Permalänk
Skrivet av milky81:

Hur länge har du haft TVn på med den loggan uppe? Hur många dagar i veckan och hur många timmar vid varje tillfälle?

Det är ju inget på vardagarna utan är mest helger. Men vi pratar om kanske 2 timmar per dag då. Annars blir det mycket Netflix och jag själv kollar ganska mycket sport men märker inget av någon ”sportklocka” som bränt in. Men gissar på att det är den skrikiga färgen som gjort det.

Permalänk
Avstängd

20' för en 65" OLED-TV... det är ju nästan så de skänker bort dem! Det är väl inget att snåla på? Ärligt. Snåla typer här!

Permalänk
Medlem

Var ute och kollade på Samsung 65MU8005 häromdagen och tyckte faktiskt den hade otroligt bra bild. Visst, det går inte att slå svärtan på en OLED men ändå. Ska ut och kika på elgiganten imorgon igen då jag även fått höra att Sony 65XE9005 som ska ha bättre bild än samsungen men sämre UI.

fördelen är framförallt att jag också kan klämma in ett PS4 pro på prisskillnaden mot OLED. Största anledningen till att jag inte köper OLEd är för jag är rädd att min bror ska få inbränningar från guitar hero vilket hade varit väldigt tråkigt. Lite mer safe med LCD.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Var ute och kollade på Samsung 65MU8005 häromdagen och tyckte faktiskt den hade otroligt bra bild. Visst, det går inte att slå svärtan på en OLED men ändå. Ska ut och kika på elgiganten imorgon igen då jag även fått höra att Sony 65XE9005 som ska ha bättre bild än samsungen men sämre UI.

9005 har mycket bättre local dimming och HDR än Samsungen. Jag skulle utan tvekan ha valt Sony av dessa två.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900e-vs-samsung...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

9005 har mycket bättre local dimming och HDR än Samsungen. Jag skulle utan tvekan ha valt Sony av dessa två.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900e-vs-samsung...

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade på dimmingtestet (filmerna) och såg absolut ingen skillnad. Tänker jag ska testa det in person imorgon

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Hade LG service hos mig idag ang. mina inbränningar och de bytte hela panelen utan tjafs. 2 års garanti har dom, tumme upp på det.

Permalänk
Medlem

Var själv lite orolig för inbränningar och ville inte riktigt lägga 20k för en TV. Speciellt efter att ha sett rtings inbränningstest (jag vet att det är ett extremfall, men jag hade min förra TV i tio år och vill gärna ha min nya lika länge så den kommer att användas!)

Slutade med en Sony XE93 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141732)

Grymt nöjd efter 6 månader (och en uppdatering av Android som gjorde streaming stabilare)!

Permalänk
Medlem

Ja och nej.
Ska du bench-spela samma spel i 10 timmar och gör det samma dagligen med samma spel så nej.
Ska du se på CNN/Fox-Any Newschannel hela dagarna så nej.

Annars. Ja, O=organiskt så det är viktigt att om man spelar 6 timmar att slå på Youtube någon timme, Sen gå tillbaka till spelet i 6 timmar är INGA problem.

Dessutom är de viktigt att poängtera att LG har byggt in en hel del funktioner för att förhindra detta. Sätter jag på Spotify så går skärmsläckaren på efter 2 min. Det är helt ok då! Rör jag inga knappar på fjärren så stänger den av sig efter 4 timmar. Så lugnt om man skulle ha något statiskt på skärmen eller man somnat...

En sista sak är att aldrig använda en strömbrytare i väggen. TV:n måste ha ström även när den är släckt för att undvika ovanstående.

Har bara ägt min B7 några månader och räknar med minst 5 år utan strul. Återkommer

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tippar att Samsung kör events/utbildningar för säljare på kedjor som elgiganten. Har aldrig sett ett exempel på burn-in på en lg oled. Samma sades om Plasma, min Pioneer Kuro sista generationen som enbart visar bild från dator/tv-spel (har ingen tv-box) har inte tillstymmelse till burn-in någonstans. Snittar sälkerligen >4 timmar windows om dagen.

https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Gissar också på att det är Samsung som ligger bakom detta, för man ska köpa deras Qled.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Värt att köpa denna nu efter sommarn? Eller vänta in prissänkningar på årets modeller?

Permalänk
Skrivet av coopish:

Värt att köpa denna nu efter sommarn? Eller vänta in prissänkningar på årets modeller?

Om du kan... så skulle jag vänta in black friday 2018(23/11)istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag tittar aldrig på TV utan det är filmer via Netflix/plex med avsaknad av statiska loggor. Det är snarare TV-spelen jag är lite mer rädd för.

Spelar du inte 8h+ om dagen i 3 månader i sträck på samma spel är det nog lugnt.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Spelar du inte 8h+ om dagen i 3 månader i sträck på samma spel är det nog lugnt.

'
Jag använder min B7 ca 50 timmar i veckan till jobb, spel, surfande utan några som helst problem med inbränning.
Jag brukar dock ta det säkra före det osäkra i form av videobakgrund, inga ikoner, startmeny som autodöljer och om videobakgrunden (wallpaper engine) skulle lägga ner, har jag wallpaperbakgrund som byts automatiskt var 30:e sekund om jag skulle glömma datorn på. Stänger även av skärmen varje gång jag lämnar skrivbordet. Värt mödan? Jag blir lika förbaskat glad varje gång jag sätter mig framför skärmen med dess fantastiska bild och SVINBRA svärta, det är magiskt. Lägg nu på att jag kör den i 120Hz i 1080p när jag kör fps så förstår ni hur underbar den är. 4K @ 60Hz med 4:4:4 chroma subsampling och 1080p med 120Hz så förstår ni varför den är en gudagåva.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

'
Jag använder min B7 ca 50 timmar i veckan till jobb, spel, surfande utan några som helst problem med inbränning.
Jag brukar dock ta det säkra före det osäkra i form av videobakgrund, inga ikoner, startmeny som autodöljer och om videobakgrunden (wallpaper engine) skulle lägga ner, har jag wallpaperbakgrund som byts automatiskt var 30:e sekund om jag skulle glömma datorn på. Stänger även av skärmen varje gång jag lämnar skrivbordet. Värt mödan? Jag blir lika förbaskat glad varje gång jag sätter mig framför skärmen med dess fantastiska bild och SVINBRA svärta, det är magiskt. Lägg nu på att jag kör den i 120Hz i 1080p när jag kör fps så förstår ni hur underbar den är. 4K @ 60Hz med 4:4:4 chroma subsampling och 1080p med 120Hz så förstår ni varför den är en gudagåva.

https://i.imgur.com/Y9auy5Z.jpg

Tycker att det är fördröjning med input på den på de flesta färgsettings förutom "gaming" eller vad den nu heter. Vad kör du på?

Permalänk

@Reyintaz: Jag kör gaming mode (som man måste enable på specifik HDMI port via tv:ns inställningar). Ingen fördröjning överhuvudtaget då. Checka av Rtings review: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled

gaming mode, kombinerat med 120Hz när jag vill köra fps är underbart, man tror inte att det är en TV man gamear på.
Kör den i 60Hz 4K för spel som Witcher, RTS och annat ögongodis. Ingen fördröjning där heller

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

@Reyintaz: Jag kör gaming mode (som man måste enable på specifik HDMI port via tv:ns inställningar). Ingen fördröjning överhuvudtaget då. Checka av Rtings review: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled

gaming mode, kombinerat med 120Hz när jag vill köra fps är underbart, man tror inte att det är en TV man gamear på.
Kör den i 60Hz 4K för spel som Witcher, RTS och annat ögongodis. Ingen fördröjning där heller

Oh, hur då?

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Oh, hur då?

gå igenom dessa:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

främst:

HDR Gaming settings
For HDR gaming, simply turn on 'HDMI ULTRA HD Deep Color' for the HDMI port where you intend to connect your video game console or PC and select the 'Game' 'HDR picture Mode' to have the best input lag possible. Note that when in game mode, the color temperature control is not exactly the same as in other picture modes. We found that the setting 'W45' was the closest to our desired target of 6500K color temperature, but you can adjust it to your liking.

Miscellaneous settings
If you want to activate the Chroma subsampling (4:4:4) on the LG B7A, you need to set the 'Input Label' to 'PC' for the HDMI port where your device is connected. This setting is available via the 'Input' menu.

kombinera ovanstående med bildläget gaming så är det bara att njuta!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Synd bara att HDR är trasigt och oanvändbart när man kör PC-läget. Orkar inte byta så kör vanliga läget istället, tappar 4:4:4 chroma men jag tycker inte det ser speciellt bra ut på panelen ändå, mycket röd-gröna fringes runt text i Windows och vissa färger, främst gult, så det är i vssa fall nästan trevligare när dessa artefakter är lite utsuddade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

'
Jag använder min B7 ca 50 timmar i veckan till jobb, spel, surfande utan några som helst problem med inbränning.
Jag brukar dock ta det säkra före det osäkra i form av videobakgrund, inga ikoner, startmeny som autodöljer och om videobakgrunden (wallpaper engine) skulle lägga ner, har jag wallpaperbakgrund som byts automatiskt var 30:e sekund om jag skulle glömma datorn på. Stänger även av skärmen varje gång jag lämnar skrivbordet. Värt mödan? Jag blir lika förbaskat glad varje gång jag sätter mig framför skärmen med dess fantastiska bild och SVINBRA svärta, det är magiskt. Lägg nu på att jag kör den i 120Hz i 1080p när jag kör fps så förstår ni hur underbar den är. 4K @ 60Hz med 4:4:4 chroma subsampling och 1080p med 120Hz så förstår ni varför den är en gudagåva.

https://i.imgur.com/Y9auy5Z.jpg

Har 65" av samma TV, den är underbar. Dock för stor för att jag skulle kunna ha den som desktop skärm på det sättet du har, men jävlar vad fin den är.