heller inte binda upp kapital om det inte behövs. Så för oss är det en vinst att leasa, inte en kostnad.

Citat:

Problemet med privatleasing är att de flesta som sagt inte räknar med extra kostnader utan tar för givet att 'allting ingår' eftersom det står så i reklamen. Säg att man råkar ut för något fel på växellådan som inte omfattas av garantin och ett byte av växellådan kostar 45.000kr. Tror du verkligen att den genomsnittlige hyrbilsföraren har en buffert i den storleken avsedd att täcka oförutsedda kostnader? De allra flesta har troligtvis inte det vilket innebär att man tvingas belåna sig för att reparera en bil som man inte ens äger.

Försäkring - jag säger det igen - försäkring
Av denna anledning tecknar man bara halvförsäkring på nya fordon som går under nybilsgaranti och vagnskadegarantin. Finns ingen anledning att oroa sig för dessa typer av fel.

Citat:

Jag kan garantera dig att du inte får ett garanterat restvärde på 55.880kr på ovan nämnda bil. I så fall har leasingfirman i praktiken gett dig ett helt avgiftsfritt lån samtidigt som de står för kostnader som service, däck m.m. och det är förstås helt orimligt.
Om du har råd att köpa en bil för närmare en halv miljon så är du inte målgruppen för privatleasing och om du nu ändå privatleasar en bil i den prisklassen är kostnaden betydligt högre än 4.167kr/mån. En snabb googling ledde mig till Rejmes där en normalutrustad XC60 T5 AWD BUSINESS ADVANCED kostar från 5.895kr/mån och då anges nypriset för samma bil vara 407.900kr.

Du min gode vän kan inte garantera mig något alls. Oavsett så är det ungefär där det kommer hamna, kanske något lägre restvärde men 2-3 000kr utslaget på tre år är i sammanhanget knappt relevant. Om man har råd eller ej är väl knappast relevant - det finns idag väldigt få anledningar att binda upp kapital som privatperson i billån eller i ägandeskap utan lån. Bara en sån grej att komma ifrån det 20% kravet på kontantinsats för att få rulla ut med samma bil är värt mycket för många, andra att som sagt inte minska sin kreditvärdighet.

Citat:

Över en nioårsperiod betalar du 640.000kr i leasingkostnad. Vi kan jämföra det med om du t.ex. skulle köpa en sprillans ny Honda CR-V eller Toyota RAV4. Du behöver aldrig köra en bil äldre än tre år, omfattas av nybilsgarantin under hela ägandeperioden och andrahandsvärdet är väldigt högt på dessa bilar. Ett snabbt räkneexempel:

  • Du köper en Honda CR-V för 270.000kr (1.6L D-TEC med Elegancepaket)

  • Efter tre år är andrahandsvärdet runt 200.000kr för samma bil efter en snabb titt på blocket och du säljer den för denna summa.

  • På tre år räknar jag med ca 5.000kr/år i försäkring, 12.000kr i servicekostnad (baserat på egen erfarenhet) samt 10.000kr/år i kostnader relaterade till drift och reparation, småfix, däck etc.

  • Total kostnad för tre år med obegränsade mil och total frihet: Knappt 60.000kr och räknar vi in värdeminskningen är totalsumman 130.000kr eller 390.000kr över en nioårsperiod.

Om vi istället tittar på privatleasing har du betalat 250.000kr extra för...ja, vad egentligen? Du har i båda exemplen kört nya och fräscha bilar osv. och den enda skillnaden rent ekonomiskt är att du hade sparat en kvarts miljon genom att köpa ovanstående bilar och byta med treårsintervaller.

Nu jämförde jag två helt olika bilar men det var för att illustrera att man visst kan få mycket bil för pengarna i den prisklassen. Är det verkligen värt mellanskillnaden för att få 'bara rulla runt' i en XC60 istället för en CR-V eller RAV4?

