Videoredigeringsprogram, vad använder/rekommenderar du?

Permalänk
Bildexpert

Jag hittar ingen info i länkarna du hänvisar till som specificerar att hårdvaruacceleration är tillgängligt för export och kodering i någon av gratisutgåvorna. Däremot vet jag att gratisutgåvan på macOS kan avkoda med hårdvaruaccelerering. Det står även i andra länken: "Hardware accelerated encoding and decoding of H.264 and H.265, as well as encoding of all formats > = 4K are available only on DaVinci Resolve Studio, and are subject to hardware acceleration limitations."

Samtidigt är jag osäker på om gratisutgåvan har stöd för Intel Quick Sync, utan den kommer det att gå lååångsamt vid export...

Personligen har jag aldrig provat gratisutgåvan på macOS. Kanske kan ge den ett försök nästkommande vecka.

EDIT: Utöver stöd för fler format vid export och upplösningar så har betalutgåvan också fler funktioner i Fusion, distorsionsfix, brusreducering (både för chroma och luma) samt en del andra funktioner. På min arbetsplats är Studioutgåvan ett måste men på hobbybasis kommer man långt utan att behöva betala.

Permalänk
Medlem

OK tack för hjälpen. Ska testa gratisversionen först och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Hmm insåg precis att resolve funkar på Linux också. Där kan jag använda mitt nvidia 1070 kort jag redan äger och istället köpa resolve studio

Fast läste sedan att NVENC ger bättre kvalitet på nyare grafikkort och att AMD grafikkort ger rätt dålig videokvalitet vid hårdvarukomprimering.

Var väl någon variant av 2060 grafikkort som är prisvärt för videoredigering. Men borde väl komma 3060 snart. Och så AMD 6000 serien. Ska vänta lite och se.

Permalänk
Bildexpert

Hm... Klarar Linux-utgåvan att avkoda H.264? Vill minnas att jag läst någonstans att den inte gör det men har inte använt den. Jobbar själv bara med ProRes och RAW så jag tänker inte på det särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hm... Klarar Linux-utgåvan att avkoda H.264? Vill minnas att jag läst någonstans att den inte gör det men har inte använt den. Jobbar själv bara med ProRes och RAW så jag tänker inte på det särskilt ofta.

Nej i Linux får man köpa studio för hårdvarukodning i resolve. Ja man kan ju redigera i något annat filformat och sedan konvertera med ffmpeg i terminalen. Jag har egentligen inte så bråttom med konverteringarna men vill kunna redigera med flyt. Har inte redigerat video på några år nu och innan körde jag med kdenlive i Linux.