Permalänk
Medlem

Router för IPv6

Har fått i uppgift att sätta upp en router som med hjälp av tunnelbroker.net köra IPv6 och kunna nå internet från IPv6 addressen.

Min ISP och fysiska router stödjer inte IPv6 tunnlar, dock så behöver man inte detta, och detta kan lösas med en virtuel Linux router.

Är det PFsense man då ska sätta upp för att få detta att fungera. Annan alternativ router som är enkel, som kan rekommenderas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Har fått i uppgift att sätta upp en router som med hjälp av tunnelbroker.net köra IPv6 och kunna nå internet från IPv6 addressen.

Min ISP och fysiska router stödjer inte IPv6 tunnlar, dock så behöver man inte detta, och detta kan lösas med en virtuel Linux router.

Är det PFsense man då ska sätta upp för att få detta att fungera. Annan alternativ router som är enkel, som kan rekommenderas?

Alla moderna konsument routrar har inbyggt IPv6 stöd, sen är det upp till din ISP att tillhandahålla själva IP adressen. Även om du sätter upp en fysisk Pfense eller någon VM lösning så måste nog din ISP likväl tillhandahålla en IP adress om du vill kunna surfa på nätet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Man tunnlar väl helt enkelt via ipv4 till en tjänst som tillhandahåller detta?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Alla moderna konsument routrar har inbyggt IPv6 stöd, sen är det upp till din ISP att tillhandahålla själva IP adressen. Även om du sätter upp en fysisk Pfense eller någon VM lösning så måste nog din ISP likväl tillhandahålla en IP adress om du vill kunna surfa på nätet.

Min ISP har inte IPv6 funktion. Min router Telias THOMSON TG712 har jag inte hittat någon funktion där man kan lägga in IPv6 tunnel.

Min lärare säger så här om din IPS eller router inte stödjer IPv6.:

"Därför att man kan sätta upp Linux som en router för IPv6. Och det kan
man göra genom att använda sig av en IPv6-tunnel som exempelvis
Hurricane Electric tillhandahåller gratis.

Se https://tunnelbroker.net/"

Så hur ska jag tolka detta?

Permalänk
Medlem

Linux eller pfSense. Finns många guider för olika varianter av Linux, själv så kör jag med pfSense.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Virtualisera en burk och testa vetja. Så får du se om det går eller inte.
Behöver inte vara krångligare än så.

Nästan lika krångligt som att underhålla en tråd på SweC

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini