Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lagring av bilder från DSLR och mobil(er), hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Lagring av bilder från DSLR och mobil(er), hur gör ni?

Hej!

Jag fotar idag med en DSLR och lagrar alla dessa bilder i Lightroom. Detta kör jag på en Macbook Air och gör backup på denna till en extern disk med Time Machine. Både jag och min fru fotar även vår dotter mycket med våra iPhones. Min Macbook är överfull just nu pga alla bilder och alla iPhone-bilder finns ju bara på våra telefoner/iCloud så detta är ingen hållbar lösning.

Jag hade velat:

1. Frigöra disk på min Macbook Air (men vill ju ändå kunna redigera bilderna här).
2. Få in utvalda iPhone-bilder (dottern) i samma samling.
3. Backup av allt någonstans...

#1 kan ju lösas med en extern disk.
#2 manuellt flytta bilder till datorn/Lightroom med jämna mellanrum (stor risk att man glömmer).
#3 Dropbox/Backblaze eller liknande...

Hur hanterar ni detta? Finns det några bättre verktyg/tillvägagångssätt jag missar?

EDIT:

Kanske Lightroom CC kan lösa biffen med deras cloud sync?

Permalänk
Medlem

Jag kör allting på en NAS (t.ex. synology) som jag sedan mappat upp som en hårddisk på datorn. Sedan kör du direkt dit från lightroom.

Cloud sync borde funka också dock, men jag har aldrig testat det.

Permalänk
Lego Master

1. Verkligheten:
Allt synkas till Dropbox. Jag har autouppladdning på mobilen av alla tagna bilder, samt importerar bilder från systemkameran antingen till min gamla iPad (med Camera Connection Kit) och därifrån till Dropbox, eller direkt till datorn och dumpar dem i mappar per importdatum i Dropboxmappen på datorn. Jag betalar för Pro (Premium? vafan heter det?) på Dropbox, så jag har gott om plats att leka med.

2. Framtiden:
Jag tänker mig att skaffa en lokal NAS så småningom, där jag kan ha lokala backuper på allt viktigt. Men det har inte haft prioritet i finansdebatterna än så länge, och därför gäller fortfarande Verkligheten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Lagra på extern hårddisk och stapla dom på hyllan. Till sist kommer du ha så många att du inte vet vad som är vad eller vem som kommer att titta på dom i framtiden. Då blir det jobbigt att gå igenom allt för att besluta vad du vill ha kvar. Lösning fota inte så mycket bara för att man kan, det är för lätt nu för tiden. Lagra i molnet dvs serverhallar runt om i världen funkar ju till nån släpper en bomb på dom så det känns inte heller så säkert. Kvar blir väl som förr dvs papperskopior på dom som är bäst och in i albumet med dom.

CD och DVD skivor lär rosta över tid sägs det och USB minnen eller minneskort har väl också sin begränsade hållbarhet samt att dom är känsliga för yttre påverkan.

Kort sagt det är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Lagra på extern hårddisk och stapla dom på hyllan. Till sist kommer du ha så många att du inte vet vad som är vad eller vem som kommer att titta på dom i framtiden. Då blir det jobbigt att gå igenom allt för att besluta vad du vill ha kvar. Lösning fota inte så mycket bara för att man kan, det är för lätt nu för tiden. Lagra i molnet dvs serverhallar runt om i världen funkar ju till nån släpper en bomb på dom så det känns inte heller så säkert. Kvar blir väl som förr dvs papperskopior på dom som är bäst och in i albumet med dom.

CD och DVD skivor lär rosta över tid sägs det och USB minnen eller minneskort har väl också sin begränsade hållbarhet samt att dom är känsliga för yttre påverkan.

Kort sagt det är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta inga kort alls. För vad händer om någon släpper en bomb på ditt hus?

Bäst du gräver en bunker 200 m ner och där lagrar allt... lr så kanske jorden exploderar och då försvinner ju även bunkern.

till ts så är molnlösning klockrent.
se bara till att organisera bilderna så det blir enkelt att hitta

Permalänk

Jag redigerar och exporterar mina foton till Google Foto. Där sparar jag alla foton i album. Det är enkelt att visa upp bilderna när man är borta hos vänner eller enkelt via dator/telefon! Tycker det fungerar suveränt, för mitt ändamål!

Men detta går inte att tillämpa på RAW-foton, då Google endast ger en fritt utrymme om fotona laddas upp med deras komprimering...
De foton som jag vill spara RAW-filen till, lagrar jag på externa extern hårddiskar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

Ta inga kort alls. För vad händer om någon släpper en bomb på ditt hus?

Bäst du gräver en bunker 200 m ner och där lagrar allt... lr så kanske jorden exploderar och då försvinner ju även bunkern.

En struts funkar alltid så kör på det du

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller på att testa Lightroom CC med deras cloud-lösning. Verkar fungera fint hittills och kostar bara 120:-/mån för 1Tb lagring (efter 2v testperiod).

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Slänger upp på min externa backup HDD
planerar som många andra på att skaffa en NAS

Permalänk
Medlem

Lägger allt i denna ordning på min hårddisk på datorn.
Först en katalog för varje år, alltså 2015, 2016, 2017 osv.
I den katalogen skapar jag en kattalog för varje månad, alltså "2018-01 Januari", "2018-02 Februari" osv.
I varje månadskatalog lägger jag upp två kataloger, en "RAW" och en "JPG". I RAW-katalogen lägger jag allt färdigarbetat i RAW och en version av denna lägger jag som jpeg i JPG-katalogen. Allt oarbetat ligger rakt i roten i månadskattalogen.
Varje fil döper jag om till [ÅÅÅÅ-MM-DD TTMMSS] något namn.???
Som ett exempel:

[2018-02-14 203910] skogspromenaden.RAW

På detta sätt har jag full koll när varje bild är tagen direkt i filnivå.

Så denna bild skulle alltså ligga i:

?:\Bilder\2018\2018-02 Februari\[2018-02-14 203910] skogspromenaden.RAW

När jag har bearbetat bilden flyttar jag över RAW-filen, själva bearbetningsfilen och en JPG-kopia till:

?:\Bilder\2018\2018-02 Februari\RAW\[2018-02-14 203910] skogspromenaden.RAW
?:\Bilder\2018\2018-02 Februari\RAW\[2018-02-14 203910] skogspromenaden.XMP
?:\Bilder\2018\2018-02 Februari\JPG\[2018-02-14 203910] skogspromenaden.JPG

Sedan kör jag en backup kontinuerligt mot min NAS som kör RAID 1.
Från min NAS så skickas en backup automatisk klockan 03:00 till Onerive där jag har 1 TByte molntjänst.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Sedan kör jag en backup kontinuerligt mot min NAS som kör RAID 1.
Från min NAS så skickas en backup automatisk klockan 03:00 till Onerive där jag har 1 TByte molntjänst.

Hur skyddar du dig mot att råka radera en fil eller en cryptolocker?

T.ex.: Fredag kväll råkar du radera mappen 2016, detta 'backas upp' till din NAS.
03:00 synkas detta med OneDrive. På söndag upptäcker du det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hur skyddar du dig mot att råka radera en fil eller en cryptolocker?

T.ex.: Fredag kväll råkar du radera mappen 2016, detta 'backas upp' till din NAS.
03:00 synkas detta med OneDrive. På söndag upptäcker du det.

Först och främst gör jag enbart backup från min dator till min NAS manuellt. Detta gör jag dom gånger jag har lagt upp nya bilder, ändrat något etc. Så redan där är ett steg som stoppar, visst skulle jag fortfarande kunna raderat en mapp av misstag och sedan göra backup. Men då har jag säkerhet nr 2.
Inget raders från molnet, vid synk sker enbart synk av nya bilder och även förändrade bilder. Har jag raderat en bild på min dator, missat det så det blir raderat på min NAS vid backup så kommer inte bilden raderas i molnet.
Varje år gör jag en extra koll och synkar allt mellan NAS och molnet. Har jag missat då, ja då är ju bilden raderad.

Kör backup via Microsoft synctoy, där kan jag ju faktiskt ställa in att simulera en synkning utan att något sker. Då får jag sedan en lägesrapport. Märker jag att den skulle "raderat" 4089 bilder från mapp 2016 så borde jag då reagera.
Du gav mig alltså en tankeställare och borde från och med nu köra en simulerad synkning och öga igenom vad som står innan jag gör riktig synkning.

Men jag känner mig säker på den här biten redan nu.

När det gäller cryptolocker vet jag inte till 100% hur dom fungerar. Men så länge den inte har aktiverats kommer den väl inte kunna låsa mina filer på molnet eller? Eller på min NAS heller för den delen?
För jag kör just nu en extra säkerhet redan nu. Jag kommer inte åt min NAS om jag inte skriver in användarnamn och lösenord för just backup-katalogen. Detta just för ingen av misstag ska gå in i en mappan nätverkshårddisk och radera den därifrån.

Så när jag kör backup måste jag gå in i den utdelade katalogen från NAS:en, skriva in användarnamn och lösen för att få tillträde till den, sedan köra backup. Skulle då en cryptolocker aktiveras när jag drar igång datorn så kommer den ändå inte komma åt NAS:en eller?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hur skyddar du dig mot att råka radera en fil eller en cryptolocker?

T.ex.: Fredag kväll råkar du radera mappen 2016, detta 'backas upp' till din NAS.
03:00 synkas detta med OneDrive. På söndag upptäcker du det.

Här fungerar en lösning som Crashplan guld. Där har du fileversioning d.v.s jag kan välja att tanka hem mapp/fil som den såg ut t.ex. 2 dagar innan cryptolockern hamna på datorn.

Permalänk
Medlem

Kör 2x 4tb diskar i raid 1 på min egen dator enbart för foto och video. Allt backas upp automatiskt till Jottacloud.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kör 2x 4tb diskar i raid 1 på min egen dator enbart för foto och video. Allt backas upp automatiskt till Jottacloud.

Vet inte hur jotta fungerar men generellt och enligt de tester jag sett så erbjuder få företag oändlig fileversioning. Crashplan är ett av de få som gör det. D.v.s jag kan få en fil som den såg ut för 1 år sen lr 2 år sen

Permalänk
Medlem

@goa200:

Jag vet, men jag känner mig tryggt med mina data lagrade i Oslo, istället för någonstans i USA.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@goa200:

Jag vet, men jag känner mig tryggt med mina data lagrade i Oslo, istället för någonstans i USA.

Ja alltså jag betvivlar inte "tryggheten" utan fördelen med oändlig fileversioning. Sen tryggheten är ju en annan historia.