Permalänk
Medlem

Ubiquiti unifi ac lite frågor

Har några Ubiquiti unifi ac lite frågor/funderingar.

Bakgrunden är att jag har en en Nighthawk R7800 som inte täcker tillräckligt bra i huset. Valde då mellan två alternativ, köpa en Nighthawk X6S eller Ubiquiti unifi ac lite. Blev två stycken av Unifi modellen, för att byta ut R7800. Men egentligen kanske det hade räckt med en för att extenda R7800 trådlöst eller det hade inte funkat så bra?

Iaf jag kopplade in första UniFin och har testat lite nu, jag får sämre hastigheter på den än r7800, tänkte att det borde iaf vara likvärdigt? Störst skillnad är det på svarstiden på 2,4 och Upp hastighet på 5,0. Räckvidden upplever jag vara typ likvärdiga.

Nu mäter jag bara på bredbandskollen men såhär ser det ut:

5.0

R7800
Ner: 178mbit/s
Upp: 88mbit/s
Svarstid: 6,4ms

UniFi
Ner: 126mbit/s
Upp: 90mbit/s
Svarstid: 6,5m

2,4

R7800
Ner: 42mbit/s
Upp: 80mbit/s
Svarstid: 6,7ms

UniFi
Ner: 42mbit/s
Upp: 70mbit/s
Svarstid: 17ms

Inställningar (använder telefon app)
UniFi
5.0
Channel 40 (har provat alla men 40 verkar bäst)
Power High
Bandwith 80MHz

2,4
Channel 6 (har provat alla men 6 verkar bäst)
Power High
Bandwith 20MHz

Har som sagt pillat på inställningar men får inte bättre siffror... missar jag något eller blir det inte bättre? Kommer jag märka skillnad vid användning? Strema, spela mm.

Är det så att om jag kör den andra UniFin trådlöst mot den första att jag tappar 50% av hastigheten på 5.0?

Så frågan är om jag ska behålla min R7800 istället och prova en X6S..?

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Den unify du har kör 2x2 mimo och din router 4x4 vilket påverkar prestandan. Men tycker du borde sett högre fart ändå. Unify måste kopplas med kabel och går inte köra trådlöst om jag förstått det rätt.

Har du senaste firmware i din unify?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kör du bredbandskollen?

testa istället med iperf. Gärna mellan en wifi-enhet och en enhet med kabel.