Permalänk
Medlem

Pris iMac 2011?

Min flickvänn har en imac 2011 hon kanske vill sälja, vad kan en sådan vara värd uppskattningsvis? Vi får antaga vilt att det är tämligen lågspeccat utförande då hon vet da nada om den annat än tillverkningsår

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärmstorlek? Kan du kanske gå in och titta på uppgifter om datorn själv?

Permalänk
Medlem

24" 2000 :-
27" 3500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

24" 2000 :-
27" 3500:-

iMac finns inte i 24" förutom de gamla 16:10 modellerna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Är den 27 tum, har SSD en i5 eller i7 och mer än 8Gb ram får du lätt 10k på blocket (tyvärr)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Är den 27 tum, har SSD en i5 eller i7 och mer än 8Gb ram får du lätt 10k på blocket (tyvärr)

Jag har följt iMac 27" 2011 på blocket under flera år tills jag tillslut köpte en till farsan för ett halvår sen ungefär. Några 10.000:- säljs dom aldrig för. De som sätter för högt pris ligger bara kvar på blocket utan att säljas.
27" 2011 är kanske den mest prisvärda modellen. Sandy Bridge, går att att uppgradera till i7 2600, går att använda som extern skärm, men gammal nog för att inte kunna säljas till fantasipriser. De som faktiskt säljs brukar gå för omkring 4500-5500:- en del får don sålda för omkring 6000:- trenden pendlar beroende på om tidigare annonser lagt upp till över-eller/underpriser. Så i perioder finns det flera för omkring 5000:- och ibland inga alls. För den som inte bryr sig om adaptiv syncteknologi och nöjer sig med 60hz får du en grym skärm till speldatorn och en perfekt surf/jobbdator med stöd för thunderbolt. Vill man, så kan man ju även skaffa externt grafikkort till. Men sett till priserna är det nästan mer värt att köpa beggad speldator och använda den som skärm istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

iMac finns inte i 24" förutom de gamla 16:10 modellerna.

Juste de 21,5"

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Kanske dumt att öppna tråden igen ..
Men vet du om denna är värd pengarna? https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/Apple_iMac...

Jag har aldrig haft en Mac men vill ha och priset ser lockande ut men vet inte om den är värd pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@Chris_Kadaver: Kanske dumt att öppna tråden igen ..
Men vet du om denna är värd pengarna? https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/Apple_iMac...

Jag har aldrig haft en Mac men vill ha och priset ser lockande ut men vet inte om den är värd pengarna

Det är ingen dunderdeal. 27tums med äldsta i5/i7 brukar gå för runt 3000kr på blocket. Den där har dock garanti från återförsäljaren. Skulle väl värdera den till 2000kr, om den hade haft tangentbord + mus.

Sen så skulle jag väl påstå att det inte ens är ett bra köp, den där basmodellen är inte mycket att hurra över idag. (8gb ram, grafikkort med iaf 1gb vram, är iaf grundkrav för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det är ingen dunderdeal. 27tums med äldsta i5/i7 brukar gå för runt 3000kr på blocket. Den där har dock garanti från återförsäljaren. Skulle väl värdera den till 2000kr, om den hade haft tangentbord + mus.

Sen så skulle jag väl påstå att det inte ens är ett bra köp, den där basmodellen är inte mycket att hurra över idag. (8gb ram, grafikkort med iaf 1gb vram, är iaf grundkrav för mig)

Ah ok , är inte så kunnig om mac. Så den är inget att ha för det priset?
Kommer inte kunna använda de till något specielt ändå om jag förstått pga åldern.

Sen såg jag att de har denna https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/Apple_iMac...
Plus en för 7400 typ.

Har köpt hos ingrego förut, Men blev lite nyfiken på en iMac då jag inte gärna vill betala 15k+ för en ny
Edit: Det är lite dyr enligt mig. Men sen förstår jag att man inte kan ha höga förväntingar när det är begagnat heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ah ok , är inte så kunnig om mac. Så den är inget att ha för det priset?
Kommer inte kunna använda de till något specielt ändå om jag förstått pga åldern.

Sen såg jag att de har denna https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/Apple_iMac...
Plus en för 7400 typ.

Har köpt hos ingrego förut, Men blev lite nyfiken på en iMac då jag inte gärna vill betala 15k+ för en ny
Edit: Det är lite dyr enligt mig. Men sen förstår jag att man inte kan ha höga förväntingar när det är begagnat heller

Den första du länkade är mer mac per krona enligt mig. Det händer inte så mycket i mac modellerna förutom när du får stora designändirngar. För iMac så var det väl 2012 som man skippade dvdbrännaren och gjorde den smalare om jag minns rätt. Personligen så skulle jag sikta på en av dessa om du vill ha 21.5. Dessa kostar ibland lite mer, runt 3.5-4k på blocket. Annars är 2009-2012 27tum också ganska fina, då de har lite mer prestanda och i samma prisklass (Jag har haft 3-4st av dessa årsmodeller).

