Hur löser ni SÄKRA betalningar som NETFLIX, Spotify m.m.?

Permalänk
Medlem

Använder Paypal för dem flesta köpen online då man slipper skriva in uppgifterna, men företag som inte erbjuder den tjänsten som betalning blir det att använda kortet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Nu har jag aldrig påstått direkt att jag inte kan bli drabbad, däremot har de aldrig hänt någonsin på 30+ års tid, sedan finns det ju garantier mot obehöriga kortköp, om du inte har handhava det oaktsamt, så varför skulle man bry sig bara handha korten och uppgifterna säkert, så står ju banken för garantin så länge du inte har mer än 950 000:- om du Swedbank så får du ju igen hela beloppet.

Visserligen saknar ju vissa banker och konton insättning och bankgaranti ja då kan man löjliga på flytta belopp över till nya kort, men så länge du har skydd av din bank så är det ju kvittsamma, det är ju bara och tänka på att man inte sitter rulla ute kortuppgifter till någon i en chatt

Min morsa har däremot blivit utsatt flera gånger och alltid fått igen pengarna av banken normalt sätt inom 2-3 dagar. Bankgarantin och insättningsgarantin är en statlig garanti för alla banker som har dessa avtal och godkännanden av staten, därför saknar vissa banker detta då banken får betala extra för ha dessa skydd, medans många storbanker däremot erbjuder dessa.

Var ursprungligen tänkt för ge skydd mot bankrån och annat men finns även på kort allt eftersom kort bedrägerierna har ökat.

Läs på på länken om bankgarantin igen som jag länkade tidigare i tråden. Det är direkt fel att påstå att den statliga insättningsgarantin gäller vid bedrägerier. Här är ett direkt citat från sidan (men fetstilen har jag själv lagt till):

Citat:

Skyddet innebär att du får ersättning av staten om det institut där du har dina pengar går i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska träda in. Garantin gäller också om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom så kallad resolution.

Finansinspektionen kommer inte besluta om att insättningsgarantin ska träda in för att du blivit blåst på pengar, och det räknas inte heller som en bankkris som innebär att staten hanterar banken genom resolution. Det är business as usual.

Med det sagt så är det du säger sant i den mån att du har ett skydd, men det är faktiskt kortutgivaren som ska lösa det hela om ditt kort blivit missbrukat/stulet och du varit normalt aktsam. Det har inget med den statliga insättningsgarantin att göra. Jag är osäker på exakt var det här skyddet kommer från, men jag tror det är kopplat till Visa och Mastercards regler. Alltså, privata aktörers regelverk. I det fallet blir det ofta handlaren som fått betalt med ett stulet kort som blir blåst på pengarna i slutändan.

Problemet med detta är dock att i praktiken tar det lite tid att få tillbaks sina pengar. Då är det bättre att inte ha fått sitt konto länsat, utan bara ha en skuld på ett kreditkort som man kan bestrida. Om man ändå måste ha ett debitkort så är det bra att ha ett annat konto med pengar man kan ta ut från så man inte står där med fickorna tomma medan man väntar på att få sina pengar återbetalda. 2-3 bankdagar kan vara väldigt lång tid om timingen är dålig eller om det är helg. Är det riktig dålig timing så gör det att dina räkningsbetalningar blir försenade, och det kan bli väldigt dyrt beroende på vad det är för faktura som blir betald sent. Du sitter också helt i händerna på banken om de skulle strula just den där gången du behöver pengarna snabbt. Det är därför bättre att gardera sig så att man inte kan hamna i den situationen.

Permalänk
Inaktiv

Via Paypal då de har så pass bra skydd för kunder

Permalänk
Medlem

Antingen via mitt vanliga Mastercard eller via ett annat kort där jag flyttar över pengar vid behov.
Jag har däremot normalt sett stängt mitt Mastercard för internetköp, så jag är inte superorolig.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder bara kreditkort, till allt. Enklare att betala en faktura en gång i månaden än att hålla på och pytsa pengar hit och dit och bättre skydd om något går snett.

