Från ps4 till pc.

Permalänk

Från ps4 till pc.

Tjena detta är nog en fråga som det finns många åsikter om men jag ställer den ändå och hoppas på att någon kunnig svarar.
Frågan i kort: 30 fps vs 30 fps?
Jag har länge spelar mina spel på ps4 med majoriteten så klart då 30 fps på min tv. Upplösningen 1080p.
Har ni köpt en laptop med ett 1050 2gb kort i. Klarar typ alla spel på höga inställningar men inte att hålla 60 fps.
OM jag nu kopplar min laptop till tven och spelar med en handkontroll. Kör med motion blur och låser spelet till 30 fps med rivatuner och har v-sync på. Får jag då samma upplevelse som på ps4an plus lite mera settings på high så klart? Eller är de verkligen som några säger att spelen är optimerade till konsol på annat sätt så att det faktiskt inte blir samma?
Frågar nu för att veta vilken plattform jag ska köpa kommande spel till. Speciellt far cry och andra multiplatform.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså 30 FPS = 30 FPS, men som du säger är spel olika optimerade. Det är enklare att optimera ett spel när man vet att alla kommer använda samma hårdvara, men sen vet jag inte hur ett 1050 står sig i förhållande till PS4 i ren beräkningskraft. Vet inte riktigt var du får motion blur ifrån. Är det något som PS4-spel använder sig av ofta? Som sagt, samma framerate kan du ha, men utöver det bör du inte tro att det kommer se likadant ut.

PCn kan du ju alltid uppgradera om du får för dig att du vill ha en roligare upplevelse framöver, och det är mer än vad du kan säga om en konsol. (åtminstone förutsatt att du vill behålla dina spel)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag vet ej men kan spekulera om att det för konsol oftast håller rätt jämn fps medan det på PC kan vara 30 fps i snitt men variera mer pga olika konfigurationer och du kommer dippa lägre än 30 fps lite nu och då, och ha highs som är högre. Och det är dipsen som sabbar flytet förstås. Men det är bara jag som spekulerar, men det vore logiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är dålig på konsoler vs PC men klarar inte dom av att hålla jämnare frametimes än på PC oftast och det är skillnaden?

kan ju tagga @laxpudding, han har nog koll på sånt.

Skrivet av L'ombra:

PCn kan du ju alltid uppgradera om du får för dig att du vill ha en roligare upplevelse framöver, och det är mer än vad du kan säga om en konsol. (åtminstone förutsatt att du vill behålla dina spel)

Han har en laptop.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tack för alla svar. Efter att ha prövat mig fram så har jag hittat mitt svar.
Jag kopplar min laptop till tven och låter fps till 30 på höga inställningar. När jag låser med rivatuner så håller den framerate och frametime bättre än mitt ps4. Och jag får även lite finare grafik än vad ps4 orkar med. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusolzzon:

Tack för alla svar. Efter att ha prövat mig fram så har jag hittat mitt svar.
Jag kopplar min laptop till tven och låter fps till 30 på höga inställningar. När jag låser med rivatuner så håller den framerate och frametime bättre än mitt ps4. Och jag får även lite finare grafik än vad ps4 orkar med. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

det är ju inte direkt något som hindrar dig från att koppla in ps4an igen om du hittar något spel du vill spela på den.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

det är ju inte direkt något som hindrar dig från att koppla in ps4an igen om du hittar något spel du vill spela på den.

Exakt kör exklusiva på ps4an och multiplat på pc.

Skickades från m.sweclockers.com