Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur kan krypto va värt så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Konceptet är alltså att man skapar pengar från ingenting genom att spendera energi på något som inte ger något som helst mervärde.

Mervärdet är säkerheten av blockkedjan. Visst det har diskuterats alternativ som Proof of Stake men i dagsläget är det inte bevisat att det i praktiken är lika säkert som proof of work.

Skrivet av Hellowiener:

@KalBumling: Då lyfter vi blicken lite och ser att det finns väldigt många ytterligare "valutor" som bygger på samma koncept. 100 valutor som slukar 0.2% av världens elförbrukning vardera. Är det fortfarande inte ett problem?

"Energi för pengar" är inneboende i systemet, det är fundamentet. Jag har svårt att förstå hur man så okritiskt kan heja på detta.

Du skulle inte ens komma i närheten av dom nivåerna om Proof of Work baserade kryptos ersatte hela M0 eller ens M1 money supply.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Sedan är stabiliteten av vanliga valutor litet av en illusion då vanliga människor ofta inte konfronteras med växlingskurserna på daglig basis och man använder oftast endast 1 valuta. Dollarn har t.ex tappat över 10% i värde mot Euron senaste året och då pratar vi om världens förmodligen 2 stabilaste och mest ansedda valutor. Svenska kronan har tappat 20-25% mot Euron senaste 5 åren vilket medför att många fått en faktisk lönesänkning med lägre köpkraft sedan 2013 jämfört med våra grannländer.

Fast du missar en poäng. Euron har varit väldigt billigt. Vi är nu tillbaka på "normalt" läge.

Sedan finns det ett stort argument för en svagare valuta. Du har mycket lättare att konkurrerar på exportmarknaden och eftersom vi är ett stort exportland (särskilt till Tyskland) så lär dyr Euro vara bra för industrin.

Tanken med den "Svenska modellen" är att när företagen tjänar mycket pengar och går bra så ökas också lönerna i samma linje.

Så:
Låg krona -> Mera export -> företagen tjänar pengar -> du tjänar mera pengar

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo men precis. Du kan köpa sex av någon, och om polisen sedan inte kan påvisa att det skett en betalning (för det finns ingen banktransaktion eller spår av fysiska kontanter), så är det i deras ögon helt lagligt. För det är ju inte olagligt att bara ligga med folk liksom. Det sker massor av transaktioner varje dag, och polisen står som betande kor och kan inte göra någonting åt det.

"Spår av fysiska kontanter" driver du nu eller? Varför tror du att folk gör såna affärer med kontanter från början? Bitcoin har ju i vart fall en ledger där du kan följa transaktioner om du vet vilka användarna är, kontanter har det inte.

Permalänk
Medlem

Vad är argumentet här?
1. Alla pengar, också USD, är symboliska. Det är inte pappret du betalar för utan en underliggande nytta i lappen därför att alla har kommit överrens om att den är värd det-och-det.
2. Utifrån det perspektivet skulle du lika gärna kunna handla med en pelargon som en dollarsedel. Frågan är bara vilken symbol som är mest praktiskt.
3. Crypto-argumentet är att blockchain, i kombination med exempelvis proof-of-work, är en bättre symbol. Redan nu är majoriteten av alla pengar ettor och nollor ute i etern. Fast crypto potentiellt är säkrare än bankerna.

Så crypto erbjuder ett mervärde i säkerhet. Crypto erbjuder också snabbhet. Någon ovan påstår att handel med fiat funkar lika bra som handel med crypto. Ja, kanske nu. Men alla som försökt göra en internationell överföring vet att saker kan förbättras. Just nu har olika banker olika system och det gör att tjänstemän manuellt måste clicka igenom transfereringar, och att dina pengar behöver passera åtskilliga såna stops. Att låta blockchain sköta verifieringen är inte bara säkrare utan också snabbare, och därmed billigare. För mig - att använda XLM istället för t.ex. SEK vid överföringar gör att jag TJÄNAR pengar istället för att förlora dem (och då talar jag inte om XLMs värdeökning). Varje år får jag 1% mer XLM (inflationsfunktion), emedan en transfer kostar typ 0.0001 XLM.

Som jag ser det är crypto potentiellt sett en bättre symbol än fiat, därför att den är säkrare, snabbare och billigare. En annan fördel är också att det inte finns några tryckpressar. Du kan inte devaluera krypto på det sättet. En viss crypto har x antal coins, och thats it. Det finns inget behov för storbanker, som ska låna ut pengar till nationer till ränta (vilket är ett hiskeligt läskigt system). Stellar, exempelvis, vilket många tror kommer vara #1 inom ett år (men vilken det är, är mindre viktigt), är de-centraliserad och non-profit. De har 5% av alla XLM-coins för att hålla igång strukturen och thats it. Resten är bara där som symboler för precis vad du vill att de ska representera. I dagsläget typ 0.51 USD.

Troligen kommer crypto och fiat existera parallellt ett bra tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Har du försökt skicka pengar till länder utanför EU nån gång? Jag har bekanta nere i Serbien och avgifterna för att göra en utlandsbetalning via SWIFT kan vara rejält saftiga kan jag tala om. Däremot kostar det mig i princip ingenting att skicka ner valfri krypto som dom relativt enkelt kan sälja.

Sen får konsumenterna alltid betala, det generella påslaget ligger nånstans 1-5% i ökade priser pga kostnaderna med korttransaktioner. I dagsläget är vanliga betalningssätt betydligt bättre och smidigare det håller jag med om och kommer så vara iaf i 5-10 år till. Dock ska man ha i åtanke att bara för att tekniken är relativt omogen idag så ska kryptovalutor inte ignoreras. Det tog trots allt runt 20 år innan man på allvar slutade ifrågasätta varför nån nånsin skulle vilja använda email istället för brev.

Det här inlägget blev lite roligare efter att man förstått att bitcoin är designad att hållas vid liv m.h.a transaktionskostnader när alla coins är minade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det finns legitima saker med kryptovalutor (även om de dras med enorma tekniska problem som måste lösas) som kan förklara värde på dem. Dock är det värdet du ser idag ett resultat, inte av att folk faktiskt använder dessa valutor som valutor i sin vardag, utan att folk spekulerar hej vilt i dem. Helt krasst så finns det "ingenting" bakom Bitcoins nuvarande värde tex. Självklart finns där lite saker, men 99% är psykologi och en investeringshysteri.

O ena sidan har detta iaf fått upp folks ögon för fenomenet, men o andra sidan är detta inte alls vad de som ville se decentraliserade valutor som något användbart nog önskade. Majoriteten av alla som håller på med Bitcoin osv idag och investerar ser det ju inte ens själva som en valuta. De kanske inte säger det högt, men om nu Bitcoin är framtidens valuta och exemeplvis USD är så hemskt, varför säljer så många av dessa "I know it all" sina BTC till USD när de går upp i värde? Jo, för de vet att BTC inte är en "valuta" att lita på eller något de vill använda i vardagen och basera sitt liv kring. De vet att USD etc är vad som gäller.
Sedan står många av dem och predikar för den underbara framtid BTC kommer erbjuda för att få fler att hoppa på köptåget. Varför rekommendera och tala varmt om något som ett fungerande substitut till dagens banksystem som man själv endast investerat i för att sälja av och tjäna "vanliga" pengar?

Man kan ju tro på bitcoin som valuta och se det som en sådan utan att för den skull vara blind för faktumet att fiat fortfarande är mer praktiskt i ditt dagliga liv, samt dessutom vara någorlunda kompetent och sprida dina risker när man investerar. Om jag äger aktier i Ericsson, Apple, H&M och Microsoft istället för bara Ericsson så är det antagligen inte för att jag inte tror på Ericsson utan för att jag sprider mina risker som alla vettiga investerare borde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

Vad är argumentet här?

Argumentet är att bitcoin och övrig krypto saknar värde som valuta eftersom det är per design volatilt och oreglerbart och att det är ett helt onödigt sätt att bränna energi, vilket också är per design och inneboende i systemet.

Skrivet av fesoj:

1. Alla pengar, också USD, är symboliska. Det är inte pappret du betalar för utan en underliggande nytta i lappen därför att alla har kommit överrens om att den är värd det-och-det.
2. Utifrån det perspektivet skulle du lika gärna kunna handla med en pelargon som en dollarsedel. Frågan är bara vilken symbol som är mest praktiskt.
3. Crypto-argumentet är att blockchain, i kombination med exempelvis proof-of-work, är en bättre symbol. Redan nu är majoriteten av alla pengar ettor och nollor ute i etern. Fast crypto potentiellt är säkrare än bankerna.

