TV via parabol eller fiber, vilket ger bäst bild?

Permalänk
Medlem

TV via parabol eller fiber, vilket ger bäst bild?

Hej! Jag har nu äntligen fått fiber indraget till huset och funderar på om det är värt att skaffa IPTV? Jag har just nu tv via parabol med Viasat som leverantör och internet via ADSL med Bredbandsbolaget som leverantör, men jag funderar på att välja Viasat som internetleverantör och deras IPTV-tjänst, så att jag får både internet och TV från samma leverantör. Tanken är att det då borde bli billigare och IPTV via fiber påverkas ju inte av dåligt väder likt en parabol.

Jag har dock läst i andra trådar att man får bättre bild med parabol än IPTV, men stämmer det verkligen om man har en snabb fiberuppkoppling? Jag kan tänka mig att bilden kan bli sämre med IPTV jämfört med parabol om man t.ex. har ADSL med för låg bandbredd, men min fiberuppkoppling stödjer ju upp till 1000 Mb/s upp och ner, så det borde ju vara mer än tillräckligt för tv-sändningar i 1080p med hyfsad bitrate? Om jag t.ex. väljer internet via fiber med en nedladdningshastighet på 100 Mb/s och använder upp hela den kapaciteten så borde jag väl ändå ha 900 Mb/s över för t.ex. andra tjänster som IPTV då fiberkabeln kan skicka och ta emot data i 1000 Mb/s? Eller måste internet och tv dela på 100 Mb/s då det är vad jag betalar för?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg helt fel nu, så är det samma signal för Viasat via både Fiber och Parabol.
Skillnaden är att Viasat har en parabol som tar emot signalerna och fördelar sedan ut det till sina fiber kunder. Med andra ord går det redan samma väg som en parabol hemma gör. Fast man slipper böka med en parabol.
Om jag inte har glömt allt dom sa under utbildningen hos Viasat.

Så det bör inte vara någon skillnad alls faktiskt, kanske lite bättre via fiber då man slipper eventuella störningar som man kan få via en parabol på grund av dåligt väder, 4 dussin ugglor som flyttat in, ett UFO som flyger förbi osv.

Annars är det bara plocka upp telefonen och ringa, alla som svarar har fått den utbildningen så dom bör kunna svara på frågan om dom inte som jag, glömt bort det. Samt att ringer man in och är fundersam finns det en 99.9% möjlighet att dom har någon schysst deal att ge dig när du binder upp dig också.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Här finns en tidigare tråd i samma ämne:
TV via fiber eller parabol?

Ang. just bitrate så ska den generellt vara högre via parabol. Men hittar inte några aktuella exakta siffror tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om jag inte kommer ihåg helt fel nu, så är det samma signal för Viasat via både Fiber och Parabol.
Skillnaden är att Viasat har en parabol som tar emot signalerna och fördelar sedan ut det till sina fiber kunder. Med andra ord går det redan samma väg som en parabol hemma gör. Fast man slipper böka med en parabol.
Om jag inte har glömt allt dom sa under utbildningen hos Viasat.

Så det bör inte vara någon skillnad alls faktiskt, kanske lite bättre via fiber då man slipper eventuella störningar som man kan få via en parabol på grund av dåligt väder, 4 dussin ugglor som flyttat in, ett UFO som flyger förbi osv.

Annars är det bara plocka upp telefonen och ringa, alla som svarar har fått den utbildningen så dom bör kunna svara på frågan om dom inte som jag, glömt bort det. Samt att ringer man in och är fundersam finns det en 99.9% möjlighet att dom har någon schysst deal att ge dig när du binder upp dig också.

Tack för ditt inlägg! Farsan ringde upp Viasat idag och där fick han det motsatta svaret att det blir bättre bild med parabol än fiber, men jag håller med dig om att det inte borde vara någon skillnad om det nu är samma signal för fiber och parabol. Förmodligen så skickar de sändningarna från deras parabol till fiber i lägre kvalitet för att minska datamängden och därmed serverkostnaderna eller något åt det hållet. Det kanske inte kostar dem något extra att sända i hög kvalitet från parabol till parabol?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Parabol ger bättre bild, men är o andra sidan störningskänslig, så det är pest eller kolera så att säga.

Åtminstonde sant på UmeNet's fiber.

Permalänk
Medlem

Parabol upplever jag personligen som överlägset om man inte har världens minsta tallrik.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om jag får sno tråden lite...

Jag har också skaffat en ny modern smart-TV men upptäckte att kvaliteten på bilden är jättedålig när jag använder uttaget som kommer från väggen i lägenheten, måste man alltså köpa något sorts TV-paket via Telia (som är min leverantör) eller finns det någon annan billigare lösning? det blir ju nästan 300 kr mer för att få samma kanaler man redan har fast i HD... lite ovärt

Permalänk
Medlem

Parabol har väldigt mycket bättre bild. Nu blir det i och för sig lite äpple, päron och fruktsallads jämförelse men föräldrarna har viasat via parabol, och jag har haft viasat när telia IPTV har gratis sänding samt viaplay.

Skulle ranka bildkvalitén enligt denna lista:

Parabol (4k) -> Parabol (HD) ~ Viaplay (4k) -> Viaplay (HD) -> Telia (HD)

Permalänk
Medlem

Jag har haft Viasat via parabol i många år,
När jag fick 500/100 fiber så fick jag testa Viasat via fiber,

Det var ju inte i närheten lika bra som via Parabol, visst när det är riktigt sunkigt väder så blir det störningar.

Men bildmässigt så är det Parabol för min del

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem

Jobbar med en maskinist nu som ägt antenn firma i 28år, o han säger tveklöst parabol är bäst bild men fiber är inte långt efter

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jag undrar om jag får sno tråden lite...

Jag har också skaffat en ny modern smart-TV men upptäckte att kvaliteten på bilden är jättedålig när jag använder uttaget som kommer från väggen i lägenheten, måste man alltså köpa något sorts TV-paket via Telia (som är min leverantör) eller finns det någon annan billigare lösning? det blir ju nästan 300 kr mer för att få samma kanaler man redan har fast i HD... lite ovärt

Är det kanaler som ingår i hyran?

Isf skulle jag tippa på gammal kabeltv dvs ofta i hyreshus gammal analog 480p sändning och då är nog vad som hälst bättre. Telias iptv kör ju iaf 720p sändningar en del kanaler 1080p.

Bara steget från 480p till 720p är ett stort kliv uppåt i mina ögon allt över är ytterligare uppgradering.

Mins fortfarande morsans kabeltv den såg ok ut på en liten 28" tjocktv men på nyare 720p lcd tv såg 480p bedrövligt ut så blev oftast att man satte sig framför tjockisen istället för den nyare lcdtvn i köket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förlåt för off-topic.
@Rouge of Darkness: Vet inte riktigt vart du bor någonstans, men mig veterligen har ingen kanal i hela världen någonsin sänt i 480p mer än kanske som test. SD signal i de flesta PAL regioner (Sverige) är 576i50 och i NTSC 480i60. DVD filmer går rätt ofta att spela upp i 576p25 eller 480p24 om spelaren har stöd för det och spel konsoler efter 1998 har oftast stöd för 480p60.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Förlåt för off-topic.
@Rouge of Darkness: Vet inte riktigt vart du bor någonstans, men mig veterligen har ingen kanal i hela världen någonsin sänt i 480p mer än kanske som test. SD signal i de flesta PAL regioner (Sverige) är 576i50 och i NTSC 480i60. DVD filmer går rätt ofta att spela upp i 576p25 eller 480p24 om spelaren har stöd för det och spel konsoler efter 1998 har oftast stöd för 480p60.

ja ok då ... inte helt hundra på detaljerna kring gammla SD sändningar men en mindre pettetess poängen var lågupplöst iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bäst bild.kanske.via parabol men vem vill ha en tallrik på huset.
Usch tv antenn och parabolen kastades ner för 10år sen hoa mig pga förfulning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Först och främst kan jag ju säga arbetat som parabol antenn tekniker och även byggt upp kabeltv nät i cirka 3år utöver fiber tekniker i 2år.
Ur min erfarenhet är det som redan beskrivits ovan parabol har bäst bild om man räknar bort kabel tv vilket brukar kunna leverera samma kvalité som parabol eftersom dom näten ofta är matade i första änden med en signal från antenn eller parabol, tyvärr är dom näten ofta omoderna och dåligt uppbyggda eller med gamla produkter men det är en kategori för sig.

Precis som ovanstående sagt så är det högre bitrate på parabol därmed bättre kvalité men också sämre med snö regn träd m.m i kombination med beroende på hur den är inställd hur bra den sitter fast och om den kan röra sig något när den blåser eller vinden kan få fatt i den enkelt.

Antenner idag lägger man ofta inne på vinden och det fungerar bra så länge huset inte har plåttak eller några special pannor som kan vara problem.

Majoriteten idag kör nog en kombination av antenn och parabol eller antenn och bredbands tv skulle jag säga.

Vi här i nordvästra Skåne har turen att ha ett stadsnät som heter Bjärekraft, dom har egna paraboler som dom sedan matar ut signalen från , så till fiber boxarna går där 2fiber 1tv och 1internet resultatet blir av det är att det sitter en F kontakt på fiberboxen vilket gör att man kan koppla in sig på fiber boxen och koppla om ink från antenn eller vad man haft tidigare och skicka ut kabel tv i befintliga tv kablar med samma kvalité som från parabol, detta är dock inget jag någonsin sätt eller hört någon annanstans i Sverige men tänkte att någon kanske fann informationen intressant.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag undrar om jag får sno tråden lite...

Jag har också skaffat en ny modern smart-TV men upptäckte att kvaliteten på bilden är jättedålig när jag använder uttaget som kommer från väggen i lägenheten, måste man alltså köpa något sorts TV-paket via Telia (som är min leverantör) eller finns det någon annan billigare lösning? det blir ju nästan 300 kr mer för att få samma kanaler man redan har fast i HD... lite ovärt

Antagligen är det enbart analoga kanaler som kommer "direkt ur väggen". Du måste ha digitalbox, extern eller inbyggd i TVn, för att få bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Antagligen är det enbart analoga kanaler som kommer "direkt ur väggen". Du måste ha digitalbox, extern eller inbyggd i TVn, för att få bättre bild.

Så här står det när man läser om min TV

"Digital TV-mottagare DVB-C, DVB-S2, DVB-T2"
Digital-TV-service: FreeviewPlay"

Hur tolkar jag den här informationen, vad behöver jag göra för att få bra kanaler?

EDIT:
Nu fick jag ringt Telia som är min leverantör, tyvärr så har dom inga såna kort som Comhem har utan enda alternativet är o fixa en speciell TV box för 700 spänn o sen pröjsa 200 kr i månaden för internet-tv, så får bli en passning, jag kollar ändå inte på TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det kanaler som ingår i hyran?

Isf skulle jag tippa på gammal kabeltv dvs ofta i hyreshus gammal analog 480p sändning och då är nog vad som hälst bättre. Telias iptv kör ju iaf 720p sändningar en del kanaler 1080p.

Bara steget från 480p till 720p är ett stort kliv uppåt i mina ögon allt över är ytterligare uppgradering.

Mins fortfarande morsans kabeltv den såg ok ut på en liten 28" tjocktv men på nyare 720p lcd tv såg 480p bedrövligt ut så blev oftast att man satte sig framför tjockisen istället för den nyare lcdtvn i köket.

Jag skulle tro att det är ännu värre än så faktiskt. Kanalerna som han pratar om är förmodligen analoga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om jag inte kommer ihåg helt fel nu, så är det samma signal för Viasat via både Fiber och Parabol.
/.../
Så det bör inte vara någon skillnad alls faktiskt, kanske lite bättre via fiber då man slipper eventuella störningar som man kan få via en parabol på grund av dåligt väder

Skrivet av Xeraton:

men jag håller med dig om att det inte borde vara någon skillnad om det nu är samma signal för fiber och parabol. Förmodligen så skickar de sändningarna från deras parabol till fiber i lägre kvalitet för att minska datamängden och därmed serverkostnaderna eller något åt det hållet. Det kanske inte kostar dem något extra att sända i hög kvalitet från parabol till parabol?