Kollar man på begagnade macprodukter så är det i princip så att priset är nästan konstant för varje designändring, så en 2009 kostar ungefär lika mycket (+-500kr) som en 2011. Den du länkade tillhör ju första generationen med i5/i3/i7 processor samt vissa med core2duo, vilket börjar bli utdaterat. Jag skulle gissa på att dessa inte är lika eftertraktade som nyare modeller om du vill sälja den i framtiden.

Men såklart så är priserna högre om du köper hos ett företag. Jag hade inte gjort det, men jag har också tillgång till en god begagnatmarknad i stockholm. Bor man lite avsides så är det ju smidigt att köpa från ett företag och få det hemskickat med garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Den första du länkade är mer mac per krona enligt mig. Det händer inte så mycket i mac modellerna förutom när du får stora designändirngar. För iMac så var det väl 2012 som man skippade dvdbrännaren och gjorde den smalare om jag minns rätt. Personligen så skulle jag sikta på en av dessa om du vill ha 21.5. Dessa kostar ibland lite mer, runt 3.5-4k på blocket. Annars är 2009-2012 27tum också ganska fina, då de har lite mer prestanda och i samma prisklass (Jag har haft 3-4st av dessa årsmodeller).

Kollar man på begagnade macprodukter så är det i princip så att priset är nästan konstant för varje designändring, så en 2009 kostar ungefär lika mycket (+-500kr) som en 2011. Den du länkade tillhör ju första generationen med i5/i3/i7 processor samt vissa med core2duo, vilket börjar bli utdaterat. Jag skulle gissa på att dessa inte är lika eftertraktade som nyare modeller om du vill sälja den i framtiden.

Men såklart så är priserna högre om du köper hos ett företag. Jag hade inte gjort det, men jag har också tillgång till en god begagnatmarknad i stockholm. Bor man lite avsides så är det ju smidigt att köpa från ett företag och få det hemskickat med garanti.

Var en kul läsning så att man förstår lite mer . Kanske är bäst att man skippar en sådan då den inte är så bra ^^
Men så en 27" med i5/i7 med 8gb Ram och minst 1gb ram som jag ska leta efter?
Hittade denna https://www.blocket.se/alvsborg/Mac_G5_PowePc_77227470.htm?ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Var en kul läsning så att man förstår lite mer . Kanske är bäst att man skippar en sådan då den inte är så bra ^^
Men så en 27" med i5/i7 med 8gb Ram och minst 1gb ram som jag ska leta efter?
Hittade denna https://www.blocket.se/alvsborg/Mac_G5_PowePc_77227470.htm?ca...

Den är inte dålig. Men det är också 9 år gammal dator, vilket är en del. Den gör dig nog tillfredställd, men den är inte värd 4 tusen.
Det är vad jag hade letat efter. 512gb vram funkar också vilket gör det billigare. Eller en late 2012 21.5tum.

Alla powerPC modeller bör man skippa idag. Stödet är släppt sen många år tillbaka, mjukvara uppdateras inte. Överlag så skulle jag skippa Mac Pro då det är dåligt med stöd för de senaste MacOS versionerna (Om man inte vill gå upp i prisklass). Imac/Mac mini är the way to go. Dom är långt ifrån lika slitna som alla macbooks och bra priser för att vara apple produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Den är inte dålig. Men det är också 9 år gammal dator, vilket är en del. Den gör dig nog tillfredställd, men den är inte värd 4 tusen.
Det är vad jag hade letat efter. 512gb vram funkar också vilket gör det billigare. Eller en late 2012 21.5tum.

Alla powerPC modeller bör man skippa idag. Stödet är släppt sen många år tillbaka, mjukvara uppdateras inte. Överlag så skulle jag skippa Mac Pro då det är dåligt med stöd för de senaste MacOS versionerna (Om man inte vill gå upp i prisklass). Imac/Mac mini är the way to go. Dom är långt ifrån lika slitna som alla macbooks och bra priser för att vara apple produkter.

Då vet jag att jag ska nog skippa dessa jag tittat på.

ska nog leta vidare tills man hittar något vettigt ^^

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Ah ok , är inte så kunnig om mac. Så den är inget att ha för det priset?
Kommer inte kunna använda de till något specielt ändå om jag förstått pga åldern.

Sen såg jag att de har denna https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/Apple_iMac...
Plus en för 7400 typ.

Har köpt hos ingrego förut, Men blev lite nyfiken på en iMac då jag inte gärna vill betala 15k+ för en ny
Edit: Det är lite dyr enligt mig. Men sen förstår jag att man inte kan ha höga förväntingar när det är begagnat heller

Jag har en iMac 21,5” late 2015 att sälja, inkl mus, tangentbord och Magic Trackpad. Kanonskick och i princip oanvänd. Skicka ett meddelande om det låter intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive