Hur kan krypto va värt så mycket?

Permalänk
Avstängd

@Leedow: Förädling av vad? Olja? lol. Faktum är att det enda nyttan med bitcoin är skumraskaffärer. All annan handel sker betydligt bättre med valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Leedow: Förädling av vad? Olja? lol. Faktum är att det enda nyttan med bitcoin är skumraskaffärer. All annan handel sker betydligt bättre med valutor.

Förädling är processen där du tar något och påverkar det till något bättre. Exempelvis processen att med diesel, svett, blod och tårar gräva metaller i gruvor eller i modern ålder att hitta och bekräfta hashsummor.

Säg vad du vill om Bitcoin eller vilken annan kryptovaluta du vill. Att det i dagsläget används som aktier mer än valuta är en sak men det är svårt att neka att processerna som är inblandade medför nytta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

@Leedow: Att hitta och bekräfta hashsummor är inte nytta. Att gräva en grop och fylla i den igen är inte nytta. Ingenting av värde har skapats.

Om någon gav dig pengar för att lösa Sudokus mot betalning utan att göra någonting med de lösta Sudokusarna så är det helt non-sense att påstå att du förädlar någonting.

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: Bitcoins efterfrågan är inte endast pga att folk vill tjäna snabba pengar.(daytrading) På ett filosofiskt plan så kan bitcoin ta över mot FIAT helt i framtiden. Då spelar de ingen roll hur många dollar dina btc är värda eftersom dollarn kommer inte vara värd ett skit när den stora majoriteten av världen har börjat handla med bitcoin istället för sin FIAT. Då gäller det att äga så mycket BTC som det bara är möjligt. Kom ihåg att bitcoin är en liten nyfödd bebis i jämförelse med FIAT & guld.

Det är en lång och krokig väg dit men det är egentligen själva grundtanken med blockchain och bitcoin. Att revolutionera ekonomin.

This is my opinion and not financial advice.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Leedow: Att hitta och bekräfta hashsummor är inte nytta. Att gräva en grop och fylla i den igen är inte nytta. Ingenting av värde har skapats.

Om någon gav dig pengar för att lösa Sudokus mot betalning utan att göra någonting med de lösta Sudokusarna så är det helt non-sense att påstå att du förädlar någonting.

Jag kan inte heller se någon poäng med att lösa sudokus mer än lite hjärngymnastik. Det enda det betyder är att du har använt en felaktig liknelse.

Det känns som att det blir lite för filosofiskt. Vi kan ta det ytterligare ett steg - Vad är det för poäng med "nytta" och att något "förädlas" eller "värde"? Då du bevisligen inte anser att processen där man gräver upp guld eller att man matematiskt kan styrka en kedja av transaktioner - tillför något värde - vad har/är värde?

Vad för mindblowing fakta sitter du på då du anser att det är mer relavant att lägga sin tid på att diskutera på ett forum om värde snarare än att skapa värde själv? Meta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leedow:

Jag kan inte heller se någon poäng med att lösa sudokus mer än lite hjärngymnastik. Det enda det betyder är att du har använt en felaktig liknelse.

Fel slutsats. Min liknelse är korrekt. Det är liknelsen till att gräva guld som är felaktig.

Permalänk
Avstängd

@Stisse: Bitcoin är fiat, bara en riktigt riktigt usel sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Stisse: Bitcoin är fiat, bara en riktigt riktigt usel sådan.

Det är nog det mest korkade jag hört. Hur kan de vara Fiat och decentraliserad samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Stisse: Bitcoin är fiat, bara en riktigt riktigt usel sådan.

Du har ingen aning om vad fiat är hör jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag skall berätta en intressant historia som kanske kan få fler människor att förstå behovet av kryptovalutor.

Idag, är vi i Sverige, inte särskilt oroliga för att ha pengar på banken eller pengar i kontanter. Svenska kronan är en relativt stabil valuta och landet Sverige är också relativt stabilt. Vi har det bra med välfärden och vi behöver inte oroa oss för att banken som har våra surt förvärvade slantar ska konka då vi har insättningsgaranti.

Hur tror ni det ser ut i resten av världen? Jag insåg behovet av kryptovalutor för många år sedan när min farfar berättade vad som hände honom. Jag minns tyvärr inte exakt vilket år det var men det var inte allt för många år sedan. Jag har rötter från Makedonien, ett litet och osäkert land nere på Balkan. Ett år började bankerna nere i landet erbjuda väldigt bra räntor för de som satte in sina pengar. Detta lockade väldigt många som emigrerat från Makedonien då tankarna på den tiden var att flytta från Makedonien till ett rikare land där man skulle jobba och tjäna ihop en stor slant för att därefter flytta tillbaka. Min farfar, min morfar, deras vänner. Alla satte in sina besparingar i bankerna där nere. Räntan som utlovades var allt mellan 10-20%, något som var omöjligt att hitta i Sverige.

Min farfar satte in runt 300 tusen kronor totalt, motsvarande en bra bit över en halv miljon idag. Mycket pengar för en man som jobbat 10h om dagen måndag-lördag för att kunna bygga en bra framtid för sin familj. Hans ena bästa vän som var en framgångsrik företagare satte in över 3 miljoner, med dåtidens penningvärde motsvarar det säkert 5miljoner idag.

En dag gick banken i "konkurs". Ingen fick tillbaka sina pengar. Bankens officiella uttalande var "åk till Belgrad (Serbiens huvudstad), dit har pengarna skickats". Ingen vet var pengarna tog vägen, ingen kunde ta reda på det. Korruptionen i landet förhindrar all form av spårbarhet. Alla är mutade för att göra och säga precis det ledarna vill. Upplever det själv varenda gång jag åker dit.

Vidare finns det ett annat starkt argument för att en valuta som bitcoin behövs. Misstron på sin egna valuta och rädslan för att inflationen skall käka upp dess värde. Vi alla har nog lärt oss i skolan vad som händer när man får hyperinflation. Detta hände också nere i Makedonien. Under varenda större konflikt, under andra världskriget, under balkankriget. Pengarna blir inte värda ett skit. Hur tror ni befolkningen mår när de jobbat i hela sina liv för månadslöner motsvarande 200-250 euro skall tappa sitt fullständiga värde över en natt?

Citerar Wikipedia

Historiskt har förtroendet för staten och dess institutioner orsakats av:
Kollaps av produktion
Korruption inom statsförvaltningen
Krigsförluster
Rädslan för regimskifte eller regimkollaps
Krediter av monetär suveränitet via en fast växelkurs eller utländsk skuldsättning

Detta är något som, iallafall i Makedonien, och mååånga andra länder i världen är ett dagligt fenomen.

Tänker man lite utanför sitt egna liv och sitt egna perspektiv förstår man varför krypto kan vara räddningen för många. Dock håller jag med om att BTC just nu är alldeles för volatil för att användas som en vanlig valuta. Jag hoppas vi ser förändring snart

Problemet är bara varför man i så fall vill växla till just kryptovalutor i dagens form? Valutor som går upp/ner 20% på en dag är inte direkt speciellt stabilt...varför inte då växla pengarna till något mer pålitligt, i stil med dollar? Oavsett vad du växlar pengarna till så måste någon köpa dina troligen mindre värda lokala valuta...varför skulle någon göra det när det i så fall är bättre att hålla på sina egna kryptovalutor? Så länge du inte får lön eller redan sitter på kryptovalutor så är du körd oavsett vad du handlar med. Då kan man lika gärna använda något historiskt mer pålitligt som just dollar eller guld. Eller varför inte en krypto-dollar uppbackad av USA och med samma värde som vanlig dollar? Vad skulle hända med nuvarande kryptovalutor då?

Skrivet av Stisse:

Varför är guld värt så mycket?
Det finns X antal gram guld i omlopp.
Det finns en efterfrågan efter guld.
Du kan inte handla med guld på ICA heller.

Byt ut guld mot bitcoin.

Som sagt så finns det industriella användningsområden för guld, utöver att det är en populär metall att göra smycken av...plus att det finns en låååång historik av gulds värde vilket gör det mer pålitligt än mycket annat. Varför skulle man då välja något som är nytt och rent historiskt har varit extremt volatilt när man är ute efter något stabilt?

Skrivet av Stisse:

@Hellowiener: Bitcoins efterfrågan är inte endast pga att folk vill tjäna snabba pengar.(daytrading) På ett filosofiskt plan så kan bitcoin ta över mot FIAT helt i framtiden. Då spelar de ingen roll hur många dollar dina btc är värda eftersom dollarn kommer inte vara värd ett skit när den stora majoriteten av världen har börjat handla med bitcoin istället för sin FIAT. Då gäller det att äga så mycket BTC som det bara är möjligt. Kom ihåg att bitcoin är en liten nyfödd bebis i jämförelse med FIAT & guld.

Det är en lång och krokig väg dit men det är egentligen själva grundtanken med blockchain och bitcoin. Att revolutionera ekonomin.

This is my opinion and not financial advice.

Problemet är bara att detta scenario inte är speciellt troligt. Innan detta händer så kommer länder och deras riksbanker blockera möjligheterna att använda kryptovalutor. Bara att förbjuda användning av valutorna och förbjuda banker eller andra aktörer att växla krypto mot vanliga pengar. Gör exempelvis Kina och USA detta så kommer det bli svårt för krypto att bli universalt användbara. Man bör vara medveten om att riksbankerna inte frivilligt kommer att ge upp möjligheterna att påverka ekonomierna genom ökad/minskad nyproduktion av vanliga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är bara varför man i så fall vill växla till just kryptovalutor i dagens form? Valutor som går upp/ner 20% på en dag är inte direkt speciellt stabilt...varför inte då växla pengarna till något mer pålitligt, i stil med dollar? Oavsett vad du växlar pengarna till så måste någon köpa dina troligen mindre värda lokala valuta...varför skulle någon göra det när det i så fall är bättre att hålla på sina egna kryptovalutor? Så länge du inte får lön eller redan sitter på kryptovalutor så är du körd oavsett vad du handlar med. Då kan man lika gärna använda något historiskt mer pålitligt som just dollar eller guld. Eller varför inte en krypto-dollar uppbackad av USA och med samma värde som vanlig dollar? Vad skulle hända med nuvarande kryptovalutor då?

Som sagt så finns det industriella användningsområden för guld, utöver att det är en populär metall att göra smycken av...plus att det finns en låååång historik av gulds värde vilket gör det mer pålitligt än mycket annat. Varför skulle man då välja något som är nytt och rent historiskt har varit extremt volatilt när man är ute efter något stabilt?

Problemet är bara att detta scenario inte är speciellt troligt. Innan detta händer så kommer länder och deras riksbanker blockera möjligheterna att använda kryptovalutor. Bara att förbjuda användning av valutorna och förbjuda banker eller andra aktörer att växla krypto mot vanliga pengar. Gör exempelvis Kina och USA detta så kommer det bli svårt för krypto att bli universalt användbara. Man bör vara medveten om att riksbankerna inte frivilligt kommer att ge upp möjligheterna att påverka ekonomierna genom ökad/minskad nyproduktion av vanliga pengar.

Problemet är att det inte går att förbjuda. Det lite som att förbjuda internet. Det går helt enkelt inte. Du kan komma åt internet oavsett vad X regering vill. Samma sak med bitcoin. Kina har nyligen gjort det. Det ledde endast till att japanska exchanges fick mer trafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Det är nog det mest korkade jag hört. Hur kan de vara Fiat och decentraliserad samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DozeN:

Du har ingen aning om vad fiat är hör jag

Stora ord.
En fiatvaluta innebär att valutan inte har något riktigt (eng:intrinsic) värde. Detta är till skillnad från valutor som antingen består av ädla metaller eller är uppbackade av tex guld i den mening att man kan växla en given mängd valuta mot en given mängd guld.

Är decentraliserad det nya modeordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Stora ord.
En fiatvaluta innebär att valutan inte har något riktigt (eng:intrinsic) värde. Detta är till skillnad från valutor som antingen består av ädla metaller eller är uppbackade av tex guld i den mening att man kan växla en given mängd valuta mot en given mängd guld.

