Permalänk

Hjälp att välja NUC

Hej,

Har tänkt hjälpa farsan med en HTPC och har fått upp ögonen för en NUC. Är inte så insatt i NUC/vet ej riktigt hur kraftiga dom är så jag har svårt att veta vilken jag ska köpa. Ram och SSD kan jag plocka ut.

Ska främst användas till att kolla på Telia Play+ (Telias live-tv i chrome), streama/kolla på filmer, musik och slösurfa.
Vill att det ska flyta på utan lagg och ser gärna att den är lite framtidssäker så den inte blir slö om ett år.

Mvh

Permalänk
Medlem

De flesta frågor du kan ha ang NUC får svar här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1169156-intel-nuc?p=1

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Undvik de billigaste och satsa på en med i3, i5 eller i7-processor.

Har själv en med Haswell i5 (4250u) och denna har inte haft några som helst problem med varken playtjänster såsom Netflix, Viaplay, Cmore, Dplay, SVTplay etc. eller uppspelning av lokalt sparat material.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mamamamacce:

Den kommer att göra jobbet riktigt bra! Även motsvarande NUC med dagens i3 kommer göra jobbet galant

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mamamamacce:

Den skulle fungera galant ja, var bara medveten om vad står skrivet:
OBS! behöver komplettera med hårddisk, internminne, operativsystem
Men det antar jag att du hade koll på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@RVX: Ja precis, som jag skrev i inlägget så kan jag plocka ut ssd och ram så det var lugnt. Var mer bara osäker på hur prestandan såg ut på dessa enheter.

En sista fråga bara, är det bättre att lägga den summan på en vanlig pc och försöka gömma undan den eller får jag ungefär samma prestanda?
Är ju väldigt smidigt att den är så liten men frågan är om det påverkar priset så mycket att det är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mamamamacce:

@Bruce Wayne: Ja precis, som jag skrev i inlägget så kan jag plocka ut ssd och ram så det var lugnt. Var mer bara osäker på hur prestandan såg ut på dessa enheter.

En sista fråga bara, är det bättre att lägga den summan på en vanlig pc och försöka gömma undan den eller får jag ungefär samma prestanda?
Är ju väldigt smidigt att den är så liten men frågan är om det påverkar priset så mycket att det är värt det?

Ah sorry, missade den delen. Men då är du ju på det lugna
Man betalar ju en viss del för storleken, du får definitivt mer prestanda om du plockar ihop ett eget paket i många fall. Men oftast så sticker ju storleken snabbt iväg till s.k desktop-chassin storlekar osv, dvs breda och gjorda för att smälta in snyggt i en tv-bänk eller liknande.
Om det är värt det eller ej beror helt enkelt på hur mycket man värdesätter storleken, tycker dock inte Intels egna priser är så farliga. Är mer 3:e parts färdiga system som brukar kunna sticka iväg i pris, Zotac och MSI bland annat har ju en del modeller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@RVX: Okej, tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Tycker man får hyfsat mycket för pengarna. Relativt tyst och hyfsad prestanda tycker jag gör en NUC till en mycket bra HTPC. Optisk enhet och extra lagringsutrymme, saker man kan vilja ha till en HTPC, löses lätt med externa enheter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD