Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

USB adapter till SATA och IDE: Fungerar inte med SATA =/

Permalänk
Medlem

USB adapter till SATA och IDE: Fungerar inte med SATA =/

Hej!
har en sådan här adapter

Problemet är att den inte fungerar med just SATA. Eller iaf inte med den hårddisken som jag har - en WD Red. Funkar utan problem med mina IDE-diskar.
Just den adaptern finns inte längre kvar hos Kjell & Company, utan denna varianten säljer de istället.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Det var längsen jag köpte min och då var det till att användas för min IDE hårddisk. Känns surt att behöva köpa en ny för att det ska fungera för min SATA.
Jag undrar om någon annan haft samma problem och hur löstes det då?
Sålde min stationära, därav hela problemet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Geuse:
Har den några år på nacken, kan det vara så att den inte stödjer diskar över 640GB.
Att den fungerar med dina IDE-diskar är troligtvis för att de är mindre än så (största storlek på en IDE-disk är 500GB iaf. vad jag vet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Hm..ja, fast jag köpte den förra året. Nu vet jag iofs inte hur gammal den modellen är...
Samtidigt kan det stämma då jag tror att största IDE-disken är 500GB och min SATA är 2TB.

Permalänk
Medlem

Jag har en exakt likadan insåg jag nu, och där är det så att på vissa diskar är det ström först (till disken så att den varvar upp) och sedan in med adaptern i USB-porten på datorn, och på vissa diskar är det tvärtom (först in med adaptern i USB-porten och sedan ström på så att disken varvar upp).

kompletterande info
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Ok. Har alltid bara kört usb och sen ström när den väl är inkopplad, men skulle det verkligen spela roll? Den varvar upp och går igång iaf, men dyker inte upp i datorn.
Och den du har fungerar fint med en SATA-disk på 2TB?

Permalänk
Medlem

@Geuse: Jag har inte provat med en så stor disk, men det stämmer att ingen av mina SATA-diskar dök upp förrän jag startade i en annan ordning än med IDE. Det var så sent som häromveckan jag gick igenom en massa gamla diskar, och blev rätt kallsvettig när ingen av mina SATA-diskar tycktes funka.

Tänkte att alla kan ju inte vara helt döda (de spann upp men tycktes inte identifieras av datorn), så jag provade lite olika varianter och kom fram till att man måste göra på så vis för att få igång dom.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Ok, skitbra tips! Ska prova det innan jag ger upp.
Tusen tack!

Permalänk
Medlem

@Geuse: Inga problem, lycka till!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Geuse: USB-adaptrar utan ström som dessa kan du inte köra 3.5" diskar på. Du måste kunna mata 12V nämligen.

Kör du extern matning till disken är det dock inga problem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

USB-adaptrar utan ström som dessa kan du inte köra 3.5" diskar på. Du måste kunna mata 12V nämligen.

Kör du extern matning till disken är det dock inga problem.

Jag har själv en liknande adapter och iaf. till min följde det med en strömadapter för att kunna mata en 3.5"' disk med ström.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Belzader:

Jag har själv en liknande adapter och iaf. till min följde det med en strömadapter för att kunna mata en 3.5"' disk med ström.

Vi säger exakt samma sak om du läser mitt inlägg igen.

Adaptern på bilden saknar synlig kontakt för matning. Då fungerar det ej. Med extern matning är det lugnt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

TS har givetvis en extern strömadapter, annars skulle han inte fått igång IDE-diskarna eller fått sin SATA-disk att varva upp heller.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Ja, tack. Jag har alltså en strömadapter, men hittade ingen bild på hela paketet utan bara på själva USB-SATA/IDE-adaptern.

Permalänk
Medlem

Äh, alltså. Den vägrar oavsett vilken ordning jag kopplar in den =/
Skit...

Permalänk
Medlem

@Geuse:
Om du är 100:a på att det inte är disken som strular, så är det troligtvis som jag skrev tidigare.

Om du går i tankarna på att köpa en ny, satsa på en dockningsstation typ denna Plexgear USB 3.0-dockningsstation istället, eftersom det är smidigare och disken är mer skyddad då (har råkat ut för att disk åkte i golvet med en adapter och det är inte precis hälsosamt för en disk om den är igång..).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack. Ja, precis, lutar åt en sådan istället.