Sen är det ju klart trevligare att få poäng/förmåner än att betala en avgift varje månad för ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Krånglar inte till det.
Jag har ett par konto och ett visa debit kort som är kopplat till mitt lönekonto.
Flyttar över pengarna till andra konto så jag har några tusenlappar max på lönekontot.
Annars bryr jag mig inte mer, ingen anledning att gå helt crazy tinfoil imo

Kör alla tjänster osv på mitt visa kort direkt.

Permalänk
Medlem

Har typ allt på Amex eller PayPal där Amexkortet är registrerat.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Har typ allt på Amex eller PayPal där Amexkortet är registrerat.

Hur får man till det med Amex till PayPal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Avstängd

@swenorth1:

Åker och köper presentkort och sen använda själv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Hur får man till det med Amex till PayPal?

Skickades från m.sweclockers.com

Lägger till Amex som kort i PayPal?

Permalänk
Medlem

Varför hålla på med fler konton/kort?

Jobbar i livsmedelsbutik och stöter dagligen på folk som ej har pengar på kortet och ska "föra" över pengar från ett konto till ett annat... Känns ju sjukt, meningslöst?

Har ett Visa via Nordea som används direkt till allt som köps.

Vissa som öppnar plånboken vid kassan har ibland 10 betalkort i olika former... Lol

Permalänk
Medlem

Ja. Jag loggar in på min bank nästan varje dag och då se jag om något ser konstigt ut.

Permalänk
Medlem

Allt via kreditkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Varför hålla på med fler konton/kort?

Jobbar i livsmedelsbutik och stöter dagligen på folk som ej har pengar på kortet och ska "föra" över pengar från ett konto till ett annat... Känns ju sjukt, meningslöst?

Har ett Visa via Nordea som används direkt till allt som köps.

Vissa som öppnar plånboken vid kassan har ibland 10 betalkort i olika former... Lol

Har ett AMEX Platinum, ett AMEX SAS Elite och ett Mastercard SAS Premium. Vågar ju säga att de som bara kör standard kort från banken går misste om mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Varför hålla på med fler konton/kort?

Jobbar i livsmedelsbutik och stöter dagligen på folk som ej har pengar på kortet och ska "föra" över pengar från ett konto till ett annat... Känns ju sjukt, meningslöst?

Har ett Visa via Nordea som används direkt till allt som köps.

Vissa som öppnar plånboken vid kassan har ibland 10 betalkort i olika former... Lol

Fast nu talar du emot dig själv, om man inte har flera kort får man ju det problemet du klagade på angående att föra över pengar, man måste se till att det alltid finns pengar på kortet (Om man nu inte kör Amex eller liknande som har någon riktigt hög gräns som är flytande).

Flera kort har man ju för de tillfällen då ett inte fungerar.

Jag har 2 kort i plånboken (Eurobonus Amex och Eurobonus Mastercard) och ett hemma (bankkort) för att ta ut kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har ett AMEX Platinum, ett AMEX SAS Elite och ett Mastercard SAS Premium. Vågar ju säga att de som bara kör standard kort från banken går misste om mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Platinum o grejer, låter fancy

Är det förmånsnivåer man går miste om?
Har du avgifter på alla dessa?

Permalänk
Medlem

Har funderat på ett nytt kort till E-handel då swedbank tog bort e-kort, men som det är nu används mitt kontokort/mastercard till allt, ingen kredit. vill inte leva på månaden efter.

Betalar räkningar när lönen kommer in, för över sparpengarna till avanza och mat/bensin/övrigt-pengar på e-konton

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Platinum o grejer, låter fancy

Är det förmånsnivåer man går miste om?
Har du avgifter på alla dessa?

Inget fancy. Centurion är fancy
Försäkringar, poängintjäning, prioritypass, mm.
Betalar 10750kr för alla kort. Åker Första Klass några gånger per år, bara det gör avgiften värt det. Sen är hyrbilsförsäkringen värt det bara den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Abbs:

Lägger till Amex som kort i PayPal?

Jag menar, jag tolkade det som att du betalar med Amex och pengarna dras från PayPal. Stämmer det?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

När jag köpte lägenhet och samtidigt blev helkund hos Länsförsäkringar (bortsätt konto på Avanza för fonder/aktier) bad jag dem specifikt om att få ett extrakonto så att mitt debitkort inte var kopplat till lönekontot. Använder det kortet både fysiskt samt för internetköp, sätter i regel inte in så att där är mer än 5kkr på det (undantag ibland när jag ska köpa något större inom några dagar).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Lego Master

Spotify via Telia, så faktura.
Allt som går via PayPal.
Övrigt på kreditkort för bättre reklameringsvillkor och scam-skydd, inkl debiterings-SMS vid summor över 500kr.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Drar allt på kortet skiter i om någon jävel skulle komma åt mina kortuppgifter, skulle bara använda den statliga insättningsgarantin och få igen pengarna av banken, via Bankgarantin.

Dock blir man aldrig drabbad av något för man är inte korkad och går på allt, Det är ju inte direkt så där man accepterar en rysk tjej på facebook som är lättklädd vänförfrågan och skickar ens kreditkortsuppgifter åt henne säga att hon får gå runt roa sig med korten

Statliga bankgarantin skyddar inte dig i det där läget..
Jösses

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör alla sådana tjänster via PayPal som mellanhand.
Spotify, Netflix, Steam, Xbox / Microsoft store, PSN Store, Ubisoft etc etc

Några enstaka stödjer inte Paypal och då är det kreditkort direkt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör allt (utom genensamma matinköp) via kreditkort i annan bank än min "hembank". Tjänster så som spotify etc. går genom detta kort.
Har ett extra kreditkort som backup i en tredje bank.
Matinköp görs på gemensamt kort i ICA-banken där vi sätter in i månaden.

Permalänk
Medlem

Jag använder PayPal då det erbjuds, annars med kreditkort.

Permalänk
Medlem

Har 3 forexkort som jag kopplat till konto på forex.
1 Handla vanligt
2. Matkonto
3. internetköp (flyttar över pengar när det behövs, men automatiskt 300 kr) paypal, netflix och mobilen är kopplad till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

Har funderat på ett nytt kort till E-handel då swedbank tog bort e-kort, men som det är nu används mitt kontokort/mastercard till allt, ingen kredit. vill inte leva på månaden efter.

Betalar räkningar när lönen kommer in, för över sparpengarna till avanza och mat/bensin/övrigt-pengar på e-konton

Att du kan leva på månaden efter med ett kreditkort betyder inte att du måste, det handlar ju bara om att ha ett uns av självdiciplin och låta bli att bränna mer pengar än man har.

Skrivet av Gwildor:

Har 3 forexkort som jag kopplat till konto på forex.
1 Handla vanligt
2. Matkonto
3. internetköp (flyttar över pengar när det behövs, men automatiskt 300 kr) paypal, netflix och mobilen är kopplad till det.

Låter både dyrt och komplicerat. Vad får man ut av att hålla på så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Varför hålla på med fler konton/kort?

Jobbar i livsmedelsbutik och stöter dagligen på folk som ej har pengar på kortet och ska "föra" över pengar från ett konto till ett annat... Känns ju sjukt, meningslöst?

Har ett Visa via Nordea som används direkt till allt som köps.

Vissa som öppnar plånboken vid kassan har ibland 10 betalkort i olika former... Lol

Håller inte med ett dugg. Jag har alla pengarna på ett sparkonto. Flyttar bara över det jag ska köpa för för den dagen till mitt personkonto. Tar inte lång stund om man har internet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Meto: Och jag loggar in ca 20 ggr om dagen

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul