Zigbee - Väggbrytare eller inbyggnadsmottagare

Permalänk
Medlem

Äntligen fixat nolla och fått Ubisys D1 på plats. Den funkar bra, dimmar så lågt att mina hallogen lampor inte ens lyser. Har tre ikea trådfri, 1xE27 och 2xE14, i samma rum och man märker att den är markant långsammare på att dimma men utöver det funkar den bra. Philips Hue hitta den utan problem, sökte efter ny lampa och den hittades på några sekunder. Funkar så klart inte i home kit men styr den via Alexa. Jag valde en 2-knapps brytare med fjäder. Så jag kan slå på och dimma upp på vänster kanpp, slå av och dimma ner med höger knapp.

Om nån är intreserad så hittade jag en svensk importör, hör av er om ni vill ha kontakt person.

Jag är nöjd med allt utom prislappen, fast en zwave gw och en zwave dimmer hade inte direkt blivit billigare i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av varget:

Äntligen fixat nolla och fått Ubisys D1 på plats. Den funkar bra, dimmar så lågt att mina hallogen lampor inte ens lyser. Har tre ikea trådfri, 1xE27 och 2xE14, i samma rum och man märker att den är markant långsammare på att dimma men utöver det funkar den bra. Philips Hue hitta den utan problem, sökte efter ny lampa och den hittades på några sekunder. Funkar så klart inte i home kit men styr den via Alexa. Jag valde en 2-knapps brytare med fjäder. Så jag kan slå på och dimma upp på vänster kanpp, slå av och dimma ner med höger knapp.

Om nån är intreserad så hittade jag en svensk importör, hör av er om ni vill ha kontakt person.

Jag är nöjd med allt utom prislappen, fast en zwave gw och en zwave dimmer hade inte direkt blivit billigare i mitt fall.

Fan nu blev jag ju sugen på att köpa Ubisys D1, även om jag tycker den är snordyr! Vad fick du betala för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glowchester:

Fan nu blev jag ju sugen på att köpa Ubisys D1, även om jag tycker den är snordyr! Vad fick du betala för den?

1156kr för D1, plus en ny brytare med fjäder pga att jag hade en vriddimmer innan.

Permalänk

Sprang på den här idag, fortfarande lite dyr men visar på att det verkar komma fler aktörer på marknaden: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glowchester:

Sprang på den här idag, fortfarande lite dyr men visar på att det verkar komma fler aktörer på marknaden: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Jo jag såg den också, han jag köpte Ubisysen av sa att de inte funkar (ännu?) med Hue bryggan dock. Men det är possitivt att produkterna börjar komma. Det är ju inget som tekniskt sett hindrar dessa. Kan ikea göra en utag för 99kr så kommer nog brytare för humana priser i framtiden om efterfrågan finns.

Jag tyckte att jag vänta ganska länge innan jag gav mig in på smart hem, men man kan alltid vänta längre

Dessa är också intresanta; https://www.webhallen.com/se/product/291622-Vimar-Plana-White önskar nästan att jag hade dessa istället för philips dimmer.

Personligen har jag ett rum kvar att fixa hemma, men tänkte vänta lite och se vad för produkter som kommer.
Det berstår av 8st GU5,3/MR16 och 8st led spotar på 12v.

Permalänk
Medlem

Något nytt på den här fronten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett hett tips om ni ändå kör med Home Assistant är att kolla in Shellys produkter.
Jag har själv ett gäng shelly1 här hemma som väntar på att få bli flashade med TASMOTA och sedan styras via Home Assistant. Efter det är allt möjligt!

https://shelly.cloud/shop_shelly/

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

@varget: Hej! Jag har själv köpt en D1 från Ubisys nu. Men jag blir inte klok på hur den skall kopplas in. Har du möjlighet att berätta mer om hur du kopplade in den. Jag förstår ju att det finns en fas och en tändtråd. Men nollan var skall man koppla den? Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@philipwdasilva: Nu lät jag en elektriker koppla in den men jag tyckte inte det var nått ovanligt med den.

Från vänster till höger;
Lampa, Fas, Nolla, Knapp 2, Knapp 1

Om jag inte kommer i håg fel så kopplar man fas via knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glowchester:

Tjena,

Har nyss flyttat in i en ny lägenhet och börjar snegla lite på hur jag ska göra med hemautomatiseringen. I förra lägenheten körde jag allt med 433mhz system, men tycker att det krånglade mer än vad jag njöt av det. Därför har jag nu kollat på Zigbee, deals för att jag älskar Xiaomi och deras produkter samt att det känns bra när både Philips och Ikea valt Zigbee.

Men nu till problemet, när jag körde på 433mhz hade jag nekas inbyggnadsmottagare bakom mina strömbrytare. Skulle vilja göra likadant nu men med Zigbee, dock hittar jag inga varken 230V väggbrytare eller inbyggnadsmottagare, förutom Xiaomi Aqara som har en 230V väggbrytare. Dock är den fyrkantig baktill och går därför inte in i de runda dosorna som används här.

Är det någon som har tips på några bra Zigbee prylar? Helst inbyggnadsmottagare men väggbrytare funkar också

Tack på förhand!

Om jag vore du skulle jag satsa på en hub som klarar både Zwave och Zigbee samtidigt, då har du plötsligt tillgång till ett stort antal prylar. Om du vill köra DIY så en raspberry pi 3 med Hassio och en dongle för Zigbee och en för Zwave.
Om du vill ha en hub så finns det några där ute som kombinerar båda, bara att googla.