Reparera icke-startbar Windows SBS 2003 R2

Permalänk
Medlem

Reparera icke-startbar Windows SBS 2003 R2

Behöver lite nya idéer på hur jag ska försöka få igång en server från Dell som levererades med Windows Small Business Server 2003 R2.

Den här servern råkade ut för ett strömavbrott i december 2017 och sedan dess har den inte startat. Det som händer är att servern passerar momenten i BIOS dvs kontoll av tillgängliga SATA-enheter, mängd RAM och så vidare. Problemet märks när uppstarten kommer till läget att börja ladda Windows Server.

Det går att att höra att det börjar läsas från hårddisken. Ganska omedelbart, kortare än efter en sekund, avbryts läsningen och servern startar om. Den är fast i denna loop. Dvs bios-läget, försöka ladda windows, bios-läget, försöka ladda windows. Gång på gång.

Har klonat den felande hårddisken* med Partition Magic till en annan hårddisk av exakt samma storlek. När jag försöker starta från klonkopian uppstår samma fel.

Har monterat den felande hårddisken* i annan PC med Windows 10. Denna Windows 10 identifierar då fel i filsystemet automatiskt och lagar dessa i någon grad. Tyvärr går det ändå inte att starta från den felande hårddisken efter att jag återmonterat den i Dellservern.

I samband med att jag hade hårddisken i PCn med Windows 10 passade jag på att kopiera samtliga filer till annan hårddisk. Kan konstatera att det är något galet med filerna eller filsystemet för Total Commander kan inte räkna ut och visa korrekt information gällande filstorlek. Se bild.

Har ni några bra tips till mig på hur jag kan gå vidare med att försöka reparera felen så att Windows Server kan starta upp?

Tack för era tips.

*Inte felande hårddisk utan felet ligger i filerna på den hela disken.

Permalänk
Medlem

@Rolle2000:
Prova detta kommand chkdsk *:/x/r/f i ett kommand fönster, ( * bytar du ut till den enhets bokstav som disken har), eftersom Windows bara kör en snabb kontroll automatiskt.

(x =Forces the volume to dismount first, r =Locates bad sectors and recovers readable information, f =Fixes errors on the disk).

Om du kör detta från en installations DVD/USB (välj repera och sedan kommand promt), eller genom att koppla disken till en annan dator och köra det från Windows spelar ingen roll.

Du kan dock ha sådan otur att det har blivit fel på system filer p.g.a strömavbrottet, och ända sättet att rätta till det är en ominstallation av OS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ny disk? installera om windows?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Förmodar att du inte hade någon backup uppsatt? Small Business har ju väldigt bra backup annars med roterande USB diskar etc. som räddat dagen många gånger., bara i med ny disk och återställa hela systemet. Men lätt att säga i efterhand så klart.

Om du inte får igång det med att klona disken hjälper det nog inte att klona den till en VM heller, det brukar annars vara en lösning jag gjort när hårdvaran strulat. Men är filsystemet kass och du vill ha igång samma installation och du kört alla varianter av chkdsk etc. så vet jag inte.
Ett tips är att ska du mecka med filsystemet så gör det på en klon så du behåller originalet intakt så du inte förstör mer.

Sen att man kanske inte borde ha en SBS2003 igång år 2018 är ju en annan sak, denna har ju inte uppdaterats/supportats på många år, men det hjälper nog inte just nu. Men ny hård/mjukvara hade ju varit att rekommendera oavsett om det är något som är i skarp drift.

Permalänk
Medlem

@Belzader: /x och /f finns inte längre kvar i chkdsk. Jag har kört chkdsk c: /r och då fick jag meddelandet
CHKDSK found and fixed one or more errors on the volume.
Tyvärr åtgärdade det inte mitt problem så att jag kan starta servern.

@fredde89: På vilket sätt skulle det hjälpa mig att kunna starta upp den befintliga installationen av Windows SBS 2003 R2, som jag skriver i mitt första inlägg?

@b1ghen: Backup finns så ingen data har gått förlorad. Tror inte heller att skapa en VM skulle hjälpa mig. Jo jag meckar på en konad disk. Håller med dig om att SBS2003 borde varit ersatt för länge sedan. Den används för att kunna boka en lokal i en Brf så jag kan förstå att den inte är utbytt.