Med samma "signal" menar ni ju egentligen bara samma källa, vilket inte säger någonting, då vad som helst kan ske efteråt. Precis som du säger Xeraton så komprimeras ju materialet för att minska belastningen i bredbandsnätet.

En satellit (inte parabol till parabol) har inte samma typ av begränsningar. En omfattande bandbredd av envägskommunikation som bara sprutas ut mot jorden. "Kostnaden" av att sända med högre bitrate och/eller upplösning är att just den kanalen tar upp en större mängd av transponderns totala bandbredd. Men i takt med att de stänger ner dubbelutsändning, HD+SD, av kanaler så frigörs mer utrymme.

Permalänk
Medlem

Fiber TV / CA modul

Skrivet av Xeraton:

Hej! Jag har nu äntligen fått fiber indraget till huset och funderar på om det är värt att skaffa IPTV? Jag har just nu tv via parabol med Viasat som leverantör och internet via ADSL med Bredbandsbolaget som leverantör, men jag funderar på att välja Viasat som internetleverantör och deras IPTV-tjänst, så att jag får både internet och TV från samma leverantör. Tanken är att det då borde bli billigare och IPTV via fiber påverkas ju inte av dåligt väder likt en parabol.

Jag har dock läst i andra trådar att man får bättre bild med parabol än IPTV, men stämmer det verkligen om man har en snabb fiberuppkoppling? Jag kan tänka mig att bilden kan bli sämre med IPTV jämfört med parabol om man t.ex. har ADSL med för låg bandbredd, men min fiberuppkoppling stödjer ju upp till 1000 Mb/s upp och ner, så det borde ju vara mer än tillräckligt för tv-sändningar i 1080p med hyfsad bitrate? Om jag t.ex. väljer internet via fiber med en nedladdningshastighet på 100 Mb/s och använder upp hela den kapaciteten så borde jag väl ändå ha 900 Mb/s över för t.ex. andra tjänster som IPTV då fiberkabeln kan skicka och ta emot data i 1000 Mb/s? Eller måste internet och tv dela på 100 Mb/s då det är vad jag betalar för?

Fiber TV är dåligt för man kan inte använda CA- moduler - det finns dvd - inspelare med hårddisk och brännare där man kan klippa bort reklam och göra egna dvd-filmer - jag föredrar parabol eller villaantenn eller 3 hål i väggen. Det kan du inte göra med fiber-tv för det finns in ga CA-moduler eller TV-apparater som har dom egenskaperna som behövs, det saknas standard för det. I mina ögon så är fiber tekniken att gå tillbaka 20-30 år i tiden, innan det kom inbygda boxar ( eller programkort)i tv-apparaterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@uffe1959: Det går vist att använda CA moduler med fiber. I regel är fiber bara kabel-tv så har du en Ca-modul och en tv som klarar dvb-c mpeg4 så är du safe.

Boxarna som man får är ofta densamma för kabel TV (bortsett från comhem då) och fiber.

Parabol har överlägset bättre bild än kabel TV / Fiber. Handlar om bitraten. En satelit har inte samma begränsningar i bitrate som kabel TV.

Men det kan även skilja mellan olika nät och hyresvärdar - bitraten kan styras per anläggning.. hos mig har bitraten ökat och bilden förbättrats sen jag flyttade in och kan även se att det skiljer sig även inom samma nät.

varit hos många kunder på UmeNet fiber och kan se skillad på kvalite mellan fiberkunder och lägenhetsboende.

Permalänk
Medlem

Borde inte TV över markbundna system snart kunna vara precis lika bra ?

Tänker att efterhand som man bygger ut hela samhällen/städer med fiber och alla kunder har en länk på 1Gbit (även om man inte har abb på det så är ju länken fram till huset snabb) så borde IP-TV med multicast kunna ha precis lika bra bild som sattellit ?

Det är ju knappast gratis att skicka upp dessa stora vidunder i geostationär omloppsbana ute i rymden eller hålla alla anläggningar i drift för dessa system heller ?

Att sattellit är överlägset över stora arealer förstår man ju men lilla plutt-sverige där vi ändå har så bra utbyggnad av snabb uppkoppling idag ?

Men jag är inte så insatt i dessa system så det är bara min egen fundering..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.