Vad vill Sweclockare jobba med?

Permalänk
Medlem

Vad vill Sweclockare jobba med?

Realistiskt och inom rimliga gränser, med vad och/eller var skulle du vilja jobba? Vad är din passion och vad brinner du för?

Det är kanske svårt att säga eller veta, och ändrar sig nog genom åren. När jag var 20 så trodde jag nog aldrig att jag skulle hinna både jobba på ett stort amerikanskt IT bolag, hinna jobba som expertkonsult och flyga världen runt för att lösa problem och bygga lösningar och inte heller att jag innan jag var 40 skulle vara VD för ett väldigt framgångsrikt företag.
Men alla jobben har verkligen varit drömjobb för mig och finns nog ingenting jag skulle velat göra direkt annorlunda. Den gemensamma nämnaren har för mig varit mitt brinnande intresse för IT.

Men hur ser dina framtidsplaner ut? Vad pysslar du med om 5, 10, 20 år?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Intressant det där.

Personligen vill jag kunna försörja mig helt på att jobba framför kamera, på scen, eller bakom en mikrofon. Alltså voiceover (tvåspråkighet hjälper) eller skådespelare. Mer komplicerat än så är det inte.

Sen vill jag jobba med människor som istället för att vara problemfixerade är lösningsorienterade. Det tär på själen att höra evigt gnäll hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

Ja dig har det gått bra för, så du är VD nu om jag förstår rätt? Och då vd för ett bolag som har anställda såklart och inte enmansföretag eller? Att ta steget och anställa är jättestort.

Min sits nu systemutvecklare sedan så långt bak som jag kan minnas, jobbar med allt möjligt inom norra Europa. Om 5 år så är jag nog arbetsbefriad som det heter, ty syndromet Falling down. -Jag blir bara sämre på allt för varje år. Om 10 år tillbaka igen, vet inte riktigt sitter väl kanske med webbutveckling då och gör basik saker.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag brukar säga att jag har två drömmar, den ena drives av mitt kreativa sinne och den andra av mitt nyfikna och sökande efter kunskap.

självförsörjande fotograf, tjäna tillräckligt så att jag kan leva på min egna fotografering. Går att leva på fotografering hyfsat "lätt" men då är man frilansare eller bröllopsfotograf eller liknande som får uppdrag att göra. Jag vill kunna sälja mina egna foton och leva på det, väldigt stor dröm och väldigt svår att uppnå tyvärr. Har änsålänge tjänat knappt 200 kr på mina egna foton men jag har även gjort lite arbeten men inget som jag kan direkt skryta om.

Min andra dröm är att bli forskare och komma på något nytt som ingen har vetat om tidigare eller göra en stor och märkbar skillnad i världen. Har fått kämpa genom livet med läs&skrivsvårigheter, fick ADHD-diagnos i höstas i en ålder av knappt 20 år (önskar att jag fick reda på det mycket tidigare) och sitter med visual snow som gör läsning en svårighet. Sitter på komvux nu och läser upp lite ämnen, läste psykologi och matte 3c i höstas och ska börja med Fysik 2 och förhoppningsvis matte 4 till våren för att kunna breda ut mina möjligheter till universitetet. Hoppas på universitet till hösten, 5 års studier med master och en anställning hos en forskningsverksamhet.

Tar en sak i taget och inte allt på en gång. Först fixa plugget och sedan hoppas på att jag kan komma in på GU och resten får vi se när de kommer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja jobba alls.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Sjökapten om jag hade fått leva om mitt liv.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Proffsmoddare

Mitt mål är att jobba så lite som möjligt, helst 50% eller mindre.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

När jag var 20 så trodde jag nog aldrig att jag skulle hinna både jobba på ett stort amerikanskt IT bolag, hinna jobba som expertkonsult och flyga världen runt för att lösa problem och bygga lösningar och inte heller att jag innan jag var 40 skulle vara VD för ett väldigt framgångsrikt företag.

Säker att du är intresserad av vad folk vill jobba som? Tycker mer det känns som du skapat tråden för att skryta

Permalänk

Min dröm är att doktorera i statsvetenskap. Däremot kommer jag nog inte komma så långt och får nog nöja mig med master och trist skrivbordstjänst på någon myndighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle vilja jobba extremt varierat tror jag. Både praktiskt och teoretiskt, socialt och osocialt. Ingen dag skulle vara den andra lik, så att säga.

Oklart vad det skulle vara dock, då skulle jag nog satsat på det för länge sen.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Min dröm skulle vara att driva ett äldreboende i ett lagom varmt land som Gran Canaria.
Att helt få bestämma och vara med från början när det ska ritas etc hade varit otroligt roligt.
Med generös kassa till personalen så det finns gott om hjälp till de boende.

Permalänk
Medlem

@megamannens Trist att du tog det så. Jantelagen?
Försökte bara belysa att jag själv haft en varierande bana och inte kunnat förutspå eller drömma om de jobben när jag gick ut gymnasiet. Samt öppna upp diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Mitt mål är att jobba så lite som möjligt, helst 50% eller mindre.

Har aldrig riktigt förstått det tankesättet och synen på arbete, vad ska du göra med all tid? För om vi säger t.ex. att du vill kolla film 100% av din tid istället för ditt nuvarande 9-5 så är det ju ditt drömjobb - att få jobba med att kolla film hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Leva i en halv version av off the grid där jag är så självförsörjande som möjligt med egen el vatten och bygger huset själv där man fixar maten själv och stället skulle vara arbetet sen göra lite knivar/yxor och div för extra cash där jag bara arbetar för mig och mina nära

Nu snackar vi inte eremit style utan nära ett samhälle med alla moderniteter trots man är fristående vilket skulle vara värt mer än pengar att slå sig fri och jag är ingen jävla hippie utan handlar om att friheten att göra saker som man vill där livet får ett riktigt syfte där jag styr mitt liv genom mina handlingar och önskemål och jobbar med något roligt jag själv gillar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TheAxelNilsson:

Har aldrig riktigt förstått det tankesättet och synen på arbete, vad ska du göra med all tid? För om vi säger t.ex. att du vill kolla film 100% av din tid istället för ditt nuvarande 9-5 så är det ju ditt drömjobb - att få jobba med att kolla film hela tiden.

Jag har inget intresse av att tjäna pengar för sakens skull, jag gör det enbart för att kunna betala räkningar och finansiera det jag är intresserad av. Kan jag göra det med mindre pengar så är tid till mina egna projekt/intressen oändligt mer värt än poänglösa pengar på kontot.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja dig har det gått bra för, så du är VD nu om jag förstår rätt? Och då vd för ett bolag som har anställda såklart och inte enmansföretag eller? Att ta steget och anställa är jättestort.

Min sits nu systemutvecklare sedan så långt bak som jag kan minnas, jobbar med allt möjligt inom norra Europa. Om 5 år så är jag nog arbetsbefriad som det heter, ty syndromet Falling down. -Jag blir bara sämre på allt för varje år. Om 10 år tillbaka igen, vet inte riktigt sitter väl kanske med webbutveckling då och gör basik saker.

Vi är just nu 8 pers i mitt lilla gäng och nr 9 börjar i feb. Vi var ett par personer som startade bolaget, så jag behövde som tur är aldrig ta det stora steget från ensamföretagare. Har några vänner i branchen som kör eget och bråttas med beslutet om de ska ta steget eller köra vidare själva, så förstår verkligen den utmaningen.

Haha, jag tror du precis som de flesta andra duktiga personer känner. Ju mer man lär sig, och ju mer erfarenhet man får, destomer inser man hur mycket man inte kan Är övertygad om att du kommer fortsätta rocka och göra ett ännu bättre jobb framöver. Har sett många av dina inlägg här och du har en sådan bredd i din kompetens att du inte behöver oroa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Min dröm skulle vara att driva ett äldreboende i ett lagom varmt land som Gran Canaria.
Att helt få bestämma och vara med från början när det ska ritas etc hade varit otroligt roligt.
Med generös kassa till personalen så det finns gott om hjälp till de boende.

Låter fantastiskt! Hoppas du får den möjligheten så kommer jag och checkar-in när det är dags

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Jag har inget intresse av att tjäna pengar för sakens skull, jag gör det enbart för att kunna betala räkningar och finansiera det jag är intresserad av. Kan jag göra det med mindre pengar så är tid till mina egna projekt/intressen oändligt mer värt än poänglösa pengar på kontot.

Precis! Det är så jag ser ett drömjobb. Ett jobb där du får arbeta med dina projekt/intressen samtidigt som du kan betala dina räkningar!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TheAxelNilsson:

Precis! Det är så jag ser ett drömjobb. Ett jobb där du får arbeta med dina projekt/intressen samtidigt som du kan betala dina räkningar!

Såfort ett intresse övergår till ett heltidsarbete så suger det allt nöje ur det. Jag har varit där och vänt redan.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Är 33, och har ingen aning om vad jag vill göra när jag blir stor. Driver ett företag nu i en bransch där jag är kunnig, har bra kontakter, stadig källa av arbeten inkommande. Men kan inte säga att jag trivs.

Jobba med management i ett F1 stall, vara med i gänget som är ute på racen. Eller ett Nascar team, jänkarna är fan inte kloka när det kommer till motortsport. Annars E-sport production skulle kunna vara intressant.

Om jag hade pengar så jag slapp bry mig så hade jag kollat på Anime, besökt alla F1 race, åkt på dom e-sportevenemang som jag tyckte verkade intressanta, åka och besökt spelningar inom trance, progressive house, och liknande musik.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Såfort ett intresse övergår till ett heltidsarbete så suger det allt nöje ur det. Jag har varit där och vänt redan.

50% arbetstid kan ju räcka för att kunna betala sina räkningar beroende hur bra betalt det är. Själv är jag inte ett dugg intresserad av att jobba längre då de flesta jobb är så vidrigt tråkiga i längden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av AMD-FX:

50% arbetstid kan ju räcka för att kunna betala sina räkningar beroende hur bra betalt det är. Själv är jag inte ett dugg intresserad av att jobba längre då de flesta jobb är så vidrigt tråkiga i längden

Det är om man hittar en arbetsgivare som accepterar det, utan "legitima" skäl som barn eller sjukskrivning. Jobbet jag har nu är väldigt fritt och roligt, men det är absolut inte värt det man offrar i fritid.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja jobba med något praktiskt, men där man ändå får använda huvudet en del. Lantbruk eller skogsbruk är sådant som jag tycker verkar väldigt intressant.

