Ultrakompakta chassit Ghost S1 återvänder till Kickstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

överskattat tbh.

Hurså? Dessa hjälper ju att hålla rent inuti chassit och man slipper öppna upp det varje vecka för att blåsa bort all damm?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hurså? Dessa hjälper ju att hålla rent inuti chassit och man slipper öppna upp det varje vecka för att blåsa bort all damm?

Om du behöver öppna chassit en gång i veckan för att blåsa bort damm, så har du allvarligare bekymmer hemma än att fokusera på än varför andra tycker dammfilter är överskattat. Jag tycker också dammfilter är överskattat, jag har datorn ståendes på bordet, dammsuger alldeles för sällan hemma, har inga husdjur men datorn blir knappt dammig ändå efter ett år.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom satsar på en snygg HTPC också, det hade jag supportat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Om du behöver öppna chassit en gång i veckan för att blåsa bort damm, så har du allvarligare bekymmer hemma än att fokusera på än varför andra tycker dammfilter är överskattat. Jag tycker också dammfilter är överskattat, jag har datorn ståendes på bordet, dammsuger alldeles för sällan hemma, har inga husdjur men datorn blir knappt dammig ändå efter ett år.

Var inte spydig, jag försöker hålla en diskussion om fläktfilter och inte anklaga någon för att inte ha dessa.

Mitt hem är rent, väl ventilerat och dammfritt men det bildas ändå ett tunt lager damm på mina fläktfilter. Utan fläktfilter hamnar detta istället på mina komponenter. Visst, ingen skada skedd men jag föredrar att hålla dessa rena och slipper på detta sätt att överhuvudtaget öppna upp chassit och blåsa rent det då ingen/knapp dammbildning sker. Nu står mitt chassi även på golvet men man kanske får ett bättre resultat om man ställer det på bordet och på så sätt kan slippa köra helt och hållet utan fläktfilter?

Tog bort spydig kommentar
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hurså? Dessa hjälper ju att hålla rent inuti chassit och man slipper öppna upp det varje vecka för att blåsa bort all damm?

https://www.youtube.com/watch?v=IUkKE2pyQRc

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

https://www.youtube.com/watch?v=aUrhcovJZss

Nu har Jaytwocent titta på den också

Nice! Måste ge Louqe mycket större reach för deras kampanj!

Skrivet av Marticus:

Om du behöver öppna chassit en gång i veckan för att blåsa bort damm, så har du allvarligare bekymmer hemma än att fokusera på än varför andra tycker dammfilter är överskattat. Jag tycker också dammfilter är överskattat, jag har datorn ståendes på bordet, dammsuger alldeles för sällan hemma, har inga husdjur men datorn blir knappt dammig ändå efter ett år.

Jo fast vissa har datorn stående på golvet. Då blir det dammit rätt fort oavsett hur ofta man dammsuger.

Permalänk
Medlem

Intressant resultat, kanske blir att testa själv utan dammfilter och se hur det blir. Datorn står just nu på golvet men om jag flyttar upp den på bordet borde det nog bli lite bättre iaf, även utan dammfilter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

överskattat tbh.

Hur motiverar du det? Jag har min dator på bordet och sanerar lägenheten regelbundet, men får ändå fulla filter nån gång i månaden

Kommer ju alltid microdamm in i datorn som sätter sig fast hårt, men det kan man inte riktigt göra något åt, men ett dammfilter förlänger ju ändå tiden mellan avdammning, vilket känns bra, varje gång man grejar i datorn kan ju en olycka inträffa, trots allt... Och även om det blir lite mindre airflow i datorn, så gör väl inte det något så länge temperaturerna håller sig inom rätt nivåer? Har svårt att tro att ett rengjort damfilter ökar tempen nämnvärt, såvida du inte har nått superfilter som nästan tar bort all luft på köpet.

Permalänk
Medlem

Avvaktar ett bygge med en lösning för komplett vattenkylning innan denna backas.
Med en large+small tophat stackat bör det vara lösningsbart med expandable aio men inte så snyggt.
Custom loop vete sjutton. ^^

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte med min erfarenhet, vist kommer ändå in damm. Men rengör inte oftare än 1 gång om året och datorn är tyst (ingen tappad prestanda, förutom fläktarna är mindre effektiva då).

