Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Alternativ till Telegram?

Har använt Telegram ett tag men det jag inte gillar med det är att det kräver en smartphone för att aktivera ett konto och att det sägs vara krypterat, när man väljer det med "Secret Chat", men hur säker den är förstår vi när Ryssland vill få tag på krypteringsnycklarna.

Det jag eftersöker är som Telegram kombinerat med Skype. Samtal med eller utan video, möjlighet att dela skrivbordet. Krypterat chatt mellan användare men även gruppchat som finns i Telegram. Behöver inte möjligtvis ha funktionen en gruppchatt där bara fåtal får skriva. Baserat på en öppen platform (XMPP/jabber?), och grundtanken är användaren säkerhet och användbarhet. Fungera på Windows, macOS, Linux, Android och iPhone. Open source...

Vad för alternativ finns det där ute?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Senast jag letade efter liknade så fick jag fram just Telegram samt Signal och Wire. Dom påstods iallafall vara "säkra" men vem vet egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laddade ner Signal men det kräver smart-telefon för att fungera. Wire kostar.

Jag är villig att stödja ett projekt ekonomiskt om det är baserat i grunden på användarens säkerhet och inte inlåst i något företags speciallösningar men vill inte att dom jag skall kommunicera med tvingas betala för att jag är en enstöring.

Letar efter alternativ som kombinerar Skype och Telegram med textchatt, gruppchat, samtal med eller utan kamera, som är baserat på en öppen plattform och från grunden krypterar allt. Det jag funnit är Jitsi men har inte granskat det över huvud taget. Kollade Jitsis utbud i mobiltelefoner verkar obefintligt.

Permalänk
Medlem

Telegram är såpass säkert, att terroristerna använder det (en av många källor). Det är dels därför som Ryssland och Iran eller Irak ville ha krypteringsnycklarna, samtidigt som de hotade det ryss/indiska företaget Telegram (källa) att blockera hela tjänsten i deras länder.

Telegram är open source och man kan därmed se (och även förbättra) hur säker tjänsten verkligen är (desktop, Android, med flera - se här för full lista). Telegram använder sig av tvålagerskryptering (källa).

Man kan verifiera/tillåta en annan enhet, från en annan säker/verifierad enhet. Jag verifierade till exempel inloggningen i Telegram-appen i min lånetelefon, genom Windows-programmet för chattjänsten.

Telegram är 100% gratis, men det tillåter inte videogruppsamtal... än. Jag längtar efter det, dock Borde komma snart, tycker man.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vill man ge sig in på något intressant där man kan hosta sin egen nod i ett decentraliserat nät så finns matrix-synapse.

Finns stöd för det mesta man kan tänka sig i ett chattsystem, Blandannat end to end kryptering, VoIP, Videosamal, konferanssamtal och videokonf samtal. Finns en hel del plugins skrivna, och det är inte så komplicerat att skriva egna.

Allt är open source.

Hemsida
GitHub

Lämplig klient att börja med för det är Riot
Hemsida
GitHub

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Telegram är såpass säkert, att terroristerna använder det (en av många källor). Det är dels därför som Ryssland och Iran eller Irak ville ha krypteringsnycklarna, samtidigt som de hotade det ryss/indiska företaget Telegram (källa) att blockera hela tjänsten i deras länder.

Telegram är open source och man kan därmed se (och även förbättra) hur säker tjänsten verkligen är (desktop, Android, med flera - se här för full lista). Telegram använder sig av tvålagerskryptering (källa).

Man kan verifiera/tillåta en annan enhet, från en annan säker/verifierad enhet. Jag verifierade till exempel inloggningen i Telegram-appen i min lånetelefon, genom Windows-programmet för chattjänsten.

Telegram är 100% gratis, men det tillåter inte videogruppsamtal... än. Jag längtar efter det, dock Borde komma snart, tycker man.

Bra information där.

Största problemet jag ser med Telegram är att det kräver mobiltelefon för att fungera. Om klienten installeras på en dator så måste telefonen finnas till hands för att få koden som krävs för aktivering.

Skrivet av Mayth:

Vill man ge sig in på något intressant där man kan hosta sin egen nod i ett decentraliserat nät så finns matrix-synapse.

Finns stöd för det mesta man kan tänka sig i ett chattsystem, Blandannat end to end kryptering, VoIP, Videosamal, konferanssamtal och videokonf samtal. Finns en hel del plugins skrivna, och det är inte så komplicerat att skriva egna.

Allt är open source.

Hemsida
GitHub

Lämplig klient att börja med för det är Riot
Hemsida
GitHub

Mvh
Mattias

Detta verkar mycket lovande. Decentralicerat, krypterat, finns till alla populära plattformar, rent upplägg som är lätt att förstå, kräver inte mobiltelefon men har stöd för det vilket underlättar för vanliga Telegram och WhatsApp-användare. Detta projekt skall jag verkligen ta en titt på.

Stort tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Största problemet jag ser med Telegram är att det kräver mobiltelefon för att fungera. Om klienten installeras på en dator så måste telefonen finnas till hands för att få koden som krävs för aktivering.

Ja, det tycker jag också är lite negativt med Telegram. Skulle hellre se att Telegram fixar ett konto istället, som vad Wire delvis har.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Detta verkar mycket lovande. Decentralicerat, krypterat, finns till alla populära plattformar, rent upplägg som är lätt att förstå, kräver inte mobiltelefon men har stöd för det vilket underlättar för vanliga Telegram och WhatsApp-användare. Detta projekt skall jag verkligen ta en titt på.

Stort tack för tipset.

Inga problem!

Funderar du på något angående driften/uppsättningen av det sen så är bara att slänga iväg ett PM eller tagga mig i en tråd. Hjälper gärna till med det jag kan om det.

Mvh
Mattias

Skickades från m.sweclockers.com