Ljudkort startar om random

Permalänk
Medlem

Ljudkort startar om random

Hej!

Jag har ett Focusrite Scarlett 2i2 som jag har haft ganska mycket problem med på sistone. Ibland start det om (helt random) vilket bland annat får Spotify att balla ur (börjar skippa låtar konstant). Ett annat problem är att min mikrofon börjar brusa ibland (när jag pratar i Discord). För att lösa brusproblemet drar jag ut sladden och kopplar in den igen (dvs startar om kortet). Även detta problem uppstår slumpmässigt. Jag har installerat om samt uppdaterat drivrutinerna och även provat olika USB-uttag utan framgång.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1st eller 2nd Gen? Vilken drivare kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

1st eller 2nd Gen? Vilken drivare kör du?

2nd Gen. Med drivare, menar du version på drivrutinerna? 4.36.5.612 verkar det som

Permalänk
Medlem

@D3NV3R:

http://beta.focusrite.com/releases/focusrite_usb2_drivers/

Testa 4.36.106.575

Sitter själv med ett 6i6 2nd gen och har upplevt samma problem som dig med discord och mic-ingången, vilket jag faktiskt tror är delvis isolerat till discord eftersom det är det enda programmet som beter sig knasigt på mic-ingången.
Däremot aldrig haft problem med att ljudkortet tappar anslutning exempelvis i spotify eller andra program med ljud ut. Detta låter helt klart som ett drivrutinsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@D3NV3R:

http://beta.focusrite.com/releases/focusrite_usb2_drivers/

Testa 4.36.106.575

Sitter själv med ett 6i6 2nd gen och har upplevt samma problem som dig med discord och mic-ingången, vilket jag faktiskt tror är delvis isolerat till discord eftersom det är det enda programmet som beter sig knasigt på mic-ingången.
Däremot aldrig haft problem med att ljudkortet tappar anslutning exempelvis i spotify eller andra program med ljud ut. Detta låter helt klart som ett drivrutinsproblem.

Tack så mycket för tipset! Ska göra det!
Hade du också problem med att ljudkortet startar om utan anledning?

Permalänk
Medlem

@D3NV3R: Nej, aldrig haft strul med att kortet lägger av/startar om/tappar anslutning, har väl haft tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@D3NV3R: Nej, aldrig haft strul med att kortet lägger av/startar om/tappar anslutning, har väl haft tur

Idag hände det igen, bruset, även om jag uppdaterat drivrutinerna... Börjar fundera om det är usb-kabeln som är dålig :/ ?

Permalänk
Medlem

@D3NV3R: Men kortet har inte tappat anslutning väl?

Som sagt, jag har också strul med att min mic-input blir skum för de andra, men har enbart upplevt det i discord.
Har en polare med ett 2i2 som upplever samma strul. Så det är inte kabeln som är problemet, utan snarare något med discord och/eller usb drivare och/eller windows ljuddrivare och/eller focusrite drivare.