Sen är ett chassi inte tätt så det kan komma in i springor (fler ställen än filtren). Får rejält med damm på mina filter (ett lager med damm).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av NukeHenk:

Hoppas chassit lyckas med målet. Är nöjd med mitt chassi nu men jädrar vad det kliar i fingrarna ändå o skaffa ett sånt där. Skulle det funka bra med en Ryzen 7 o köra i detta eller skulle det bli för varmt för spel? Min 7700k är ingen ide för den brinner ju nästan upp redan ^^

Jag kör 7700k stock med cryorig c7 i Dan A4-SFX (nästan exakt samma chassi) går som mest upp i 85 grader när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det stämmer inte med min erfarenhet, vist kommer ändå in damm. Men rengör inte oftare än 1 gång om året och datorn är tyst (ingen tappad prestanda, förutom fläktarna är mindre effektiva då).

Sen är ett chassi inte tätt så det kan komma in i springor (fler ställen än filtren). Får rejält med damm på mina filter (ett lager med damm).

Du får ju se till att ha positivt lufttryck i chassit så klart. Fördelarna med att köra utan är för många för att köra med.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

Intressant resultat, kanske blir att testa själv utan dammfilter och se hur det blir. Datorn står just nu på golvet men om jag flyttar upp den på bordet borde det nog bli lite bättre iaf, även utan dammfilter!

Ja köra datorn på golvet är självmord.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Du får ju se till att ha positivt lufttryck i chassit så klart. Fördelarna med att köra utan är för många för att köra med.

Okej, så mer damm i datorn är en fördel? Så lat man är att damma ur datorn, så kör jag hellre med filter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Om du har fläktar som för oväsen i fulltower då har du gjort något fel.
Det tar rätt mycket längre tid att värma luften i en låda som är 18 liter än 9 liter.
"Fläktar som blåser på ingenting", vist jag får väl inte den svala luftströmmen från alla fläktar på någon komponent men jag får ut den varma luften från chassit.

Jag kan inte på ett akademiskt/vetenskapligt sätt bevisa detta. Men min ena dator som sitter i en Corsair 800D tar märkbart längre tid innan fläktarna börjar höras och det låter mindre än mitt system som sitter i ett Define R5 med ungefär samma komponenter.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja köra datorn på golvet är självmord.

Verkligen inte. Har man bara vettiga dammfilter så finns det inget skäl att ha den på bordet där chassit bara tar upp en massa plats.

Har dammfilter i mitt chassi vid samtliga insugspositioner och invändigt är datorn kliniskt ren efter mer än 1½ års frekvent användande utan att rengöra invändigt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sammanfattning av diskussionen;

dammfilter är överskattat för jag personligen behöver inte det då jag har min dator på skrivbordet kontra jag tycker det är bra för jag har min dator på golvet.

Självklart, finns det fördelar med dammfilter. Varför hata på en funktion som delar av konsumentbasen ser som en fördel? Ett datorchassi är väl fyllt med funktioner som man inte drar full nytta av?

Vilken nolldiskussion.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bulybasha:

Verkligen inte. Har man bara vettiga dammfilter så finns det inget skäl att ha den på bordet där chassit bara tar upp en massa plats.

Har dammfilter i mitt chassi vid samtliga insugspositioner och invändigt är datorn kliniskt ren efter mer än 1½ års frekvent användande utan att rengöra invändigt.

Och alla datorer kan inte ha det.
Skulle jag köra min på golvet skulle jag behöva rensa den varje månad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är egentligen ointresserad av minichassin, men designen och modulariteten på detta chassi var imponerande. Tänk om det går bra för detta och nästa chassi blir en tower med samma design.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Och alla datorer kan inte ha det.
Skulle jag köra min på golvet skulle jag behöva rensa den varje månad.

Du som stoltserar med att du aldrig kör med mindre än 4 grafikkort åt gången, du menar väl inte att du köpt ett budgetchassi utan filter? Fnizz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sammanfattning av diskussionen;

dammfilter är överskattat för jag personligen behöver inte det då jag har min dator på skrivbordet kontra jag tycker det är bra för jag har min dator på golvet.

Självklart, finns det fördelar med dammfilter. Varför hata på en funktion som delar av konsumentbasen ser som en fördel? Ett datorchassi är väl fyllt med funktioner som man inte drar full nytta av?

Vilken nolldiskussion.

Fast detta är en tråd om ett SFF chassi. Då får vi dra paralleller till användningen av det chassit. Förstår att folk med stora ATX chassin kanske är lite tveksamma till att ha dem på skrivbordet om man har en begränsad skrivbordsyta. Louqe Ghost S1 MKII är däremot en fröjd för ögat att se på och dessutom extremt liten footprint. Den som sätter den på golvet eller gömmer den under skrivbordet i ett skåp är dum i *****. Ursäkta svenskan.

Eftersom denna främst kommer att sitta på skrivbordet är därför dammfilters vara/inte vara en ickefråga. Därför är det helt ok för folk här att argumentera för att det inte behövs.

De har sagt att de kanske kommer lyckas erbjuda detta senare under kampanjen, men ingen garanti. Berodde på kostnaden. De förde en diskussion med Demciflex om att inkludera deras filter med chassit, men då skulle chassit kostat 350 kr mer. De flesta som Louqe pratade med sa då att det var det inte värt. Då kunde backers och köpare lika gärna köpa till det själva efteråt.

Jag håller helt med. Behövs inte dammfilter. Om man behöver blåsa rent det någon gång i månaden är det hur lätt som helst att lyfta av sidopanelen och blåsa rent det. Eller till och med att koppla loss det och gå till garaget för att sen blåsa rent med kompressorn eller liknande nån gång i halvåret. Chassit är så litet att det spelar ingen roll. Det är skillnad när man har ett ATX chassi eller liknande och är lite mer otympligt att bära runt på kanske.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bulybasha:

Du som stoltserar med att du aldrig kör med mindre än 4 grafikkort åt gången, du menar väl inte att du köpt ett budgetchassi utan filter? Fnizz.

Hexgear R80 inte precis budget och skulle aldrig använda flälktfilter och jag vill se min pc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Haha word! : )

Hur detta ens kan vara en diskussion är ju märkligt egentligen.

Fläktfilter kan vara bra om förutsättningarna kräver det, inte konstigare än så. Mitt Ncase står på skrivbordet och jag har ändå köpt filter för nästan tusenlappen, för jag vill ha noll damm på mina delar : ) OCD kanske, men fräscht! : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

L12 och S skiljer 4mm. Är det verkligen så tajt?

Edit: tydligen är det 66mm max så det är verkligen det Synd

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeig:

@tvelander: Haha word! : )

Hur detta ens kan vara en diskussion är ju märkligt egentligen.

Fläktfilter kan vara bra om förutsättningarna kräver det, inte konstigare än så. Mitt Ncase står på skrivbordet och jag har ändå köpt filter för nästan tusenlappen, för jag vill ha noll damm på mina delar : ) OCD kanske, men fräscht! : )

Mvh

Ja man ska ju köpa det man vill ha
Jag vill inte ha fläktfilter andra vill!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

L12 och S skiljer 4mm. Är det verkligen så tajt?

Japp, se bilderna här med en L12 installerad:

#17140331

En mm till och panelen kommer nog inte få plats!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja köra datorn på golvet är självmord.

Var inte så negativ, se det som en extra stationär dammsugare! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, se bilderna här med en L12 installerad:

#17140331

En mm till och panelen kommer nog inte få plats!

Ja jag såg det. Verkligen synd då Noctua hade kunnat göra kylaren lägre med den fläkten man får med (kanske blir problem med minnen)
Cryorig C7 är låg och ska klara 100W (enligt dem). Hade velat se test på den med den

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@tvelander: Exakt, man köper det man vill ha, förstår inte diskussionen : )

OT: Kolla in Cerberus X som släpptes i veckan, galet litet chassi för ATX, köpte ett själv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Hexgear R80 inte precis budget och skulle aldrig använda flälktfilter och jag vill se min pc.

Får nog säga som du sa om ljudnivån då, allt som inte har fläktfilter är totalt värdelöst budgetskräp.

Varför man aktivt väljer att inte låta datorn få ren luft är ju väldigt mystiskt. Oavsett vart man placerar ett chassi så åker det alltid in skit ändå, kan man slippa det så mår både själen och datorn bra av det.