Alexa vs Google home i Europe (användning)

Permalänk
Medlem

Alexa vs Google home i Europe (användning)

Hej, Jag har tänkt att köpa antingen alexa eller google home och på specificationerna så vinner Alexa med utgång till högtalare och smarthub och stöd för många fler appar. Jag vet att Alexa är kopplad till Amazon och Uber men det är nog mer användbart i t.ex. America, så hur jämförs de i Europe? Hur är de att använda i "verkligheten"? Det enda jag vet hitills är deras wake word, "Alexa" flytter på mycket enklare än "Hey Google".

Permalänk
Avstängd

Har du en android mobil? För med den kan du ju testa hur bra Google är. Jag tycker Google voice commands fungerar skitdåligt. Den pratar delvis svenska, men för att göra basala grejer som "ring adam" får man först säga till den "Ok google, talk english" och sen är det 50% att den förstår "ok google, call adam on his workphone" eller liknande. Samma med simpla grejer som "ställ en timer på 15 minuter", i can go on... "Jag förstod inte vad du säger" i princip konstant. Nä fy. Apple nästa för min del, Siri förstår svenska och är ljusår före. Alexa vet jag tyvärr inte så mycket om, men den kan inte vara sämre än Googles.

Permalänk
Medlem

@cider123: Ah okej. Ja jag har en andriod så får nog testa den lite där nu

Permalänk
Medlem

Google assistant (Google Home) betatestas på svenska nu. Skall släppas i år.

Permalänk
Medlem

@mambans: Jag har precis gjort den jämförelsen själv, Personligen blev det att gå på alexa.
När jag testade google strulade det hela tiden, (inget fungerade för mig) alexa fungera närmast klanderfritt. jag använder detta för att styra huset just nu med smartthing hub 2 och home assistant. tanken är att jag ska fortsätta bygga visare på alexa genom att sätta , spot i varje sovrum, dot vid varje högtalare som inte är i ett sovrum, samt show i kök. tanken var också att sätta en fire cube vid varje tv, men den har inte fått så bra omdöme så jag kör vidare med dom boxarna jag har till det kommer en med bättre hårdvara, tills dess kommer jag använda broadlink för att styra tv,boxar och ac med alexa

fördelen med google är att man kan använda chromecast och den ska vara mer naturlig att tala med, samt ska den kunna känna vem som ger kommandot. Jag håller dock verkligen inte med, fungerade inte alls för mig. sedan har du fördelen att mycket mer saker stödjer alexa, tex kommer jag använda det för att styra gräsklipparen som får stöd för alexa den 1/9.

Största nackdelen med alexa just nu är att det strular när man skapar familjekonton, tex kan inte barn och ungdomar använda alexa, då måste man sätta upp vanliga konton till dom och då kan dom inte ingå i samma farmilj då det bara får vara 2 vuxna. jag klurar fortfarande på hur man ska lösa detta. Optimalt skulle vara om man kunde träna alexa att känna igen vem som ger kommandot och agera utefter det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Har också hört att Google har lite problem med att plocka upp rösten gemfört med alexa. Att alexa stöder så mycket mer produkter är ett stort plus. Testade att koppla min "humidifier" till google (assistan på telefonen) men den vägrar att gå vidare, men det fungerade perfekt med Alexa (på mobilen).
Allt med familje/barn konton och liknande berör mig inte än, så det lutar mot Alexa för mig också.

Tack för din hjälp

Permalänk
Medlem

@Petite: Kommer kanske låta lite konstigt men jag föredrar att prata/skriva engelska till elektronik. Jag har allt på både min datorn och mobil på engelska.

Permalänk
Keeper of Traditions

Med tanke på hur extremt jämnt det är mellan dem så var Google det självklara valet för mig, då Google redan vet allting om mig. Skulle inte vilja dela allt det med ett till företag.

Sen att Google är mycket bättre på att hitta information och att gapet mellan de två på de flesta plan antagligen bara kommer öka (till Googles fördel) kändes den mer framtidssäker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Petite: Kommer kanske låta lite konstigt men jag föredrar att prata/skriva engelska till elektronik. Jag har allt på både min datorn och mobil på engelska.

Fungerar Google Assistant fullt ut i Sverige med engelska inställningar?

Permalänk
Medlem

@Ario_Nuke: Jag använder inte den så mycket just nu, bara t.ex. Google maps (sparade adresser), philips hue, vädret och ringa. Så jag kan inte riktigt svara på den frågan, men den fungerar till allt jag gör än sålänge.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ario_Nuke:

Fungerar Google Assistant fullt ut i Sverige med engelska inställningar?

Osäker på vad du funderar på, men allt förutom att läsa upp svenska nyheter har fungerat bra för mig hittills.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Ario_Nuke: Jag använder inte den så mycket just nu, bara t.ex. Google maps (sparade adresser), philips hue, vädret och ringa. Så jag kan inte riktigt svara på den frågan, men den fungerar till allt jag gör än sålänge.

Skrivet av Dunder:

Osäker på vad du funderar på, men allt förutom att läsa upp svenska nyheter har fungerat bra för mig hittills.

Ärligt talat har jag dålig koll på vad Google Assistant är för något. Hade fått för mig att den iallafall på mobilerna ska vara Googles motsvarighet till Apples Siri. Plus att man även kan ansluta smarta enheter i hemmet och styra även dessa.

Har en Galaxy S7 Edge där jag länge undrade hur man skulle göra för att kunna använda röststyrning för uppringning. Nu är det inte så aktuellt längre då bilens integrerade handsfree sköter om detta.

Men det ska ju finnas andra funktioner på Android-mobilerna som t.ex. påminnelser, shoppinglistor, skriva sms och dylikt... dessa antar jag kräver svenska?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ario_Nuke:

Ärligt talat har jag dålig koll på vad Google Assistant är för något. Hade fått för mig att den iallafall på mobilerna ska vara Googles motsvarighet till Apples Siri. Plus att man även kan ansluta smarta enheter i hemmet och styra även dessa.

Har en Galaxy S7 Edge där jag länge undrade hur man skulle göra för att kunna använda röststyrning för uppringning. Nu är det inte så aktuellt längre då bilens integrerade handsfree sköter om detta.

Men det ska ju finnas andra funktioner på Android-mobilerna som t.ex. påminnelser, shoppinglistor, skriva sms och dylikt... dessa antar jag kräver svenska?

Jo, det är väl det den är, Googles motsvarighet till Siri.
Jag använder inte svenska själv, föredrar engelska, och det är inga problem med påminnelser och annat. Att ringa och SMS:a har jag inte testat, så där kan jag inte hjälpa dig

Det är bara att slå på i mobilen och börja testa. Det finns gott om sidor med exempelfraser för vad som går att göra, det var väldigt användbart i början.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Google kommer på Svenska i år. Kör du Android är det ju skönt att även ha samma i mobilen och klockan.

Visa signatur