Är decentraliserad det nya modeordet?

Fel.

Direkt från Wikipedia.
"Fiatpengar är pengar som har ett värde enbart på grund av att den institution som ger ut dessa pengar säger att de är värda något"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Problemet är att det inte går att förbjuda. Det lite som att förbjuda internet. Det går helt enkelt inte. Du kan komma åt internet oavsett vad X regering vill. Samma sak med bitcoin. Kina har nyligen gjort det. Det ledde endast till att japanska exchanges fick mer trafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man inte kunna förbjuda det? Mycket av värdeökningen beror väl på visionen att de någon gång i framtiden ska ta över som betalmedel? Om man då inte kan använda dom som betalmedel i vardagen, vad har de då för inbyggt värde?

Permalänk
Medlem

@Frispel
Det finns redan en kryptovaluta bunden till priset av 1 US dollar. Den kallas Tether och förkortas USDT. Den verkar inte påverka värdet hos övriga kryptovalutor så mycket. Används mest om man vill säkra sig mot kursnedgångar i övrig kryptovaluta utan att behöva växla till fiatpengar. Så visst det är ju redan ett alternativ om man tror att dollarn kommer att vara stabil.

https://tether.to/
Här syns att värdet håller sig ganska stabilt mot dollarn: https://coinmarketcap.com/currencies/tether/

Så det du efterfrågar finns redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Stora ord.
En fiatvaluta innebär att valutan inte har något riktigt (eng:intrinsic) värde. Detta är till skillnad från valutor som antingen består av ädla metaller eller är uppbackade av tex guld i den mening att man kan växla en given mängd valuta mot en given mängd guld.

Är decentraliserad det nya modeordet?

Precis som @Stisse skriver, du har fel... Läs wikipedia

Permalänk
Medlem

@Frispel: Ok fine. Jag borde uttryckt mig tydligare. Du kan förbjuda användningsområden för bitcoin men inte bitcoin själv.
Likadant som du kan förbjuda att titta på och inneha barnporr men du kommer aldrig kunna ta bort barnporr på internet.

Sen blir det en politisk fråga om det är rätt att förbjuda en teknologi endast för att skydda en valuta. Låter väldigt mkt nordkorea men visst.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

@Frispel: Ok fine. Jag borde uttryckt mig tydligare. Du kan förbjuda användningsområden för bitcoin men inte bitcoin själv.
Likadant som du kan förbjuda att titta på och inneha barnporr men du kommer aldrig kunna ta bort barnporr på internet.

Sen blir det en politisk fråga om det är rätt att förbjuda en teknologi endast för att skydda en valuta. Låter väldigt mkt nordkorea men visst.

Fast man förbjuder inte teknologin (blockchain), man förbjuder bara användningen av kryptovalutor som fristående betalmedel. Och om man försöker motarbeta bitcoin så gör man det eftersom bitcoin enligt många ekonomiska teorier kommer att generera en hel del makroekonomiska problem...det finns en anledning till att riksbanker vill ha möjlighet att skjuta till eller ta bort pengar från marknaden.

Permalänk
Avstängd

@Stisse:
Okej om vi ska citera meningar från wikipedia och helt och hållet ignorera faktiska definitioner, användning och ursprung så kan jag också ge ett citat:
"Fiat money is a currency without intrinsic value established as money".

Fiat money has been defined variously as:
an intrinsically useless object that serves as a medium of exchange.

Inte för att ditt eget citat ens säger emot att bitcoin är en fiatvaluta.

Det är just att det inte har något eget värde som är nyckeln i konceptet, just för att särskilja det från valutor som är uppbackade av guld eller rent av består av guld (eller något annat värdefullt). Så som den hederliga dukaten eller dollarn innan 1971.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

@Frispel
Det finns redan en kryptovaluta bunden till priset av 1 US dollar. Den kallas Tether och förkortas USDT. Den verkar inte påverka värdet hos övriga kryptovalutor så mycket. Används mest om man vill säkra sig mot kursnedgångar i övrig kryptovaluta utan att behöva växla till fiatpengar. Så visst det är ju redan ett alternativ om man tror att dollarn kommer att vara stabil.

https://tether.to/
Här syns att värdet håller sig ganska stabilt mot dollarn: https://coinmarketcap.com/currencies/tether/

Så det du efterfrågar finns redan.

Nu vet jag inte vem som garanterar att värdet ligger runt dollarn och inte heller vilka andra tekniska aspekter som finns med den valutan.
Men utan några insikter alls i just den varianten så är det ändå lite intressant om att man använder den för att gardera sig för kursras...vill man ha en trygg hamn så väljer man en valuta som är kopplad till något som upplevs som stabilt. Till skillnad från övriga kryptovalutor(?). Vilket åter belyser att mycket av värdet i kryptovalutor är spekulationsdrivet.

För att något ska kunna fungera som betalmedel så måste det vara en någorlunda stabil kurs, om det nu redan finns men inte används så kan man ju fundera på vad det beror på...om det nu inte är rent tekniska aspekter. Kanske finns någon med kloka tankar kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Stisse:
Okej om vi ska citera meningar från wikipedia och helt och hållet ignorera faktiska definitioner, användning och ursprung så kan jag också ge ett citat:
"Fiat money is a currency without intrinsic value established as money".

Fiat money has been defined variously as:
an intrinsically useless object that serves as a medium of exchange.

Inte för att ditt eget citat ens säger emot att bitcoin är en fiatvaluta.

Det är just att det inte har något eget värde som är nyckeln i konceptet, just för att särskilja det från valutor som är uppbackade av guld eller rent av består av guld (eller något annat värdefullt). Så som den hederliga dukaten eller dollarn innan 1971.

Man kanske kan sammanfatta det med att varken fiat eller bitcoin har något inbyggt eget värde, däremot så backas fiat upp av utgivaren vilket då ofta är kopplat till en stat, medan kryptovalutor rent generellt inte har någon/något som öht garanterar värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Faktum är att det enda nyttan med bitcoin är skumraskaffärer. All annan handel sker betydligt bättre med valutor.

Har du försökt skicka pengar till länder utanför EU nån gång? Jag har bekanta nere i Serbien och avgifterna för att göra en utlandsbetalning via SWIFT kan vara rejält saftiga kan jag tala om. Däremot kostar det mig i princip ingenting att skicka ner valfri krypto som dom relativt enkelt kan sälja.

Sen får konsumenterna alltid betala, det generella påslaget ligger nånstans 1-5% i ökade priser pga kostnaderna med korttransaktioner. I dagsläget är vanliga betalningssätt betydligt bättre och smidigare det håller jag med om och kommer så vara iaf i 5-10 år till. Dock ska man ha i åtanke att bara för att tekniken är relativt omogen idag så ska kryptovalutor inte ignoreras. Det tog trots allt runt 20 år innan man på allvar slutade ifrågasätta varför nån nånsin skulle vilja använda email istället för brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är bara varför man i så fall vill växla till just kryptovalutor i dagens form? Valutor som går upp/ner 20% på en dag är inte direkt speciellt stabilt...varför inte då växla pengarna till något mer pålitligt, i stil med dollar?

Håller med fullständigt, även om mina erfarenheter av mänskligheten säger raka motsatsen. Ex;

* Vilken webbläsare är bäst? Chrome eller Firefox? Svar: Miljontals människor sitter på Explorer. Varför? o_O
* Windows 7 är nya Windows XP. Windows 10 är onlinversionen av Windows 7. W10 är också gratis direkt från Microsoft. Vad gör folk? Horder av människor sitter på Windows XP, arbetsplatser (till och med myndigheter) sitter på Windows 98. Vad i...?
* De flesta (om inte i stort sett alla?) i Sverige kan ringa sitt elbolag och (oftast) kostnadsfritt säga var de vill få sin el från, ex förnyelsebar eller kärnkraft. Vad gör dessa? Äh, de kör på vad de får. VARFÖR? Ta era satans ansvar människor!
* Svenska kyrkan gör fantastiskt arbete för de mer behövande, men folk går ur kyrkan för att betala mindre skatt då de inte går till kyrkan eller nåt. Vill vi ha en bättre värld eller?

Min poäng är, det finns logiskt, och det finns människor. Spelar ingen roll att Avast! är bästa gratis antiviruset typ 20 år i rad (överdriver, vet inte exakta siffror), det sitter ju miljoner datorer med typ McAffe och Norton Antivirus osv. Eller ännu värre, Microsofts Security Essentials! Alla tar inte del av exakt samma information, och även om de hypotetiskt skulle göra det kommer de tolka den informationen baserat på deras unika erfarenheter.

Jag tror 99% eller nåt av alla som sysslar med krypto idag gör det av vinstintresse, och tror man att det ska gå upp med en miljon procent på x antal år spelar +-20% dagliga fluktueringar ingen roll. Men sen finns dessa tekniknördar som ser krypto för vad det kan vara i framtiden och anser att det är värt att investera i, oavsett om dollarn objektivt är en bättre mellanlagring av deras kontanter eller ej.

Vi har en tendens att sprida ut oss i alla spektrum vi befinner oss i, och jag tror det är våran största chans om vi ska överleva som en ras. Kommer ett nytt HIV på steroider finns det en del som kommer vara immuna. Kollapsar den fria marknaden har de statligt anställda fortfarande en fast inkomst. Krashar bostadsmarknaden har vi aktieinvesterare, kraschar fiat har vi krypto. Jag tror vi som ras dras till en genetisk riskspridning, likt en aktieportfölj. Går normen under finns det folk i utkanterna som överlever. Metaforiskt eller bokstavligt. Så även om man som individ kan se på en grupp och undra hur i h-e de är funtade, så kanske man kan nöja sig med att tippa hatten för vår biodiversitet, med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Har du försökt skicka pengar till länder utanför EU nån gång? Jag har bekanta nere i Serbien och avgifterna för att göra en utlandsbetalning via SWIFT kan vara rejält saftiga kan jag tala om. Däremot kostar det mig i princip ingenting att skicka ner valfri krypto som dom relativt enkelt kan sälja.

Sen får konsumenterna alltid betala, det generella påslaget ligger nånstans 1-5% i ökade priser pga kostnaderna med korttransaktioner. I dagsläget är vanliga betalningssätt betydligt bättre och smidigare det håller jag med om och kommer så vara iaf i 5-10 år till. Dock ska man ha i åtanke att bara för att tekniken är relativt omogen idag så ska kryptovalutor inte ignoreras. Det tog trots allt runt 20 år innan man på allvar slutade ifrågasätta varför nån nånsin skulle vilja använda email istället för brev.

I praktiken innebär detta bara att blockchaintekniken är användbar på många sätt och kan tänkas förenkla och göra överföringar och betalningar billigare i framtiden. Det innebär inte per automatik att nuvarande kryptovalutor kommer att användas eller ens ha något värde alls framöver. Ska kryptovalutorna användas till vardags framöver så behövs det stabilitet, stabilitet och ännu mer stabilitet. Är värdet ens i närheten av hur pass volatilt som det är nu så fungerar det inte som betalmedel i vardagen, vilket väl är det som många förespråkare som som det gyllene målet med det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Det var baserat på att all diskussion jag ser om mining handlar om hur man ska gå till väga för att överkomma energikostnaden. Du kan inte förneka att detta är en väldigt stor utgiftspost och att det är en stor belastning för miljön.
Till vilken nytta undrar jag?

Påverkan av mining är totalt överdriven i dagsläget, dom flesta som har räknat på det har använt felaktiga siffror. Bara här senast var det någon på reddit som tolkade världsproduktionen av el till 19,5 TWh istället för 19500 TWh pga wikipedias formatering (19,500). I december räknade man på att Bitcoin ensamt konsumerade runt 30TWh årligen, det kan jämföras med USAs elkonsumtion på 3911 TWh (2015, wikipedia).

Dessutom är elproduktion en relativ liten del av den totala energikonsumtionen i världen. Det är framför allt den resterande delen som gör att det kommer krävas enorma resurser om världen ska ställa om från fossila bränslen.

Sen så tenderar mining att lokaliseras där det finns billig el, i dagsläget är ofta den billigaste elen från förnyelsebara källor. Dessutom brukar elpriset ofta bli lägre när det finns bristande distributionsmöjligheter(en av anledningarna till att kinesiska miners kunnat fått så billig el), se bara på Island som blivit center för den europeiska kryptoboomen pga all deras geothermal/vattenkraft som tidigare varit underexploaterad pga låg efterfrågan/inga exportmöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

lol.
Jo men eller hur, vi slåss över den sista burken tonfisk samtidigt som vi minar bitcoins.

Jag måste missat något vitalt inlägg från dig då jag ser dig närmast spamma denna tråd med "faktum" och anti-krypto jargong, i ett kryptorelaterat sub-forum för teknikentusiaster. Jag får intrycket att medan folk är här och spekulerar framtiden med entusiasm är du här närmast för att bajsa på paraden. Kan du möjligtvis länka till någon form av källa till din myriad av påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

I praktiken innebär detta bara att blockchaintekniken är användbar på många sätt och kan tänkas förenkla och göra överföringar och betalningar billigare i framtiden. Det innebär inte per automatik att nuvarande kryptovalutor kommer att användas eller ens ha något värde alls framöver. Ska kryptovalutorna användas till vardags framöver så behövs det stabilitet, stabilitet och ännu mer stabilitet. Är värdet ens i närheten av hur pass volatilt som det är nu så fungerar det inte som betalmedel i vardagen, vilket väl är det som många förespråkare som som det gyllene målet med det hela?

Det kommer krävas betydligt högre värdering innan riktig stabilitet kan uppnås, trenden historiskt sett är också att stabiliteten ökar desto högre värdering BTC har haft. När värdet börjar vid 0 blir det naturligt att åren med "price discovery" till en början blir rejält omvälvande. Sen är blockchain utan en decentraliserad kryptovaluta rätt meningslös, då kan du istället lösa samma problem mer effektivt med en distribuerad databas och vi är tillbaka där vi började.

Sedan är stabiliteten av vanliga valutor litet av en illusion då vanliga människor ofta inte konfronteras med växlingskurserna på daglig basis och man använder oftast endast 1 valuta. Dollarn har t.ex tappat över 10% i värde mot Euron senaste året och då pratar vi om världens förmodligen 2 stabilaste och mest ansedda valutor. Svenska kronan har tappat 20-25% mot Euron senaste 5 åren vilket medför att många fått en faktisk lönesänkning med lägre köpkraft sedan 2013 jämfört med våra grannländer.

Permalänk
Avstängd

Om vi säger att bitcoin inte kommer att totalkrasha utan stannar på dagens nivå så kommer miningen att fortsätta att öka till energikostnaden är lika stora som intäkterna. Om intäkterna stannar desamma så kommer alltså energiåtgången öka med en faktor av 5 (se tidigare länk) och kommer då att stå för 1% av världens elförbrukning. Det är enormt mycket energi och en enorm belastning av miljön. Och för vad? Så att man kan skicka pengar till Serbien lite billigare och så att det blir enklare att göra kriminella affärer?
Nej jag ser inte riktigt vad som är så fantastiskt med detta.

Permalänk
Avstängd

Ett annat sätt att se på det är att om mot all förmodan bitcoin skulle bli en stabil valuta så kommer det alltid per design att finnas incitament att spendera lika mycket pengar i energi för att mina en bitcoin som den är värd på marknaden. Konceptet är alltså att man skapar pengar från ingenting genom att spendera energi på något som inte ger något som helst mervärde. Det torde vara ett dödfött koncept kan man tycka.

Permalänk
Avstängd

@KalBumling: Då lyfter vi blicken lite och ser att det finns väldigt många ytterligare "valutor" som bygger på samma koncept. 100 valutor som slukar 0.2% av världens elförbrukning vardera. Är det fortfarande inte ett problem?

"Energi för pengar" är inneboende i systemet, det är fundamentet. Jag har svårt att förstå hur man så okritiskt kan heja på detta.