Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skrivbords datorskärm, ergonomi och användarupplevelse

Permalänk
Medlem

Skrivbords datorskärm, ergonomi och användarupplevelse

Hej gott folk,
Mitt namn är Zordicai och jag håller på med mitt examensarbete där jag ska utveckla en datorskärm för skrivbordet. Den ska utvecklas med hjälp av användarcentrerad design process. För att hitta behovet har jag utfört en antal "user observation" i lite olika miljöer där jag har observerat användarens interaktivitet med datorskärmen. Datorskärmarna i dessa observationer har också varit av olika slag. Användarobservationerna har jag kompletterat med med en enkätundersökning. Det primära målgruppen är gamer som användar datorskärmar till att spela spel. Sekundära målgruppen är folk på kontor som utför mycket av sitt arbete framför en datorskärm. Den tredje målgruppen alla andra som använder datorskärmar.

Vad har jag upptäckt från observationerna?
1: Nästan ingen interaktion med datorskärmen.
2: Användarna har en dålig hållning. Ryggen är böjd som en banan. Trots att dom sitter på en bra ergonomiskt stol.
3: Användarupplevelsen uppfattas som stelt.

Vad har jag fått ut från enkätundersökningen?
1: Majoriteten känner till de negativa effekterna av en dålig hållning.
2: Majoriteten följer inte riktlinjerna för en god hållning när man sitter framför en datorskräm.
3: Majoriteten känner ingen emotionell koppling till datorskärmar.
4: Majoriteten tycker att datorskärmen skulle kunna bidra till en mycket livligare miljö vid ett skrivbord.
5: Användarupplevelsen har beskrivits som: Statiskt, användbar, gammal, nödvändig, okey, tragisk, praktisk, platt, standard, funktion, ont i nacken, bra, kreativ.

Jag har kommit fram till att ergonomin är ett av dom stora problemen som behöver lösas och att datorskärmen kan utvecklas så att den lär in användaren till att ha en god hållning vid sittande tillstånd. Trots tillgången till en ergonomisk stol och bord och en massa "guidlines" till hur man bör sitta samt en stor mängd info om de negativa effekterna av en dålig hållning så har folk en dålig hållning när de sitter framför en datorskärm. Oavsett hur dyr och ergonomiskt utvecklat en stol är, används den inte till fullo. Datorskärmen skulle kunna utvecklas så att den påverkar användarens beteende med hjälp av till exemple "positive reinforcement" och lär in användaren beteendet "sitta rak med ryggen". Detta beteende skulle sen gynna användaren i vardagslivet också. Jag uppmanar läsarna av det här inlägget att kolla upp både dom negativa och positiva effekterna av en dålig respektive god hållning.

Jag har också fått en del kritik för att jag väljer att satsa på ergonomin eftersom den är inte en säljande argument. Att för det första ordet "ergonomi" är osexigt och att folk inte skulle vilja köpa ett sådant datorskärm bara för det. Vilket låter konstig i mina öron då folk satsar på ergonomiska stolar och bord. Vad tycker folk om en datorskärm med standardiserade tekniska specifikationer men som också lär in er till att sitta med bättre hållning. Är ergonomin viktigt för er? Skulle folk vara villiga att satsa på en sådan datorskärm? Bilden nedan illustrerar hur en sådan datorskärm skulle kunna vara. Användaren sätter sig framför skärmen med en god hållning. Med hjälp av sensor anpassar sig till användaren och ställer in sig på korrekt avstånd och höjd. Skärmen följer användarens rörelse i realtid. När användaren lutar sig fram eller bak, vrider sig skärmen i vertikalt led för att göra det svårt för användaren att se innehållet i skärmen. Detta i sin tur motiverar användaren till att ha en god hålning.

Vad tycker ni om just det här konceptet? All feedback uppskattas. Om ni kommer på andra koncept som löser detta problemet så får ni jätte gärna dela det med mig.

Från forskningen har jag också upptäck att användarupplevelsen är något stelt. Datorskärmar uppfattas som kalla och orelaterbara. De är funktionella men kan inte medge någon tillhörighet till användaren. Emotioner berikar en persons liv och kan öka ens allmänna erfarenhet av välbefinnande. Miljön runt ett skrivbord med en datorskärm har uppfattats som livlös och statiskt. Jag känner att det finns ett behov av ett datorskärm som har en dynamisk användarupplevelse, kan erbjuda ett känslomässig tillhörighet till användaren samt kunna skapa en mera lekfull miljö vid skrivbordet.

För att förbättra användarupplevelsen och skapa en tillhörighet till datorskärmar har det tagits fram några konceptförslag.

Vad tycker ni om dessa konceptförslag? Skulle dessa kunna bidra till en mer dynamisk, roligare och lekfull användarupplevelse? vilken är er favorit? Känner ni att ni får någon kopplingen till datorskärmar med hjälp av någon av dessa konceptförslag? Ni får jättegärna dela med er era egna idéer och konceptförslag kring det här ämnet.

Tack på förhand till alla ni som deltar i den här diskussionen.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att vi lever i en värld där produkten fungerar perfekt så tycker jag att OLED-konceptet med "work-mode" (som förslagsvis synkas med kalendern) samt en "upp och hoppa"-funktion som kontrollerar hur länge du suttit ned är en bra idé.

Kring ergonomi idén så tror jag mer på att signalera (t.ex. via OLED-grejen runtikring) att man sitter felaktigt, kanske med olika färgskalor(?), för att öka medvetenheten om att man faktiskt sitter fel och borde rätta till sig.

Bra initiativ! I och med att mer och mer arbeten innebär mycket sittande så är allt man gör för att öka medvetenheten och ändring viktigt.

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem

@b0man: Tack för din feedback och input. Öka medvetenheten är en väldigt bra input. Att låta användaren själv bestämma för om den vill ändra sitt beteende till skillnad från att systemet/omgivningen försöker ändra dess beteende.

Jag har tyvärr inte fått så många svar på mitt inlägg. Har du några tips på hur jag skulle kunna få mer folk att komma med sina synpunkter kring ämnet and engagera sig i diskussionen?