Dator dör vid låg belastning och startar ej upp normalt

Permalänk

Dator dör vid låg belastning och startar ej upp normalt

Hej! Haft min dator nu i 2 månader och den har fungerat som en klocka, arbeta hårt med den och spela med den utan minsta lagg eller otrevligheter.
Men under 2 tillfällen nu senast för 10 minuter sedan bara dör dator helt rakt av och det går inte starta om den via knappen direkt efter. Utan jag får rycka strömkabeln och sen in igen och därefter trycka på startknappen så startar den igen.

Tempraturerna i lådan håller sig konstant vid "normal användning" det vill säga surfning och lite applikationer photoshop mm.
Då ligger tempraturerna på 38-40 CPU, 52 konstant GPU , 33 grader på moderkort.
På det viset kan jag konstatera att det inte beror på överhettning.

Det nämnvärda dock är att det aldrig har hänt när jag belastar datorn dvs vid spel eller annat.
Utan har endast hänt när jag har slösurfat eller gjort mycket lite på den.

Så jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tror det kan bero på och hur jag kan undersöka detta närmare.

Mina komponenter:
AMD Ryzen 7 - 2700
16 GB Kingston DDR4 2400mhz
Asus GTX1060 6GB
Samsung EVO970 m.2
Samsung mekanisk 1 TB
Moderkort: ASUS Crosshair VII Wifi
_________________________________
Drar extern ström:
ICYBOX USB HUBB med 2.4A per anslutning x 7 anslutningar
Corsair MX800 musmatta
_________________________________
Skärmar:
2x 27" DELL U2715H

Tack på förhand

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Hej! Haft min dator nu i 2 månader och den har fungerat som en klocka, arbeta hårt med den och spela med den utan minsta lagg eller otrevligheter.
Men under 2 tillfällen nu senast för 10 minuter sedan bara dör dator helt rakt av och det går inte starta om den via knappen direkt efter. Utan jag får rycka strömkabeln och sen in igen och därefter trycka på startknappen så startar den igen.

Tempraturerna i lådan håller sig konstant vid "normal användning" det vill säga surfning och lite applikationer photoshop mm.
Då ligger tempraturerna på 38-40 CPU, 52 konstant GPU , 33 grader på moderkort.
På det viset kan jag konstatera att det inte beror på överhettning.

Det nämnvärda dock är att det aldrig har hänt när jag belastar datorn dvs vid spel eller annat.
Utan har endast hänt när jag har slösurfat eller gjort mycket lite på den.

Så jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tror det kan bero på och hur jag kan undersöka detta närmare.

Mina komponenter:
AMD Ryzen 7 - 2700
16 GB Kingston DDR4 2400mhz
Asus GTX1060 6GB
Samsung EVO970 m.2
Samsung mekanisk 1 TB
Moderkort: ASUS Crosshair VII Wifi
_________________________________
Drar extern ström:
ICYBOX USB HUBB med 2.4A per anslutning x 7 anslutningar
Corsair MX800 musmatta
_________________________________
Skärmar:
2x 27" DELL U2715H

Tack på förhand

Haft liknande på en dator, visade sig vara spänning-spikar på cpu-core spänningen som ställde till det så datorn stängde av sig.
Det hjälpte att sänka spänningen några snäpp.

På ditt moderkort finns dock mera att prova, tex stänga av XFR eller auto-överklokning om du har det påslaget.

Sen kan det så klart vara nån kontakt och/eller minnes-sticka som inte sitter riktigt, så kolla även detta.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Haft liknande på en dator, visade sig vara spänning-spikar på cpu-core spänningen som ställde till det så datorn stängde av sig.
Det hjälpte att sänka spänningen några snäpp.

På ditt moderkort finns dock mera att prova, tex stänga av XFR eller auto-överklokning om du har det påslaget.

Sen kan det så klart vara nån kontakt och/eller minnes-sticka som inte sitter riktigt, så kolla även detta.

Tack för tipset... Men eftersom det sker så pass sällan är det skitsvårt att undersöka haha.
Men ska kolla upp det du sa.

Permalänk
Medlem

Låter möjligen som detta är moderkortsrelaterat då du beskriver att det inte går att stänga av burken via knappen när felet uppstår.

Testat att exempelvis uppdatera BIOS på moderkortet samt cleara CMOS för att se så det inte är något så pass enkelt?

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - Gigabyte H270-N - Corsair Vengeance LP 2 x 8GB 2866Mhz DDR4 - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Samsung 850 Evo 250GB / Corsair Force LE200 240GB / Western Digital Blue 2TB - EVGA Supernova G2 650W - Fractal Design Define Nano S - BeQuiet Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Hej! Haft min dator nu i 2 månader och den har fungerat som en klocka, arbeta hårt med den och spela med den utan minsta lagg eller otrevligheter.
Men under 2 tillfällen nu senast för 10 minuter sedan bara dör dator helt rakt av och det går inte starta om den via knappen direkt efter. Utan jag får rycka strömkabeln och sen in igen och därefter trycka på startknappen så startar den igen.

Tempraturerna i lådan håller sig konstant vid "normal användning" det vill säga surfning och lite applikationer photoshop mm.
Då ligger tempraturerna på 38-40 CPU, 52 konstant GPU , 33 grader på moderkort.
På det viset kan jag konstatera att det inte beror på överhettning.

Det nämnvärda dock är att det aldrig har hänt när jag belastar datorn dvs vid spel eller annat.
Utan har endast hänt när jag har slösurfat eller gjort mycket lite på den.

Så jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni tror det kan bero på och hur jag kan undersöka detta närmare.

Mina komponenter:
AMD Ryzen 7 - 2700
16 GB Kingston DDR4 2400mhz
Asus GTX1060 6GB
Samsung EVO970 m.2
Samsung mekanisk 1 TB
Moderkort: ASUS Crosshair VII Wifi
_________________________________
Drar extern ström:
ICYBOX USB HUBB med 2.4A per anslutning x 7 anslutningar
Corsair MX800 musmatta
_________________________________
Skärmar:
2x 27" DELL U2715H

Tack på förhand

Funkar det inte ens med att hålla inne startknappen 10 sekunder för att nollställa och sedan starta igen?
Jag skulle lägga några kronor på att det är nätagget som börjag bli lite för varmt/dammigt och helt enkelt slår av.

Kolla hur det ser ut, du skriver inte vilket du har eller hur kraftigt det är men du har en hel del prylar som vill ha mat.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Kom på en sak.

När datorn var ny och jag skulle ställa in fläkthastigheten, så var jag nyfiken på hur datorn skulle låta som absolut max med alla fläktar på 100% då stängde datorn OCKSÅ av sig.

Om detta kan vara något att fortsätta undersöka vidare?

Permalänk
Medlem

@Christian84: Då låter det definitivt som ett problem med strömmatningen och jag skulle rekommendera att du testar med ett annat nätaggregat om du har ett tillgängligt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - Gigabyte H270-N - Corsair Vengeance LP 2 x 8GB 2866Mhz DDR4 - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Samsung 850 Evo 250GB / Corsair Force LE200 240GB / Western Digital Blue 2TB - EVGA Supernova G2 650W - Fractal Design Define Nano S - BeQuiet Pure Rock

Permalänk
Skrivet av Pr1m3:

@Christian84: Då låter det definitivt som ett problem med strömmatningen och jag skulle rekommendera att du testar med ett annat nätaggregat om du har ett tillgängligt.

Har ju tyvärr inte det haha

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Funkar det inte ens med att hålla inne startknappen 10 sekunder för att nollställa och sedan starta igen?
Jag skulle lägga några kronor på att det är nätagget som börjag bli lite för varmt/dammigt och helt enkelt slår av.

Kolla hur det ser ut, du skriver inte vilket du har eller hur kraftigt det är men du har en hel del prylar som vill ha mat.

Det har jag iof inte provat Alltså hålla i knappen i 10 sekunder jag har ju såna resetknappar på baksidan som är till för om överklockning går fel (vill jag tro)? men inte riktigt vågat trycka på dem.

Permalänk
Skrivet av Pr1m3:

Låter möjligen som detta är moderkortsrelaterat då du beskriver att det inte går att stänga av burken via knappen när felet uppstår.

Testat att exempelvis uppdatera BIOS på moderkortet samt cleara CMOS för att se så det inte är något så pass enkelt?

Bios är uppdaterat så det är inte det

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad och rubrik justerad enligt § 3.2/§3.1*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Inte riktigt samma symptom som in denna tråden men testa att stänga av strömsparfunktioner
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1523657-ryzen-1700-sys...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som instabilt nätaggregat vid låg belastning. Jag kan inte se att det är angivet, så vad är det för märke/modell och ålder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det definitivt som ett problem med nätaggregatet. Du har inte möjlighet att pröva ett annat moderkort?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova