Microsoft bygger Windows 10-version skräddarsydd för PC

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bygger Windows 10-version skräddarsydd för PC

I ett försök att göra Windows 10 mer mångsidigt uppges Microsoft bygga om operativsystemet till ett modulbaserat sådant, där bland annat en version skräddarsydd för datorer ingår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter mer som en glorifierad version av Windows 10 S än något man skulle vilja installera på sin dator.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Känns ju som något bra för konsument-laptops osv. Säkrare och resurseffektivare.

Permalänk

Fan jag trodde Windows 10 var för Pc! Ja... ja... får väl köra med 3.11 så länge!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Inaktiv

Låter egentligen rätt bra. Beskrivningen påminner också en del om hur Windows versionen Xbox One använder i och med virtualiseringen.

Lite tveksam till att den bara kan fås via speciella datorer men återstår att se om det är mer än ett löst rykte.

Även om Windows 10 är det bästa operativsystemet idag så finns det många förbättringspunkter. Kan man få den vanliga utgåvan att bli mer modulär och avskalad så hade en punkt till försvunnit för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För varje windows version har MS svårare och svårare att få sina användare att migrera.
Inte undra på när dom spenderar all sin tid på att göra ett OS som MS själva vill ha, inte vad kunderna efterfrågar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

För varje windows version har MS svårare och svårare att få sina användare att migrera.

Är ju dock inte sanning. (Bara för att det finns folk som vill köra 7 fortfarande så är det inte en universell sanning...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite tveksam till att den bara kan fås via speciella datorer men återstår att se om det är mer än ett löst rykte.

Från originalartikeln: Existing Windows users won't be able to upgrade or switch to Polaris, nor will eventual Polaris users be able to upgrade to traditional Windows 10 Pro. [...] Polaris and Windows 10 Pro will exist in unison, with Polaris only being available on new devices that ship with it.

Det låter för mig som att det inte kommer finnas en officiellt sanktionerad väg att byta från det ena till det andra. Det fanns inget sätt att byta från Vista till Windows 7 heller, man behövde göra om det från början, men det betyder inte att man inte kunde gå över.
Skillnaden här verkar vara att de inte tänker sälja Win10Polaris löst?
Jag tvivlar på att det skulle finnas någon anledning i hårdvaran till att detta skulle behövas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetruz:

Från originalartikeln: Existing Windows users won't be able to upgrade or switch to Polaris, nor will eventual Polaris users be able to upgrade to traditional Windows 10 Pro. [...] Polaris and Windows 10 Pro will exist in unison, with Polaris only being available on new devices that ship with it.

Det låter för mig som att det inte kommer finnas en officiellt sanktionerad väg att byta från det ena till det andra. Det fanns inget sätt att byta från Vista till Windows 7 heller, man behövde göra om det från början, men det betyder inte att man inte kunde gå över.
Skillnaden här verkar vara att de inte tänker sälja Win10Polaris löst?
Jag tvivlar på att det skulle finnas någon anledning i hårdvaran till att detta skulle behövas.

Jag funderar lite på om det kan handla om ARM-baserade system på något vis, systemen beskrivs som annorlunda. Har tyvärr inte kunnat läsa närmare mer än swecs tolkning av nyheten.

Det gick att betala för uppgradering från Vista till 7, min pappa gjorde det då. Tror det var 150-200kr så var överkomligt. Möjligheten fanns redan då även om det blev vanligare med 8an och 10an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får en kall kår på ryggen när man läser om mer UWP?

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man motivera underhållet av ett dussintal olika versioner av 10:an, när man inte ens kan tilldela resurser för kvalitetskontroll? Man sparkade ju hela teamet bakom just detta...

Home
Pro
S
China edition
Enterprise
Enterprise LTSB
Education
Server
Mobile enterprise
Team
Pro for workstations
Iot

Snacka om att ge sig själva jobb.

Permalänk
Medlem

Fler versioner! Precis vad vi behöver!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Även om jag lägger mitt Windows 10-hat åt sidan så tycker jag det här rimmar ganska illa. Utbudet UWP-program är väl fortfarande glest? Det må vara rejält mycket bättre prestanda och batteritid för att man ska offra Win32-stödet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

"Detta innebär även Win 32-baserade program kommer att förlora grundstödet i Polaris"
Detta kommer inte bli populärt, själv använder jag få UWP program, dvs sånt som man hittar i Store.

Med tid kanske man kommer till att de flesta program kommer vara UWP men vi är långt långt från det idag..

Antar att detta kommer bli en egen version av Windows 10, förutspår att få väldigt få kommer skaffa den, då massor av program inte kan köras.

Om MS väntar 2-3 år så kanske bättre mottagande...

Edit: Kom på att Microsoft har ju redan provat detta redan med Windows RT vilket med rätta floppa hårt, har väl inte ändras mycket till idag hur och vilka program folk vill köra.......

Är åtminstånde idag helt omöjligt att ta bort stöd för win32 program om MS få någon användarbas, detta special OS kommer komma och försvinna fortare än man kan göra av med lönen

Om MS tänkt att vanliga Windows 10 ska bli såhär gäller det att de default har stödet fullt aktiverat för win32, annars kommer de få så på skallen att skället på Windows Vista och Windows 8.0 kommer bli som en lätt sommarbris i jämförelse.. Folk kommer kräva deras huvuden på ett fat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mera UWP? Jag som hoppades på att det skulle dö ut.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Fick vibbar av när man installerar Win 95 och fick bestämma vad som skulle installeras

Permalänk
Medlem

Om den klarar av att emulera äldre aplikationer utan prestandaförlust så ser jag inga större problem. Bakåtkompatibiliteten i Windows för ju idag med sig en hel del mög. Om det däremot blir så att äldre applikationer blir andra klassens medborgare så låter jag meddela att det inte kommer vara intressant för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Perfekt för "Svenssondatorer".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Får känslan av att Polaris snarare är tänkt att ersätta Windows 10 S än att konkurrera med Windows 10 Pro. Så vi som vill kunna köra Win32 utan hinder, lär kunna göra det även i framtiden.

Polaris känns mer riktat mot samma kundsegment som köpte Netbooks, Chromebooks och plattor med Windows RT.

För egen del så blir Windows mindre och mindre intressant som plattform för varje nu release av 10:an. Kör idag Android, iOS, macOS samt Windows hemma.

Är inte främmande för att skippa Windows helt framöver.

Permalänk
Medlem

Jag har kanske är ute och cyklar, men ser inte det här ut att bli nån slags repetition av Windows RT, som föll på att det inte var kompatibelt med win32-programvara? Man tycker väl att MS rimligen borde ha lärt sig av sina misstag?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Jag avinstallerar alltid Windows Store & Spotify på allas datorer jag kommer över. Winamp skall det vara. Arrr! Windows 10 Flopp-edition

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när Tim Sweeney sade att Microsoft ville döda Win32? Och hur han blev kallad en galen foliehatt?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Är inte detta ett nytt försök till RT versionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag har kanske är ute och cyklar, men ser inte det här ut att bli nån slags repetition av Windows RT, som föll på att det inte var kompatibelt med win32-programvara? Man tycker väl att MS rimligen borde ha lärt sig av sina misstag?

MS verkar ha ganska svårt att lära sig, de lär sig efter ett tag och sen glömmer bort det igen....

Just nu grunnar jag på vad som händer med vanliga program som inte är UWP men som är moderna 64bits program, dessa kallas ju för AMD64 om jag inte tar fel...

men fortfarande en hujeda massa moderna program är win32 baserade, känns inte bra om stödet för dessa program bara ska bli virtuellt, virtuellt är nog bra men innebär sämre prestanda än om stödet är native..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

MS verkar ha ganska svårt att lära sig, de lär sig efter ett tag och sen glömmer bort det igen....

Just nu grunnar jag på vad som händer med vanliga program som inte är UWP men som är moderna 64bits program, dessa kallas ju för AMD64 om jag inte tar fel...

men fortfarande en hujeda massa moderna program är win32 baserade, känns inte bra om stödet för dessa program bara ska bli virtuellt, virtuellt är nog bra men innebär sämre prestanda än om stödet är native..

Joo, fast enligt allt de själva sagt om RT har det ju låtit som att de lärt sig något.

Ptja, de kör väl nån slags emulation i den nya ARM-versionen, vad den nu hette, och det ska enligt vad jag läst funka riktigt bra. Man ska nog inte räkna bort den lösningen helt förrän man testat i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

MS verkar ha ganska svårt att lära sig, de lär sig efter ett tag och sen glömmer bort det igen....

Just nu grunnar jag på vad som händer med vanliga program som inte är UWP men som är moderna 64bits program, dessa kallas ju för AMD64 om jag inte tar fel...

men fortfarande en hujeda massa moderna program är win32 baserade, känns inte bra om stödet för dessa program bara ska bli virtuellt, virtuellt är nog bra men innebär sämre prestanda än om stödet är native..

"vanliga 64-bits program" använder också Win32. AMD64 är 64-bitarsutökningen av x86 och har inget med Microsofts API:er att göra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

"vanliga 64-bits program" använder också Win32. AMD64 är 64-bitarsutökningen av x86 och har inget med Microsofts API:er att göra.

Tackar för klargörandet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag avinstallerar alltid Windows Store & Spotify på allas datorer jag kommer över. Winamp skall det vara. Arrr! Windows 10 Flopp-edition

Skickades från m.sweclockers.com

Fast spotify och winamp gör ju lite olika saker.

Jag bryr mig inte så mycket om ett avskalat Windows. Windows 10 fungerar bra för mig som det gör och även om man kan spara lite utrymme på disken genom att körs en lite version så känner jag att man inte behöver fixa något som fungerar. Nu verkar jag inte ens ha valet men om..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Idioti. Nu har vi ytterligare en W10 version att tampas med istället för att göra om hela W10 ekosystemet till ett modulärt OS. Jag blev sugen så snart jag läste vad planen var, men så snart man kom till delen att enbart nya fabriksdatorer kommer få Polaris och inte skulle bli kompatibelt med andra datorer så förlorade jag helt suget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Idioti. Nu har vi ytterligare en W10 version att tampas med istället för att göra om hela W10 ekosystemet till ett modulärt OS. Jag blev sugen så snart jag läste vad planen var, men så snart man kom till delen att enbart nya fabriksdatorer kommer få Polaris och inte skulle bli kompatibelt med andra datorer så förlorade jag helt suget.

Windows 10 Home/Pro kommer bli modulärt de håller redan på flytta massa grejer från kontrollpanelen in till nya inställningarna har skett under flera redstones uppgraderningar.

Enda skillnaden är att det blir hel UWP Windows kan fungera bra på Windows 10S datorer för 1500 SEK eller lägre prisklasser, där prestanda inte är första fokus utan priset, och är mer tillämpad för skolor etc.

Min gissing är att Polaris blir det nya Windows 10S som redan idag har blockerad appar utanför Microsoft Store.

Finns dessutom redan
Windows 10 S
Windows 10 Home
Windows 10 Pro
Windows 10 Pro for Workstation
Windows 10 Enterprise

Så att även om de så skulle bli 1 till så gör det varken till eller från men jag tror ändå kommer ersätta befintliga Windows 10 S.