[Excel] Skapa ett formulär som sparar data samt gör det till en graf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

[Excel] Skapa ett formulär som sparar data samt gör det till en graf

Good day, ladies and gentlemen!

Bortom att lägga upp enklare budgetar så är jag hemskt oerfaren när det kommer till Excel. Av någon anledning så fick jag lära mig att använda OS X Numbers under Datorkunskapen i skolan (why though?).

Jag pysslar med ett litet sidoprojekt på jobbet, som förmodligen aldrig kommer att användas. Målet med projektet är att skapa ett enkelt sätt för handläggare att kartlägga våra återringare, dvs. de kunder som ringer in mer än en gång i samma ärende.
Tanken vi ska kunna kategorisera anledningen till att vi får återringare, för att motverka detta. Min tanke är att vi ska kunna kategorisera dem enl. nedan:

  • "Kundfel"- När kunden har haft en mejlkonversation men trots detta valt att ringa in.

  • "Handläggarfel"- När handläggaren inte har agerat enligt rutin, vilket har lett till att kund har ringt in igen.

  • "Brist i rutin" - När handläggaren har agerat enligt rutin, men brist i rutin har lett till att kund har ringt in igen.

  • "Planerad återringare" - När handläggare och kund har kommit överens om att kund ska återkomma vid behov.

  • "Övrigt/externt" - När kund ringer in av en orsak som varken kund eller handläggare kan påverka.

  • Jag vill även ha med antal gånger som kund har behövt ringa in i samma ärende.

  • Vad kund har för problem (produkt fungerar inte, tjänst ligger nere etc).

  • Konkret anledning till att det blir en återringning; fel kvarstår, fel återkom, vill veta status för leverans/felanmälan etc.

Det jag skulle vilja se är någon form av formulär där handläggare enkelt kan knappa in denna information i ett excel-ark ett flertal gånger. I slutet av deras period ska de sedan kunna skicka tillbaka arket till mig, där jag ska kunna hämta deras data för att sammanfatta det i någon form av graf. Tanken är då att jag ska kunna ta emot ett flertal ark från olika handläggare, för att sedan på något smidigt sätt sammanställa datan i en enda fil.

Jag vill inte nödvändigtvis ha någon step-by-step guide av någon from SWEC, men om någon vet vilken metod jag skulle kunna använda så kan jag Googla mig vidare. Detta är som sagt var ingenting som jag har fått i uppdrag att göra, utan något som jag vara vill "leka" lite med.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Visst kan du testa köra detta i excel, som en "light" databas.
1. Fundera på vilka dataposter du kommer vilja ha. Efternamn Förnamn Telefon Kategori Fritext Action, osv
2. In med detta som radrubriker i excel, formatera som ett Table (Insert>Table)
3. Skapa Data Entry Forms för att handläggarna ska lägga in resp ärende
4. Profit!

I thought the only thing the internet was good for was porn.
-Bender, Futurama

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Excel: Hitta samma bokstav i två kolumner på samma rad från rad 8 och ner till 70. Skriv ut antalet celler.

Hej!

Jag är absolut nybörjare på Excel, så räkna inte med att jag ska förstå komplicerade förklaringar.
Jag har Excel 2016 på svenska och skulle vilja ha hjälp att skapa en kod som kan räkna ANTALET celler som exempelvis kan hitta bokstaven A i två kolumner på samma rad.
Kolumner A B C Kolumn B har ett minustecken
8. B - C
9. A - A
10. C - D
11. A - A
12. D - A

I exemplet ska det rätta ANTALET celler alltså bli 2 .
Detta resultat vill jag exempelvis skriva ut i rutan D40.
Jag får inte till det hur jag än gör! Hjälp!

Tack på förhand!

Lasse A.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Det går göra på flera sätt enklaste är nog greendevil metod.

Lite mer avancerad är VBA, skapa sedan en form, gör så att användare, datum/tid automatisk är förvald.

Det finns flera sätt att plocka ut användarnamn om du har uppkoppling emot domänen så fungerar koden nedanför, man kan göra så denna information knyts emot användaren i en post i registret så det fungerar offline.

Function GetUserFullName() As String Dim objWin32NLP As Object On Error Resume Next ' Win32_NetworkLoginProfile class https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa394221%28v=vs.85%2... Set objWin32NLP = GetObject("WinMgmts:").InstancesOf("Win32_NetworkLoginProfile") If Err.Number <> 0 Then MsgBox "WMI is not installed", vbExclamation, "Windows Management Instrumentation" Exit Function End If For Each objItem In objWin32NLP If objItem.Flags > 0 Then GetUserFullName = objItem.FullName Next End Function

https://stackoverflow.com/questions/7805856/vba-retrieve-the-...

Excel på svenska suger stenhårt, inte ens snabbkommandot för sök är samma som den riktiga. (ctrl +B istället för ctrl +F) Nu kanske excel automatisk översätter formler till engelska, men använda svenska är bäddat för problem med formler.
Precis allt blir så mycket krångligare med svensk excel, svenska excel är ärligt talat den sämsta svenska version jag har sett av något program.

På din fråga, på engelsk så kan man räkna såhär:
=COUNTIF(rng,"*txt*")
https://exceljet.net/formula/count-cells-that-contain-specifi...

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av greendevil:

Visst kan du testa köra detta i excel, som en "light" databas.
1. Fundera på vilka dataposter du kommer vilja ha. Efternamn Förnamn Telefon Kategori Fritext Action, osv
2. In med detta som radrubriker i excel, formatera som ett Table (Insert>Table)
3. Skapa Data Entry Forms för att handläggarna ska lägga in resp ärende
4. Profit!

Kikade på denna lösning, och den ser ut att vara den bästa. Tydligen så har dock inte licenserna för Forms hoppat igång ännu, så det är kört på den fronten. Får köra Google Forms tills dess att vårt Office 365 Forms hoppar igång.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Tjena,
behöver du verkligen ha licens eller onlinelösning för detta?
Nu vet jag inte om ni skulle ha en gemensam fil att jobba i, eller att varje användare har en lokal som du sedan "dammsuger" och aggregerar datan från, men vanliga Forms-funktionen finns inbyggd i excel sedan länge.
Du kan behöva lägga till det på Ribbon (File>Options>Customize ribbon>Commands not in ribbon) för att få igång det.

I thought the only thing the internet was good for was porn.
-Bender, Futurama

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

Menyfliken "utvecklare" vill du slå på. Där kan du infoga formulärkontroller.
Men du skulle också kunna lösa kategoriseringen med dataverifiering av en kolumn från en förutbestämd lista (med rullmeny) och låta användarna mata in direkt i tabellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bienvenido a la maldad