Ja? Jag gjorde samma exempel i tidigare inlägg men med samma typ av bil. Man kan liksom inte ställa en XC60 mot en RAV4 för att få fram en seriös bild av vad man argumenterar för. Givet att det finns pengar att spara, även på regeringens nya bonus malus system som träder i kraft i sommar, genom att välja "rätt" bil. Det finns anledningar till att V70 under sin knappt tioåriga existens var Sveriges mest sålda bil i princip varje månad. Det finns också många fler anledningar än bara ekonomiska och det blir lite som att argumentera med en sverigedemokrat, väldigt ensidigt.

Citat:

Summorna påverkas så klart beroende på vad man får för beräknat eller garanterat restvärde och det är oerhört svårt att göra den här typen av jämförelser då det finns så otroligt många variabler, oförutsedda händelser m.m. men man får i alla fall en ungefär bild av totalkostnaden.

Dold text

Helt rätt

Permalänk
Medlem

Det blir inte alltid som man har tänkt sig: https://mobil.blocket.se/stockholm?ca=11&w=3&q=Överlåtes&ca=1...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Uh nej - vi får dra halva momsen vid leasing men inte dra någon moms vid köp. Vi vill heller inte binda upp kapital om det inte behövs. Så för oss är det en vinst att leasa, inte en kostnad.

Som sagt, vi diskuterar privatleasing och det är inte aktuellt att jämföra med en företagare som dels kan förhandla fram bättre villkor genom att leasa ett 20-tal bilar och det är inte heller aktuellt att dra av momsen.

Skrivet av MsSmith:

Försäkring - jag säger det igen - försäkring
Av denna anledning tecknar man bara halvförsäkring på nya fordon som går under nybilsgaranti och vagnskadegarantin. Finns ingen anledning att oroa sig för dessa typer av fel.

Så du menar att försäkringen täcker alla fel som kan tänkas uppstå som inte täcks av nybilsgarantin? Jag har aldrig haft några försäkringsärenden av detta slag men kan man få igenom vad som helst mot en självrisk? Smidigt i så fall.

Skrivet av MsSmith:

Du min gode vän kan inte garantera mig något alls. Oavsett så är det ungefär där det kommer hamna, kanske något lägre restvärde men 2-3 000kr utslaget på tre år är i sammanhanget knappt relevant.

Det har nog skett ett missförstånd här men jag är inte säker på från vilken sida då jag inte är helt införstådd med hur leasingavtal är utformade. Som jag förstår det innebär ett garanterat restvärde att man avtalar om att bilen är värd si och så mycket om tre år och att man får lösa ut den för detta belopp om så önskas.

Att inga extra kostnader skulle uppstå samtidigt som leasingfirman står för alla utgifter i form av service m.m. samt subventioner ett billån är fullständigt orimligt och någonstans får du betala för det, troligtvis i ett restvärde som är högre än det aktuella marknadsvärdet och att du då skulle kunna få ett restvärde som är bilens inköpspris minus leasingkostnaden är omöjligt såvida de inte bedriver välgörenhet.

Skrivet av MsSmith:

Om man har råd eller ej är väl knappast relevant - det finns idag väldigt få anledningar att binda upp kapital som privatperson i billån eller i ägandeskap utan lån. Bara en sån grej att komma ifrån det 20% kravet på kontantinsats för att få rulla ut med samma bil är värt mycket för många, andra att som sagt inte minska sin kreditvärdighet.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det som sagt ekonomisk idioti att betala 100% kontant men det var ju det vi diskuterade och jämförde, alltså den totala kostnaden av att köpa en bil 100% kontant jämfört med att leasa under samma period.

Skrivet av MsSmith:

Ja? Jag gjorde samma exempel i tidigare inlägg men med samma typ av bil.

Ja, och du gjorde dessutom en prisuppskattning med en differens på ca 50%/2.000kr mot verkligheten. Återigen, när vi diskuterar privatleasing så kan du inte ta upp avdragbar moms som en fördel då det inte är applicerbart över huvud taget.

