Fläktconfig - Splitters PWM/3-Pin - Råd sökes!

Permalänk
Medlem

Fläktconfig - Splitters PWM/3-Pin - Råd sökes!

Hej!
Har köpt ett nytt chassi nu under mellandagsrean, det blev ett Meshify C från fractal som kommer byta ut mitt nuvarande chassi, S340 Elite. Köpte i samband med det nya chassit två 140mm X2 GP fläktar som jag tänkte ha i fronten. Har köpt två st fläktar till S340n, en 120mm och en 140, båda från fractals silent series. Kommer sälja mitt S340 så kommer inte ta stockfläkten (bara en kvar) därifrån.
Har alltså dessa fläktar:
2st 120mm meshify fläktar
1st 120mm fractal silent
1st 140mm fractal silent
2st 140mm fractal X2 GP
1st 120mm Noctua F-12 PWM
Tot: 7st fläktar

Min tanke var lite såhär:
2st GP 140mm i fronten
1st Noctua bak
2st meshify fläktar i toppen / eller 1st 120mm fractal silent och 1st 140mm fractal silent.

Över till problemet!

Jag har två stycken 2:1 PWM fan splitters från noctua och bara två st chassiportar på moderkortet. Tänkte köra en av dem för för båda frontfläktarna. Den andra kanske skulle kunna sitta med noctua fläkten och 140mm silent fläkten. Blir inte det bara 4 fläktar frågar du? Jo, absolut!
Frågan/orna är: Är det värt att köra 4 fläktar eller köpa en 3:1 splitter (ifall det är värt länka gärna någon bra, gärna lång sladd) för att kunna använda den 5e? Förstår att det är lite overkill med 5 fläktar men nu när jag ändå har så många och samtidigt har ett chassi med mycket dammfilter såå...
Den andra frågan: Hur fungerar fläktstyrningen när man har en PWM fläkt och en 3-pin fläkt kopplad till samma splitter och skulle det bli annorlunda med en 3:1 splitter, samt är det någon risk att köra 3 fläktar på en och samma chassiport?

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Hittade denna, verkar som att den fungerar lite så jag vill, då borde jag kunna sätta noctuafläkten i en egen slot, och resten som är 3-pins i samma slot, verkar som att man ska kunna kontrollera hastigheten på dem isåfall, hade väl dock vart bäst ifall alla fläktar var likadana.. Tror jag avvaktar dock och försöker se hur 3 eller 4 fläktar presterar.

Permalänk
Medlem

Äsch.. Köpte två till GP 140mm och en sån fläkthub, får se hur det blir sen. Får sälja av massor av fläktar nu bara.

Permalänk
Medlem

Nu kommer nog inet tycka att jag är en idiot, har lagt massor av olika beställningar, avbröt den sista då det stod att man fick med X2 GP fläktar till chassit.. Men kort efter jag tog bort min beställning insåg jag att det var 120mm fläktar så fick lägga en likadan beställning... (Skjut mig)