Asus Bloatware: AI Suite: Fungerar datorn utan det?

Permalänk

@nisseR++:
3 V1.00.56 var den sista dom släppte till Gryphon Z87. Ska bli intressant att se om det går att installera den nya versionen.

Tack för tipset!

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

@Homdax: "Inte svårt att starta manuellt". Nej, det är lätt att klicka igång Speedfan. Men att ha det för vana är svårt. Det enda jag kan göra är att lita på mitt luktsinne och starta Speedfan om det "luktar varmt". Jag spelade Star Trek Online och det blev 73 grader i GPU och kanske 50 grader i CPU. Men om det hade gått att starta det automatiskt så hade det varit bättre

Permalänk

@nisseR++: Fungerar den med moderkortet "PRIME Z270-K"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Det måste ha varit den där "Panikuppdateringen" som skulle fixa ett hot som ingen hacker har utnyttjat efter hela 25 år, en bugg äldre än Y2K. När man handlar i panik brukar resultatet bli rena katastrofen. Finns det inget program, som håller koll på alla viktiga spänningar _och_ temperaturer som man kan installera med installationsprogram, alltså ett program som kan startas med Windows? De jag hittade saknade installationsprogram och hur dessa kan köras automatiskt är en gåta då UAC stoppar alla försök att lägga i Autostart.

Går det inte bara att stänga av UAC ?

Permalänk

@Alpha77: Då utsätts väl datorn av risker, det är väl lite som att stänga av brandväggen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DesktopUser:

@Alpha77: Då utsätts väl datorn av risker, det är väl lite som att stänga av brandväggen

Ja jo det är lämpligt att ha UAC igång. Flesta windowsanvändare kör med adminkonton - alltså typ root konstant vilket väl egentligen är systemfel men så är det med windows.
Någon form av exekveringsskydd när man kör konstant root är att rekommendera vilket är exakt vad UAC erbjuder.

För de som vill påskina hur mycket de ogillar UAC:
Går UAC att kringgå?
Ja.
Innebär det att exekveringsskydd i miljöer där man kör med adminrättigheter är onödigt?
Nej.

Back to topic!
@kdk_warhead: Skriv i tråden om det händer något med gryphon z87! Sånt blir jag glad av

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja jo det är lämpligt att ha UAC igång. Flesta windowsanvändare kör med adminkonton - alltså typ root konstant vilket väl egentligen är systemfel men så är det med windows.
Någon form av exekveringsskydd när man kör konstant root är att rekommendera vilket är exakt vad UAC erbjuder.

För de som vill påskina hur mycket de ogillar UAC:
Går UAC att kringgå?
Ja.
Innebär det att exekveringsskydd i miljöer där man kör med adminrättigheter är onödigt?
Nej.

Back to topic!
@kdk_warhead: Skriv i tråden om det händer något med gryphon z87! Sånt blir jag glad av

Det gick faktiskt att installera på GryphonZ87 och det fungerar. Man kan köra fläktarna långsammare i den nya version (3-pin) men den har inte Thermal Radar 2. Eftersom den inte har det så kan jag inte se något sätt att få en fläkt styrd av en tempgivare utan allt tycks vara styrt av CPU temperaturen.
Med Thermal Radar 2 (äldre versionen) kan man sätta så att fäktarna på radiatorn enbart styrs av vattentemperaturen och t.ex en chassie fläkt kan styras av upp till tre moderkorts temperaturer t.ex 20% CPU, 50% MB sensor 1, 30% MB senor 2. Tyvärr fungerar det inte i praktiken så oavsett vad man ställde in så styrdes varvtalet av CPU tempen. Jag hoppades att det var fixat i den här versionen.

Går det att styra en fläkt efter en MB givare med den här versionen? Tycker att det borde vara en önskvärd funktion.

Edit:
Avinstallerade det och installerade Thermal Radar 3 från ett TUF-X299-MARK-1 och det ser ut att fungera men jag får testa det mer någon annan dag. Känns som jag har spårat ur från ämnet så jag skriver inte mer om det här.

https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-X299-MARK-1/HelpDesk...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=fredrik=-:

Som sagt så går det ju inte göra samma justeringar i BIOS som det går att göra i fanXpert så datorn låter ju mer utan AI Suite. Finns det några andra program som kan lösa denna uppgift?
Jag kör både Windows och Linux på min burk och skulle ju gärna vilja ha en tyst burk även i Linux..
Men just nu är den inte tyst varken i Linux eller Windows eftersom man inte kan ställa ner t.ex. chassifläktarna till under 60% i BIOS. Man kan stänga av helt upp till en viss nivå, men lite luftflöde vill man ju ha.

EDIT: Väldigt synd att samma program aldrig utvecklas till Linux. Det är två plattformar som behöver stödjas i princip, kan ju inte vara så svårt.

Hittade just en inställning i UEFI som gör exakt samma sak som FanXpert gjorde, d.v.s. optimerade fläktarna och kollade lägsta möjliga varvtal för dom och ställer också in en vettig kurva för alla fläktar i datorn. Nu är min dator toktyst! Inte ens när jag stressar den med prime blir den särskilt högljudd och cpu-tempen når 55 grader ca.
Oklockad Ryzen 7 1700 (trots att jag är inne i Intel-delen ; ) med en Arctic Freezer 33 red Esports edition.

Har datorn under skrivbordet och jag hör den verkligen inte längre. Nu kan jag verkligen undvara AI Suite och FanXpert.
På ASUS-kort trycker man F6 för att nå QFAN-settings eller vad det heter och där finns ett alternativ som heter "Optimize fans" eller något liknande, klockrent.
Förut kunde jag inte ställa mina chassifläktar under 60%, men det kan jag nu när moderkortet känt av lägstanivån för dom.
Bra för andra att veta som också kör Asus-kort, om ni missat detta (vilket jag hade gjort). Tips!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |