Processor överhettar. Vet inte vad mer jag kan göra

Permalänk
Inaktiv

Processor överhettar. Vet inte vad mer jag kan göra

Hej.
Så det här började några månader sedan när jag upptäckte att just Core 0 gick väldigt mycket varmare än resten av alla kärnor.
Har under den tiden testat montera om kylaren, ny kylpasta, annan kylare, monterat om den nya kylaren ett antal gånger, manuellt ställt vcore i bios på på allt från 1.15 till 1.25 och blir samma problem vad jag än gjort.

I både spel och stresstest så går Core 0 upp i 99 grader efter bara någon minut medans Core 1 ligger på 80-85 och Core 2 och 3 ligger nere på runt 60 grader.
Så här ser det ut i Intel XTU efter 1 minut

Vet faktiskt inte vad mer jag kan göra. Är det bara att skaffa ny cpu eller finns det någonting mer jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Låter konstigt och jag har inga bra svar, men...

Har du testat med flera program som mäter temperaturen? Jag har varit med om att det kan se olika ut.

Om du inte kommer på något bättre så kan du testa göra en "delid" på den. Kanske är där problemet sitter.

Ser du om den throttlas när det blir för varmt? Om inte och allt annars verkar fungera normalt antar jag att du kan fortsätta använda CPU:n men vara införstådd att den någon gång kanske kommer gå sönder helt.

Permalänk
Medlem

Delid och återfäste av IHS, kanske?

Edit: TDoll vann.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

@Trunk: Testat med HWinfo, hwmonitor, aida64 och openhardwaremonitor. Alla har vissat likadant.
AIDA64 och Intel XTU säger att den throttlar men den ligger ändå kvar på 4Ghz på alla kärnor.

Permalänk
Medlem

@anon242953: Vad har du för kylare? Om det är Deepcool Captain 240EX kolla så att pumpen går, pumpen skall normalt inte gå på CPU-kylar kontakten utan ha en kontakt utan pwm. Fläktarna kan däremot gå på cpu-fläkt-kontakten.

Men om pumpen och fläktar går som de ska, så låter det väl som något kontaktproblem mellan cpu och kylare?

Permalänk
Inaktiv

@Snorren: Pumpen går direkt mot nätagget.
Har även monterat om kylaren ett antal gånger på alla möjliga vis och kan inte se att det skulle vara dålig kontakt mellan CPU och pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

@Snorren: Pumpen går direkt mot nätagget.
Har även monterat om kylaren ett antal gånger på alla möjliga vis och kan inte se att det skulle vara dålig kontakt mellan CPU och pump.

Tryck på blocket medans du kör stresstest.
Har den dåligt tryck så kommer du direkt se en förbättring av tempen.

Permalänk
Avstängd

Ser helt instabilt ut. Det är ca 15 grader skillnad mellan kärnorna. Antingen är det kontakten mellan kylaren och ihs eller cpun och ihs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Tryck på blocket medans du kör stresstest.
Har den dåligt tryck så kommer du direkt se en förbättring av tempen.

Skrivet av Alle22:

Ser helt instabilt ut. Det är ca 15 grader skillnad mellan kärnorna. Antingen är det kontakten mellan kylaren och ihs eller cpun och ihs.

Testat trycka på pumpen medans stresstest är igång och blir ingen skillnad på temperaturen.

Permalänk
Medlem

@anon242953 om du testat allt mellan IHS och kylaren, och vet att kylaren klarar det, samt har så stor temp skillnad mellan kärnorna, är det endast en sak jag kan tänka mig är fel...

Kylpastan mellan kärnan och IHS når inte Core0 eller har torkat där.
Du kan trycka, byta kylare, och torka bäst tusan du vill, det hjälper inte. Felet ligger i CPUn i sig själv.

Enklaste lösningen är helt klart en delid, rengöra och bara lägga på ny bra pasta (måste inte vara någon flytande metal sak, utan bara bra kylpasta och sedan lägg på IHS igen med tunnast möjliga limkant (tunnare än intel gjort iaf). Detta borde sänka dina temps ännu mer också samt fixa detta problem.

Annars får du kontakta Intel och se om du ens kan bråka med garantier... vilket inte blir lätt med så gammal CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242953:

Testat trycka på pumpen medans stresstest är igång och blir ingen skillnad på temperaturen.

Testat med en annan kylare? Luftkylare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

@saides om du testat allt mellan IHS och kylaren, och vet att kylaren klarar det, samt har så stor temp skillnad mellan kärnorna, är det endast en sak jag kan tänka mig är fel...

Kylpastan mellan kärnan och IHS når inte Core0 eller har torkat där.
Du kan trycka, byta kylare, och torka bäst tusan du vill, det hjälper inte. Felet ligger i CPUn i sig själv.

Enklaste lösningen är helt klart en delid, rengöra och bara lägga på ny bra pasta (måste inte vara någon flytande metal sak, utan bara bra kylpasta och sedan lägg på IHS igen med tunnast möjliga limkant (tunnare än intel gjort iaf). Detta borde sänka dina temps ännu mer också samt fixa detta problem.

Annars får du kontakta Intel och se om du ens kan bråka med garantier... vilket inte blir lätt med så gammal CPU.

Jo funderat ett tag på delid men tänkte testa allt annat jag kunde innan det kom dit. Får hoppas jag inte dödar CPUn helt

Skrivet av Alle22:

Testat med en annan kylare? Luftkylare?

Testat annan kylare dock ingen luft utan bara annan AIO då ram stickorna är för höga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242953:

Jo funderat ett tag på delid men tänkte testa allt annat jag kunde innan det kom dit. Får hoppas jag inte dödar CPUn helt

Testat annan kylare dock ingen luft utan bara annan AIO då ram stickorna är för höga.

Testa med en luft kylare. Kolla om du kan ändra ram minnen, plats eller byta ut de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Testa med en luft kylare. Kolla om du kan ändra ram minnen, plats eller byta ut de.

Varför ska en luftkylare ge annat resultat än en vattenkylare?

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att köra en delid av cpun och har sett lite olika verktyg för att göra det så säkert som möjligt men verkar inte finnas någonting i sverige förutom Delid die mate 2 som inte finns i lager.
Någon som har något tips på liknande produkt och vart man ska köpa där det inte är leverans tid på 1 månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Funderar på att köra en delid av cpun och har sett lite olika verktyg för att göra det så säkert som möjligt men verkar inte finnas någonting i sverige förutom Delid die mate 2 som inte finns i lager.
Någon som har något tips på liknande produkt och vart man ska köpa där det inte är leverans tid på 1 månad?

Förstår att du är lite orolig utan verktyg. Mitt tips är faktiskt från inom forumet.

https://www.sweclockers.com/marknad/150436-delid-och-relid-ve...
Har själv köpt detta och det är faktiskt bra och extremt prisvärt. Komplett kitt med frakt för 140kr, så kan du delidda allt från Ivy till Kaby.
Är ett bra kitt @axello har gjort, och kan varmt rekommendera det.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Tack ser riktigt bra ut.
Behövs det någon speciell kylpasta mellan kärna och IHS eller skulle det fungera med tex arctic silver 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

@Paddanx: Tack ser riktigt bra ut.
Behövs det någon speciell kylpasta mellan kärna och IHS eller skulle det fungera med tex arctic silver 5?

Jag har för mig att folk använt detta ja, men jag är lite oroligt för den härdning/stelning som den trots allt gör med tiden, så den kan få dålig kontakt efter ett tag. Så det kan fungera bra nu, men frågan är hur länge.

Finns lite andra pastor som är bättre på detta som folk har testat:

Det viktiga är att kylpastan är flexibel att hänga med termiska expansionen över tid, och det finns de som är bättre på detta än AS5.

Själv blev jag tipsad om Thermal Grizzly och har kört det hittills iaf. De har lite olika versioner, men jag tror ärligt att alla dessa fungerar bättre än stock TIM iaf. Flytande metall versionen är nog enda jag hade avstått från, då den har sina faror och man bör veta vad man gör med den. Inet har en hel del att välja på här, om du behöver ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår att du är lite orolig utan verktyg. Mitt tips är faktiskt från inom forumet.

https://www.sweclockers.com/marknad/150436-delid-och-relid-ve...
Har själv köpt detta och det är faktiskt bra och extremt prisvärt. Komplett kitt med frakt för 140kr, så kan du delidda allt från Ivy till Kaby.
Är ett bra kitt @axello har gjort, och kan varmt rekommendera det.

Skrivet av anon242953:

@Paddanx: Tack ser riktigt bra ut.
Behövs det någon speciell kylpasta mellan kärna och IHS eller skulle det fungera med tex arctic silver 5?

Köpte också min utav honom och har funkat ypperligt. 3570k, 3770k, 4790k, inga problem.
Mellan kärna och IHS använder jag https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Sedan mellan IHS och kylare använder jag Noctua NT-H1 som jag fick med när jag köpte NH-D15.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Köpte också min utav honom och har funkat ypperligt. 3570k, 3770k, 4790k, inga problem.
Mellan kärna och IHS använder jag https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Sedan mellan IHS och kylare använder jag Noctua NT-H1 som jag fick med när jag köpte NH-D15.

Jag är lite orolig att rekommendera flytandemetall pasta till en som är helt ny på det dock. Det kan gå rätt galet om detta hamnar på fel saker (kortslutning, aluminium som fräts sönder osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Funderar på att köra en delid av cpun och har sett lite olika verktyg för att göra det så säkert som möjligt men verkar inte finnas någonting i sverige förutom Delid die mate 2 som inte finns i lager.
Någon som har något tips på liknande produkt och vart man ska köpa där det inte är leverans tid på 1 månad?

Jag köpte en 3d printad De-lid tool på ebay häromdagen faktiskt.
Den ska komma nångång nästa vecka med lite tur, har dessutom thermal grissly condoctunaut vilket jag förstått ska va bland det bästa man kan ha mellan ihs och cpu chip'et.
Du verkar finnas i borlänge? Hade du funnits i stockholm hade jag kunnat hjälpa dig med en delid. Under ansvarsfrihet förstås

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wenro:

Köpte också min utav honom och har funkat ypperligt. 3570k, 3770k, 4790k, inga problem.
Mellan kärna och IHS använder jag https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Sedan mellan IHS och kylare använder jag Noctua NT-H1 som jag fick med när jag köpte NH-D15.

Skrivet av Paddanx:

Jag är lite orolig att rekommendera flytandemetall pasta till en som är helt ny på det dock. Det kan gå rätt galet om detta hamnar på fel saker (kortslutning, aluminium som fräts sönder osv)

Jo flytande metall är nog inget jag riktigt känner mig säker att testa med.
Skulle thermal grizzly kryonaut fungera eller är den också metall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Jo flytande metall är nog inget jag riktigt känner mig säker att testa med.
Skulle thermal grizzly kryonaut fungera eller är den också metall?

Den ska vara "vanlig" kylpasta.
Du kan se lite jämförelser från tillverkaren med deras olika modeller här:
http://www.thermal-grizzly.com/en/products

För att sätta det i relation så har AS5 Thermisk konduktivitet på ca 8.5-9W/mK som kan jämföras med Aeronaut 8,5W/mK, men ingen härdningstid som AS5 har. Så även denna "billigare/sämre" versionen är likvärdig med AS5.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Tackar
Då blir det att beställa en tub kryonaut och ett delid verktyg då och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

@Paddanx: Tackar
Då blir det att beställa en tub kryonaut och ett delid verktyg då och hoppas på det bästa.

I värsta fall så går CPUer att hitta på nätet

Men jag tror det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag är lite orolig att rekommendera flytandemetall pasta till en som är helt ny på det dock. Det kan gå rätt galet om detta hamnar på fel saker (kortslutning, aluminium som fräts sönder osv)

Jag har inte deliddat men tänkte göra det. Är det inte så enkelt som att markera ut med tejp och pensla på flytande metall-pastor?

Edit: Såhär tänkte jag https://youtu.be/kbA1YXpqDr4?t=7m39s

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Alltså om TS verkligen monterat allt korrekt och CPU'n inte kör med monsterspänningar är det nåt annat som är galet.
Så första steget är ju att reklamera CPU'n, inte att ta isär den och därmed förbruka allt vad garantier och eventuellt begagnat värde heter.

Permalänk
Inaktiv

@Svensktiger: CPUn köptes begagnad här på swec för 2 år sen. Tveksamt på om jag har någon garanti på den.