hjälp och tips/tricks för att designa ett eget chassi.

Permalänk
Medlem

hjälp och tips/tricks för att designa ett eget chassi.

Jag har planer på att bygga ett eget chassi av antingen trä eller metall, vilket som.
behöver alla tips och tricks ni har, även ideér och tips på hur jag kan designa chassit (3d program o whatnot)

Permalänk
Skrivet av Sakexz:

Jag har planer på att bygga ett eget chassi av antingen trä eller metall, vilket som.
behöver alla tips och tricks ni har, även ideér och tips på hur jag kan designa chassit (3d program o whatnot)

Jag skulle säga att du borde planera lite mer innan du ens startade denna tråd, men andra i samma tankar kanske har samma fråga, så ger ett kortfattat svar.

Leta upp ritningar för hur ett Atx/Matx/mITX kort ser ut och hur standardhålen sitter, IO plåt osv.

Trä är enklast och billigast att börja med, när du vet vad du håller på med så kanske metall kan vara ett alternativ.

För 3D så skulle jag säga onshape, då det är gratis att använda för hobbybyggen, studenter osv. Är även skapat av personerna bakom SolidWorks så borde gå snabbt att klimatisera sig mellan de olika programmen.

Permalänk
Medlem

Det första att tänka på är vilka maskiner du har tillgång till. Det är ju helt avgörande för vilka ambitioner/material du kan jobba i.
Visst allt går med en handsåg å ett par filar men vad som går å vad som är roligt är inte alltid samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sakexz:

Jag har planer på att bygga ett eget chassi av antingen trä eller metall, vilket som.
behöver alla tips och tricks ni har, även ideér och tips på hur jag kan designa chassit (3d program o whatnot)

Allting utgår egentligen från vad du har för komponenter, sedan om du eventuellt har ett visst utrymme du vill anpassa chassit efter, så det får plats på antingen bredden, höjden eller längden.

Därefter har du två delar till ditt chassi förhoppningsvis, då måtten, och vad som ska rymmas inuti det.

Och då är det bara att börja rita skalenligt.

Gjorde jag när jag skulle planera mitt inbyggda chassi, använde ett ritblock med rutor i, mätte upp och ritade chassits längd och bredd i korrekt skala.

Sen kollade jag upp dimensionerna på mina komponenter, måttade upp dem i samma skala som chassit, sedan klippte jag ut de, så jag kunde använda dem på de papper där jag ritat upp chassit, för att se till att det blev bra planerat, och så att allting dessutom skulle få plats.

Och om du vill ha moderkortsplåt fixat, så är det bara att borra isär ett gammalt chassi, och se till så du får de två sidorna som involverar moderkortet och expansionsplatserna samt den del som agerar hållaren för I/O-plåten.

Slutligen är det bara till att gå loss med att popnita, samt köra med bågfil, eller om du har tillgång till dremel eller vinkelslip, då alla får jobbet gjort i vart fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.