Komponenter till virtualisering-server

Permalänk

Komponenter till virtualisering-server

Hej!

Har läst igenom ett gäng trådar här på SC angående virtualisering samt virtualisering i relation till hårdvara. Men vill dubbel-kolla och få inputs på det jag tänker så jag framtidssäkrar och inte missar något angående tankar kring hårdvara.

Det jag tänkt virtualisera:
- 6 st Android 7.1
- 2 st Ubuntu 14.04 LTS
- 1 st Windows 8

Tankar kring virtualiseringen
Jag är novis inom virtualisering, har bara lekt runt lite i VirtualBox tidigare. Tanken är att köra på "vanliga" datorkomponenter för att det ska vara lätt att få tag på saker om det behövs bytas ut/går sönder. Osäker på hur jag ska sätta upp det bäst för själva virtualiseringen. Ingen större data ska skickas inom nätverk så som mediafiler eller liknande.

Windows samt Android ska kunna nås så det går att "klick och peka" genom nätverket. Linux-distarna via SSH. Servern ska som sagt stå undanskuffad i en garderob, så vill kunna nå allt från min vanliga PC via nätverket.

Så här går tankegångarna kring hårdvaran.

Towerchassi
Platsen finns i den walk-in-garderoben jag har tänkt ha servern i.

Processor
Osäker här, i5 eller i7, vill inte sväva iväg för mycket i pengar. Det jag har läst mig till är att det gärna ska vara många kärnor.

Moderkort
Givetvis något som matchar min processor och RAM-typ. Förövrigt är jag mest osäker här, kring eventuell framtidssäkring och kunna bygga ut något. Förslag mottages gärna på specifika moderkort.

RAM
Räcker det för mig att starta med 16 GB/DDR4 RAM till de antal virtualiseringar jag tänkt? Eller är det för klent? Välja så hög buss-hastighet som möjligt?

Hårddisk
Inte tänkt spara stora mängder data på servern, men en SSD på 500 GB.

Vad bör jag tänka på mer? Vad har jag missat?

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

Hej,

Processor så kan du köpa Ryzen också, men valet ligger hos dig såklart
Huvudsaken är att du har tillräckligt med kärnor så att du kan dedikera lite av kraften utan att du själv blir helt utan.
Gällande ram så kan du kolla på vad modellerna har idag (mång androida enheter ligger mellan 2-3gb ram), ska du ha 6 stycken så är du redan där uppe dina 16gb.
Börja med att undersöka vad enheterna, os etc (som du tänkt virtualisera) har för specs/recommendations och bygg därefter.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

@martak: Tack för svar!

Ryzen ser väldigt intressant ut många cores till bra pris! Jag som inte är så insatt, väljer jag en AMD har jag någon eventuell huvudvärk att vänta mig i relation till viss mjukvara i virtualiseringsvärlden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredriks321:

Hej!

Har läst igenom ett gäng trådar här på SC angående virtualisering samt virtualisering i relation till hårdvara. Men vill dubbel-kolla och få inputs på det jag tänker så jag framtidssäkrar och inte missar något angående tankar kring hårdvara.

Det jag tänkt virtualisera:
- 6 st Android 7.1
- 2 st Ubuntu 14.04 LTS
- 1 st Windows 8

Tankar kring virtualiseringen
Jag är novis inom virtualisering, har bara lekt runt lite i VirtualBox tidigare. Tanken är att köra på "vanliga" datorkomponenter för att det ska vara lätt att få tag på saker om det behövs bytas ut/går sönder. Osäker på hur jag ska sätta upp det bäst för själva virtualiseringen. Ingen större data ska skickas inom nätverk så som mediafiler eller liknande.

Windows samt Android ska kunna nås så det går att "klick och peka" genom nätverket. Linux-distarna via SSH. Servern ska som sagt stå undanskuffad i en garderob, så vill kunna nå allt från min vanliga PC via nätverket.

Så här går tankegångarna kring hårdvaran.

Towerchassi
Platsen finns i den walk-in-garderoben jag har tänkt ha servern i.

Processor
Osäker här, i5 eller i7, vill inte sväva iväg för mycket i pengar. Det jag har läst mig till är att det gärna ska vara många kärnor.

Moderkort
Givetvis något som matchar min processor och RAM-typ. Förövrigt är jag mest osäker här, kring eventuell framtidssäkring och kunna bygga ut något. Förslag mottages gärna på specifika moderkort.

RAM
Räcker det för mig att starta med 16 GB/DDR4 RAM till de antal virtualiseringar jag tänkt? Eller är det för klent? Välja så hög buss-hastighet som möjligt?

Hårddisk
Inte tänkt spara stora mängder data på servern, men en SSD på 500 GB.

Vad bör jag tänka på mer? Vad har jag missat?

MVH Fredrik

Det går att komma väldigt långt med bara Desktop Virtualisering via Virtualbox på en Windows eller Linux server, om du sedan tidigare känner dig bekant med det.
För att nå det grafiska gränssnittet kan man t.ex. använda RDP, antingen via Windows som OS, eller det inbyggda stödet i Virtualbox.
På en Ubuntu server, kan man antingen tunnla det grafiska gränssnittet via X11 över SSH (det funkar även om man kör en s.k. Headless instans av VB) eller så kan man helt enklet använda Virtualbox inbyggda RDP-stöd där också.
Vill man ta det ett steg längre kan man gå på riktiga Hypervisors som t.ex:

Det finns även fler varanter såsom QEMU osv.

Om du tänkt köra någon form av grafiskt krävande applikationer eller klient OS kan det vara bra med någon typ av grafikkort att överlåta grafikrenderingen till.
De nya Ryzen processorerna som släpps i år skall ha relativt vettiga grafikkretsar om man inte vill stoppa i ett extra diskret grafikkort.

Val av tillverkare på ett diskret grafikkort kan komma att spela roll om det skall användas i sammanhang där "Passthrough" skall köras, i det fallet brukar AMD-kort vara att föredra då de klarar sig bra på öppna grafikdrivrutiner(Om man kör under Linux) nVidia har historiskt sett varit dem med bäst drivrutiner i Linuxsammanhang dock kan det ibland leda till problem med dåligt fungerande drivrutiner vid kerneluppdateringar.
Har man Windows som OS i botten spelar det troligtvis mindre roll vilket tillverkare man väljer, då både AMD och nVidia har bra drivrutinsstöd.

-Finns det någon speciell anledning till att du skall virtualisera just två st. Ubuntu 14.04 LTS? Supportperioden börjar snart gå ut för dem, bättre med 16.04 LTS eller kommande 18.04 LTS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren: Tack för ett mycket informativt svar!

Det jag tänkt och känner mig bekväm med är - om det fungerar - följande.

Installera en ren Windows installation på server X. Genom Windows köra Virtualbox eller liknande och då virtualisera mina Android samt Linux distar. Linux distarna ska köras utan GUI.
Men följdfrågan blir då om jag kan nå mina Linux virtualiseringar på server X från min dator Y genom SSH? När det kommer till att nå mina Android distar är det för mig inget problem att "Teamviewa" in till Windows på server X och där igenom nå Android distarna genom GUI.

Helt rätt när det gäller version. Är van och kört 14.04, men bör absolut gå upp till 16.04.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredriks321:

@krigelkorren: Tack för ett mycket informativt svar!

Det jag tänkt och känner mig bekväm med är - om det fungerar - följande.

Installera en ren Windows installation på server X. Genom Windows köra Virtualbox eller liknande och då virtualisera mina Android samt Linux distar. Linux distarna ska köras utan GUI.
Men följdfrågan blir då om jag kan nå mina Linux virtualiseringar på server X från min dator Y genom SSH? När det kommer till att nå mina Android distar är det för mig inget problem att "Teamviewa" in till Windows på server X och där igenom nå Android distarna genom GUI.

Helt rätt när det gäller version. Är van och kört 14.04, men bör absolut gå upp till 16.04.

Vänta här nu....

Du ska inte köra virtualbox du kommer tappa som fan.
Om du vill köra MS så får du köra dina VM’s i Hyper-v är inbyggt i Windows 10 pro och Windows server 2016.

Och du ska köra 16.04LTS 14.04 är ju bara dumt att ens installera när supporten snart går ut.

Vet inte om ryzen har stöd för ECC minnen men de är något som du helt klart ska köra med.

Ja, du kommer kunna SSH in i dina linux diskar om du kör hyper-v

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V