I dagsläget jobbar jag inom IT-branschen, alltså ett renodlat kontorsjobb och jag skulle gärna röra mig mer i jobbet.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja varit kriminalare inom polisen, typ den tjänst Oskar i beck-filmerna har, men inte lika hopplöst sopig som honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

@megamannens Trist att du tog det så. Jantelagen?
Försökte bara belysa att jag själv haft en varierande bana och inte kunnat förutspå eller drömma om de jobben när jag gick ut gymnasiet. Samt öppna upp diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg motsvarande (tyvärr), din egna passion och vad du brinner för missades, vad du själv gör om 5-10-20 år etc. Har inget med någon jantelag att göra och tråkigt att du ser det så.

Själv har jag gjort liknande din resa och har samma upplevelse som du säjer här (men är några år äldre än dig om jag förstår rätt), och för mig är det iaf självklart att man inte kunde förutspå IT-relaterade yrken som finns nu när jag gick på gymnasiet för 25 år sedan.

Själv såg jag mig som blivande pilot på gymnasiet och hade det som någon liten dröm. Numera handlar mina drömmar om att hålla på med något handgripligt, jag vill exempelvis bli jätteduktig på att göra handgjorda knivar och önskar att det blir något att få pyssla med så att det går att tjäna pengar på.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har själv haft en hel del "drömjobb" som folk brukar vara avundsjuka på och tycker det stämmer som folk säger att bara för att man gillar något som en hobby så behöver man inte gilla det som jobb. Det är en enorm skillnad på att göra något ett 10-tal timmar i veckan för att man tycker det är kul och att göra något på heltid för att man måste.

Har själv varit offpist skidguide och dykinstruktör och visst är det kul och man får träffa mycket kul folk men i förlängningen är det ändå ett serviceyrke och du är personligt ansvarig för att inget händer med de här människorna. Det som i början var kul blir rätt snabbt rutin och sedan är det som är kvar rätt mycket jobb, planering och ansvar.

Jag hade jäkligt kul i dessa yrken under ett par år, och ångrar det absolut inte, men skulle aldrig vilja gå tillbaka till det. Ett bra jobb för mig idag är något som är stabilt och tryggt, där kollegorna är vettiga och det är lite tjafs, lönen rullar på och man får jobba mycket under eget ansvar.

Sedan om man var ekonomiskt oberoende och inte hade familj skulle jag nog nästan skitit i allt och dragit runt jorden på MC. Kanske tagit lite bilder och skrivit en bok när det vart klart. Jag skulle söka upp de sunkigaste byhålorna och bara intervjua folk som ingen annars bryr sig om. Lite Dan Walsh vibbar om ni vet vem det är.

Permalänk
Avstängd

Kort och gott har jag, och 4-5 andra likatänkande vänner till mig kommit i banan på att helt enkelt köpa ett hus i valfritt Krypto-vänligt land. Dvs skattefritt kunna plocka in/ut pengar som man vill.

Delar på boendet där vi live-streamar spelande, gymmande, har gemensamma investeringsmöten, transparent mot vår tittar-bas.

Med andra ord:

Spela
Träna
Se pengar växa
Resa & live streama överallt.

Enkelt och behöver inte mer än 200k per skalle för att göra det till verklighet. Får se mot sommaren

Permalänk

Jag skulle vilja jobba med film- eller spelljud. Eller nätverksadministration/serveradministration. Både Linux och Windows vore kul. Gärna med lite virtualisering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Det kan ta lång tid innan man kommer på vad man vill. Jag jobbade på lager som truckförare i många år innan jag kom på vad jag verkligen ville. Jag ville verkligen köra tåg. Den mäktiga känslan, det stora ansvaret, den vackra vyn från "kontoret". Det är något visst med yrket man respekterar och ser upp till.

I höstas började jag jobba som lokförare.... Jag är nöjd nu.

Permalänk

Ja, vad ska man bli när man blir stor?
Är civilingenjör i datateknik, och har under mitt nu 21-åriga arbetsliv hållit mig hyggligt väl inom det jag utbildat mig till.
Jag trivs rätt bra med det jag gör, mina kollegor, min lön och mina förmåner, men jag skulle inte vilja beskriva det som en passion.
Möjligen skulle praktiskt taget samma arbetsuppgifter vara mer lustfyllda om det var i ett eget företag? Jag är nog lite för mycket trygghetsjunkie för det dock.

I ett drömscenario hade jag varit ekonomiskt oberoende, och kunde jobba typ 50% i en blandning av kanske hälften datanörderi (vid dåligt väder) och hälften trädgårdsarbete (när det är trevligt väder).

Om 5-10-15 år gör jag sannolikt typ samma som idag. Inte illa, men heller inte perfekt.

/GC