Permalänk
Medlem

Behöver hjälp vid köp av router

Tjena!
Första gången jag skriver här på forumet.
Jag har tänkt att köpa en ny router, har just nu en D-link DIR 857 som må vara det sämsta jag varit med om på länge.
Den har ändå fått vara kvar i hushållet ett tag men nu ska den bytas ut.

Jag har tittat på Netgear och Asus och just nu lutar det mest åt Asus och då är det RT-ac87u ac2400.
Är inte så värst insatt när det kommer till router osv men har läst en del om att den ska vara ett bra köp.
Har en PC som jag använder sladd till och sen finns det en del trådlösa produkter i lägenheten som använder sig av WIFI. Behöver en router som klarar att ha fler än en eller två prylar åt gången som använder sig av internet (WIFI). Spelar en del över nätet men då på min PC, så den ska ju även klara det utan att den tappar en massa.
Har 100/10 fiber i lägenheten.
Så här kommer några frågor som jag skulle behöva svar på

Är den värd att köpa? eller skall jag titta på något annat? Hur har ni som själva äger den upplevt programvaran osv?
Har ni kanske några andra tips på någon bra router att inhandla? Något annat som kan vara bra att veta/tänka på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Chosimba: Har själv en AC68U som är en något mindre variant, personligen har jag inget att invända mot denna och jag tror den hade räckt för dig också, jag kör 2 stationära, 2 laptop, 3 telefoner, skrivare, nas och TV över denna utan problem
Det viktiga är du väljer en med AC standard och dualband, vilket dom flesta har idag.
Själv tycker jag ASUS programvara är ok och lätt att navigera i, sen finns det ju en del andra fw man kan köra in i ASUS routers, som t.ex. Merlin.

Permalänk
Medlem

Har en Asus 66U liggandes; den fungerade bra för min 1/1 Gig lina. Fick ut runt 800 mbit med den trådat. Dock blev den en aningen varm vid högre belastning.

Gränssnittet är enkelt och tydligt samt bättre än stock på min nuvarande router; men jag bytte för att jag ville installera OpenWRT.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Vad är det för skillnad mellan 68u och 87u i stora drag mer än prislappen? har nämligen haft riktig otur gällande routers och söker därför någon som helst inte krånglar. Min DIR-857 (tror jag att jag skrivit) som jag har nu har dual-band men 5Ghz funkar knappt alls om man går ca 3m bort från routern och funkar inte alls om det är en vägg mellan router och t.ex. mobilen eller vad det nu kan vara.
Sen är det också förjävligt att öppna portar och göra andra inställningar i den.
Därför undrar jag lite mer om hur Asus programvaran fungerar? lätt att ändra i den samt om den (viktigast av allt) håller sig stabil?

Permalänk
Medlem

@Chosimba: I stora drag kan man väl säga att 87u är något nyare och något "kraftigare" än 68u, frågan är väl mer om man som hemmaanvändare har någon nytta av dessa uppgraderingar.

Min 68u har varit stabil sen jag köpte den och iaf jag tycker den är lätt att ställa in och 5 GHz bandet funkar utan problem för mig och skulle jag valt ny router idag kan jag inte hitta något som är värt extra pengarna för 87u för min egen del.