MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: har du kollat med Svedea? De har bra premier. Betalar 3850 /år helförs. på min MT09 (är dock 34 år).

En försäkring ska stå på ägare och huvudsaklig brukare. Verkar dumt att ha den på någon som inte ens har körkort, i värsta fall kan det bli väldigt dyrt om något händer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Rätt sjukt ändå.
Har en GSX-s 750z 2019 och den står på morsan och då kostar det 8000/år helförsäkring.
Skulle den stå på mig hade jag fått ge 16k / år.
Jag är dock 25 år, morsan har aldrig ägt hoj / har inget körkort för hoj om det nu spelar roll.

Jag tog kortet förra året i oktober så är helt ny på MC. Är dock lite äldre än dig, 38år bor i villa i gbg. Tuonon är min första hoj fabriksny och fick täckna svedea försäkringen där jag köpte MC:n. Vet inte om det spelar ngn roll om ÅF fixar försäkringen än om man gör det privat?

Dock köpte jag hojen April förra året då jag inte hade MC kort, övningskörde privat med min handledare med den osv. Så det går ju försäkra och köpa hoj utan kort. Fick den dock hemlevererad.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Sh4d0wfi3nd: har du kollat med Svedea? De har bra premier. Betalar 3850 /år helförs. på min MT09 (är dock 34 år).

En försäkring ska stå på ägare och huvudsaklig brukare. Verkar dumt att ha den på någon som inte ens har körkort, i värsta fall kan det bli väldigt dyrt om något händer.

Har den på Bilsport och MC försäkringar. Enda grejen är dubbel självrisk om jag kör den och inte ägaren av försäkringen / hojen.
De är en av de enda bolagen med den funktionen. Och lokalt kontor i Växjö så det var en bonus.

Skrivet av OceanK:

Jag tog kortet förra året i oktober så är helt ny på MC. Är dock lite äldre än dig, 38år bor i villa i gbg. Tuonon är min första hoj fabriksny och fick täckna svedea försäkringen där jag köpte MC:n. Vet inte om det spelar ngn roll om ÅF fixar försäkringen än om man gör det privat?

Dock köpte jag hojen April förra året då jag inte hade MC kort, övningskörde privat med min handledare med den osv. Så det går ju försäkra och köpa hoj utan kort. Fick den dock hemlevererad.

Bor i Växjö, lägenhet med centralgarage.
Svedea ville ha över 20k 14500kr(kikade precis igen) helförsäkring. Firman använder sig också av bilsportmc utan någon större förmån. De fixade försäkringen där via också. Medlem i SMC gav oss en liten rabatt även efter medlemskostnaden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har den på Bilsport och MC försäkringar. Enda grejen är dubbel självrisk om jag kör den och inte ägaren av försäkringen / hojen.
De är en av de enda bolagen med den funktionen. Och lokalt kontor i Växjö så det var en bonus.

Bor i Växjö, lägenhet med centralgarage.
Svedea ville ha över 20k helförsäkring. Firman använder sig också av bilsportmc utan någon större förmån. De fixade försäkringen där via också. Medlem i SMC gav oss en liten rabatt även efter medlemskostnaden.

Här tror jag du missuppfattat villkoren, så länge det inte är så att jag läser på fel försäkring:
https://www.bilsportmc.se/forsakringar/mc-forsakring/

Citat:

A Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare och
ägare till fordonet.
Försäkringen gäller dock endast om du är fordonets
verklige civilrättslige ägare och huvudsaklige brukare.
Det vill säga försäkringen avser endast ditt lagliga
ekonomiska intresse som försäkringstagare, ägare och
huvudsaklig brukare till det försäkrade fordonet. Detta
innebär att om du tecknar försäkring för fordonet även
om någon annan än du äger det eller är huvudsaklig
brukare av fordonet, kan du bli utan ersättning vid till
exempel stöld eller skada.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Här tror jag du missuppfattat villkoren, så länge det inte är så att jag läser på fel försäkring:
https://www.bilsportmc.se/forsakringar/mc-forsakring/

Jag kollade upp detta med både firman och försäkringsbolaget (ringde dem). Båda säger att de tar dubbel självrisk vid skada om någon annan än ägaren kör.
Men de skriver ju såklart undan sig så har man extrem otur kanske det blir fel.

Edit: Jag har nu mailat försäkringsbolaget för att få en bekräftelse på vad som gäller. Om de innan teckning av försäkring säger X och Y gäller är det ju rätt illa tycker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kollade upp detta med både firman och försäkringsbolaget (ringde dem). Båda säger att de tar dubbel självrisk vid skada om någon annan än ägaren kör.
Men de skriver ju såklart undan sig så har man extrem otur kanske det blir fel.

Det är skillnad på att låna ut hojen och att den då kraschas och att felförsäkra den. Detta kommer bolaget garanterat undersöka noga vid en olycka och du kommer aldrig komma undan med att hävda att det är din mors cykel. Men som vanligt, det är inget problem tills dess att det blir det. Jag hade nog tänkt om gällande försäkringen om jag vore du, kan sluta riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är skillnad på att låna ut hojen och att den då kraschas och att felförsäkra den. Detta kommer bolaget garanterat undersöka noga vid en olycka och du kommer aldrig komma undan med att hävda att det är din mors cykel. Men som vanligt, det är inget problem tills dess att det blir det. Jag hade nog tänkt om gällande försäkringen om jag vore du, kan sluta riktigt tråkigt.

Absolut, dock så var det något jag frågade tydligt om via telefon innan teckningen.

"Vad händer om vi ställer försäkringen på min mor som aldrig kommer köra den, däremot kommer jag köra den. Vad gäller vid olycka?" Då fick jag svaret "dubbel självrisk men annars täcker det skadorna" från deras egna säljare/kundtjänst. Likaså sade MC-försäljaren samma sak även om det inte är något mandat att lita på.
Har iaf mailat nu om förtydligande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut, dock så var det något jag frågade tydligt om via telefon innan teckningen.

"Vad händer om vi ställer försäkringen på min mor som aldrig kommer köra den, däremot kommer jag köra den. Vad gäller vid olycka?" Då fick jag svaret "dubbel självrisk men annars täcker det skadorna" från deras egna säljare/kundtjänst. Likaså sade MC-försäljaren samma sak.
Har iaf mailat nu om förtydligande.

Be att få det skriftligt i försäkringsvillkoren i så fall.
Klassiskt att kundtjänst säger lite vad som helst när man ska bli kund.

Det är vad skadeutredaren bedömer och vad som står i villkoren som betyder något i slutändan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut, dock så var det något jag frågade tydligt om via telefon innan teckningen.

"Vad händer om vi ställer försäkringen på min mor som aldrig kommer köra den, däremot kommer jag köra den. Vad gäller vid olycka?" Då fick jag svaret "dubbel självrisk men annars täcker det skadorna" från deras egna säljare/kundtjänst. Likaså sade MC-försäljaren samma sak även om det inte är något mandat att lita på.
Har iaf mailat nu om förtydligande.

Det låter ju väldigt konstigt ja. Se till att få det skriftligt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Rätt sjukt ändå.
Har en GSX-s 750z 2019 och den står på morsan och då kostar det 8000/år helförsäkring.
Skulle den stå på mig hade jag fått ge 16k / år.
Jag är dock 25 år, morsan har aldrig ägt hoj / har inget körkort för hoj om det nu spelar roll.

16k för den hojen som 25åring är på tok för dyrt.
8k är dyrt men rimligt om du inte haft kort mer än 1-2 år

Ring Svedea och be om att få tala med en säljare om du vill ha försäkringen på dig. Kan de erbjuda 8k eller mindre så är det bättre att den på dig så du får positiv historik hos dom!

Skrivet av OceanK:

Jag tog kortet förra året i oktober så är helt ny på MC. Är dock lite äldre än dig, 38år bor i villa i gbg. Tuonon är min första hoj fabriksny och fick täckna svedea försäkringen där jag köpte MC:n. Vet inte om det spelar ngn roll om ÅF fixar försäkringen än om man gör det privat?

Dock köpte jag hojen April förra året då jag inte hade MC kort, övningskörde privat med min handledare med den osv. Så det går ju försäkra och köpa hoj utan kort. Fick den dock hemlevererad.

Tuonon -försäkringen hos Svedea har rasat i pris de senaste åren vilket är nice.

ÅF har oftast rabatt med märkesförsäkring hos Svedea.
Annars lönar det sig att ringa dom.

Min Ducati Streetfighter V4s ville TH / IF / Bilsport MC ha 50.000:- /år för Trafikförsäking.
Svedeas kundservice kunde bara erbjuda Trafikförsäkring med, men för 25.000:- istället
Efter ett trevligt och kort samtal med en riktigt handläggare/säljare hos Svedea så hamnade en helförsäkring"stor" på 11k
Gissar på att den ligger på runt 8k om 1-2 år

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Sh4d0wfi3nd: har du kollat med Svedea? De har bra premier. Betalar 3850 /år helförs. på min MT09 (är dock 34 år).

En försäkring ska stå på ägare och huvudsaklig brukare. Verkar dumt att ha den på någon som inte ens har körkort, i värsta fall kan det bli väldigt dyrt om något händer.

Skrivet av glemmy:

Här tror jag du missuppfattat villkoren, så länge det inte är så att jag läser på fel försäkring:
https://www.bilsportmc.se/forsakringar/mc-forsakring/

Skrivet av Cerb:

Be att få det skriftligt i försäkringsvillkoren i så fall.
Klassiskt att kundtjänst säger lite vad som helst när man ska bli kund.

Det är vad skadeutredaren bedömer och vad som står i villkoren som betyder något i slutändan.

Skrivet av Lagerlöf:

Det låter ju väldigt konstigt ja. Se till att få det skriftligt

@CarlOscar

Dold text

Japp,

Jag ringde upp Svedea först. 12500kr / helår skulle de ta.

Jag ringde sedan upp BilsportMC och fick då samma svar som ni "någon har sagt fel / ljugit / whatever".
Offerten från bilsportMC är 9800kr / helår. Samlingsrabatt 9300kr / helår om jag tar hemförsäkring från Moderna (som för övrigt är bättre/billigare än min nuvarande).

Ska jämföra exakt pris och offerten gäller i 30 dagar. Lär väl bli att jag skriver över allt på mig då. Skönt att detta uppdagades innan en olycka faktiskt skett.
Sen tycker jag priset på MC försäkringar överlag är väldigt höga, iaf när man enbart går på ålder och körtkortstid (statistik).
Tack allihopa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:
Dold text

Japp,

Jag ringde upp Svedea först. 12500kr / helår skulle de ta.

Jag ringde sedan upp BilsportMC och fick då samma svar som ni "någon har sagt fel / ljugit / whatever".
Offerten från bilsportMC är 9800kr / helår. Samlingsrabatt 9300kr / helår om jag tar hemförsäkring från Moderna (som för övrigt är bättre/billigare än min nuvarande).

Ska jämföra exakt pris och offerten gäller i 30 dagar. Lär väl bli att jag skriver över allt på mig då. Skönt att detta uppdagades innan en olycka faktiskt skett.

Bra att du tog tag i det och inte bara levde på hoppet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:
Dold text

Japp,

Jag ringde upp Svedea först. 12500kr / helår skulle de ta.

Jag ringde sedan upp BilsportMC och fick då samma svar som ni "någon har sagt fel / ljugit / whatever".
Offerten från bilsportMC är 9800kr / helår. Samlingsrabatt 9300kr / helår om jag tar hemförsäkring från Moderna (som för övrigt är bättre/billigare än min nuvarande).

Ska jämföra exakt pris och offerten gäller i 30 dagar. Lär väl bli att jag skriver över allt på mig då. Skönt att detta uppdagades innan en olycka faktiskt skett.
Sen tycker jag priset på MC försäkringar överlag är väldigt höga, iaf när man enbart går på ålder och körtkortstid (statistik).
Tack allihopa.

Ja det är inte billigt, men sååå värt
Btw, min förra Speed Triple RS 2018 gick ner från 9.000:- /år till 4.500:- när jag fyllde 30, det enda positiva med att bli gammal..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sen tycker jag priset på MC försäkringar överlag är väldigt höga, iaf när man enbart går på ålder och körtkortstid (statistik).

Skoja inte. Min MT-07 ligger på 4 564 kr/år, jag hade fyllt 30 och köpte MCn innan jag hade kortet ;D

Samma hoj och försäkring för min halvbrorsa hade kostat mer än dubbelt så mycket, han var då 29 år, men hade haft körkort i 1,5 år

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Svedea vill inte försäkra supersport om någon i tråden funderar på det. Tänkte kolla ifall det gick att hyvla av några kronor på försäkringspremien men det bästa de kunde erbjuda var strax över 10k för trafikförsäkring vilket är mer än dubbelt så mycket som jag betalar idag hos Folksam för en halvförsäkring.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Har en Aprilia Tuono v4 1100 factory årsmodell 2020 och betalar strax över 5000kr för årsförsäkring via svedea.

5300 om året, 34 år gammal skriven på mindre ort. (ja det är en factory trots att den är helt svart, 1 av 10 i sverige)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

5300 om året, 34 år gammal skriven på mindre ort. (ja det är en factory trots att den är helt svart, 1 av 10 i sverige)

https://i.ibb.co/cDpyP9R/157802450-10164715502695704-2271317916034805937-o.jpg

Den va fanimej snygg! Vilken årsmodell ? Och va det ngn limited edition ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Den va fanimej snygg! Vilken årsmodell ? Och va det ngn limited edition ?

Ja den är det, tyvärr sabba probike elektroniken på den så jag har hävt köpet. Tog bara 8 månader 😂. Det är en 2019 "Dark Thunder", oklart hur många som gjordes men skall finnas 10 i Sverige iaf. USA fick en likadan men den kallas något annat där.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Har kollat vad en tuono hade kostat mig hos svedea XL försäkring

Blev 5200 helförsäkring för mig som är 29 år gammal, bor i egen villa med fristående garage på landet. Så dessa premier är inte tagna ur röven.

Sen hör ju geografi etc till också, samt att jag råkar bo nära staden där svedeas högkvarter och födelseort är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Ja den är det, tyvärr sabba probike elektroniken på den så jag har hävt köpet. Tog bara 8 månader 😂. Det är en 2019 "Dark Thunder", oklart hur många som gjordes men skall finnas 10 i Sverige iaf. USA fick en likadan men den kallas något annat där.

Fan va trisst, vad gjorde dem med elektroniken då? så ingen MC nu?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Fan va trisst, vad gjorde dem med elektroniken då? så ingen MC nu?

Ja du, de vet de inte ens själva men fixa det kan de inte. Då de inte kan läsa innantill och följa instruktioner från aprilia (bara lite bitter).

ABS, TC, wheelie control sluta funka sporadiskt samt ibland farthållare.
Jag skall lämna den på fredag, strippade den på delar i helgen och säljer av, lite ledsamt är det allt 🤷🏽‍♂️

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Ja du, de vet de inte ens själva men fixa det kan de inte. Då de inte kan läsa innantill och följa instruktioner från aprilia (bara lite bitter).

ABS, TC, wheelie control sluta funka sporadiskt samt ibland farthållare.
Jag skall lämna den på fredag, strippade den på delar i helgen och säljer av, lite ledsamt är det allt 🤷🏽‍♂️

Ledsamt o höra. För cykeln är ju brutalt skön o köra. Va händer nu efter Fredag då? Står du utan hoj ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ledsamt o höra. För cykeln är ju brutalt skön o köra. Va händer nu efter Fredag då? Står du utan hoj ?

Ja det "förstörde" ju hela min semester och sommar. Lyckades trycka 700 mil fram till Juni i alla fall. Men snällt mot plånboken att inte ha den, ett däck varar ju 1 månad gata alt 3 banhelger

Från och med Fredag står jag utan hoj, därför jag ställde frågan lite högre upp vad man skall prova istället. Jag vill ju inte ha med Probike att göra fler gånger Funderar på om jag skall ta något som har lite mindre effekt så det går mindre däck.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nudel:

Funderar på om jag skall ta något som har lite mindre effekt så det går mindre däck.

Möjligen en med mindre vrid så att även om man vrider på rullen lär man varva skiten ur den för att nöta däck. Men lixom, fimpa fredagsfyllan och kabel-TV samt skaffa Hallon 99:- abb så har du råd med däck för helgerna - så mycket roligare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Ja det "förstörde" ju hela min semester och sommar. Lyckades trycka 700 mil fram till Juni i alla fall. Men snällt mot plånboken att inte ha den, ett däck varar ju 1 månad gata alt 3 banhelger

Från och med Fredag står jag utan hoj, därför jag ställde frågan lite högre upp vad man skall prova istället. Jag vill ju inte ha med Probike att göra fler gånger Funderar på om jag skall ta något som har lite mindre effekt så det går mindre däck.

Det var det som stoppade mig till att köpa en Tuono.. Probike är de enda i närheten och jag har verkligen inget gott att säga om dom när det gäller annat än Harley..

Var nära på att implusköpa just en svart factory när de hade i lager men det var ingen som ville sälja den (velig personal som bara sprang runt) Där stod jag med plånboken och fick ingen hjälp..
Sen läste jag om massa andra missnöjda kunder just ang. Probike..

Sjukt nöjd med Ducati Streetfigher v4s nu. Saknar dock farthållaren från Speed 3an

Om du vill spara in på däck så köp metzeler m7rr, håller 2-3ggr längre än Diablo supercorsa. men är fortfarande riktigt trevliga!
Mina supercorsa såg ledsna ut redan vid 100mila servicen och var helt utslitna till årservicen @ 350mil

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Möjligen en med mindre vrid så att även om man vrider på rullen lär man varva skiten ur den för att nöta däck. Men lixom, fimpa fredagsfyllan och kabel-TV samt skaffa Hallon 99:- abb så har du råd med däck för helgerna - så mycket roligare!

Den prioriteringen har jag gjort sedan länge Med Tuonon kostar det mig ca 10 000 i månaden på sommaren, med däck, bensin, service och soppa. Men man har roligt för de där 10 (kör betydligt mycket mer än gemene man)

Skrivet av CarlOscar:

Det var det som stoppade mig till att köpa en Tuono.. Probike är de enda i närheten och jag har verkligen inget gott att säga om dom när det gäller annat än Harley..

Var nära på att implusköpa just en svart factory när de hade i lager men det var ingen som ville sälja den (velig personal som bara sprang runt) Där stod jag med plånboken och fick ingen hjälp..
Sen läste jag om massa andra missnöjda kunder just ang. Probike..

Sjukt nöjd med Ducati Streetfigher v4s nu. Saknar dock farthållaren från Speed 3an

Om du vill spara in på däck så köp metzeler m7rr, håller 2-3ggr längre än Diablo supercorsa. men är fortfarande riktigt trevliga!
Mina supercorsa såg ledsna ut redan vid 100mila servicen och var helt utslitna till årservicen @ 350mil

Om det var i Malmö så köpte jag den hojen Jag har många mailkorrespondenser samt ARN fråga/svar som visar lite på nivån de lägger sig på.
Men V4s har väl farthållare? (minns inte från när jag provkörde den, då det inte var prion jag hade då).

Jag körde på Metzeler M9 de håller ytterligare lite bättre än M7, supercorsan gör inget annat än att målar svarta linjer ut ur kurvorna (det gör M9 också men inte lika mycket). Jag kör nog lite mer än dig, runt 1500 mil på ett år är inga konstigheter så då går det mycket däck.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Måste få skriva av mig lite.

Tog A kortet sista April 2019 men har inte har hoj på 1,5 år då jag ej haft någonstans att ställa en.

Fick i helgen tips om att ringa en lokal hyresvärd, som jag ej tänkt på att ringa tidigare.
Ringde igår och de hade ett garage ledigt och fick åka och titta på en gång.
Garaget är ca 400m från där jag bor.
Tackade självklart ja och hyr nu garaget från 1 april
Trevlig 30 års present åt mig själv

Så nu blir det att leta hoj. Tack vara att ej kört på så länge (samt fortfarande nybörjare) så blir det en billig begagnad hoj.
Runt 20k till att börja med.
Har ni några tips på vad man kan leta efter?
Typ stuk gxr750 eller vn800 runt -00 talet
ABS inser jag kanske inte är möjligt i den pris eller åldersklassen.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Den prioriteringen har jag gjort sedan länge Med Tuonon kostar det mig ca 10 000 i månaden på sommaren, med däck, bensin, service och soppa. Men man har roligt för de där 10 (kör betydligt mycket mer än gemene man)

Om det var i Malmö så köpte jag den hojen Jag har många mailkorrespondenser samt ARN fråga/svar som visar lite på nivån de lägger sig på.
Men V4s har väl farthållare? (minns inte från när jag provkörde den, då det inte var prion jag hade då).

Jag körde på Metzeler M9 de håller ytterligare lite bättre än M7, supercorsan gör inget annat än att målar svarta linjer ut ur kurvorna (det gör M9 också men inte lika mycket). Jag kör nog lite mer än dig, runt 1500 mil på ett år är inga konstigheter så då går det mycket däck.

Ingen farthållare och ingen bränslemätare
Dassigt med tanke på att det är en 2020 modell och med den prislappen...

Ja, brukade komma upp i 5-600mil /år innan bebis, så inte så långt innan heller..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Måste få skriva av mig lite.

Tog A kortet sista April 2019 men har inte har hoj på 1,5 år då jag ej haft någonstans att ställa en.

Fick i helgen tips om att ringa en lokal hyresvärd, som jag ej tänkt på att ringa tidigare.
Ringde igår och de hade ett garage ledigt och fick åka och titta på en gång.
Garaget är ca 400m från där jag bor.
Tackade självklart ja och hyr nu garaget från 1 april
Trevlig 30 års present åt mig själv

Så nu blir det att leta hoj. Tack vara att ej kört på så länge (samt fortfarande nybörjare) så blir det en billig begagnad hoj.
Runt 20k till att börja med.
Har ni några tips på vad man kan leta efter?
Typ stuk gxr750 eller vn800 runt -00 talet
ABS inser jag kanske inte är möjligt i den pris eller åldersklassen.

Kul att du har hittat garage!
OM du har möjlighet hade jag satsat på att investera lite mer pengar, ABS är en bra grej att ha (men inget måste).

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Ingen farthållare och ingen bränslemätare
Dassigt med tanke på att det är en 2020 modell och med den prislappen...

Ja, brukade komma upp i 5-600mil /år innan bebis, så inte så långt innan heller..

Bränslemätare är inget måste, men farthållare är trevligt. Det är betydligt mer än vad de flesta hojar rullar, förstår inte de som inte vill köra med än <100 mil om året.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb