Samsung UE75KS8005 - Ljusproblem/flickrande vid 4K - Normalt?!

Permalänk
Medlem

Samsung UE75KS8005 - Ljusproblem/flickrande vid 4K - Normalt?!

Hej, jag har ett problem med min Samsung TV som jag märkt av senaste månaderna. Det är ett otroligt störande ljusfenomen som visar sig på samma ställe hela tiden och pulserar genom alla filmer.

Detta är vid HDR-material då min TV ställer om sig till 4K-visning. (Jag tror iaf det är vid endast dessa tillfällen, för märker endast av det i vissa filmer/serier). Vid HDR-material bumpar TVn upp sig automatiskt (backlight osv). Detta sker för övrigt bara om man har "Movie-läget" vilket jag har kalibrerat TVn efter tack vare guider på andra TV-forum. Så jag kör med rekommenderade bästa-inställningar för TVn i Movie-läge.

Såhär ser det ut: Filmat med Mobilkameran, så verkligheten är ännu värre. Notera ljuset ovanför mitten av TVn längs hela vägen som pulserar upp och ner. Min mobil är ganska kass och hoppar till emellanåt, men ni ser iaf fenomenet.

https://vimeo.com/262268701
https://vimeo.com/262270309
https://vimeo.com/261874881

Jag har kontaktat Samsung som svarade att detta skulle vara acceptabelt. Fick sedan ett mail med inställningar av dem som jag skulle kalibrera och se om problemet kvarstod. Jag testade dessa inställningar och det var ingen skillnad för mig. Dessutom ville Samsung att jag skulle kalibrera tvn efter "Dynamiskt läge"? Det är inget läge jag vill kolla film med. De andra inställningarna jag fick var

Bakgrundsljus 16-20 (Tv ställer automatiskt om sig till 20 vid HDR)
Auto Motion Plus - Off
Eco Sensor - Off
Rörelsebelysning - Off

Tycker ni att detta är acceptabelt för en TV i 50k-klassen? (UE75KS8005)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Det är inte acceptabelt, jag har JS8005 55" den har inte det problemet.

Har kört HDR via Netflix och Xbox One X

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hej, jag har ett problem med min Samsung TV som jag märkt av senaste månaderna. Det är ett otroligt störande ljusfenomen som visar sig på samma ställe hela tiden och pulserar genom alla filmer.

Detta är vid HDR-material då min TV ställer om sig till 4K-visning. (Jag tror iaf det är vid endast dessa tillfällen, för märker endast av det i vissa filmer/serier). Vid HDR-material bumpar TVn upp sig automatiskt (backlight osv). Detta sker för övrigt bara om man har "Movie-läget" vilket jag har kalibrerat TVn efter tack vare guider på andra TV-forum. Så jag kör med rekommenderade bästa-inställningar för TVn i Movie-läge.

Såhär ser det ut: Filmat med Mobilkameran, så verkligheten är ännu värre. Notera ljuset ovanför mitten av TVn längs hela vägen som pulserar upp och ner. Min mobil är ganska kass och hoppar till emellanåt, men ni ser iaf fenomenet.

https://vimeo.com/262268701
https://vimeo.com/262270309
https://vimeo.com/261874881

Jag har kontaktat Samsung som svarade att detta skulle vara acceptabelt. Fick sedan ett mail med inställningar av dem som jag skulle kalibrera och se om problemet kvarstod. Jag testade dessa inställningar och det var ingen skillnad för mig. Dessutom ville Samsung att jag skulle kalibrera tvn efter "Dynamiskt läge"? Det är inget läge jag vill kolla film med. De andra inställningarna jag fick var

Bakgrundsljus 16-20 (Tv ställer automatiskt om sig till 20 vid HDR)
Auto Motion Plus - Off
Eco Sensor - Off
Rörelsebelysning - Off

Tycker ni att detta är acceptabelt för en TV i 50k-klassen? (UE75KS8005)

Nej, det hade jag aldrig accepterat. Vart köpte du TVn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaret, den är köpt på Webhallen under Black Friday 2016. Så vet inte riktigt vad som gäller med garanti och sådant?

Men hur ska jag isf bestrida Samsung själva som säger detta är acceptabelt? Känns inte som att min åsikt kommer att ändra deras beslut?

Om jag ska gå via Webhallen antar jag att jag måste själv forsla iväg TVn dit? Blir ju isf hyra släp och fixa bil och hela köret då?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Hittade mina anteckningar från testet av en av föregångarna, JS9-modellen:

"Kan se hur LED-belysningen drar som ett draperi."
"Så fort vi stänger av Smart LED får vi en ojämn bakgrund med mörkblå svärta som fläckvis blir ljusare, så kallad clouding."
"Smart LED: Låg eller Standard. Hög ger tydligast draperieffekt."

Samma SmartLED-funktion ska finnas på KS8-modellerna också.

Permalänk
Medlem

Gaah. prata igen med Samsung och de säger bara "vi kan inte göra något mer". Det är inget vi kan stå för osv. Sjukt irriterande detta ändå. Någon som har tips på hur jag kanske skulle kunna få Samsungs beslut överklagat? Kan jag vända mig till Webhallen istället? Allmäna reklammationsnämnden etc?

Ge mig gärna tips så jag kan få panelen utbytt eller iaf få någon vettig hjälp med att åtgärda felet. Blir lagom nöjd över att ha pungat ut så mycket pengar på en TV och att jag då ska acceptera sådant här.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Akerhage: Hittade mina anteckningar från testet av en av föregångarna, JS9-modellen:

"Kan se hur LED-belysningen drar som ett draperi."
"Så fort vi stänger av Smart LED får vi en ojämn bakgrund med mörkblå svärta som fläckvis blir ljusare, så kallad clouding."
"Smart LED: Låg eller Standard. Hög ger tydligast draperieffekt."

Samma SmartLED-funktion ska finnas på KS8-modellerna också.

Hej, vad menade du med inlägget där
Att jag ska fixa Smart-Led-inställningarna och kolla effekten av det?
OBS se ovan svar från mig nu, skrev det samma sekund som dig.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Vad jag menar är att draperi-effekten (som jag kallar det) är en inbyggd funktion hos TV:n. Så Samsung har rätt där. Om du stör dig på detta måste du sänka eller stänga av SmartLED-funktionen vilket är den som reglerar hur lysdioderna tänder och släcker.

Permalänk
Medlem

Har själv en KS7005 och det som hjälpte mig var att ändra undertexten till en inte lika ljusstark färg(Valde halvgenomskinlig) samt göra den mindre.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Laxpudding - Tack för svar. Kan dock inte förstå hur ett fel kan vara en "inbyggd funktion"? Har ändå frågat runt lite på olika forum som har samma modell och de har inte alls dessa ljus-linjer i sina apparater. Så tycker det känns surt att jag ska acceptera det bara. Dessutom bör det väl finnas någon gräns då när det inte längre är acceptabelt? Och skall då Samsung själva få avgöra den gränsen?

Vad förlorar jag med att stänga av funktionen? Hur kommer det påverka bilden för mig? Känns ju inte så bra att jag ska behöva stänga ner funktioner i TVn som kanske ger en bättre bild för att bli av med ett problem tack vare funktionen.

@Asssor - Tack för tipset, skall testa detta med. Ställer du in undertexten i Netflix då menar du? Eller vart ändrar du färg på den?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage berätta gärna dina intryck efter. Problemet enligt mig är att edge-belysningen sitter endast i botten, både på KS7005 och KS8005(KS9005 har backlight) där även undertexten är. Är undertexten vit och fyller en stor yta så kommer den att lysa upp resten av TVn också. Man ändrar undertextstilen på netflix hemsida, fungerar inte via app av någon skum anledning.

Det är mina erfarenheter, någon får gärna rätta mig då jag helst inte vill kalla mig expert inom detta område

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Andra kanske inte har samma problem därför att de inte kör med SmartLED-funktionen på hög? Det kan också finnas andra faktorer som triggar draperi-effekten, likt att kontrast-reglaget står för högt och TV:n försöker alstra maximalt vitt redan vid ljusgrått. Det som @Asssor nämner är en typisk trigger. TV:n försöker skapa maximalt vitt genom textningen.

Den här typen av fenomen är väldigt vanliga på edge-lit-skärmar som försöker tänka och släcka belysningen i takt med hur bilden uppdateras. Sett samma fenomen hos Sony, LG och inte minst Philips. Lösningen är att minska inställningarna som reglerat detta. Man tappar en del sekventiellt kontrastförhållande (en mörk scen efter en ljus scen blir inte lika ljus/mörk) men slipper/minskar nackdelarna som tekniken medför.

Det är också därför jag gör den här typen av råd i mina TV-tester. Hur använder man produkten på rätt sätt. Den perfekta TV:n finns inte, utan allt handlar om vilka kompromisser man kan leva med.

Permalänk
Medlem

Jag också en KS7005 dock endast 60".
Jag upplever inte detta problemet och då låter det som att jag har exakt samma inställningar som dig, film-läge osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Skall ta och testa allt ikväll efter träningen så får jag se om det blir någon skillnad. Skall försöka lista ut vart jag ändrar den inställningen som TVn ställer om sig till automatiskt också vid hdr-material. Någon som kan det på rak arm?

Tack återigen för snabba och bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:

Fast, har du köpt en tv med HDR, så ska du kunna använda HDR!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

@Akerhage:

Fast, har du köpt en tv med HDR, så ska du kunna använda HDR!

Ja lite så jag tänker ändå. Synd inte Samsung tyckte detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Ja lite så jag tänker ändå. Synd inte Samsung tyckte detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar mer om teknikens begränsningar samt dina krav som kund här snarare om vad Samsung tycker eller inte. Finns många andra alternativ till en edge-lit TV. Backlit LED och OLED är de främsta som motarbetar detta "problem", men då får man hosta upp mer deg också.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Har själv en KS7005 och det som hjälpte mig var att ändra undertexten till en inte lika ljusstark färg(Valde halvgenomskinlig) samt göra den mindre.

Hur ändrade du färgen så det blir bra? Jag har lite problem nu, för jag jag kan välja bland detta. Sen nu när jag ändrat får jag ett problem att hela texten inte syns utan hamnar nedanför kanten. (se bild).

Jag tror dock att detta kommer hjälpa mig en del, för testade att spela filmen utan subtitles och då tonades allt ner en del även om det finns kvar. Jag stängde av Smart LED helt nu också.
Men märkte att om jag kör svart text så ser jag inte ett skit när det är mörk bild, så funkar inte så bra. Vilka färger och inställningar upplever du fungerar bäst?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Handlar mer om teknikens begränsningar samt dina krav som kund här snarare om vad Samsung tycker eller inte. Finns många andra alternativ till en edge-lit TV. Backlit LED och OLED är de främsta som motarbetar detta "problem", men då får man hosta upp mer deg också.

Så med andra ord bör Smart LED då alltid stängas av? För den verkar ju förstöra mer än den åstadkommer på den här "billiga" modellen ;p då?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Så med andra ord bör Smart LED då alltid stängas av? För den verkar ju förstöra mer än den åstadkommer på den här "billiga" modellen ;p då?

Handlar nog mer om hur mycket man stör sig på saker osv. Jag har Smart LED på, då jag gillar kontrasten i bilden. Ang undertexten så kör jag vit text, halvgenomskinlig med svart skugga.

Sen är det också svårt att skapa sig en uppfattning om hur det ser ut på just din TV. Jag vet hur det ser ut på min TV och enligt mina bedömningar så är det inte så farligt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, texten fick jag till nu precis och valde faktiskt samma som du skrev just nu. Det fungerade också på min TV. (Märkligt vissa kombinationer inte fungerar?)

Får väl göra så att man kör Smart LED på High när man väl kollar film utan text bara. Problemet försvann ändå såpass mycket nu med detta att jag förhoppningsvis inte stör mig så mycket längre.

Visa signatur

Intel NUC :(