Hur kan krypto va värt så mycket?

Permalänk
Medlem

Hur kan krypto va värt så mycket?

Som privat person är väl inte många som betalar med Bitcoin i vardagen på till exempel Ica när man ska köpa mat. Är det den undre världen som använder krypto samt folk som vill dölja sina köp för staten? Eller vad annars är det som gör att krypto är värt så mycket?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Som privat person är väl inte många som betalar med Bitcoin i vardagen på till exempel Ica när man ska köpa mat. Är det den undre världen som använder krypto samt folk som vill dölja sina köp för staten? Eller vad annars är det som gör att krypto är värt så mycket?

Snabb värdeökning lockar folk att följa med på tåget.
Det finns relevanta tekniska aspekter som beskriver förträffligheten i kryptovalutor och det är inte fel. Det kan verkligen vara framtiden. Men den massiva ökningen senaste tiden bygger till största delen på att folk vill vara med och tjäna pengar på uppåttrenden, inte att folk ändrat betalmedel.
Jag jämför inte kryptovalutorna med pyramidspel rakt av, men snabb värdeökning som bygger på... Värdeökningen i sig är väl iaf inte helt säkert :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Decentraliserad valuta.

Säg att det skulle bli krig i Sverige och kronan störtdyker och är inte värd ett piss, så påverkar det inte priset av Bitcoin.
Så sitter du med Bitcoin så har du en valuta som inte påverkas av svängningar av andra valutor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Som privat person är väl inte många som betalar med Bitcoin i vardagen på till exempel Ica när man ska köpa mat. Är det den undre världen som använder krypto samt folk som vill dölja sina köp för staten? Eller vad annars är det som gör att krypto är värt så mycket?

Beställningsmord, utpressning utan spårbarhet, inköp man inte vill att staten ska kunna beskatta etc etc. Listan kan göras lång, och det är främst i den undre världen som transaktionerna sker. Värdet är för oförutsägbart för att det ska funka som vanlig valuta.

Säg att du fick lön i Bitcoin, och värdet är 30 000Kr efter skatt, sedan nästa dag så är det bara värt 25 000Kr. Det skulle ju aldrig gå. Om jag får lön så vill jag ju få mitt värde i någon slags trygghet som innebär att de 30 000 Jag får idag också är 30 000Kr i morgon eller om en månad..

Är man däremot kriminell så är det totala insynsskyddet från staten absolut värt att själva värdet fluktuerar, till och med kraftigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Beställningsmord, utpressning utan spårbarhet, inköp man inte vill att staten ska kunna beskatta etc etc. Listan kan göras lång, och det är främst i den undre världen som transaktionerna sker. Värdet är för oförutsägbart för att det ska funka som vanlig valuta.

Säg att du fick lön i Bitcoin, och värdet är 30 000Kr efter skatt, sedan nästa dag så är det bara värt 25 000Kr. Det skulle ju aldrig gå. Om jag får lön så vill jag ju få mitt värde i någon slags trygghet som innebär att de 30 000 Jag får idag också är 30 000Kr i morgon eller om en månad..

Är man däremot kriminell så är det totala insynsskyddet från staten absolut värt att själva värdet fluktuerar, till och med kraftigt.

Fel, majoriteten sker i Asien och Wall Street

Sätt in ordet "kontanter" ovan så stämmer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beställningsmord, utpressning utan spårbarhet, inköp man inte vill att staten ska kunna beskatta etc etc. Listan kan göras lång, och det är främst i den undre världen som transaktionerna sker. Värdet är för oförutsägbart för att det ska funka som vanlig valuta.

Säg att du fick lön i Bitcoin, och värdet är 30 000Kr efter skatt, sedan nästa dag så är det bara värt 25 000Kr. Det skulle ju aldrig gå. Om jag får lön så vill jag ju få mitt värde i någon slags trygghet som innebär att de 30 000 Jag får idag också är 30 000Kr i morgon eller om en månad..

Är man däremot kriminell så är det totala insynsskyddet från staten absolut värt att själva värdet fluktuerar, till och med kraftigt.

Det är lite så jag tänker att det måste ju vara mycket olagligt man handlar med krypto droger, mord, sex mm listan kan göras lång.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Fel, majoriteten sker i Asien och Wall Street

Sätt in ordet "kontanter" ovan så stämmer det.

30.000 idag behöver inte ens vara 30.000 imorgon beror ju helt och hållet på valutaförändringar, svenska valutan kan sjunka och öka även om vi som bor i landet inte märker av det men andra länder folk kommer märka av detta på ett mer konkret sätt.

Dock kan vi märka svenska valutan värde om den är långvarig genom höjda produktpriser, affärerna kommer ju höja priserna på sina grejer om valutan sänks kraftigt och beräknas vara så under en viss period.

köpa $ för 10.000:- sedan växla du in dem så kan du ju även tjäna på det men också förlora på det beror på hur dollarn valuta har ökad eller sänkts.

Samma sak gäller ju även krypovalutor dock är problemet att de inte finns någon direkt internationella regler för hur man värderar kryptovalutor, till skillnaden mot vanliga valutor som är intnationell godkända och följer en standard.

Men skulle Sverige införa sin e-krona så kommer de vara som krypovaluta också om de nu inte kommer följa den svenska kronans standard från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Fel, majoriteten sker i Asien och Wall Street

Sätt in ordet "kontanter" ovan så stämmer det.

Fast det stämmer ju inte riktigt. Om du tillskansrar dig kontanter genom värdetransportrån/bankrån eller liknande, så finns ju en spårbarhet, och man kan då förhindra att just de kontanterna används/tvättas. Men det går ju inte med Bitcoin. Man kan ha allsköns skumraskaffärer för sig och staten står helt handfallen. Det går inte med fysiska kontanter.

Visst kan de spränga "silk road" och liknande, men alltså det ploppar ju upp två nya ställen för varje som de slår ner på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast det stämmer ju inte riktigt. Om du tillskansrar dig kontanter genom värdetransportrån/bankrån eller liknande, så finns ju en spårbarhet, och man kan då förhindra att just de kontanterna används/tvättas. Men det går ju inte med Bitcoin. Man kan ha allsköns skumraskaffärer för sig och staten står helt handfallen. Det går inte med fysiska kontanter.

Visst kan de spränga "silk road" och liknande, men alltså det ploppar ju upp två nya ställen för varje som de slår ner på.

Kan lova dig att svartbetalning med kontanter är 1000x mer vanligt i världen än kryptovaluta idag.

Sen att kryptovalutor har extremt bra potential att ersätta är en annan grej. Men det är idag inte lika utbrett.

Permalänk
Medlem

En viktig detalj som jag måste flika in med är att det som också gör att en valuta kan öka i pris är ju att den ofta blir svårare och svårare att tjäna på "mining". Nu får man betala en hel del för att gräva fram nya bitcoins då svårighetsgraden ökat och belöningarna minskat annars hade man ju bara satsat allt på bitminers etc. istället för att köpa bitcoins direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är lite så jag tänker att det måste ju vara mycket olagligt man handlar med krypto droger, mord, sex mm listan kan göras lång.

Jo men precis. Du kan köpa sex av någon, och om polisen sedan inte kan påvisa att det skett en betalning (för det finns ingen banktransaktion eller spår av fysiska kontanter), så är det i deras ögon helt lagligt. För det är ju inte olagligt att bara ligga med folk liksom. Det sker massor av transaktioner varje dag, och polisen står som betande kor och kan inte göra någonting åt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kan lova dig att svartbetalning med kontanter är 1000x mer vanligt i världen än kryptovaluta idag.

Sen att kryptovalutor har extremt bra potential att ersätta är en annan grej. Men det är idag inte lika utbrett.

Du säger "i världen", och ja... Då räknar du även in MENA, och då är det ju rätt. Men ser man till "västvärlden" så får man vara bra dum i huvudet idag om man tror att kontanter är ospårbart. Det är väldigt spårbart. De har ett serienummer, och det kan finnas fingeravtryck. På kryptovalutor så har polisen absolut inga medel att kunna spåra transationer mellan wallets utan att veta vems de är. Så det kan ju vara "vanligare" med klassiska kontaner kanske, men det är inte så smart för polisen kan spåra pengarna. Vill man vara säker och har stora summor och hemska brott på gång så är det Krypto som är vägen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag jämför inte kryptovalutorna med pyramidspel rakt av, men snabb värdeökning som bygger på... Värdeökningen i sig är väl iaf inte helt säkert :).

Kan bara hålla med

För lite perspektiv är dett nyttigt att att läsa lite kort om den kanske första spekulationsbubblan: Tulpanlökar på 1600talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Vi har inte lärt oss mycket sen dess...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fast det stämmer ju inte riktigt. Om du tillskansrar dig kontanter genom värdetransportrån/bankrån eller liknande, så finns ju en spårbarhet, och man kan då förhindra att just de kontanterna används/tvättas. Men det går ju inte med Bitcoin. Man kan ha allsköns skumraskaffärer för sig och staten står helt handfallen. Det går inte med fysiska kontanter.

Visst kan de spränga "silk road" och liknande, men alltså det ploppar ju upp två nya ställen för varje som de slår ner på.

Av med foliehatten nu! Eller är det tvärtom, att du lyssnat på media för mycket?

Tror du att man som kriminell per automatik får en 10 bitcoins efter sin första vända på kåken? Hur tror att dessa kriminella har skaffat sig dessa bitcoins de gör kriminella saker med? För jag antar att vi pratar om "vanliga gangsters" och inte den promille av hackers som lyckats komma åt bitcoins på "alternativa vis".

Du tror inte istället att värdet har ruset på grund av allmänhetens ökade intresse av kryptovalutor? Helt vanligt folk alltså. Eller så att finansvärlden fått upp ögonen för valutorna i form av ett finansiellt verktyg att spekulera i och tjäna pengar på? Precis som aktier alltså. Majoriteten spekulerar i valutor för att tjäna pengar man så småningom kan plocka ut i "pengar". Det vill säga genom en bank och alla dess filter de har vilket i de flesta fall faktiskt betyder skattade pengar.

Silk roads tid är förbi, nu handlar majoriteten med kryptovalutor av helt andra anledningar. Bus finns det överallt, jag tror dock majoriteten av buset håller sig till cash fortfarande.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

En viktig detalj som jag måste flika in med är att det som också gör att en valuta kan öka i pris är ju att den ofta blir svårare och svårare att tjäna på "mining". Nu får man betala en hel del för att gräva fram nya bitcoins då svårighetsgraden ökat och belöningarna minskat annars hade man ju bara satsat allt på bitminers etc. istället för att köpa bitcoins direkt.

Fast... Att det blir svårare att tjäna på mining innebär inte att priset måste pressas upp på valutan. Möjligtvis om man lägger till "för att det ska bli lönt med mining igen".
Nä det här tror jag faktiskt inte är en drivande faktor egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semireject:

Av med foliehatten nu! Eller är det tvärtom, att du lyssnat på media för mycket?

Tror du att man som kriminell per automatik får en 10 bitcoins efter sin första vända på kåken? Hur tror att dessa kriminella har skaffat sig dessa bitcoins de gör kriminella saker med? För jag antar att vi pratar om "vanliga gangsters" och inte den promille av hackers som lyckats komma åt bitcoins på "alternativa vis".

Du tror inte istället att värdet har ruset på grund av allmänhetens ökade intresse av kryptovalutor? Helt vanligt folk alltså. Eller så att finansvärlden fått upp ögonen för valutorna i form av ett finansiellt verktyg att spekulera i och tjäna pengar på? Precis som aktier alltså. Majoriteten spekulerar i valutor för att tjäna pengar man så småningom kan plocka ut i "pengar". Det vill säga genom en bank och alla dess filter de har vilket i de flesta fall faktiskt betyder skattade pengar.

Silk roads tid är förbi, nu handlar majoriteten med kryptovalutor av helt andra anledningar. Bus finns det överallt, jag tror dock majoriteten av buset håller sig till cash fortfarande.

Någon som förstår. Svensken och media är samma person. Folk som inte kan läsa till sig och se fördelar. Som alltid ska vara negativa eller tveksamma över andra människors lyckanden.

Det är svensken i ett nötskal.

Jag ser fler positiva delar i detta än negativa. Men det är också skillnaden i jobbvärlden.

Vissa ser problem,

Vissa ser lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Av med foliehatten nu! Eller är det tvärtom, att du lyssnat på media för mycket?

Tror du att man som kriminell per automatik får en 10 bitcoins efter sin första vända på kåken? Hur tror att dessa kriminella har skaffat sig dessa bitcoins de gör kriminella saker med? För jag antar att vi pratar om "vanliga gangsters" och inte den promille av hackers som lyckats komma åt bitcoins på "alternativa vis".

Du tror inte istället att värdet har ruset på grund av allmänhetens ökade intresse av kryptovalutor? Helt vanligt folk alltså. Eller så att finansvärlden fått upp ögonen för valutorna i form av ett finansiellt verktyg att spekulera i och tjäna pengar på? Precis som aktier alltså. Majoriteten spekulerar i valutor för att tjäna pengar man så småningom kan plocka ut i "pengar". Det vill säga genom en bank och alla dess filter de har vilket i de flesta fall faktiskt betyder skattade pengar.

Silk roads tid är förbi, nu handlar majoriteten med kryptovalutor av helt andra anledningar. Bus finns det överallt, jag tror dock majoriteten av buset håller sig till cash fortfarande.

Det är väl klart att det är självklart att man inte får Bitcoins gratis för att man är kriminell. Det där är bara ett tramsargument. Men det som däremot händer är ju att De kriminella kan tvinga dolk att köpa bitcoin för "riktiga" pengar", för att sedan överföra bitcoinen till den kriminelles wallet, och den kriminelle går i det läget helt under farbror polisens radar.

Självklart finns också en del av värdeökningen i att folk spekulerar och köper och säljer. Men det är naivt att tro att när nu de kriminella har ett sätt att realisera vinster utan att polisen kan göra ett smack, så skulle de låta bli. Därmed inte sagt att vanliga kontanter försvunnit. Självklart inte, men bitcoin är det som ökar i användande. Just "silk road" finns ju som sagt inte mer men det är självklart att det finns marknadsplatser för att köpa kriminella tjänster, och där är det krypto som efterfrågas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Fler folk vill ha valutan mot mängd valuta som finns: priset kan därmed höjas.

Varför vill folk ha valutorna?

Bitcoin - för att priset kommer gå upp

Övriga valutor - för att den fyller en funktion.

Förstår man inte det jag skrev så förstår man helt enkelt inte krypto, uttala er därmed inte .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Decentraliserad valuta.

Säg att det skulle bli krig i Sverige och kronan störtdyker och är inte värd ett piss, så påverkar det inte priset av Bitcoin.
Så sitter du med Bitcoin så har du en valuta som inte påverkas av svängningar av andra valutor.

Istället har du en valuta vars värde kan störtdyka som resultat av en YouTube-video. Stabilt!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Fler folk vill ha valutan mot mängd valuta som finns: priset kan därmed höjas.

Varför vill folk ha valutorna?

Bitcoin - för att priset kommer gå upp

Övriga valutor - för att den fyller en funktion.

Förstår man inte det jag skrev så förstår man helt enkelt inte krypto, uttala er därmed inte .

Jag förstår vad du skriver men din retorik ställer nog till och med Trump i skuggan.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Fler folk vill ha valutan mot mängd valuta som finns: priset kan därmed höjas.

Varför vill folk ha valutorna?

Bitcoin - för att priset kommer gå upp

Övriga valutor - för att den fyller en funktion.

Förstår man inte det jag skrev så förstår man helt enkelt inte krypto, uttala er därmed inte .

Mja, för att folk tror att priset kommer gå upp. Dom kan mycket väl ha rätt också.
Spekulation.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Istället har du en valuta vars värde kan störtdyka som resultat av en YouTube-video. Stabilt!

Volatilitet har ju förstås sina fördelar och nackdelar. I det här fallet är det nog mest fördelar för de som trade'ar, även om dygnet runt handeln och hur volatil och känslig marknaden är gör det extra svårt och oförutsägbart.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Mycket handlar om förtroende.

Tro inte att man inte kan tjäna på vanliga valutor (Fiat). Om dollar priset idag gick ner till 7 kr så tror jag många svenskar kommer köpa dollarn för de vet att den är värd mer.

Om folk pratar om stabilitet så får man kolla på hur adopterad valutan är. De klart att ex dollarn kan krasha när som, kolla bara liksom wallstreet krashen.

Däremot så måste man också se att vad som inte för växa för mycket. Ett tydligt exempel är ju Bitcoin som växte enormt mycket under 2017, problemet ligger ju i att valutan kommer ju justeras senare och många kommer förlora på det.

Det finns många olika för och nackdelar både med vanlig valuta och krypto.

Några fördelar med ex krypto

Decentraliserad - det finns ingen part som kan fiffla med valutan genom att sälja sina andelar för att manipulera värdet.

Helt öppen valuta - dvs vem som helst kan se vart och vem man har skickat till (både nack/fördel).

Teoretisk - billigt att överföra pengar och är mycket snabbare än vissa betalnings medel.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Decentraliserad valuta.

Säg att det skulle bli krig i Sverige och kronan störtdyker och är inte värd ett piss, så påverkar det inte priset av Bitcoin.
Så sitter du med Bitcoin så har du en valuta som inte påverkas av svängningar av andra valutor.

2000talets guld!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Några fördelar med ex krypto

Decentraliserad - det finns ingen part som kan fiffla med valutan genom att sälja sina andelar för att manipulera värdet.

Researchers find that one person likely drove Bitcoin from $150 to $1,000

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Du får dock skilja på hur man ser på saken. Den decentralisering som man pratar om gäller när Bitcoin har ersatt en stor mängd procent av de monetära systemet. I teorin om man skulle leva i en värld där alla använder Bitcoin så skulle du inte ha exchanger såsom MtGox.

Du får ju också kolla på att de kollar på en tids period som var relativt ung för Bitcoin som då ja erkänner är en period då man kan fiffla.

Om vi ska prata om enstaka fall kolla bara på börsen över ex hur man manipulerade AMD aktien på bara ETT RYKTE. Ryktet mellan Intel och AMD gjorde att de gick upp först 10 %, när Intel sedan gick ut och berättade att det inte stämde gick de ner 25 %.

Edit: När man sen fick reda på att ryktet egentligen var sant så fick man inte se någon korrigering

https://www.cnbc.com/2017/05/18/the-big-rumor-that-caused-tra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

Mycket handlar om förtroende.

Tro inte att man inte kan tjäna på vanliga valutor (Fiat). Om dollar priset idag gick ner till 7 kr så tror jag många svenskar kommer köpa dollarn för de vet att den är värd mer.

Om folk pratar om stabilitet så får man kolla på hur adopterad valutan är. De klart att ex dollarn kan krasha när som, kolla bara liksom wallstreet krashen.

Däremot så måste man också se att vad som inte för växa för mycket. Ett tydligt exempel är ju Bitcoin som växte enormt mycket under 2017, problemet ligger ju i att valutan kommer ju justeras senare och många kommer förlora på det.

Det finns många olika för och nackdelar både med vanlig valuta och krypto.

Några fördelar med ex krypto

Decentraliserad - det finns ingen part som kan fiffla med valutan genom att sälja sina andelar för att manipulera värdet.

Helt öppen valuta - dvs vem som helst kan se vart och vem man har skickat till (både nack/fördel).

Teoretisk - billigt att överföra pengar och är mycket snabbare än vissa betalnings medel.

Det justeras alltid i omgångar. Men sen går det upp igen.

korrekt formulering är: När justeringen sker, säljer folk som är okunniga av, och förlorar pengar.

Permalänk
Medlem

Allt som sägs här är lika mycket "spekulationer" som ni påstår bitcoins/kryptovalutor är.

Permalänk
Medlem

@OP

"Som privat person är väl inte många som betalar med dollar i vardagen på till exempel Ica när man ska köpa mat. Är det den undre världen som använder dollar samt folk som vill dölja sina köp för staten? Eller vad annars är det som gör att dollar är värt så mycket?"

Jag tycker inte om att sätta ord i munnen på folk men ibland kan det hjälpa med lite perspektiv, så det är menat i all välmening. Det är egentligen bara byta ut ordet till många olika saker, Appleaktier (eller aktiemarknaden som helhet då du pratade om krypto och inte BTC specifikt), Guld, osv.

Allmänna tankar, mindre relevant:

När Internet kom var den fri och oreglerad. Polisen hade noll inblick och alla möjliga saker försikom i stort sett öppet som både då var, och idag är kriminellt. Internet hade många meningsmotståndare (liksom många, många andra helt nya industrier/marknader), många andra trodde det var en fluga, och en hel del utöver det blev sålda på dess icke-värde när IT-bubblan kom. Internet öppnade också många nya dörrar. Folk skickade inte email för de ville slippa betala porto till Posten, liksom idag ringer folk inte över Skype eller annat program för att de planerar terrorattentat och inte vill ha deras samtal gå genom avlyssningsstationer. Folk är betydligt simplare än så, folk värderar saker efter bekvämligheten.

Har man bott i Sverige hela sitt liv och är van vid alla fördelar och nackdelar med vad som försigår i Sverige, utan vidare mycket erfarenheter från utanför våra gränser, är det lätt att se världen från dessa färgade ögon. "Vad är poängen med krypto när vi har SEK som funkar som man vill?" leder till "det måste bara vara folk jag inte kan relatera till som använder krypto = kriminella". Jag har sett en del på forumet regelbundet säga att krypto används av kriminella, oftast som första argument för eller mot. Jag ser ingen skillnad på det argumentet och att argumentera att "män våldtar, punkt slut". Det ger en så satans skev bild, och i mitt tyckte ett argument som blir relevant först efter man sett den större bilden.

Varför behöver vi smartphones? Vi hade trådade telefoner i hemmet redan.
Varför behöver vi bilen? Vi hade ju häst och vagn som fungerade jättebra, alla jag kände som ville ha hade ju tillgång till dom.
Varför youtube när vi haft TV i typ ett halvt sekel, hörde inga klagomål?
Vad är poängen med kyl och frys när vi saltade kött osv med goda framgångar långt innan elen kom?
osv

Det känns ju lite endimensionellt att utgå att alla dessa måste vara kriminella. Fast, nu pratar vi ju om valuta, det spelar ju mindre roll att man kan hitta guider på göra bomber på youtube men det inte fanns på TV, eller bilen kan man gömma i flera år efter man rånat en bank medan det är svårare att göra detsamma med en häst.

Krypto är ett vanligt förekommande ord som används för att beskriva två helt separata saker, antingen pratar man om valutan eller om teknologin bakom den. Det är snarlikt som med dator/data, två helt skilda ord som idag används synonymt (dataspel är ett favoritord att hata). Då ingen jag ser pratar negativt om själva teknologin bakom valutorna (och där många "coins" ofta är menade helt i tekniskt syfte) så är det valutan jag ser folk ha problem med, och där är det oftast Bitcoin i fokus.

Bitcoin är digitala kontanter. Det du kan göra med vanliga, ohederliga kontanter kan du göra med BTC. Handen upp, hur många som har problem med krypto har använt kontanter som privatperson och deklarerat detta? Jag pratar inte om i affären, de är företag som sköter deklareringen åt dig, jag pratar om privatperson <-> privatperson. Hur många har koll på vad skattelagarna säger kring dessa transaktioner? Ignorans är inte synonymt med oskyldighet.

Bitcoin har dock några fördelar över vanliga kontanter. Då de är elektroniska kan de skickas närsomhelst, varsomhelst, på gott och ont. Alla transaktioner loggas även permanent, kan du knyta en plånbok till en ägare vet du allt personen gjort, för alltid. Detta är ett enormt starkt argument för krypto jämte kontanter då det ger polisen möjlighet att bekvämt spåra användningen från deras kontorsstolar utan att behöva riskera liv på att följa efter misstänkta på gatan.

Sen får vi inte glömma att även fast vi älskar oss själva är vi en fis i rymden, en droppe i havet när vi inkluderar hela världen. Alla olika kulturer, olika typer av lagar, diktaturer, inbördeskrig, hyperinflationer, sanktioner, religioner, osv osv. Inte ens en inlandsstad och en kuststad i vårat eget land har samma behov, hur tror ni det ser ut på andra sidan världen? Vad kan den svenska kronan göra för folk i Venezuela? Vad HAR den svenska kronan gjort för folk i Venezuela? Varför är den ens ett alternativ till krypto? För att man inte kan betala skatten med något annat?

Det känns lite endimensionellt. "Bara för att en sak gäller på ett ställe måste logiskt samma sak gälla någon annanstans". Gud finns för det står i bibeln, och Gud har skrivit bibeln för det står i bibeln. Män våldtar. Krypto används av kriminella. Samma dravel. Försök se en större bild istället för att måla in er i ett hörn. Sätt saker i perspektiv. Utgå att ni inte är universums center (även om vissa aspekter inom fysiken stöder er ). När du "sonder" (eng, vet inte svenska ordet, finns nog ingen bra översättning) kanske det är lättare att ställa sig i ett hörn och bara observera resten av mänskligheten utan att färga den med dina egna färger och se vad som egentligen händer. Hur folk motiverar beslut, deras helt olika behov du inte kan relatera till för du aldrig levt deras liv, osv.

Slutord på ett inlägg som blev lite längre än jag tänkt:

Det är lätt att fördöma det man inte förstår, det sitter i våra gener. OPs inlägg kan grovt summeras till "Det här är annorlunda från vad jag är van vid, visst är det något fel på det här?". Outbildade kriminella gör det, politiker som styr landet gör det, alla vi emellan gör det. Oftast utan att tänka på det. När vi bodde i skogen handlade det om överlevnad, det är en instinkt vi inte behöver längre. Var medveten om den, om du kommer på dig själv fråga dig om det är rätt att fördöma något annorlunda bara för att det är annorlunda. I dagens samhälle kan det vara något bra, och om det är dålig tar det med sannolikhet inte livet av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Allmänna tankar, mindre relevant

OT: Älskar människor som har perspektiv och tänker utanför the box! Tack för inlägget

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro