Patentverkets "Streamalagligt.se". Vad anser ni PRVs lista på lagliga aktörer?

Permalänk
Medlem

Patentverkets "Streamalagligt.se". Vad anser ni PRVs lista på lagliga aktörer?

https://www.streamalagligt.se/na/sv

Jag har länge stört mig på hur omöjlig situationen är för konsumenten om hen försöker säkerställa att hen inte bryter mot lagen för hen försöker streama saker. Detta verkar vara en liten lista på seriösa aktörer som PRV har slängt ihop, i kategorier för musik, spel, film och så vidare. Det löser inte mitt största problem, speciellt med Netflix, att man inte bara kan söka på en titel och få en lista på vilka aktörer tillhandahåller mediat. Netflix vägrar till och med avslöja vilka filmer och serier som ingår i deras utbud utan en aktiv prenumeration, att tredjeparts tjänster gör det är ingen ursäkt.

Jag fick se en fruktansvärd reklam på Youtube för tjänsten som förkunnande hur streaming av film finansierade kriminella ligors andra brott(?). Också lite intressant att Youtube inte kom med på på deras lista för seriösa aktörer, och kommer logiskt aldrig hamna där då en stor del av klippen där är stulna. Trotts det kände PRV att deras reklam för upphovsrättsskydd passade att spela framför ett olicensierat klipp av Monty Python, staten ger pengar till de fruktansvärda brottslingarna direkt.

Trots det är jag positiv till initiativet även om jag hade drömt om att prisjakt eller någon annan aktör skapade ett index som inkluderade titlar och vilka som ingår i vilka paket eller priser för köp.

Om jag till exempel söker på Google på "streama Dunkrik" så får jag gå till sidan 3 innan jag får ett lagligt alternativ, SFanytime.com, som finns med på deras lista. Där kostar den mig 40kr vilket är ett alldeles ok pris, men att det är 23 orelaterade eller olagliga alternativ innan SFanytime symboliserar hur dålig situationen är för konsumenter.

Totalt orelaterat och anekdotiskt, förra året skulle jag se Star wars rogue one. Till att börja med googlar jag titeln och ser inga direkta lagliga streaming sidor så jag klickar på deras promo sida. Längst botten finns länkar till att hyra/(köpa?) filmen, vilket jag blev positivt överraskad av. Först klickar jag på Google play, där gick den att hyra men precis innan jag gör det ser jag att man inte kan få mer än 480 upplösning i webbläsaren, FML.
Nästa länk var Apple, där hyrde jag filmen vilket startade Itunes varpå jag blir informerad att mitt grafikkort var för gammalt för att stödja videouppspelning. Ett 6950 år 2017. Där gick ~80 kronor, men jag ville fortfarande se filmen så jag klickade på Microsoft-länken. Det for upp en blå Windows 10-aktig skärm och sen: inget! Inte ens taskmanagern fungerade. Efter en omstart var jag tillbaka, startade windows 10 butiken innan jag klickade på länken vilket fungerade men eftersom jag inte hade en HDCP skärm så var det återigen max 480upplösning.

Promo sidan länkade även en blandning av sidor, tex Amazon och hulu, som inte fungerade i Sverige. Tror jag tillslut fick se filmen på Viaplay?

Vad tycker ni om sidan?
Vad tycker ni om att statliga pengar går till reklam på Youtube (anekdot ~70% av min youtube reklam bortsett från hasardspel)?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

[OT] Jag hajjade till när jag såg reklamen på bio sist jag var där.
Men de vill få fram ett budskap, de överdriver dock (tror jag).
Folk köper och sväljer reklamen, profit.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om du inte vill finansiera brottslingar när du streamar olagligt kör adblocker, ytterligare de enda brottslingar du finansierar är de som bedriver streamingsidor och med tanke på vilka andra brott de finns skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Monty Python har en YouTube kanal där de laddat upp alla sina skits.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Trots det är jag positiv till initiativet även om jag hade drömt om att prisjakt eller någon annan aktör skapade ett index som inkluderade titlar och vilka som ingår i vilka paket eller priser för köp.

MPAA hade någon sorts register tidigarde där man visst kunde slå upp en fil och få veta var man lagligt kunde få tag på den. Gick väl sådär...

https://www.techdirt.com/articles/20180412/09482039613/mpaa-a...

Permalänk
Medlem

Att betala för något annat än minst 1080p i fullt surround i bästa kvalisort skulle jag aldrig göra. Tills de fixat det kan de räkna med att slippa hantera mina pengar...

Permalänk
Medlem

Vodeville kan du använda om du vill se vart filmerna finns, är också medfinansierat av EU. Vodeville har mycket bättre sökfunktion än i stort sätt alla tjänster också.

Vill EU att du ska hitta lagligt material på Google så får de betala för det precis som de betalar för den här sidan.