Det var du själv som påstod att man inte fick mycket bil för 250.000kr. För den summan får du en SUV som visserligen har något lägre komfort och 'lyxkänsla' än en XC60 men som å andra sidan toppar listor över billigast möjliga bilägande med extremt låga driftkostnader, låg risk för problem och ett enormt mycket bättre andrahandsvärde. Dessutom var det även du som sa att man bara skulle ha en bil att 'rulla runt i' och då är ett komfortpaket för 300.000kr knappast relevant (skillnaden ökar då jag tog för givet att försäkring ingick i privatleasing).

Vi diskuterar den ekonomiska aspekten i leasing vs nybilsköp och vad du har för preferenser är irrelevant, du ser ju själv svart på vitt att det går att spara hundratusentals kronor på att köpa jämfört med att leasa. Om jag har tid över lite senare kanske jag ordnar en jämförelse med privatleasing jämfört med köp av just XC60 men jag finner det väldigt osannolikt att det skulle kunna vara mer fördelaktigt att leasa i egenskap av privatperson.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Som sagt, vi diskuterar privatleasing och det är inte aktuellt att jämföra med en företagare som dels kan förhandla fram bättre villkor genom att leasa ett 20-tal bilar och det är inte heller aktuellt att dra av momsen.

Ja och jag svarade på detta för att du uppenbarligen inte vet vad du pratar om när du skriver "väljer leasing just för att kunna ha en modern och problemfri bilpark och anser att det är värt den extra kostnaden." Fetmarkerar det jag syftar på. Det är för oss företagare ekonomiskt fördelaktigt att leasa framför att köpa - inte tvärtom. Därför är det heller inte värt för oss att binda kapital i form av kontanta medel eller avbetalningar om vi skulle köpa en begagnad bil. Dessutom är förmånsvärdet för de anställda detsamma.

Citat:

Så du menar att försäkringen täcker alla fel som kan tänkas uppstå som inte täcks av nybilsgarantin? Jag har aldrig haft några försäkringsärenden av detta slag men kan man få igenom vad som helst mot en självrisk? Smidigt i så fall.

Stämmer - hårdvarufel så att säga går på nybilsgarantin och det är därför yrkesförare allt som oftast byter bil när nybilsgarantin går ut.

Citat:

Det har nog skett ett missförstånd här men jag är inte säker på från vilken sida då jag inte är helt införstådd med hur leasingavtal är utformade. Som jag förstår det innebär ett garanterat restvärde att man avtalar om att bilen är värd si och så mycket om tre år och att man får lösa ut den för detta belopp om så önskas.

Stämmer ganska bra. Det som kan variera är själva leasingkostnaden. Jag har i mina företag - och man kan göra samma sak privat - ingått ett avtal som ger en något högre kostnad per månad då vi har ganska dyra bilar och krasst sett så är en dyrare bil mer osäker på andrahandsmarknaden. Våra XC60 ska ha gått maximalt 9 000 mil och ha ett restvärde på 150 000kr om jag minns rätt. De anställda blir då erbjudna att köpa ut bilen för restvärdet om de önskar - inget hindrar dem från att sälja den direkt för kanske 250-290 000kr, vilket jag vill minnas var uppskattat värde från Volvo. Det är en bra deal för alla parter skulle jag säga då vi vid "normal" leasing hade kunnat råka ut för obehagliga överraskningar i form av restskulder. Bättre att sprida ut kostnaden.

Citat:

Att inga extra kostnader skulle uppstå samtidigt som leasingfirman står för alla utgifter i form av service m.m. samt subventioner ett billån är fullständigt orimligt och någonstans får du betala för det, troligtvis i ett restvärde som är högre än det aktuella marknadsvärdet och att du då skulle kunna få ett restvärde som är bilens inköpspris minus leasingkostnaden är omöjligt såvida de inte bedriver välgörenhet.

Det där är förstås noga beräknat - vilka servicar ska en ny bil egentligen ha? Oljebyte? Knappast särskilt mycket mer. Men det är bara att börja räkna. Jag menar dock på att den minimala differensen är helt egal i sammanhanget. I kronor och ören tror jag dock att man värderar högre att knyta till sig en kund över tid.

Citat:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det som sagt ekonomisk idioti att betala 100% kontant men det var ju det vi diskuterade och jämförde, alltså den totala kostnaden av att köpa en bil 100% kontant jämfört med att leasa under samma period.
Ja, och du gjorde dessutom en prisuppskattning med en differens på ca 50%/2.000kr mot verkligheten. Återigen, när vi diskuterar privatleasing så kan du inte ta upp avdragbar moms som en fördel då det inte är applicerbart över huvud taget.

Hmm tror det skiljer sig här mellan oss för att betala kontant för mig betyder att man är god för beloppet - men att man kan välja att sprida ut det över tid. Jag vill passa på att vidhålla att om 2 000kr är ett bekymmer eller att det är den nivån av mikroekonomi man brottas med så är det nog dags att skaffa busskort istället. Vill inte verka dryg men så små belopp hör verkligen till en felmarginal när det gäller bilar.

Citat:

Det var du själv som påstod att man inte fick mycket bil för 250.000kr. För den summan får du en SUV som visserligen har något lägre komfort och 'lyxkänsla' än en XC60 men som å andra sidan toppar listor över billigast möjliga bilägande med extremt låga driftkostnader, låg risk för problem och ett enormt mycket bättre andrahandsvärde. Dessutom var det även du som sa att man bara skulle ha en bil att 'rulla runt i' och då är ett komfortpaket för 300.000kr knappast relevant (skillnaden ökar då jag tog för givet att försäkring ingick i privatleasing).

Ja och jag skrev också att det mest ekonomiskt riktiga är att köpa en bil för 5 000kr och rulla runt i den tills den inte går att köra längre

Citat:

Vi diskuterar den ekonomiska aspekten i leasing vs nybilsköp och vad du har för preferenser är irrelevant, du ser ju själv svart på vitt att det går att spara hundratusentals kronor på att köpa jämfört med att leasa. Om jag har tid över lite senare kanske jag ordnar en jämförelse med privatleasing jämfört med köp av just XC60 men jag finner det väldigt osannolikt att det skulle kunna vara mer fördelaktigt att leasa.

Nej det ser jag faktiskt inte. Du jämför en XC60 för 400 000kr eller mer med en "fyra hjul och en ratt" för 100 000kr och försöker få det till att man sparar pengar genom att äga den längre än vad leasingperioden statuerar. Ja goddag yxskaft, säger jag. Som jag sagt åt dig får du jämföra en XC60 x3 vid leasing och vid köp och eventuellt jämföra valfri annan modell också med samma upplägg. Annars blir det aldrig seriöst. Vad är en bil värd efter tre år, det är väl det intressanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då kreditupplysningen görs på hela beloppet och det dessutom är ett bindande avtal så tror jag inte att banken gör någon skillnad tyvärr.

Förfrågningarna syns bara i ett år så det är inte alls säkert att vi ser men vet man om det tar man så klart med avgiften i kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

...Men att ingå ett leasingavtal är att anse som ett hyresavtal och inte ett lån vilket gör att man bara tittar på en ögonblicksbild. Givet att har man miljonlån och annat så kan det vara negativt att få ett leasingavtal men tvärtom spelar ingen roll. Det inkräktar inte på det totala rörelsekapital man sitter på. Därmed kan man dra en liten lögn om exempelvis banken frågar, det är enkelt att säga att man inte ingått ett avtal angående leasing. Men det är upp till samvetet och är inte spårbart på något annat vis.

Det var ungefär detta resonemang jag utgick från när jag valde att leasa bil. Jag läste dock inte på innan utan gick på magkänslan att banker är rädda för (och därmed letar efter) andra lån och skulder när man ska ta ett stort bolån.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4