Permalänk

Dålig prestanda i CS:GO

Hej!

Jag uppgraderade min urgamla "speldator" för cirka 5 månader sedan men upplever att den inte presterar som den ska och har lite frågor kring vad jag bör göra och hoppas på att det finns kunnig hjälp att få :).

Då jag befinner min på min arbetsplats kommer jag fylla på spec nedan när jag kommer hem.
Datorn var innan uppgraderingen cirkus 4 år gammal.

KÖPT:
* Grafikkort GTX 1060 3GB
*Moderkort (vet ej namn, men senaste processorerna ska passa på detta) "gaming" moderkort.
*Inter Core i5 7700K kaby Lake
*Ram x2 4GB

Vad jag själv tror att det kan bero på är att jag på min hårddisk installerat en gratis version av Windows 10 och detta segar ned datorn, för inte ska hårddisken i sig påverka min FPS/performance ingame? har jag för lite ram? Hårddisken i sig är cirka 4 år gammal, har installerats om 1-2 gånger tidigare, ingen Satadisk.

Vad tror ni rent spontant kan bero på att min spec ovan inte alls kan prestera när grafiken blir påfrestande, tillexempel eld på marken, rökgranater i spel osv osv.

Ursäkta slarvig formulering då jag skrivit detta direkt från min mobil.

MVH

Dålig rubrik
Permalänk
Avstängd

Windows versionen, är det 64-bit? Har du inte det så kan du inte nyttja mer än 4 gb ram vilket är på tok för lågt i dagens spel.

Permalänk
Medlem

@Fiestaa90:

Hej, vilka spel spelar du?

Ditt ram är i lägsta laget för många spel, men det hjälper ju och veta vilka du spelar

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk

Hej & tack för svar!

Mestadels är det CSGO jag spelar med "low" på alla inställningar samt 1280x1024.
Angående om det är 64-bit var det via länk nedan jag ladda hem Windows.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.662727/windows-10-gratis

Hoppas på svar, tack :).

Permalänk

i5 7700k stämmer ej btw. Men kolla din ram användning under spelande sedan kan det vara gammal drivrutiner eller annat som gör att dator blir seg hände på min brors dator då han inte bytt disk men bytt ut hårdvara flera gånger. skulle bara köpa en fräsch disk till att börja med sedan börja kolla på ram. Till o börja med kan du ominstallera windows.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk

Tack för svar,

Då ska det vara i5 7600K? vet att det var den "värsta" i5:an dom hade i vilket fall, så den skall ju duga!
Hur kontrollerar jag hur mycket ram jag använder ctrl+alt+del när spelet är nertabbat?

Är det värt att köpa en SATA disk + windows 10?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiestaa90:

Tack för svar,

Då ska det vara i5 7600K? vet att det var den "värsta" i5:an dom hade i vilket fall, så den skall ju duga!
Hur kontrollerar jag hur mycket ram jag använder ctrl+alt+del när spelet är nertabbat?

Är det värt att köpa en SATA disk + windows 10?

mvh

Ja 7600k stämmer nog om du trycker på minnet i aktivitetshanteraren så får du upp en graf 60 sekunder bak i tiden, så du kan ha den öppen och sen tabba ner från spelet för att kolla hur det ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiestaa90:

Tack för svar,

Då ska det vara i5 7600K? vet att det var den "värsta" i5:an dom hade i vilket fall, så den skall ju duga!
Hur kontrollerar jag hur mycket ram jag använder ctrl+alt+del när spelet är nertabbat?

Är det värt att köpa en SATA disk + windows 10?

mvh

Nej, det kan vara värt att köpa en SSD och installera windows på med spel, men tror inte det ger dig FPS utan mer snabbare dator överlag.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@Fiestaa90:

Vad får du faktiskt för FPS föresten?

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Hedersmedlem

@Fiestaa90 *Rubrik uppdaterad*

Jag formulerade om din rubrik så att det är tydligare vad tråden handlar om. En bra rubrik är A och O för att få andra att fatta vad du behöver hjälp med.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

I vissa fall droppar den ned till 110 ungefär och om det händer för mycket runt om, för mycket effekter såsom Smookes / eld så småhackar det och flyter på extremt dåligt.

Samma sak om jag är inne på servers med för många spelare, då FPS:droppas jag sönder.

Permalänk

Gott folk,

Någon som har någon idé? bör jag köpa en SSD disk och ett äkta Windows 10?
Kan det verkligen vara boven till dåligt performance? kan det vara nätagget? kan 8gb RAM vara för lite för CS:GO ?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiestaa90:

Gott folk,

Någon som har någon idé? bör jag köpa en SSD disk och ett äkta Windows 10?
Kan det verkligen vara boven till dåligt performance? kan det vara nätagget? kan 8gb RAM vara för lite för CS:GO ?

mvh

Hej, tycker redan du fått svaret men jag förtydligar en gång till

Jag är osäker på vad FPS ska vara i just CS, men i mina ögon är din mängd ram något lågt för generell gaming, köp så du har totalt 16GB iaf.

SSD ger dig snabbare dator överlag, men inte FPS.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Har du gjort en format c: efter att du monterat nya komponenter?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Vilken FPS får du med 1080p och typ mediuminställningar? Kan vara att GPUn har för lite att göra med så låga settings att den bara klockar ner. Kolla vilken mhz den har när du spelar också, vilket du kan göra i bl a Afterburner.

Permalänk

Jag får samma FPS oavsätt vilka inställningar jag använder, jag har ju ingen windows skiva så jag måste köpa ett äkta windows 10 via butik, vilket jag får göra vid löning!

Permalänk
Medlem

@Fiestaa90: Köp i så fall en nyckel online från Microsoft eller annan butik, och gör en USB-sticka med windows på med Microsoft Media Creation Tool.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

@Fiestaa90: Windows 10 kommer inte längre på en skiva btw.
Nu får man ett usb-minne.
Du kan också ladda ned ett "verktyg" här och göra en egen usb-boot med windows 10 från MS hemsida och sedan behövs bara windows nyckeln vid installation

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

Tack för svar, jag tror jag drar iväg på NetonNet och kikar på fredag, kanske plockar hem något ramminne när jag ändå är där om det är så att 8GB är för lite :).

Permalänk
Skrivet av Fiestaa90:

Tack för svar, jag tror jag drar iväg på NetonNet och kikar på fredag, kanske plockar hem något ramminne när jag ändå är där om det är så att 8GB är för lite :).

8Gb är tillräckligt för CS. Du kan ju kolla minnesanvändningen i aktivitetshanteraren om du misstänker det men det bör inte vara problemet om du inte har en massa annat igång samtidigt. Kolla så du kör dina minnen i dual channel och kör även fps benchmark i cs (finns i workshoppen att ladda ner).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Jag känner ju att när det händer mycket ingame så laggar det och jag FPS-droppar, samma sak när det är för mycket folk inne på samma server, jag har mina minnen i portarna brevid varandra, vet inte jag har för dåliga minnen kanske? är ganska säker på att det är dessa två jag har: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/crucia...

Sedan som jag skrev tidigare i tråden, om detta kan ha att göra med att jag installerat "fake windows" via en hemsida och detta trögar ner datorn rejält.

Permalänk

Du borde ha högre frames. Jag ligger runt 3-400 droppar till ca 200-250 ibland på vissa dåligt optimerade banor. spec; 2500k 4,5, 8gb 1600 mhz, gtx 1070.

Då global är cpu tungt borde din dator prestera bättre än min. Det handlar om launch options och lite andra ingame settings.

Kolla den här länken https://www.pcgamesn.com/counter-strike-console-commands

P.S tänk på att avinstallera gpu drivers med ett extern program och installera de senaste (vanligt problem/lösning).

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmkabeln i moderkortet och inte grafikkortet? Dessutom är det viktigt att göra en ren installation av windows efter att du uppdaterat komponenter. HAr du inte SSD är det läge att skafffa en sån.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Har provat alla dom där tidigare, inget som hjälpte faktist tyvärr, men har hört om något som heter "Shadow play" i geforce experience som kan vara en bov i vissa fall, ska kika när jag kommer hem om det är urbockat eller ej.

Permalänk
Skrivet av Fiestaa90:

Jag får samma FPS oavsätt vilka inställningar jag använder, jag har ju ingen windows skiva så jag måste köpa ett äkta windows 10 via butik, vilket jag får göra vid löning!

Köp Windows 10 här, mycket billigare än Inet och andra Svenska sidor endast 257kr för en Pro OEM version, köpt ett 20-tal och dom har fungerat klockrent. Windows 10 Pro OEM

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av Fiestaa90:

Jag känner ju att när det händer mycket ingame så laggar det och jag FPS-droppar, samma sak när det är för mycket folk inne på samma server, jag har mina minnen i portarna brevid varandra, vet inte jag har för dåliga minnen kanske? är ganska säker på att det är dessa två jag har: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/crucia...

Sedan som jag skrev tidigare i tråden, om detta kan ha att göra med att jag installerat "fake windows" via en hemsida och detta trögar ner datorn rejält.

Kolla moderkortsmanualet hur du ska sätta dina minnen för dual channel. Brukar vara slot 2 och 4 om jag inte minns helt fel. Du kan även ladda ner cpu-z och kolla där om dom körs i dual eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

@Fiestaa90 Har du prövat att stänga ner alla andra program som är igång och ser om det hjälper? Hade själv FPS-problem och kom fram till att det var NZXT CAMs inbyggda FPS-mätare som på något sätt sänkte min fps med flera hundra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Sjusovarn

Tvivlar på att problemet har med Xbox-appen eller GameDVR, något jag personligen haft mycket problem med fram tills igår faktiskt. Har tre förslag på eventuella lösningar:

  1. Gå in i Steam/Steamapps/...CS.exe, högerklicka>Egenskaper>Kompatibilitetsläge>Kör som Windows XP Service pack 3 - Det som fungerade för mig.

  2. Ändra "Power Management Mode" till "Prefer maximum performance" i nVidias kontrollpanel.

  3. Som en sista grej kan du testa ladda ner SpeedFan och sätta fläkten på 100%, finns en risk att kortet throttlar på grund av värmen.