Hur uppgradera för kvalitets streaming?

Permalänk
Medlem

Hur uppgradera för kvalitets streaming?

Hej!

Först och främst är jag inte jättekunnig på datorer när det gäller sådant som processorer, CPU etc.
Men jag vet att jag behöver uppgradera min stationära PC (Asus ROG G20) jag har nu. Jag vill streama/spela in spel samtidigt som jag spelar, nu när jag gör det med OBS så laggar det. Även om jag inte kör med de "högsta" inställningarna vad gäller bildkvalitén. Ibland när jag kollar på sportevent i 60fps och t.ex. spelar samtidigt på min andra skärm så laggar det. Vad bör jag uppgradera? Är det ett grafikkort som ligger närmast till hands?

Lite specs om min dator:

Processor
Tillverkare: AMD
Processorserie: FX-Series
Modell: FX-770K
Bashastighet: 3,50 GHz
Max turbo: 3,90 GHz
Antal kärnor: 4 st

Minne
Minnestyp: DDR3
Minneshastighet:1600 MHz
Minne som ingår :8 GB
Maximalt minne: 16 GB
Minnesplatser: 2 st
Lediga minnesplatser: 1 st

Lagring
Antal hårddiskar: 1 st
Primär hårddiskstorlek :1000 GB
Primär hårddisktyp :SATA
Hastighet HDD #1: 7200 rpm

Grafik och Ljud
Grafikkort AMD Radeon™ R7 340
Dedikerat grafikminne: 2048 MB

Så vad behövs för att göra min PC kompatibel med att streama spel i högkvalité? Och vad för saker är kompatibla med min PC när jag ska välja komponenter att uppgradera med?

Mvh

Permalänk
Inaktiv

@r4hu7: Lite hårt att både spela och streama på den där datorn. Det är 2gb grafikminne som kommer jobba på högvarv i spelet för att också delas till rendering av stream. Sedan har du också 8gb minne och 8 till skulle inte göra under. Det är kombinationen av allt som bråkar.

Men som enskild streamdator (utan att faktiskt spela på den) så duger den gott och väl

Permalänk
Medlem

Ja du. En helt ny dator är väl rekommendera, då kan du använda din gamla sol dedikerad stream burk..

Ett annat alternativ är ett geforce kort, då kan du använda dig utan shadowplay vilket är en OK lösning, och även det billigaste. Då belastas inte din CPU iallafall av obs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@r4hu7: Lite hårt att både spela och streama på den där datorn. Det är 2gb grafikminne som kommer jobba på högvarv i spelet för att också delas till rendering av stream. Sedan har du också 8gb minne och 8 till skulle inte göra under. Det är kombinationen av allt som bråkar.

Men som enskild streamdator (utan att faktiskt spela på den) så duger den gott och väl

Skrivet av MrWhizeguy:

Ja du. En helt ny dator är väl rekommendera, då kan du använda din gamla sol dedikerad stream burk..

Ett annat alternativ är ett geforce kort, då kan du använda dig utan shadowplay vilket är en OK lösning, och även det billigaste. Då belastas inte din CPU iallafall av obs.

Okej tack för svar. Vad för PC rekommenderas att köpa, som klarar av mina krav lite bättre än min nuvarande PC?
Max 15.000kr.

Permalänk
Medlem

När det kommer till streaming idag så ser Ryzen ut att ha ett övertag. CPUn i sig är inte dyrare än motsvarande Intel så det är val av platform, AMD AM4 eller Intel 1151-2 socket som blir valet. Du kommer behöva uppgradera din GPU för att ha en bra upplevelse både för dig och tittaren. Det är väl GPU och DDR4 stickorna som kommer kännas mindre prisvärda idag men det kommer vara samma för både AM4 och 1151-2.

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Du borde kanske kika på externa lösningar för inspelning. Det finns ju hårdvara för sådant som avlastar grafikkortet helt. Är inte alls insatt men det lilla jag läst verkar ju det vara något att satsa på om det är huvudsyftet.

Capture cards tror jag det är jag pratar om.

Permalänk
Medlem

En tjej jag känner kör med Action! när hon streamar, dock kostar det ganska mycket pengar. Hon säger i alla fall att det är lättdrivet program, men och andra sidan så har hon en monsterdator ^^ Kvaliteten är det inget fel på i alla fall på hennes videor

https://store.steampowered.com/app/228180/Action__Gameplay_Re...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är det inte billigare att ta allt från en butik? Nu blir det ju 4 olika frakter också (kanske bara 3 då Inet har fraktfritt om man beställer för en viss summa om man är medlem på sweclockers)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4hu7:

Okej tack för svar. Vad för PC rekommenderas att köpa, som klarar av mina krav lite bättre än min nuvarande PC?
Max 15.000kr.

Länkad dator ovan är ett bra alternativ.
Observera att du behöver montera den själv.
Du skulle nog klara dig med ett 1060 6gb men ett 1070 är mer framtidssäkert.

Det finns många alternativ på begagnatmarknaden som skulle funka fint för ca 10000, undvik blocket dock