Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG OLED65C7V mörkare på vänster sida

Permalänk

LG OLED65C7V mörkare på vänster sida

Köpte en på Black Friday och fick upp TV:n på väggen igår och började testa lite olika material för att se hur bilden är. Ganska snart märkte jag att bilden är mörkare på vänster sida med vad man än matar. För att förtydliga så tog jag en bild på en "5% grå".

Är detta ett reklamationsärende?

Permalänk
Medlem

Nu är väl just mörka nyanser av grått det svåraste för en OLED att visa jämnt, men det där ser ju inte så trevligt ut för en TV som kostar en månadslön.

Väntar själv på en 55" som kommer med posten under nästa vecka, hade egentligen tänkt vänta med att packa upp pga andra ärenden men kanske bäst att kolla innan ångerrätten löper ut...

Permalänk

Kom att tänka på en sak, är det inkörningsprocess på dessa OLED? Ja menar när bilden togs hade den bara gått max 1 timme.

Permalänk

Om bilden är mörkare oavsett vad du har för källa så är det ju ett klart fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Baserat på hur din bild visas på min skärm, så skulle jag reklamera!
Ser inte OK ut för en helt ny påkostad TV.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Köpte en på Black Friday och fick upp TV:n på väggen igår och började testa lite olika material för att se hur bilden är. Ganska snart märkte jag att bilden är mörkare på vänster sida med vad man än matar. För att förtydliga så tog jag en bild på en "5% grå".

Är detta ett reklamationsärende?

http://forumbilder.se/GAGGP/img-2363.JPG

Detta är defekt skärm. Byt ut den.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Om du googlar lite på oled och banding eller uniformity problems så verkar det ju vara ett relativt vanligt "problem". Sedan är det ju väldigt individuellt hur jobbigt man tycker det är. En del människor verkar ju kunna sitta och titta på hur dålig bild som helst och andra klarar inget fel alls....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir ju så en del sitter inte i mörklagda rum och då kan man komma undan med mer panelbrister. Sen är de ju panellotteri alla paneler är inte skapta lika tyvärr. Sen är det ju olika hur kräsna vi är.

Bilden där så mycket brukar de ju inte skilja och de där kan jag tänka mig syns bra ofta även utanför testbilder? Jag har en del vertikal banding på min 55" som syns hyr tydligt som helst på testbilder men sällan dyker upp för verkligt material men de där känns som de skulle gå att se hela tiden?

Finns nog goda chanser ha bättre lycka med panellotteriet med att byta iaf men perfekt bild går fortfarande inte att få utan att punga ut 300000 kr vad det verkar och då får man nöja sig med 30 tum

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle kontakta LG. De skötte mitt ärende kanon, kom, bytte ut halva tvn på plats, visade sig att panelen var död, tog med sig den - tre dagar senare var den monterad på väggen igen. (Jag behövde inte ens ta ner den)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Har du testat köra pixeluppfräschningen?
Finns i menyn

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har du testat köra pixeluppfräschningen?
Finns i menyn

Det hjälper inte mot sånt här. Och de ska bara köras i absoluta nödfall om man fått inbränning.

Glömde nämna jag tror absolut inte det kommer bli bättre av att köra panelen i x antal timmar till. Min panel uppför sig likadant som när jag fick den. Tror jag iaf har ju inget facit

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kör absolut ingen pixeluppfräschning redan. Låt tvn rulla med lite material igång och låt den gotta till sig lite. Blir det inte bättre efter ett antal timmar så är det bara att kontakta LG.

Tyvärr är det lotteri vad gäller tv-apparater, men dom hade garanterat kostat ännu mer om det inte var det :/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt något på min. Kör en 55 tummare dock, om de nu har en avgörande faktor.

Permalänk

Tycker min panel ser minst lika sunkig ut som TS, om inte värre. Skulle gärna vilja ha ett omdömme om dess brister men har inte en aning om hur man lägger upp bilder här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Om du googlar lite på oled och banding eller uniformity problems så verkar det ju vara ett relativt vanligt "problem". Sedan är det ju väldigt individuellt hur jobbigt man tycker det är. En del människor verkar ju kunna sitta och titta på hur dålig bild som helst och andra klarar inget fel alls....

Skickades från m.sweclockers.com

Banding och uniformity syftar på problem som manifesterar sig helt annorlunda än att hela sidan på den är nästan död i ljusstyrka.

TS: Byt ut den, det där ser inte bra ut alls.

Permalänk
Medlem

Åk till affären som DOA och få en ny direkt! Var är @laxpudding när han behövs som bäst!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns de som fått dem utbytta för liknande problem så testa. I de fall jag vet att det blivit reklamation har det också synts på film och liknande i ljusa scener som tappar ljus i kanten.

Permalänk

Efter lite ändringar i bildinställningar så vart det bättre, men man kan fortfarande se att bilden fortfarande är mörkare på vänster sida.

Ringde till LG och berättade om problemet och de trodde att de var en klämskada och hänvisade till Elgiganten. Ringde till Elgiganten men de hänvisade till LG. Så jag har blivit utlåst!!!!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Estanjoni:

Efter lite ändringar i bildinställningar så vart det bättre, men man kan fortfarande se att bilden fortfarande är mörkare på vänster sida.

Ringde till LG och berättade om problemet och de trodde att de var en klämskada och hänvisade till Elgiganten. Ringde till Elgiganten men de hänvisade till LG. Så jag har blivit utlåst!!!!

http://forumbilder.se/GAGJT/img-2386.JPG

Spännande att de skickade dig till elgiganten. De brukar ju gilla att hantera ärendet "i de dolda" så att säga. Stå på dig

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Estanjoni:

Efter lite ändringar i bildinställningar så vart det bättre, men man kan fortfarande se att bilden fortfarande är mörkare på vänster sida.

Ringde till LG och berättade om problemet och de trodde att de var en klämskada och hänvisade till Elgiganten. Ringde till Elgiganten men de hänvisade till LG. Så jag har blivit utlåst!!!!

http://forumbilder.se/GAGJT/img-2386.JPG

Oftast hänvisar elkedjorna till tillverkaren när man pratar med deras kundtjänst, brukar vara bäst att åka direkt till stället där man köpte prylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Efter lite ändringar i bildinställningar så vart det bättre, men man kan fortfarande se att bilden fortfarande är mörkare på vänster sida.

Ringde till LG och berättade om problemet och de trodde att de var en klämskada och hänvisade till Elgiganten. Ringde till Elgiganten men de hänvisade till LG. Så jag har blivit utlåst!!!!

http://forumbilder.se/GAGJT/img-2386.JPG

Tror inte det är någon klämskada. Skulle tippa på att det kommer försvinna helt. OLED kan se ut så innan TVn hunnit köra ett par kompensationscykler. Så kolla igen om någon veckas tv tittande. OLEDs kör nämligen en slags "skärmtvätt" efter ett x antal timmars tv tittande. Tvätten går även att köra manuellt.

Men var uppmärksam på om det inte försvinner, då får dom ju byta den åt dig.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Estanjoni:

Efter lite ändringar i bildinställningar så vart det bättre, men man kan fortfarande se att bilden fortfarande är mörkare på vänster sida.

Ringde till LG och berättade om problemet och de trodde att de var en klämskada och hänvisade till Elgiganten. Ringde till Elgiganten men de hänvisade till LG. Så jag har blivit utlåst!!!!

http://forumbilder.se/GAGJT/img-2386.JPG

Tjena!

Köpte ett LG 60UF855 förra året.
Dem senaste månaderna så strulade TVn och gjorde massa omstart av sig själv och känner inte igen usb stickor.
KAN SÄGA RAKT UT LG Support åthelvete!
Jag fick ringa o kriga och hålla på med dem i ca 3 månader.

LG tekniker kommer hem till mig och byter moderkort, funkade en vecka sen blev det samma sak igen.
Dem kommer igen efter ca 1 månad igen och byter en krets kort samt nytt moderkort igen, LG tekniker säger innan han skulle dra
nu har du helt ny TV och det måste funka! Tänk på att du har 3 st USB platser och det är inte bra och använda alla 3 då det drar ström!
"Jag tänkte herregud vad är det han säger för nånting"?! Om det finns 3st USB intag så ska jag kunna använda alla 3 utan problem just därför det finns 3st!Men de hjälpte inte med krets kortet och moderkortet!

Nu börjar helvetet! Utan att överdriva fick ringa in 7 gånger under 1 månad lopp, dem hörde aldrig av sig, ena gången vi ska kontakta dig då har det gått 3 veckor, andra dagen ojj ser att vi har glömt skicka in ärendet fixar på en gång, dem ska höra av sig de går 2 veckor ingenting! ÅT HELVETE med LG support seriöst!
Fick prata med någon ansvarig och förklarade situationen hur jag känner mig och att det är absolut inte okej!

Nu valde dem kreditera mina pengarna tillbaka så sjukt! Står över LG totalt pga deras support tyvärr

Permalänk
Medlem

@anon254573: Visserligen jävligt surt att behöva bråka sådär, men det låter som att du alltså fick behålla TVn och blev krediterad hela beloppet? I så fall fick du ju mer än vad man kan räkna med.

Permalänk

Sitter med en 55C7 köpt på BF med liknande problem som TS o jag har 30 dagars returrätt. Lämnar jag tillbaka tvn så får jag väl bara pengarna tillbaka o har inte rätt att testa en annan tv, eller? För att få en annan tv så måste väl ELG godkänna felen på min tv som en reklamation eller är jag helt ute o cyklar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

Sitter med en 55C7 köpt på BF med liknande problem som TS o jag har 30 dagars returrätt. Lämnar jag tillbaka tvn så får jag väl bara pengarna tillbaka o har inte rätt att testa en annan tv, eller? För att få en annan tv så måste väl ELG godkänna felen på min tv som en reklamation eller är jag helt ute o cyklar här?

Du kan använda öppet köp och välja att få pengarna tillbaka eller kolla ut en annan tv, det ska inte vara några problem. Hittar du ingen annan intressant så är det bara att gå till kassan så fixar dom kredit till ditt kort som användes vid betalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Du kan använda öppet köp och välja att få pengarna tillbaka eller kolla ut en annan tv, det ska inte vara några problem. Hittar du ingen annan intressant så är det bara att gå till kassan så fixar dom kredit till ditt kort som användes vid betalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju att C7 kostar 10 000:- mer idag än den gjorde på BF..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

Problemet är ju att C7 kostar 10 000:- mer idag än den gjorde på BF..

Den vankas mellandagsrea väldigt snart Brukar väl vara ganska bra kampanjer på just tv då.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Kan väl meddela att jag tagit ärendet vidare till ARN då jag efter två besök i butik och flera mejl inte fått TV:n reparerad eller utbytt. De har inte svarat på mitt sista mejl och de har nu gått över en månad! Vill också ge ett varningens finger för att handla något dyrt hos Elgiganten då de kan bli kostsamt om man nu inte orkar att ta ärendet vidare till ARN, vilket kräver en hel del tänk och jobb och de vet ju förmodligen Elgiganten om och har förmodligen satt detta i system när de handlar om "mycket" pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Kan väl meddela att jag tagit ärendet vidare till ARN då jag efter två besök i butik och flera mejl inte fått TV:n reparerad eller utbytt. De har inte svarat på mitt sista mejl och de har nu gått över en månad! Vill också ge ett varningens finger för att handla något dyrt hos Elgiganten då de kan bli kostsamt om man nu inte orkar att ta ärendet vidare till ARN, vilket kräver en hel del tänk och jobb och de vet ju förmodligen Elgiganten om och har förmodligen satt detta i system när de handlar om "mycket" pengar!

Provat kontakta LG direkt? Dom kommer väl ut på plats och byter åt dig.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Provat kontakta LG direkt? Dom kommer väl ut på plats och byter åt dig.

De var de jag gjorde och de hänvisade till Elgiganten då de trodde att de berodde på en transport-/klämskada, vilket då inte hamnar i deras ärende då LG bara fullföljer produktgarantins villkor. Och Elgiganten själva påstår att de inte är något transport-/klämskada, så man har helt enkelt hamnat mellan stolarna. Men de är Elgiganten som jag ska ta kontakt med då det är dom jag köpt den från och de ska följa konsumentköplagen vilket de ej gjort! De har enbart slingrat sig och helt sonika slutat att svara.