Dual boot windows 10 || ubuntu

Permalänk
Medlem

Dual boot windows 10 || ubuntu

Hej jag har redan installerat både windows 10 och ubuntu 16.04 mitt problem är att windows körs med bitlocker vilket skapar extra problem.

Så det jag vill ha hjälp med är egentligen något annat sätt än via easyBCD ändra windows boot loadern att hitta linux dist. På grund av stänger jag secure boot och boota från grub behöver jag alltid kunna skriva in bit lockers nyckel. (då är det lättare att gå in i uefi och ändra mellan secureboot/leagasy samt grub/windows bootloader). Skulle dock vilja kunna köra secure boot och windows bootloader som hittar grub då det är jobbigt att behöva gå in i uefi och ändra varjegång jag vill köra det andra OS:et... easyBCD skulle kunna göra detta tydligen men det kostar ju tyvärr pengar... Vilket jag hade vilja slippa lägga ut någon som har ett annat förslag? tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Varför köra dual-boot? Kör Hyper-V i Windows 10 och lägg upp virtuella miljöer till ubuntu.

Permalänk
Medlem

Hade jag kört VM så hade jag haft Linux som grund OS. Men då Windows nyckeln är inget jag kommer åt (bara service desk som sitter på annan ort) kan jag tyvärr inte bara formatera samt som nämnt ovan har de aktiverat bitlocker vilket gör att jag måste ha secure boot på osv... Jag har kommit runt detta i nuläget genom att gå in i UEFI och ändra boot loader när jag skiftar vilket är lite jobbigt tycker jag.

Ja, man kan köra virtualisering. Dock hade jag personligen valt VMplayer eller virtualbox över hyper-v (bara för det kan jag med).

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Kan man inte gå in i msconfig och ändra windows bootloader där? Det kunde man på tiden jag använde windows.

Start -> kör -> msconfig

In och kika