Ja, USD är en fiatvaluta precis som bitcoin.
Att "kryptologisk(?)" säkerhet är det enda som avgör hur bra en valuta fungerar är ju fullständigt non-sense. Vad baserar du det på? Har du någonsin läst någonting om valutor?

Skrivet av fesoj:

Crypto erbjuder också snabbhet.

Vill man inte vänta en timme för varje transaktion?

Skrivet av fesoj:

Som jag ser det är crypto potentiellt sett en bättre symbol än fiat, därför att den är säkrare, snabbare och billigare. En annan fördel är också att det inte finns några tryckpressar. Du kan inte devaluera krypto på det sättet. En viss crypto har x antal coins, och thats it. Det finns inget behov för storbanker, som ska låna ut pengar till nationer till ränta (vilket är ett hiskeligt läskigt system). Stellar, exempelvis, vilket många tror kommer vara #1 inom ett år (men vilken det är, är mindre viktigt), är de-centraliserad och non-profit. De har 5% av alla XLM-coins för att hålla igång strukturen och thats it. Resten är bara där som symboler för precis vad du vill att de ska representera. I dagsläget typ 0.51 USD.

Troligen kommer crypto och fiat existera parallellt ett bra tag.

Du saknar helt och hållet ett faktiskt ekonomiskt perspektiv i din analys. Och varför nämner du inte energiåtgången? Lite naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Leedow: Att hitta och bekräfta hashsummor är inte nytta. Att gräva en grop och fylla i den igen är inte nytta. Ingenting av värde har skapats.

Om någon gav dig pengar för att lösa Sudokus mot betalning utan att göra någonting med de lösta Sudokusarna så är det helt non-sense att påstå att du förädlar någonting.

Hashsummorna bekräftar transaktioner. Gör Visa ingen nytta när de förmedlar betalningar heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt så finns det industriella användningsområden för guld, utöver att det är en populär metall att göra smycken av...plus att det finns en låååång historik av gulds värde vilket gör det mer pålitligt än mycket annat. Varför skulle man då välja något som är nytt och rent historiskt har varit extremt volatilt när man är ute efter något stabilt?

Problemet är bara att detta scenario inte är speciellt troligt. Innan detta händer så kommer länder och deras riksbanker blockera möjligheterna att använda kryptovalutor. Bara att förbjuda användning av valutorna och förbjuda banker eller andra aktörer att växla krypto mot vanliga pengar. Gör exempelvis Kina och USA detta så kommer det bli svårt för krypto att bli universalt användbara. Man bör vara medveten om att riksbankerna inte frivilligt kommer att ge upp möjligheterna att påverka ekonomierna genom ökad/minskad nyproduktion av vanliga pengar.

Gulds värde har historiskt varit högt för att det varit en handelsvara. Gulds nytta i dagsläget är inget som rättfärdigar dess värde utan det är just värdespekulation. Bara för att något historiskt sett varit värt mycket betyder det inte att det kommer fortsätta vara det.

Förbud av både USA och Kina mot handel med krypto skulle försvåra och i alla fall på kort sikt förändra värdet, men det skulle krävas ett långt bredare förbud för att fungera, eftersom krypto i sådant fall kan växlas mot andra valutor som kan växlas mot dollar/yen ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Hashsummorna bekräftar transaktioner. Gör Visa ingen nytta när de förmedlar betalningar heller?

Inom systemet ja, systemet som saknar nytta. Det är ytterst dålig valuta så tillochmed huvudsyftet är förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Gulds värde har historiskt varit högt för att det varit en handelsvara. Gulds nytta i dagsläget är inget som rättfärdigar dess värde utan det är just värdespekulation. Bara för att något historiskt sett varit värt mycket betyder det inte att det kommer fortsätta vara det.

Förbud av både USA och Kina mot handel med krypto skulle försvåra och i alla fall på kort sikt förändra värdet, men det skulle krävas ett långt bredare förbud för att fungera, eftersom krypto i sådant fall kan växlas mot andra valutor som kan växlas mot dollar/yen ändå.

Kostar hur mycket som helst att ta fram rent guld samt att det inte finns oändliga mängder av det.

Sen används det i vården, flyg-/rymdindustrin och nästan varenda datorkomponent, så det är lite mer än tomma spekulationer som ligger bakom guldets värde.

Förstår inte varför folk fortsätter med att jämföra krypto med fysiska saker, oavsett skälet till varför krypto ligger högt så ligger det inget fysiskt bakom det som har något värde, till skillnad från guld och olja osv osv.

Till och med kodynga har mer värde i sig i form av fysisk backup än kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

lol.
Jo men eller hur, vi slåss över den sista burken tonfisk samtidigt som vi minar bitcoins.

Krashar våran specifika fiat så har vi krypto, ja. Se på Venezuela. Sen är ju risken att det blir så här tämligen liten, men konstigare saker har hänt i världshistorien.

Skrivet av GuuFi:

Kostar hur mycket som helst att ta fram rent guld samt att det inte finns oändliga mängder av det.

Sen används det i vården, flyg-/rymdindustrin och nästan varenda datorkomponent, så det är lite mer än tomma spekulationer som ligger bakom guldets värde.

Förstår inte varför folk fortsätter med att jämföra krypto med fysiska saker, oavsett skälet till varför krypto ligger högt så ligger det inget fysiskt bakom det som har något värde, till skillnad från guld och olja osv osv.

Till och med kodynga har mer värde i sig i form av fysisk backup än kryptovalutor.

Inget i ditt inlägg som motsäger det jag skrev i och för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

"Spår av fysiska kontanter" driver du nu eller? Varför tror du att folk gör såna affärer med kontanter från början? Bitcoin har ju i vart fall en ledger där du kan följa transaktioner om du vet vilka användarna är, kontanter har det inte.

Utan det fetmarkerade så är ju Bitcoin och liknande helt ospårbart. Kontanter har serienummer, kan ha fingeravtryck etc etc som gör dem mycket lättare att spåra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Gulds värde har historiskt varit högt för att det varit en handelsvara. Gulds nytta i dagsläget är inget som rättfärdigar dess värde utan det är just värdespekulation. Bara för att något historiskt sett varit värt mycket betyder det inte att det kommer fortsätta vara det.

Du förstår väl att det är en fundamental skillnad på "värdespekulation" som avser ett köper en vara för att dess värde har varit i relativt konstant genom hela världshistorien och valutaspekulation som avser att man köper en valuta för att man tror att dess värde kommer snabbt att öka relativt till andra valutor så att man kan göra en arbitragevinst.
Oavsett så gör ju detta per automatik bitcoin till en riktigt dålig valuta.

Permalänk
Avstängd

@Chrisj: Du ser inte att det är extremt mycket större sannolikhet att krypto krashar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast du missar en poäng. Euron har varit väldigt billigt. Vi är nu tillbaka på "normalt" läge.

Sedan finns det ett stort argument för en svagare valuta. Du har mycket lättare att konkurrerar på exportmarknaden och eftersom vi är ett stort exportland (särskilt till Tyskland) så lär dyr Euro vara bra för industrin.

Tanken med den "Svenska modellen" är att när företagen tjänar mycket pengar och går bra så ökas också lönerna i samma linje.

Så:
Låg krona -> Mera export -> företagen tjänar pengar -> du tjänar mera pengar

Trickle down economics

Din relativa köpkraft är för övrigt det som spelar roll. Huruvida det står 1000kr eller 1000000000kr på din lönesedel är helt irrelevant.

Skrivet av Hellowiener:

Inom systemet ja, systemet som saknar nytta. Det är ytterst dålig valuta så tillochmed huvudsyftet är förlorat.

Din åsikt, många andra håller inte med. Vi lär ju märka om några år hur det artar sig.

Skrivet av Ozzed:

Utan det fetmarkerade så är ju Bitcoin och liknande helt ospårbart. Kontanter har serienummer, kan ha fingeravtryck etc etc som gör dem mycket lättare att spåra.

På vilket sätt då? Du kan se att person X någon gång haft en sedel i sin hand, och? Det bevisar ingenting om vad den använts till och när.

http://edition.cnn.com/2009/HEALTH/08/14/cocaine.traces.money...

Är 90% av alla amerikaner kokainbrukare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Du förstår väl att det är en fundamental skillnad på "värdespekulation" som avser ett köper en vara för att dess värde har varit i relativt konstant genom hela världshistorien och valutaspekulation som avser att man köper en valuta för att man tror att dess värde kommer snabbt att öka relativt till andra valutor så att man kan göra en arbitragevinst.
Oavsett så gör ju detta per automatik bitcoin till en riktigt dålig valuta.

Guld var stabilt när valutor var knutna till det. Sedan 1971 har gulds värde i USD 25dubblats på 45 år, med värdesvängningar på så mycket som 75% på ett år.

http://onlygold.com/Info/Historical-Gold-Prices.asp

Menar du på allvar att gulds värde inte drivs av spekulation i dagsläget?

Permalänk
Avstängd

@Chrisj: Om man anser att bitcoin är en bra valuta i dagsläget så kan man ingenting om valutor. Om man tror att bitcoin kommer att bli en bra valuta så gissar man hejvilt och ignorerar all fakta.

Du bör även lyssna på vad Implor säger och inte förkasta det med non-sense kommentarer. Det är exakt sådär valutor fungerar och det är anledningen till att det är fördelaktigt att ha en egen valuta istället för en global valuta.
Hur många HP nationalekonomi eller penningpolitik har du läst undrar jag. Låter mer som att allt du säger kommer från förvirrade redditanvändare.

Permalänk
Avstängd

@Chrisj: Räknat med inflationen? Var är resten av världshistoriens data?

https://www.bullionstar.com/blogs/koos-jansen/how-constant-is...

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: 30p nationalekonomi, Mikro och makro, vad du nu tror det spelar för roll.

Egna valutor är viktiga för att kunna styra landets ekonomi, det såg vi ganska tydligt för t.ex. Grekland. Om man tror att Bitcoin (eller kryptovaluta som koncept) har ett stort värde så kanske man är mer insatt än vad du är?

Jag har inte förkastat det han skriver, jag säger bara att mer vinst för företagen inte nödvändigtvis betyder mer köpkraft i din plånbok i slutet på månaden. Han har dock helt rätt i att en svag krona gynnar svensk exportindustri och även gör Sverige mer attraktivt som turistland. Men jag kan inte se att jag någonstans sagt något som motsäger detta.

Resten av världshistorien är irrelevant i det avseendet eftersom guld inte längre är en valutaknuten värdelagring sedan 1971. Man har gått vidare till en annan spelplan nu. Guld följer inte heller inflationen särskilt bra så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan det fetmarkerade så är ju Bitcoin och liknande helt ospårbart. Kontanter har serienummer, kan ha fingeravtryck etc etc som gör dem mycket lättare att spåra.

Bitcoin är inte ospårbart.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Bitcoin är inte ospårbart.

Det är snarare tvärtom, blockchain-tekniken är ju som en öppen bankbok där alla transaktioner finns med (okrypterat). Det gäller bara att knyta en wallet till en person, vilket gissningsvis (jag har inget större intresse att ta reda på exakt hur svårt det egentligen är) är lika svårt som att knyta en IP-adress till en person.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite besvärad av att alla kryptokramare gärna bashar fiatvalutor utan att tänka på att även kryptovalutor definitivt är fiatvalutor. Det är dock inte någon regering som har kommit överense och backar upp en valuta (man kan ju lätt se hur det kan gå, t ex. Venezuela) utan det är dess användare.

För egen del så tror jag mer på USAs regering än på samtliga "backare" av t ex. Bitcoin, vilket även resten av världen gör, vilket resulterar i den volatilitet vi ser i bitcoin.

Jag säger inte att krypto inte är användbart, jag kikar däremot ett steg längre och menar på att det inte alls nödvändigtvis är bra att ha en valuta som spänner över flera länder och världsdelar, det finns ofantliga poänger med att ha nationella/regionala valutor.

Inflation till exempel är ju inte ett påhitt framtaget för att bestraffa någon, det är väldigt viktigt för Sverige att kunna reglera sin export/import mot andra länder, vilket till stor del sker med hjälp av inflation (långsiktigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Om man anser att bitcoin är en bra valuta i dagsläget så kan man ingenting om valutor. Om man tror att bitcoin kommer att bli en bra valuta så gissar man hejvilt och ignorerar all fakta.

Alla banker som lånar ut pengar måste ha en viss garanti. Skulle se bitcoin mer som en slags guldreserv för övriga krypton. Man undviker helst små transaktioner av bitcoin men om man skall göra större överföringar så är transaktionskostnaden antagligen försumbar. I somras kostade varje överföring ca 15 kr. Idag kostar en överföring 0.0005 BTC, 45 SEK.

Ska man föra över mindre belopp kan man ju istället t.ex. använda Electroneum där en transaktion idag kostar c:a 3 öre.

Permalänk
Avstängd

@dblade: Intressant men vad har det att göra med att de kraftiga svängningarna i bitcoin-kursen som aldrig går att kontrollera gör att bitcoin blir per definition en kass valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Chrisj: Haha jo tjena att du har 30 HP ekonomi och inte förstår vad inflation har att göra med en plot som visar guld mot dollar.
Känns lite meningslöst att försöka argumentera med någon som ljuger så fritt.

Har 110HP ekonomi, varav 30 är Mikron och Makron.

Ditt inlägg kanske är otydligt med vad du fiskar efter? Inflationen är relevant såklart eftersom det relativa värdet är intressant, men jag förstår inte vart du vill komma? Menar du att vi haft en 2500%ig inflation de senaste 40 åren?

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: Sjukt onödigt att börja med person påhopp. Du har ingen aning om vad hen har för utbildning.

Jag tror inte du förstår hur kryptovärlden fungerar. Du drar upp att mining använder väldigt mycket el. Något som kommer minska med varje block halving. (värdet på varje block halveras)
Det finns 100 tals ALT coins som har olika lösningar på detta också. Se vertcoin som är ASIC resistent till exempel, Eller ETH som kommer bli proof of stake istället för proof of work.
Finns många olika alternativ på lösningar på både Transaktionstider som energi förbrukning i kryptovärlden. Du verkar stirra dig blint på bitcoin, när vi egentligen pratar om 1000 tals olika kryptos.
Även bitcoin utvecklas och kommer antagligen lösa sina problem med transaktionstider och kostnader med segwit2x och lightning network.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd

@Chrisj: Läs denna istället:
https://www.bullionstar.com/blogs/koos-jansen/how-constant-is...

Då kan du se att påståendet att värdet på guld är relativt konstant inte alls är felaktigt.
Om du fortfarande inte förstår skillnaden mellan guld och bitcoins så finns det ingenting mer jag kan säga, fakta och logiska argument biter då inte på dig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Många som verkar bittra över att dom "visste" att kryptovalutor var en fluga som skulle krascha vilken dag som helst redan för fem år sen och fortfarande "vet" att det kommer krascha vilken dag som helst.

Fick veta vilken idiot jag var som ville köpa bitcoin när man fick 1 btc för 3000kr. Antagligen är jag fortfarande en idiot i deras ögon. För vilken dag som helst kraschar det!!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Chrisj: Läs denna istället:
https://www.bullionstar.com/blogs/koos-jansen/how-constant-is...

Då kan du se att påståendet att värdet på guld är relativt konstant inte alls är felaktigt.
Om du fortfarande inte förstår skillnaden mellan guld och bitcoins så finns det ingenting mer jag kan säga, fakta och logiska argument biter då inte på dig helt enkelt.

Relativt konstant är ett så fint begrepp. Hans lilla graf visar en stabil PP de senaste 6 åren. Varför tog han bara 6 år? Kan det vara för att om man istället för 6 år går 10 eller 15 år tillbaka så ser vi ett sving mellan 0.9 och 4.5 i PP relativt GBP? Du ser ju väldigt tydligt att guld har blivit otroligt mycket mer volatilt sen guldstandarden slopades. Att guld varit extremt stabilt mellan år 0 och år 1971 ändrar ju inte faktumet att guld efter guldstandarden slopades svängt väldigt kraftigt på grund av spekulation snarare än praktisk användning. Eller motsätter du dig det?