Det jag vill slippa är att beställa och betala för att en konsult kommer och nyinstallerar sin mjukvara. Det kommer säkert att kosta mer än 20000:- och tjänsten ska tydligen bytas ut till annan lösning om ca två månader så det känns väldigt dyrt och onödigt för så kort tid.

Har ni några fler tips?

Jag funderar själv på att installera SBS 2003 R2 på nytt och därefter kopiera in alla hela filer över nyinstallationen. I bästa fall kanske det fungerar. Någon som lyckats med det?

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta maskinen i felsäkert läge? Kommer du in i felsäkert läge kan du förhoppningsvis se i eventloggen vad som orsakar kraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Det jag vill slippa är att beställa och betala för att en konsult kommer och nyinstallerar sin mjukvara. Det kommer säkert att kosta mer än 20000:- och tjänsten ska tydligen bytas ut till annan lösning om ca två månader så det känns väldigt dyrt och onödigt för så kort tid.

Är inte ett alternativ att bara inte fixa det då?

Har du inte allt du behöver för att kunna installera om sakerna själv, eller varför behöver du ha en konsult som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

@Belzader: /x och /f finns inte längre kvar i chkdsk.

Var har du fått den informationen ifrån?

Det är skillnad på om kör det i ett kommand (dos) fönster eller ett powershell fönster.

Microsoft har däremot lagt till lite nya "switchar" för chkdsk i Win 8/10.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

@Belzader: /x och /f finns inte längre kvar i chkdsk. Jag har kört chkdsk c: /r och då fick jag meddelandet
CHKDSK found and fixed one or more errors on the volume.
Tyvärr åtgärdade det inte mitt problem så att jag kan starta servern.

@fredde89: På vilket sätt skulle det hjälpa mig att kunna starta upp den befintliga installationen av Windows SBS 2003 R2, som jag skriver i mitt första inlägg?

@b1ghen: Backup finns så ingen data har gått förlorad. Tror inte heller att skapa en VM skulle hjälpa mig. Jo jag meckar på en konad disk. Håller med dig om att SBS2003 borde varit ersatt för länge sedan. Den används för att kunna boka en lokal i en Brf så jag kan förstå att den inte är utbytt.

Det jag vill slippa är att beställa och betala för att en konsult kommer och nyinstallerar sin mjukvara. Det kommer säkert att kosta mer än 20000:- och tjänsten ska tydligen bytas ut till annan lösning om ca två månader så det känns väldigt dyrt och onödigt för så kort tid.

Har ni några fler tips?

Jag funderar själv på att installera SBS 2003 R2 på nytt och därefter kopiera in alla hela filer över nyinstallationen. I bästa fall kanske det fungerar. Någon som lyckats med det?

Provat med en SBS 2003 installationsskiva och gjort en reparation av Windows installationen?

SBS2003 är väl typ en Windows XP/Server2003 i grund och botten så den bör ha funktioner för att utföra en reparation av Windows.

En reparation installerar endast om Windows systemfiler, den formaterar ej disken så alla övriga filer lämnas orörda.
Det är nog din bästa chans om något blivit korrupt vid kraschen.

https://www.lifewire.com/how-to-perform-a-windows-xp-repair-install-2624915

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Går inte. Lyckas inte. Tror att den möjligheten kommer senare än vid tidpunkten för när servern loopar och bootar om.

@Bjrk: Nej, inte ett alternativ. Nix, har varken tillgång till installationsmedia eller vetskap hur klientprogramvaran ska konfigureras med beroende kringutrustning.

@Belzader: Fel av mig. I Windows Small Business Server 2003 R2 finns bara växlarna /P och /R i chkdsk. Precis som du skriver har det tillkommit fler växlar med åren så som i t.ex. Windows 10.

@krigelkorren: Den metod du beskriver kommer säkert att resultera i en bootbar installation. Dock kommer inget program gå att starta då den befintliga installationen skrivs över. Inte önskvärt.

Permalänk
Medlem

Du har ingen drive image backup tillgänglig?