Åskan tog mitt nätverkskort, något mera kanske?

Permalänk
Medlem

Åskan tog mitt nätverkskort, något mera kanske?

Hejsan!
Åskan passerade idag, inget kraftigt direkt, men de va inärheten.
Jag surfade på datorn när nätverket helt plötsligt dog.
Upptäckte då att min router va död. En router från Telia som jag får utbytt konstnadsfritt.
Men jag hade ett gammalt modem och router liggandes som jag pluggade in och nätet fungerar igen.
Förutom på min main dator. Nätverkskortet indikerar på att de inte är en nätverkskabel ansluten, även om de är de.
Testade kablen i en laptop och där funkar de prima.

Så ja, nätverkskortet fungerar inte som de ska. Andra gången åskan slår ner i telefonledningen, och går vidare i framförallt LAN port 1 på routern, förra gången gick switchen mellan routern och min dator, nu när de inte fanns någon switch så tog den min nätverkskrets.

Men nu till ämnet för tråden.

Kan något annat tagit skada? Jag satt nyss och kollade på youtube via mobilt bredband på datorn, och helt plötsligt svartnar skärmen och de låter som att datorn datorn varvade ner fläktarna strax innan den ska varva upp vid en omstart, men den varvar aldrig upp.

Testade stänga av datorn på knappen, och sen starta den igen. Men svarta skärmar då också. Bröt strömmen till datorn via knappen på nätagget, och då startade datorn upp med felmeddelande att overclockningen hade failat.

Har kört 4,3ghz i säkert 2 år nu, och inte kladdat på voltage sedan dess. Men ökade voltage med 0,1v försäkerhets skull. Men kan datorn ha tagit mer skada? Allt verkar fungera som de ska, förutom nätverksporten då.

Har beställt ett nätverkskort via pci-e som jag tänkte köra sålänge tills de blir uppgradering från min 4770k.
Men om de blir mer problem så känner jag att den uppgraderingen behöver kanske komma snabbare än vad jag trodde.

Nästa gång ska jag rycka ur telekablen iaf. För den verkar ju vara väldigt känslig i mitt område.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ryck även elkablarna till elektronik som du är rädd om.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Åsk-skador kan var fullständigt slumpmässiga i skada och verkan och hade verksamheten som datorn skötte varit det minsta kritisk så hade man bytt ut rubbet.

Vad menas med påverkan är tex. att datorn hänger sig 2 ggr per år istället för 0 gg/år efter nedslaget för att någon oxid i någon CMOS-trissa i någon I/O-pinne har blivit halvt genomslagen men inte så hårt att det blivit akut fel som märks direkt...

Har suttit och reparerat åskslagen larmutrustning på löpande band för himla massa år sedan och det är verkligen att det kan bli alla tänkbara och otänkbara typer av fel - även om många är av standardmässig natur på tex. uppringningsdelen och fixas med byte av säkringsmotstånden på linjedelen... - så är andra som är totalt hopplösa med de mest osannolika felen och kan visa sig att det blivit kolbanor mellan ledare _i_ kretskortet..., svagt ledande metallånga under trafos etc. etc.

---

Med andra ord verkar datorn mer instabil än tidigare så kan det mycket väl vara konsekvens av åskan, men det är ingen som kan peka ut var felet är exakt...

Jag skulle kolla med försäkringsbolaget så att händelsen blir bokfört och lättare anspråk om din dator verkligen visar sig instabil närmaste framtiden (och förstås Telia angående modemet)

Permalänk
Medlem

@Dax: Ja jag brukar göra de om de är kraftigt eller ovanför. Men nu va de ändå en bit ifrån.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för ett bra svar.

Jag förstår ju att de kan bli helknasigt när blixten slår ner.
Nu har den ju "bara" slagit ner i telefonnätet. Men jag behöver nog få lite mer respekt för åskan nu när man bor ute på landet jämnfört med stan innan. 2 routrar från telia på ca 2 månader. En switch och nu nätverkskortet.

Om jag upptäcker mer bråkigheter så blir de väl och uppgradera moderkort/cpu/ram som jag ändå haft lite planer på, men som jag inte känner behovet för att uppgradera än. För jag räknar ändå med att de är isåfall moderkortet som tagit stryk. Och att resterande delar är hela.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Trafona i nätverkskorten tål mellan 1200 - 2000 Volt, så ju fler du har mellan, ju mindre risk att det slår igenom hela vägen.

Sedan skall man klart för sig att telenätet och elnätet alltid samverkar - dvs. smäller det i telenätet så försöker det hitta vägar till elnätet och vice versa och den beror på att båda har ledningssträckningar under molnet med åskan och blir influerad av laddningarna som finns i molnet, slår det över ena nätet så vill det också utjämna sig mot den andra och höjer spänningen tills det sker.

Att sätta dit en ethernettrafo som tål 4000 Volt istället för 2000 Volt hjälper föga då spänningen bara höjs till det slår över igen.

Här handlar det mer om att visa strömmen (över en viss spänningsnivå) en väg till det andra nätet med så lite skador som möjligt - dvs överspänningsskydd (installerad vid inkommande elcentral av elektriker) som skyddar både inkommamde elen och tele-ledning och ger väg gentemot varandra och mot husets jord när spänningen blir tillräckligt hög.

Permalänk
Medlem

Nätverkskortet landade idag. Så nu fungerar de trådade nätet igen på min dator. Återstå och se däremot om de dyker upp mer problem som sagt. Men jag hoppas att de ska rulla på nu!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2