Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

@the squonk: 238W är för socket. Du kan notera att i tabellen så har Navi10 180W. Resten är på 40W, för att få upp totalen till 220W. Buildzoid gjorde en bra genomgång tidigare på vad korten drar. Han antog dock att big navi skulle dra 367W , och med en bredare minnesbuss. Så den är lite utdaterad, men det som han säger om effekten som allting drar är fortfarande väldigt relevant.

Navi21 b har 238W socket limit, och med tanke på att den sägs ha 16Gbps minne, 256-bitars , 16GB GDDR6 , så lär resten dra lite mer än vad resten av navi10 drar. Lägre om HBM. Jag skulle gissa att slutresultatet lär landa kring 280W, vilket är riktigt bra.

Roligt nog är 180W (navi10) / 1,5x prestanda per watt * 2x antal CUs = 240W. Kanske bara ett sammanträffande. Om man räknar 1,6 perf/watt på hela kortet så blir det 225*2/1,6 = 281W , för 1,5 så landar man på 300W. Inte för att dessa siffror betyder något egentligen, är mest bara olika utfall på variabler.

Om jag skulle gissa själv så ville de matcha Ampere när de gick från 200W och 2050Mhz till 238W och 2200Mhz. Innan antog de säkert att NVIDIA skulle lägga sina TBP på liknande nivå som förut. När de upptäckte att NVIDIA hade högre TBP, så drog även AMD upp den för att matcha. De lär sikta på 3090 med 80CU-delen. Om de lyckas och har 70W lägre effekt och även lägre pris... kan ni fatta vad pinsamt det skulle vara för NVIDIA? Det vore historien om Intel och Zen i repris, fast med NVIDIA. Med det sagt är inget klart ännu. Ska bli riktigt spännande att se vad de har och hur NVIDIA svarar.

Skrivet av EvonS:

Redgamingtech video. Intressant och mer uppgifter om bl a att rx 6000 serien kommer vara riktigt bra. Mer uppgifter om minnena, 256 bit bus, men kommer prestera mer som 384 bit bus pga enorm infinitycache, samt billigare o tillverka. O hintar om att rx6000 serien kommer vara förhållandevis billiga. Självfallet rykten, men ingen rök utan riktig eld. https://youtu.be/mg6J3iYFqNA

Jag tror han har nämnt det fler gånger än vad AMD nämnt att Zen 3 faktiskt kommer att släppas i år.

Permalänk
Medlem

Lite från Twitter

https://twitter.com/Avery78/status/1309690556688203778/photo/...

Ser lovande ut

Så om jag förtsått det rätt så får:
Navi 21 16 GB VRAM
Navi 22 12 GB VRAM
Navi 23 8 GB VRAM

Två varianter av Navi 21, varav den mindre (antagligen med 72 CU eller liknande) är i klass med RTX 2080 och den andra är nära RTX 3090.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

"Either AMD has pulled the greatest Physical design ever, or this Hype Train that is conducted by Thomas, the Tank Engine started flying."

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@the squonk: 238W är för socket. Du kan notera att i tabellen så har Navi10 180W. Resten är på 40W, för att få upp totalen till 220W. Buildzoid gjorde en bra genomgång tidigare på vad korten drar. Han antog dock att big navi skulle dra 367W , och med en bredare minnesbuss. Så den är lite utdaterad, men det som han säger om effekten som allting drar är fortfarande väldigt relevant.

Navi21 b har 238W socket limit, och med tanke på att den sägs ha 16Gbps minne, 256-bitars , 16GB GDDR6 , så lär resten dra lite mer än vad resten av navi10 drar. Lägre om HBM. Jag skulle gissa att slutresultatet lär landa kring 280W, vilket är riktigt bra.

Roligt nog är 180W (navi10) / 1,5x prestanda per watt * 2x antal CUs = 240W. Kanske bara ett sammanträffande. Om man räknar 1,6 perf/watt på hela kortet så blir det 225*2/1,6 = 281W , för 1,5 så landar man på 300W. Inte för att dessa siffror betyder något egentligen, är mest bara olika utfall på variabler.

Om jag skulle gissa själv så ville de matcha Ampere när de gick från 200W och 2050Mhz till 238W och 2200Mhz. Innan antog de säkert att NVIDIA skulle lägga sina TBP på liknande nivå som förut. När de upptäckte att NVIDIA hade högre TBP, så drog även AMD upp den för att matcha. De lär sikta på 3090 med 80CU-delen. Om de lyckas och har 70W lägre effekt och även lägre pris... kan ni fatta vad pinsamt det skulle vara för NVIDIA? Det vore historien om Intel och Zen i repris, fast med NVIDIA. Med det sagt är inget klart ännu. Ska bli riktigt spännande att se vad de har och hur NVIDIA svarar.

Jag tror han har nämnt det fler gånger än vad AMD nämnt att Zen 3 faktiskt kommer att släppas i år.

Skillnaden mellan vad Zen har gjort och RDNA, är att mjukvara är mer relevant på GPU sidan än för CPU. Dessutom ray tracing.

Trots att DLSS inte finns i alla spel, så kommer det mer och mer, och det verkar som de spelen jag ser framemot har DLSS. Med andra ord kvittar det vad AMD kan leverera i rå presentera i de spelen, om jag får ut mer effektiv prestanda med Ampere och DLSS.

Den typen av mjukvarulösning måste AMD ha också. Och annat, för Nvidia kommer inte sluta jobba på den typen av saker.

De kommer nog undan ganska bra på ray tracing sidan, för att Ampere inte verkar vara väldigt mycket bättre där. I framtiden måste de börja komma i fatt dock.

Med zen, så driver de innovationen, och de måste börja göra det lite med RDNA. Inte bara låta Nvidia komma på allt och sen försöka komma ifatt dem.

Permalänk

Alla med 5120 shaders

5120 shaders enligt Techpowerup

Vad tror ni om prestanda & pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

5120 shaders enligt Techpowerup

Vad tror ni om prestanda & pris?

Citat:

Card Notes
Based off of speculation/reddit and other sources online.

Placeholder

Bara lite spekulativ info hos techpowerup, inget officiellt.

För så nära officiell information som möjligt se:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/j06xcd/number_of_cus_of...

Skrivet av Radolov:

stblr har grävt lite mer om i princip allting relaterat till navis configuration. Han listar även en metod för att återskapa resultaten för de som vill.

"TLDR":
Navi 23 has 32 CUs and 128-bit memory interface.
Navi 31 mostly has the same specs as Navi 21, but on RDNA 3 (gfx11).
Cezanne has the same GPU configuration as Renoir.
Van Gogh has 8 RDNA 2 CUs.
Rembrandt has 12 RDNA 2 CUs (btw it also has VCN 3.1).
Navi 21 and Navi 22 have significantly higher clocks than Navi1x.
Navi 22 uses 16 GT/s GDDR6 with a bus width of 192-bit for a bandwidth of 384 GiB/s.
Navi 21 supports both HBM2 and GDDR6, though I'm not really sure what it will mean in practice.

För klockhastigheterna. Navi21 har upp till 2200Mhz, Navi22 har upp till 2500Mhz. Galet om sant. Den ökade IPC:n är inte ens inräknad här...

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Skillnaden mellan vad Zen har gjort och RDNA, är att mjukvara är mer relevant på GPU sidan än för CPU. Dessutom ray tracing.

Trots att DLSS inte finns i alla spel, så kommer det mer och mer, och det verkar som de spelen jag ser framemot har DLSS. Med andra ord kvittar det vad AMD kan leverera i rå presentera i de spelen, om jag får ut mer effektiv prestanda med Ampere och DLSS.

Den typen av mjukvarulösning måste AMD ha också. Och annat, för Nvidia kommer inte sluta jobba på den typen av saker.

De kommer nog undan ganska bra på ray tracing sidan, för att Ampere inte verkar vara väldigt mycket bättre där. I framtiden måste de börja komma i fatt dock.

Med zen, så driver de innovationen, och de måste börja göra det lite med RDNA. Inte bara låta Nvidia komma på allt och sen försöka komma ifatt dem.

DLSS är ju 90% Marketing bogus. Personligen skulle jag uppskatta om AMD drev på rasterprestanda i äkta upplösning istället för att försöka göra uppskalning "gratis". Vill man ha fler fps, sänk upplösning. Nvidia har ju bara hypeat och paketerat om detta till något som framställs vara next level tech. Det kommer det aldrig bli.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Lite mer "uppgifter" om rdna2. Navi 22, mellankorten verkar kunna boosta upp till 2500mhz, medans 21an har 2 olika kort som går upp i 2050 resp 2200 mhz. https://youtu.be/FxYd9Xy0I48

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

DLSS är ju 90% Marketing bogus. Personligen skulle jag uppskatta om AMD drev på rasterprestanda i äkta upplösning istället för att försöka göra uppskalning "gratis". Vill man ha fler fps, sänk upplösning. Nvidia har ju bara hypeat och paketerat om detta till något som framställs vara next level tech. Det kommer det aldrig bli.

Du får samma kvalitet på bilden om du spelar i t.ex 1440p native, eller 1440p med DLSS. Men man får mycket bättre prestanda.

Det är inget "marketing bogus".

Antingen utgår du från DLSS 1.0, eller så vet du nog inte hur det verkligen fungerar. Försöker inte vara otrevlig, men samma kvalitet med mycket mer prestanda är ett givet val.

Drar man ner upplösningen får man mycket sämre kvalitet (så klart)

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Du får samma kvalitet på bilden om du spelar i t.ex 1440p native, eller 1440p med DLSS. Men man får mycket bättre prestanda.

Det är inget "marketing bogus".

Antingen utgår du från DLSS 1.0, eller så vet du nog inte hur det verkligen fungerar. Försöker inte vara otrevlig, men samma kvalitet med mycket mer prestanda är ett givet val.

Drar man ner upplösningen får man mycket sämre kvalitet (så klart)

Oj men jag orkar verkligen inte, ser du ingen skillnad. Jättefint för dig. Du vet att DLSS är en uppskalningsteknik som är långt ifrån lossless va? Var tror du den extra prestandan kommer från? Fe-damm från Nvidias marketing -avdelning?

Skräp, men smart marknadsföring för sådana som du.
https://forums.anandtech.com/threads/ampere-next-gen-gaming-u...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Lite mer "uppgifter" om rdna2. Navi 22, mellankorten verkar kunna boosta upp till 2500mhz, medans 21an har 2 olika kort som går upp i 2050 resp 2200 mhz. https://youtu.be/FxYd9Xy0I48

Om dessa siffror och de om TDP stämmer så tittar vi på RTX 3090-prestanda på ett kort som är mycket svalare och dessutom billigare att tillverka. Förutsatt samma IPC som 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Oj men jag orkar verkligen inte, ser du ingen skillnad. Jättefint för dig. Du vet att DLSS är en uppskalningsteknik som är långt ifrån lossless va? Var tror du den extra prestandan kommer från? Fe-damm från Nvidias marketing -avdelning?

Skräp, men smart marknadsföring för sådana som du.
https://forums.anandtech.com/threads/ampere-next-gen-gaming-u...

Ren uppskalning med sharpening är ju inte exakt samma sak som DLSS såklart. Deras algoritmer ger bättre resultat på vissa saker, men absolut ger det inte bättre eller lika bra som utan uppskalning, det är bara ett skämt att föreslå. Håller med dig i stora drag, men 2.0 var faktiskt oväntat bra sett till vad jag hade räknat med

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Oj men jag orkar verkligen inte, ser du ingen skillnad. Jättefint för dig. Du vet att DLSS är en uppskalningsteknik som är långt ifrån lossless va? Var tror du den extra prestandan kommer från? Fe-damm från Nvidias marketing -avdelning?

Skräp, men smart marknadsföring för sådana som du.
https://forums.anandtech.com/threads/ampere-next-gen-gaming-u...

Wow, otroligt otrevligt svar...

Om du tycker DLSS är skräp, fine... Men skulle tro att majoriteten tycker det är väldigt bra. Kanske lite sämre kvalitet, men med mycket mer prestanda. Högre FPS är väldigt viktigt för en bra upplevelse också. Skulle aldrig kunna spela i 60 FPS längre. Det är 140+ alltid, och helst högre.

Klarar man att få hög fps utan DLSS, då kan man skippa det, men så är det inte för alla spel eller alla spelriggar.

Det är inte som att du är tvingad att använda DLSS, så jag vet inte vad som har fått dig att gå helt tokig. Många vill ha en motsvarighet till DLSS från AMD, varför bryr du dig så mycket? Måste visa hur anti du är Nvidia?

Men det verkar som jag pratar med en anti-Nvidia/AMD-fanboy här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Wow, otroligt otrevligt svar...

Om du tycker DLSS är skräp, fine... Men skulle tro att majoriteten tycker det är väldigt bra. Kanske lite sämre kvalitet, men med mycket mer prestanda. Högre FPS är väldigt viktigt för en bra upplevelse också. Skulle aldrig kunna spela i 60 FPS längre. Det är 140+ alltid, och helst högre.

Klarar man att få hög fps utan DLSS, då kan man skippa det, men så är det inte för alla spel eller alla spelriggar.

Det är inte som att du är tvingad att använda DLSS, så jag vet inte vad som har fått dig att gå helt tokig. Många vill ha en motsvarighet till DLSS från AMD, varför bryr du dig så mycket? Måste visa hur anti du är Nvidia?

Men det verkar som jag pratar med en anti-Nvidia/AMD-fanboy här...

Hela denna tråden handlar ju om läckor för AMDs kommande kort och apuer, så skulle räkna det som givet att många här ’håller på’ amd.

Med det sagt så kommer AMD behöva möta DLSS helt klart, men det är inte givet att DLSS objektivt är så bra som ditt förra inlägg fick det att låta, dessutom ryktas det redan om att de har något på gång.

Det är dock lätt att ’luras’ i dessa sammanhang eftersom en bild med bättre skärpa ofta rankas högre även om spelen inte ser ut så när de ens renderas inden upplösningen. Samma sak har ju evigt diskuterats på mobilkameror och annat, där utseendet mer är ett val av tillverkarna än en faktisk skillnad i kvalitet. Det är ganska svårt att destillera ut hur bra DLSS faktiskt är, men att säga att det är minst lika bra som icke-skalat är ju bara fel. I så fall kan man ju köra DLSS flera gånger bara och köra upp några få pixlar till 8K utan förluster? Jag skulle vilja hitta någon som faktiskt undersöker hur bra/dåligt DLSS är jämfört med uppskalning och vanliga skärpefilter och ser vad de faktiskt är som sker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela denna tråden handlar ju om läckor för AMDs kommande kort och apuer, så skulle räkna det som givet att många här ’håller på’ amd.

Med det sagt så kommer AMD behöva möta DLSS helt klart, men det är inte givet att DLSS objektivt är så bra som ditt förra inlägg fick det att låta, dessutom ryktas det redan om att de har något på gång.

Det är dock lätt att ’luras’ i dessa sammanhang eftersom en bild med bättre skärpa ofta rankas högre även om spelen inte ser ut så när de ens renderas inden upplösningen. Samma sak har ju evigt diskuterats på mobilkameror och annat, där utseendet mer är ett val av tillverkarna än en faktisk skillnad i kvalitet. Det är ganska svårt att destillera ut hur bra DLSS faktiskt är, men att säga att det är minst lika bra som icke-skalat är ju bara fel. I så fall kan man ju köra DLSS flera gånger bara och köra upp några få pixlar till 8K utan förluster? Jag skulle vilja hitta någon som faktiskt undersöker hur bra/dåligt DLSS är jämfört med uppskalning och vanliga skärpefilter och ser vad de faktiskt är som sker...

Ett mycket mer trevligt svar. Jag förstår att det inte är något för alla, men det finns också väldigt många som tycker det ser bra ut med DLSS, och det är ändå det viktiga.

Skillnaden mot vanlig uppskalning är att det är AI bakom det. Vi människor kan se en lågupplöst stol t.ex. och sen kunna skapa samma stol i högre upplösning utan något problem. Så kan inte GPUn göra så klart (än), men det är inte riktigt samma som en vanlig uppskalning.

Sen är jag fullt medveten att AMD kan komma ut med något liknande, och det är vad jag hoppas.

Jag är inte Nvidia fanboy eller något. Jag väntar på RDNA 2 innan jag väljer ett grafikkort. Men det betyder inte att man måste vara super hype när det kommer till AMD, och allt annat är skit.

Permalänk

Ursäkta om m jag lät otrevlig, men det är en diskussion som blir Kafkaesque I sitt cirkelresonemang. Det tar aldrig slut. Om nu 6000-serien skulle ha sämre pris/ rasterprestanda än Nvidia, då är jag inte den som är den. Det tråkiga är, tycker jag, när man som bolag kommer undan med vad jag uppfattar som rent lurendrejeri. 8k gaming!!111 (i superliten text: including the new awesome DLSS tech!!) Som om det skulle vara en feature. Folk verkar köpa det som ett argument. Om nu 3080 skulle visa sig vara det bästa kortet under senhösten, då kommer det att köpas, men dlss kommer vara av...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ett mycket mer trevligt svar. Jag förstår att det inte är något för alla, men det finns också väldigt många som tycker det ser bra ut med DLSS, och det är ändå det viktiga.

Skillnaden mot vanlig uppskalning är att det är AI bakom det. Vi människor kan se en lågupplöst stol t.ex. och sen kunna skapa samma stol i högre upplösning utan något problem. Så kan inte GPUn göra så klart (än), men det är inte riktigt samma som en vanlig uppskalning.

Sen är jag fullt medveten att AMD kan komma ut med något liknande, och det är vad jag hoppas.

Jag är inte Nvidia fanboy eller något. Jag väntar på RDNA 2 innan jag väljer ett grafikkort. Men det betyder inte att man måste vara super hype när det kommer till AMD, och allt annat är skit.

Problemet är väl att Nvidia även tidigare har märkbart försämrat renderingskvalitet för att få ut mer prestanda och inte sagt något, så jag blir lite skeptisk till DLSS minst sagt. Bara för att det är DLSS och AI betyder det inte att det behöver vara bättre än vanlig uppskalning, men kan såklart vara det också.

Ett gammalt exempel:
https://forums.anandtech.com/threads/nvidia-caught-cheating-a...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Problemet är väl att Nvidia även tidigare har märkbart försämrat renderingskvalitet för att få ut mer prestanda och inte sagt något, så jag blir lite skeptisk till DLSS minst sagt. Bara för att det är DLSS och AI betyder det inte att det behöver vara bättre än vanlig uppskalning, men kan såklart vara det också.

Ett gammalt exempel:
https://forums.anandtech.com/threads/nvidia-caught-cheating-a...

Men, men, Tensor cores! AI! Det är ju framtiden! Hur kan du påstå något så elakt?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men, men, Tensor cores! AI! Det är ju framtiden! Hur kan du påstå något så elakt?

Coola buzzwords i all ära, men det återstår att se om det faktiskt levererar något utöver vanliga tekniker. Jag har iaf inte läst något som säger att det är markant bättre.

AI och sådana tekniker är dock extremt häftiga, så man ska inte klanka ner på hela konceptet bara för att marketing springer iväg med en teknik och sätter alla namn de kan på den...

Permalänk

Boost clock

2000 resp 2500 kräver vattenkylning!

Se på detta:
RX 5700 XT

Med samma frekvenser för RT 6900 XT borde vi hamna på dubbel effekt. Borde vara för mycket för tre fläktar....och då har vi inte 2000!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

2000 resp 2500 kräver vattenkylning!

Se på detta:
RX 5700 XT

Med samma frekvenser för RT 6900 XT borde vi hamna på dubbel effekt. Borde vara för mycket för tre fläktar....och då har vi inte 2000!

Nu har jag inte mycket kött på benen när det kommer till effekt, värme, prestanda, det kommer jag inte propagera för men det jag däremot reagerar på är antagandet i att vattenkylning är/blir ett måste.

Nu filosoferar jag, kanske rent av drömmer, jag tänker att om man lägger ihop 1+1 i all denna soppa med nVidias tidiga släpp, deras prisbild, deras släpp av 3090 och hur tyst det varit från AMD i alla avseenden samt lösa rykten om att de själva läcker ut information som dessutom sägs vara falsk och det viktigaste av allt, deras "breaktrough" i arkitekturen.

Kan det vara som så att AMD har någonting så ofantligt "nytt" för marknaden att det dels kommer lägga ribban för låg prisnivå, bättre prestanda, lägre förbrukning och kanske till och med äta upp nVidia med råge i alla dessa avseenden?

Det enda vi kan vara eniga om är att vi vet ingenting konkret, spekulationer för all del (och det är många) men om det skulle krävas vattenkylning, hur många idag skulle bygga om burkar för just det ändamålet?

Vi har ju faktiskt väldigt många yngre som bara vill spela och inte vet/förstår sig på mekaniken/tekniken bakom och dessa är, utan att veta med 100%, säkert i majoritet än de som har vattenkylning.

Detta är bara vad jag tror/hoppas såklart men kan det vara som så att AMD revolutionerande har klivit utanför boxen på vad som är idag "så här ska man göra" på riktigt, är det bara jag som tänker i dessa banor? Kan givetvis och har säkert att göra med min kunskap om hur allting fungerar eller rättare sagt "ska fungera"

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

DLSS är en bra uppskalningsteknik. Men det är vad det är.
För närvarande har jag just under 200 speltitlar till min PC. Ingen av dem stöds av DLSS.

Jag skulle föredra en bra uppskalningsteknik som inte krävde stöd av programmet, även om det gav lite sämre resultat. Till syvende och sist är DLSS bara ett försök att få rendrering i lägre upplösning att se bra ut i högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

2000 resp 2500 kräver vattenkylning!

Se på detta:
RX 5700 XT

Med samma frekvenser för RT 6900 XT borde vi hamna på dubbel effekt. Borde vara för mycket för tre fläktar....och då har vi inte 2000!

AMD kommunicerade för över ett år sedan att de trodde på 50% högre prestanda per watt för RDNA2. Ryktet säger att de överträffat det och är på 60% högre prestanda per watt. Det innebär att du kan nå 5700XT-prestanda på 112W på kretsen istället för 180W. Notera att jag pratar kretsen och inte hela kortet här. Lägre effekt per mm² är dessutom lättare att kyla.
Om AMD inte misslyckats så finns det en hel del utrymme för högre frekvenser, framförallt på den mindre kretsen. Enligt ryktet som sa att de överträffat sitt mål så var det just för att de tagit in folk som optimerat för att nå hög frekvens på Zen 2 som optimerat RDNA2. Så en del av den ökade prestandan per watt kan vara just att de når högre frekvenser vid samma effekt.

Nu har vi inte några hårda uppgifter här. Bara AMDs uppgifter om ökad effektivitet och rykten om att de överträffat det målet. Men alla läckor, rykten och uppgifter pekar samstämmigt på högre frekvenser och högre effektivitet.
Finns ingen anledning att förutsätta samma "låga" effektivitet som det är på 5700XT.

Permalänk
Hjälpsam

Hittade länken här.

https://forum.beyond3d.com/posts/2160540/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det lutar helt klart åt alternativ "J"! Hypetrain to ze moooooooon!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det lutar helt klart åt alternativ "J"! Hypetrain to ze moooooooon!


Verkar luta mest åt F) alternativt H).
Jag gillar I) Borde iaf vara billigare än HBM med interposer.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

AMD kommunicerade för över ett år sedan att de trodde på 50% högre prestanda per watt för RDNA2. Ryktet säger att de överträffat det och är på 60% högre prestanda per watt. Det innebär att du kan nå 5700XT-prestanda på 112W på kretsen istället för 180W. Notera att jag pratar kretsen och inte hela kortet här. Lägre effekt per mm² är dessutom lättare att kyla.
Om AMD inte misslyckats så finns det en hel del utrymme för högre frekvenser, framförallt på den mindre kretsen. Enligt ryktet som sa att de överträffat sitt mål så var det just för att de tagit in folk som optimerat för att nå hög frekvens på Zen 2 som optimerat RDNA2. Så en del av den ökade prestandan per watt kan vara just att de når högre frekvenser vid samma effekt.

Nu har vi inte några hårda uppgifter här. Bara AMDs uppgifter om ökad effektivitet och rykten om att de överträffat det målet. Men alla läckor, rykten och uppgifter pekar samstämmigt på högre frekvenser och högre effektivitet.
Finns ingen anledning att förutsätta samma "låga" effektivitet som det är på 5700XT.

Högre prestanda per watt borde vara tydligt i denna jämförelse:
Perf/watt
Kommer de att slå Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:


Verkar luta mest åt F) alternativt H).
Jag gillar I) Borde iaf vara billigare än HBM med interposer.

Det var värst vad saker och ting lutar härinne tror jag blir yrslig måste nog lägga mig ned...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Den här bilden är rätt talande just nu...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12