Gammal hårddisk slutade att fungera efter flera omstarter

Permalänk
Medlem

Gammal hårddisk slutade att fungera efter flera omstarter

Fick några gamla RAM-minnen som jag testade att stoppa i min dator. Något gick fel så datorn bara startade om flera gånger när bios visats. La ner min stationära dator för att lättare få ut minnena igen, ställde den upp och datorn startade utan problem. Dock märkte jag att en äldre WD hårddisk inte längre visas som jag har haft som sekundär lagringsdisk. Jag kan inte heller se den i BIOS. När jag sätter fingret på den tycker jag det är svårt att avgöra om den snurrar. Jag har testat att stoppa den i en etern kabanett men den visas inte heller då i datorn. Disken heter WD500 ngt (dvs 500 GB och är kanske 7-10 år)

Vad kan man testa för att få liv i den? Läst mycket om att stoppa den i frysen för att kopiera över till en annan disk men många säger det är en myt.

Permalänk
Medlem

@martin79:
När du har den i det externa chassit, lägg örat på den och lyssna när du kopplar in den, du bör då höra tydligt om den spinner upp eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@martin79:
När du har den i det externa chassit, lägg örat på den och lyssna när du kopplar in den, du bör då höra tydligt om den spinner upp eller inte.

Nej den verkar inte snurra. Kan det vara kortet? Sett man kan köpa dem för 150 kr på eBay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kolla att alla kablar sitter i ordentligt på disken - även den delen som ger ström till disken.

När du har rotat med minnena så har du säkert sträckt och dragit i kablarna och det kanske halkat ut lite.

dom flesta problemen som uppkommer när man rotar i en dator är av den typen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

kolla att alla kablar sitter i ordentligt på disken - även den delen som ger ström till disken.

När du har rotat med minnena så har du säkert sträckt och dragit i kablarna och det kanske halkat ut lite.

dom flesta problemen som uppkommer när man rotar i en dator är av den typen.

Har även testat med annan ström och Sata kabel. Dessutom verkar den tyst när jag hade den i kabanett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Nej den verkar inte snurra. Kan det vara kortet? Sett man kan köpa dem för 150 kr på eBay

Om du syftar på själva diskens kontroller kort, så måste det vara från en exakt likadan disk, dessutom så ligger information om vad som finns på disken på ett chip på det kortet, så även om du skulle hitta ett kort från en likadan disk, så får du kanske igång disken, men dina filer du hade på den kommer du inte åt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken generation disk/kontrollerkort - dock 500 GB-storlek är så pass gammalt att det kan gå, men du måste hitta exakt samma kort till sista siffran när samt en liten EEPROM ofta benämnd U12 (8-benig krets med lite större och glesare ytmonterade ben än övriga kretsar på kortet) måste flyttas över från kortet som inte fungerar till det nya kortet, då den innehåller kalibreringsparametrar - vilket inbegriper ytmonterings-löd kunskaper. - vänd inte fel innan du slår på strömmen, få kretsar av den typen överlever en 180-graders vridning och felmonterad och blir polvänt matad med spänning - och sker det, då är du rökt på riktigt!

Vad du än gör slarva inte bort EEprommet (oskadat) och hela den gamla kortet om du bestämmer dig senare att låta någon proffessionell diskräddningsföretag titta på det.

Senare versioner av diskkontrollerkort har allt lagrat, även kalibreringsparametrar i processorns flash-minne - därav varför man måste spara hela kortet om tänkt utbyteskort inte fungerar.