Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator för 3D-program budget 15K

Permalänk
Medlem

Ny dator för 3D-program budget 15K

Hej!

min bror bad mig att hjälpa honom plocka ihop lite delar till hans nya dator. Den ska användas till Maya 3D sa han.
Budget är 15k med skärm(bra färgåtergivning).

Enlig min bror så använder Maya nästan bara cpu:n så kan tänka mig att antingen intels 8700k eller amds 1800x är bäst bang for bucks så att säga. Resten av delarna ska vara så prisvärda som möjligt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11420819/
Här är vad jag kommit fram tills nu.

Permalänk
Avstängd

@avvvep: Han har rätt i att Maya kan vara CPU-krävande och då har du rätt i att en 8700k eller 1800x är på rätt nivå. (8700k är snäppet bättre skulle jag säga)

Dock beror det lite på vad han faktiskt ska göra i Maya. Om han endast skall modellera och spara ut 3D-modeller så visst, då är det mest CPUn som får jobba. Ska han däremot göra tyngre visuella renderingar så kommer det smaska på rejält på GPU utöver CPUn. (Självklart beror det på vilket renderingsverktyg osv.)
Ett 1060 kommer man långt på, dock skulle jag själv hellre sätta mig med minst ett 1070 för att vara helt säker.

När det gäller skärm och färgåtergivning så är det nästan bara IPS som gäller, om du vill ha en skärm för ett rimligt pris.
Se till att hitta en skärm med IPS-panel. För att få bättre skärpa så rekommenderar jag även en högupplöst skärm, gärna 1440p eller högre. Notera däremot att högre upplösning kommer kräva mer av grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz